Toon posts:

Sapphire X1950pro AGP - Beeld volledig verstoord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb momenteel grote problemen met het operationeel krijgen van een x1950pro die ik vorige week gekocht heb. De computer start zonder problemen op, maar het beeld dat door t de kaart weergegeven wordt, is praktisch niet leesbaar. Buiten dit is er een veelheid aan kleuren te zien en bevinden veel beeldelementen zich op een andere dan gebruikelijke plaats. De kaart heeft dit gedrag bij de POST, in de BIOS en in een Dos, Linux of een W32 omgeving.

In eerste instantie dacht ik dat de voeding onvoldoende zou zijn. De x1950pro heeft minimaal 450 watt nodig met een continuevermogen van 12@30a. Op dat moment draaide ik met een sharkoon 450watt met 2x12v rails van ieder 18a met een totaalvermogen van 360watt (continuevermogen komt hiermee op ongeveer op 12v@28a). Deze voeding heb ik inmiddels vervangen door de Enermax Liberty 620. Deze psu heeft 2x12v rails van ieder 22a met een totaalvermogen van 432watt (continuevermogen komt hiermee op 12v@36a).

Na het installeren van de psu en de kaart is het resultaat echter identiek gebleven; werkelijk waar nul vooruitgang. Ik twijfel daarom of de kaart niet doa is en terug moet via de RMA. Allereerst wil ik toch nog wat meer zekerheid dat ik op het juiste spoor zit.

Wat heb ik gedaan:
* psu vervangen > deze voldoet ruim aan de specificaties;
* aansluiting 1 / 2 dedicated kabels naar de 2xmolex aansluitingen op de kaart;
* systeem laten draaien met alleen cpu, koeler, mobo en vga kaart;
* BIOS settings veranderd; AGP x4(1.5v) x8(0.8v), AGP aperture 64/128;
* systeem naar fabrieksintellingen en daarmee opgestart.

Verder zijn de nieuwste ATI 7.1 drivers geïnstalleerd (maar deze worden toch niet aangesproken in de post/bios omgeving) en draait het moederbord op de laatste BIOS. Deze revisie wordt tevens door Tomshardware gebruikt bij het testen van deze kaart in het onderstaande artikel. De rest van de systeem specs komen trouwens ook aardig overeen; een compatibiliteitsprobleem lijkt mij daarom uitgesloten.

http://tomshardware.co.uk...agp-platform-analysis-uk/
http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=10132

Heeft iemand nog een goed advies waar ik nog het een of ander mee uit zou kunnen testen?

Bedankt! :)

Verwijderd

Topicstarter
Uitbreiding op mijn vorige bericht; de kaart blijft vrij koel (15-20c). Verder draait de koeler continue, echter hij heeft gedurende het opstarten enkele malen een burst waarna hij weer op lagere toeren gaat draaien.

Verwijderd

Mischien even testen of het AGP slot niet kapot is --> andere agp kaart testen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een 9800pro liggen. Die doet het als een zonnetje.

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-06 18:45
daarom heb ik gekozen voor een 1950 van asus en niet van saphire. prima merk hoor, alleen is er met de 1950 wat fout gegaan. er is ook een topic hier over.

X1950 Pro veroorzaakt crashes

[ Voor 16% gewijzigd door laurensxeon op 15-01-2007 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
laurensxeon schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:32:
daarom heb ik gekozen voor een 1950 van asus en niet van saphire. prima merk hoor, alleen is er met de 1950 wat fout gegaan. er is ook een topic hier over.

X1950 Pro veroorzaakt crashes
Ik kom ontzettend veel tegen over de Sapphire x1950pro. Tja,.. hij kwam het snelste uit de test (in hoeverre je nog verschillen kunt zien).

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Juist mijn Sapphire 1950Pro AGP doet het anders ook prima. Misschien conflict met het mobo, hoewel de effecten nogal lijken op kapot geheugen van de videokaart. Vervelende statische onladingen kunnen dat ook al veroorzaken. Je zou even een ander mobo van een vriend oid kunnen proberen, anders gewoon RMA sturen.

/edit

never mind, out topic, na meen weten is de serie al vervangen, en heb ik waarschijnlijk een ander exemplaar.

[ Voor 16% gewijzigd door BruT@LysT op 29-04-2007 02:54 ]

Pagina: 1