Verloopstuk van socket 939 / AM2

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mcdesign
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-02-2024
Hoi,
Ik heb recent een AMD Athlon 64 3500+ gekocht.
Het systeem draait lekker.
Maar als ik ooit wil upgraden moet ik mijn prachtige moederbord ( Asus Deluxe)
met Realtec HD Audio & Gigabit ethernet missen.

Misschien wil ik een AMD Atlon x2 kopen, maar de 939 versie kan ik niet vinden.
En bovendien had vroeger AMD een goede prijs / kwaliteit verhouding.
Maar met de Dual Core pro. begin ik te twijfelen.
Dus mijn vraag is: Bestaat er een koppelstuk van socket 939 naar AM2 of Intel socket?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nee, dit zou ook niet mogelijk zijn. Bij AMD zit de geheugencontroller in de processor ingebouwd. Het AM2 platform werkt met DDR2 geheugen en 939 met DDR. In de processor zit dan ook een controller voor ofwel DDR2 ofwel DDR.

Een adapter om een Intel processor op een AMD socket te zetten bestaat ook niet...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Die bestaat er ja. Er is een socket 939 > AM2 convertor (een insteekkaartje met een socket erop), maar die is zover ik weet alleen voor Asrock moederborden (geen idee of het op een Asus plank werkt).

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:02
Asrock heeft iig 1 moederbord waarbij er wel zon stukje bestaat dit is van van s939 naar AM2

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
edit: er zijn dus wel adaptersockets ?
Socket 939 X2 cpu's zijn inderdaad lastig te vinden op het moment. Zelf zit ik met hetzelfde, ik heb ook een 3500+. Aangezien ik niet ver van de Duitse grens woon, kijk ik daar ook wel eens en het viel me op dat bijvoorbeeld bij Snogard de X2 4600+ gewoon leverbaar is, in zowel Manchester als Toledo uitvoering.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 14-01-2007 14:48 ]

• Avalaxy
Henk007 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:42:
Nee, zo simpel is het niet, een verloopstuk bestaat niet.
Socket 939 X2 cpu's zijn inderdaad lastig te vinden op het moment. Zelf zit ik met hetzelfde, ik heb ook een 3500+. Aangezien ik niet ver van de Duitse grens woon, kijk ik daar ook wel eens en het viel me op dat bijvoorbeeld bij Snogard de X2 4600+ gewoon leverbaar is.
Zo simpel is het wel, zo'n verloopstukje bestaat wel.

Ga allemaal eens heel gauw hier kijken :o

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Asrock heeft inderdaad een moederbord met een speciaal slot waarop je dit kaartje kan steken:
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-idea.net/images/cpu/other/am2cpu.jpg

Dit lijkt me echter niet praktisch en ook niet van toepassing op het probleem van de TS aangezien hij een Asus moederbord heeft.

@leonpwner: daar heb je dus een moederbord van Asrock voor nodig met een slot waarop dat kaartje past.

[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-01-2007 14:45 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
leonpwner1 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:43:
[...]
Zo simpel is het wel, zo'n verloopstukje bestaat wel.

Ga allemaal eens heel gauw hier kijken :o
Nee zo simpel is het niet. Werkt alleen met ASRock moederborden met een Upgrade port. Zal dus niet werken op 99% van de verkochte moederborden.

Daarnaast zal je ook nog nieuw geheugen moeten kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jimster op 14-01-2007 14:47 ]

Verwijderd

Bestaat er een koppelstuk van socket 939 naar AM2 of Intel socket?

Whehe het wordt in ieder geval lastig om van Socket 939 naar een Intel (LGA775?) socket te gaan ;)

Misschien had je dit kunnen voorzien toen je je pc kocht. En wat is er zo bijzonder aan dat moederbord? Verkoop hem, leg wat centen bij, en koop een nieuwe met een AM2 socket..

Problem solved :)

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Dat is voor asrock borden, en die heeft hij niet... Wat hij bedoelt is denk ik net zoiets als the good ol' slocket :)

Droogkloot.

• Avalaxy
Jimster schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:46:
[...]

Nee zo simpel is het niet. Werkt alleen met ASRock moederborden met een Upgrade port. Zal dus niet werken op 99% van de verkochte moederborden.

Daarnaast zal je ook nog nieuw geheugen moeten kopen.
Ja of het ook werkt op andere mobo's weet ik niet, maar ik wilde even die 2 mensen die beweerden dat zo'n verloopstukje niet bestaat het tegendeel bewijzen ;)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
leonpwner1 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:48:
[...]
Ja of het ook werkt op andere mobo's weet ik niet, maar ik wilde even die 2 mensen die beweerden dat zo'n verloopstukje niet bestaat het tegendeel bewijzen ;)
Ik zie het zelf niet als een verloopstukje, maar meer als een upgrade.

• mcdesign
Henk007 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:42:
edit: er zijn dus wel adaptersockets ?
Socket 939 X2 cpu's zijn inderdaad lastig te vinden op het moment. Zelf zit ik met hetzelfde, ik heb ook een 3500+. Aangezien ik niet ver van de Duitse grens woon, kijk ik daar ook wel eens en het viel me op dat bijvoorbeeld bij Snogard de X2 4600+ gewoon leverbaar is, in zowel Manchester als Toledo uitvoering.
Ja lijkt me wel wat,
maar voor die zelfde prijs kun je een Intel Core 2 Duo kopen,,,

Ik heb een ASUS moederbord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

leonpwner1 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:48:
[...]

Dat is geen verloopstukje dat op de socket gaat, maar een aparte insteekkaart waarmee socket en geheugenslots vervangen worden en dat via hypertransport aansluit op de aanwezige chipset.

Niet bepaald een "verloopstukje" aangezien wat men een verloopstukje noemt is iets wat in het socket gestoken wordt. En dat bestaat om reeds genoemde redenen niet :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

nee, ook die upgrade kaart op de asrock moederborden is geen verloopstuk maar meer en 2-in1 moederbord. feitelijk vervang je dus het socket, er vindt geen conversie plaats.

de enige verloop socket die ik ooit heb gezien was van asus, om een socket 479, voor de toen populaire Pentium M op een aantal socket 478 moederborden te zetten. maar ook dat werkte maar op 2 of 3 modellen.

dus als je een ander socket wilt en je moederbord is er al niet voor ontworpen dan zijn de mogelijkheden gewoon null.

sockets zijn ook special ontworpen om aan de eisen van de proccessor te voldoen. ander proccessor eisen is dus een ander socket.

de reden dat je destijds een amd op socket-S in een intel moederbord kon zetten was omdat amd zo klein was dat ze wel compatible moesten zijn want niemand wou een moederbord maken speciaal voor een AMD proccessor, en toen bijvoorbeeld gigabyte AMD moederborden begon te maken werden deze in compleet witte doos geleverd zodat je niet kon zien dat gigabyte dat moederbord had gemaakt om zo niet in conflict met intel te geraken.

gelukkig is dat vandaag wel anders maar op socket AM2 zul je niet geraken zonder ook een ander AMD moederbord te moeten aanschaffen. gelukkig zijn er meer moederborden met Realtek onboard.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 15:09 . Reden: socket 479 natuurlijk en niet 449 8)7 ]

• mcdesign
En als ik dan geld moet investeren,
blijkt dat je voor ietsje meer geld een Core 2 Duo die véél beter is dan een Athlon X2.
Maar toch voel ik me als consument genaait,
want een vriend die 2 jaar geleden een P4 kocht kan nu gewoon een dualcore Intel erop drukken...

Athlon 64 X2 = 229,90 €

Core 2 Duo E6600=319,90 € en dat is dan een duurdere versie, de goedkopere maar toch nog goede 1.8 Ghz versie voor 174,90 €

[ Voor 22% gewijzigd door mcdesign op 14-01-2007 21:43 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Genaaid... genaaid...

Het is sowieso zelden zinnig om een snelle CPU op een 2-jaar oud moederbord te prikken. Ook al draait het, het is vaak trager dan een goedkopere CPU en nieuw moederbord die samen minder kosten dan de snelle CPU.

Ten tweede kun je rustig 2e hands So939 X2 CPUs vinden. En er is geen enkele reden om per se een splinternieuwe CPU in een 2 jaar oud systeem te vrotten...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik ben zelf van een amd 64 3500+ naar een amd 64 x2 3800+

Ik kan je dit vertellen
Met games kan je beter die amd 64 3500+ overklokken naar 2,6g
Dan is je systeem sneller dan een amd 64 x2 3800+@2300mhz .
Dit komt omdat de htt bus verdeelt word naar twee cpu's waardoor de prestatie vermindert.
Alleen als je meerderen dingen doet (niet veel van verwachten) dan kan je makkelijker extra dingen meer doen.

Onder game ben je beter af met een singel core cpu.

Ik spreek uit ervaring
Mijn voorlopige bevindingen over multicore-processing
Mijn voorlopige bevindingen over multicore-processing
De onderste link staat er in hoe de htt link performens omhoog gaat als je de htt bus juist verhoogt

Athlon 64 4000+ vs Athlon 64 X2
onderaan staat alles in een rijdje
quote]Thandor schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:42:
ProcessorAMD Athlon64 X2 3800+
Klokfreq.2000MHz2000MHz2000MHz
HTT Link1000MT/s (HTT5x)600MT/s (HTT3x)200MT/s (HTT1x)
RAM200MHz CL2200MHz CL2200MHz CL2
Test1129129128
Test2127124122
Test3192185183
Test4227223217

De HTT Link beïnvloed dus inderdaad de prestaties in dit geval. Leuk om te zien dat dat nu pas onderzocht wordt. De onderzoeken die ik voorheen heb gezien lieten enkel een lichte schommeling zien tussen de HTT Link op 5x en 1x.

Nu vraag ik mij enkel af: Gaat de L2 cache dan daadwerkelijk over de HTT Link of zal de Crossbar de 'HTT-Multiplier' aannemen en zodoende trager worden? Volgens mij heb ik een keer een schema gezien waarin werd aangegeven dat de Crossbar 2000MHz was. Waarschijnlijk was dat de klokfrequentie - welke ook 2000MHz was - en niet de HTT-Link met marketingblaat van '2GHz!'.
[/quote]

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 00:49 ]

Verwijderd

het is inderdaad de crossbar die op 2GHz draait, deze draait op de zelfde snelheid als de core's. de HyperTransport link is maximaal 1Ghz oftewel 5x.

en nee geheugen gaat natuurlijk niet over HyperTransport maar van de Geheugen bankjes naar de Geheugen controller. de Geheugencontroller is weer aangesloten op de Crossbar en heeft dus helemaal niks met HyperTransport te maken. alleen communicatie tussen de Northbridge en de proccessor en daarmee dus ook de videokaart hebben te maken met HyperTransport welke met 2 cores gedeeld wordt.

Het performance verschill wat jij ziet is omdat met dualcore athlons beide cores het met 1 geheugencontroller moet doen wat, het is immers 1 geheugen controller per proccessor en niet per core. zie hier zoals AMD het zelf uitlegt: http://www.amd.com/gb-uk/...485_13041%5E13043,00.html

Dit is tot op heden nog steeds een betere constructie dan zoals intel die nog steed gebruikmaakt van de aloude frontside bus. de reden dat de Core2 sneller is, is omdat de Core2 gebruik maakt van grote hoeveelheden cache geheugen en zeer aggressieve cache predictors. daar intel dit ook kan omdat de Core2 op 65nm wordt gebakken.

ook is het helemaal niet zo dat je een Core2duo zomar op elk intel moederbord van 2jaar gelden kan stoppen. want dat je moederbord socket 775 is en je proccessor ook is geen garantie bij intel. zo moet je moederbord de juiste voltages kunnen leveren en een frontside bus van 1066mhz ondersteunen, iets wat maar een handje vol moederborden 2 jaar gelden werkelijk deden.

daarnaast is het ook gewoon onzinnig om de laaste en snelste proccessors op een immidels aardig op leeftijd moederbord te plaatsen. en de snelste AMD proccessoren snel nogaltijd sneller dan de laagste Core2 proccessors. sterken nog, op het budget terrein geeft AMD nog altijd meer performance per euro, het is dus alleen op het hoog en mid-hoog gebied waar AMD niet meer de snelste is.

kortom als de topic-starter een snellere computer wil en niet veel geld wil uitgeven aan een nieuwe moederbord kan die beter op socket939 blijven want een socket zegt weinig over de werkelijke snelheid van zo'n computer.

en of dual-core sneller is? hangt nog altijd af van wat je met je computer doet. in het ene spel is het een voordeel, in de andere een nadeel. vooral als ik een dvd'tje omzet naar xvid is het zeker sneller maar kan ik het in Battlefield2 beter uitzetten anders krijg ik disconnects en geen enkele performance winst.
Pagina: 1