Toon posts:

asus A8N sli deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag:

Ik heb onlangs een 2e hands systeempje gekocht met de volgende specs:

voeding thermaltake 460 watt
moederbord asus A8N sli deluxe
geheugen 1GB corsair DDR 400 3200
Processor AMD 64 3800+
videokaart XFX nvidia Geforce 7900 GT 256mb
kast aopen H600a miditower
western digital HD ide 160 GB + Harddisk koeler coolermaster 2x
DVD writer Sony

Het moederbord is nog geen half jaar oud en geeft de volgende problemen:

Het opstarten vergt erg veel tijd, waarbij hij elke keer weer IDE settings
gaat detecteren, terwijl normaal na de 1e boot, hij deze settings zou moeten herkennen en
snel verder zou moeten gaan met de rest van de procedure.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v185/Bowtie/P11404031.jpg
Ook gebeurt het regelmatig dat hij de harde schijf niet herkent en dan
vraagt hij om een boot disk.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v185/Bowtie/P11404041.jpg
Ik heb een originele windows install gedaan, maar deze moederboard problemen
blijven zich voordoen, wat wel te verwachten was, Windows past immers niets
in de bios aan.

Verder herkent het moederbord ineens de onboard geluidskaart niet meer (na de installatie), en
elke soundcard die ik wil installeren herkent hij ook niet (Audigy).

Kan iemand hier een conclusie uit trekken t.a.v. de bios instellingen die misschien niet goed staan? Huidige Bios drivers is geloof ik 1016. Of heb ik een kat in de zak gekocht en is het moederbord door de vorige eigenaar wellicht verschrikkelijk overclocked geweest en nu al deels kapot?

Ik ben zelf niet supertechnisch als het op computers aan kom, dus excuses als ik een verkeerde veronderstelling hier neerkalk.

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!

Grt,

Eelco

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:22

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Je kan in je bios zowiezo alle instellingen op standaard zetten... De standaard (fabrieks) instellingen werken eigenlijk altijd gewoon. De harde schijf misschien ook eens testen in een andere pc, zodat je uit kan sluiten dat het aan de HD zelf ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Default settings al eens gedaan, en de harde schijf is een ATA 100 ofzoiets, dus dat vond ik wel maf, een oud model harde schijf in een nwe computer.

Kan het ook de IDE kabel zijn die wellicht een breuk heeft?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
HD detectie gebeurt altijd bij een coldboot, dat is dus normaal. Als ie er echter elke keer abnormaal lang over doet en soms de hd niet vindt lijkt me dat of de hd niet helemaal lekker is, of er iets mis is met de configuratie (jumpers/kabels). Dat je audio na de installatie niet geinstalleerd is logisch, dat 't installeren niet wil ligt waarschijnlijk aan de verkeerde drivers. Heb je het originele mb cd'tje erbij, of gebruik je die van de Asus site ?

/edit: En ATA100 is verder de laatste officiele p-ata standaard, dus is niks extreem ouds aan. Hoe is trouwens je geheugen configuratie ? Heb je één dimm van 1024MB ? Mocht je 2x512 hebben dan kun je ze 't beste in dual-channel zetten, zie eventueel ook de faq van dit subforum.

/edit2: Test meteen je schijf even met het tooltje (cd-versie) van de fabrikant.

[ Voor 40% gewijzigd door Nielson op 14-01-2007 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 stripje van 1 Gb.

De harde schjif ratelt niet en lijkt me ook prima te werken,. Ik zal die schijf gelijk even testen met dat progje, bedankt! Dat herkennen van de IDE settings duurt echt eeuwen.

Voordat ik een nwe install van Windows deed, was onboard geluid wel aanwezig, maar herkende hij de geluidskaart in het PCI slot niet. Na de install, deden beiden het niet meer.
Je spreekt over een driver install van het MB cd-tje. Doe heb ik wel liggen. Kan ik die ook los ergens vandaan plukken dan?
Moet dat dan 64 bit zijn?

Is dat deze:

WinXP 64bit
Version V5.10.0.5870 2005/11/14 update
Description Realtek ALC850 Driver V5.10.0.5870 for Windows 2000/XP(WHQL)/2003 and Windows 64bit XP(WHQL)/2003.
File Size 29 (MBytes)

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Ik zit al weer te rekenen met een nwe IDE kabel, harde schijf e.d. Ik hoop dat het niet nodig is! ;(

• Nielson
Die driver zou moeten werken inderdaad. Deze is zowel voor de 32bit (die jij waarschijnlijk hebt) als voor de 64bit Windows versies geschikt. Kijk voor de zekerheid ook even hoe de schijf gejumperd staat, zo uit m'n hoofd kun je bij WD de jumper er gewoon afhalen voor single master.

/edit : Heb je trouwens de chipset drivers al wel geinstalleerd ? Want deze dien je bij voorkeur als eerste na een verse Windows installatie te installeren. Deze kun je vinden via dezelfde link en dan zoeken naar nVidia Chipset(CK804) driver version V6.66 for Windows 2000/2003.

[ Voor 40% gewijzigd door Nielson op 14-01-2007 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles was voorgeinstalleerd toen ik de computer kocht. Hij stond al aan toen ik bij die beste man binnen kwam, dus ik heb nooit dat hele booten kunnen zien.

Ik zal die driver downloaden en installeren. Domme vraag, maar kan heb die comp nog niet aangesloten op internet e.d. Dus ik download het vanaf deze comp en zet het ff op een RW schijfje.Kan ik dan gewoon vanaf het schijfje dit programma opstarten op die andere pc en dan installeert het programma zichzelf? Dan doe ik hetzelfde voor die audio drivers en dat disk check programma.

• Nielson
De drivers kun je inderdaad gewoon als data op cd-rw branden. Wat je download zijn waarschijnlijk zip-files, als je deze uitpakt zit er waarschijnlijk gewoon een setup programma in die je kunt uitvoeren om de drivers te installeren. Misschien kun je eerst nog even kijken welke drivers je nog meer mist, bijvoorbeeld voor je netwerk-kaart. Heb je deze eenmaal geinstalleerd is het makkelijker om eventuele extra drivers nog even van internet te plukken. Het hd tooltje is ofwel een self-extracting floppy image of een iso. In het eerste geval moet je deze uitvoeren of de pc waarmee je 'm gedownload hebt, deze zal vragen om een diskette en maakt zo een bootable floppy waarmee je je nieuwe pc moet opstarten. Heb je geen floppy kun je de iso gebruiken, deze moet echt als iso gebrand worden in je brandprogramma wat dan resulteert in een bootable cd waarmee je je nieuwe pc moet booten.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 09:51
Kabel wel goed aangesloten ? Als de harddisk op slave staat en op de master plek hangt, kan het wel eens mis gaan!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ben ik weer:

IDE kabel vervangen, euvel blijft.
Geluidskaart drivers geinstalleerd, en die werkt weer. Een Audigy kaartje inprokken herkent ie nog steeds niet.

Ik heb dat progje geprobeerd om de HD te testen, alleen die van de bootable floppy werkt niet, mijn computer start gewoon lekker langzaam op en herkent het schijfje geeneens bij booten.
Dan die ISO op een cd gebrand en die geeft foutmeldingen.

Ik heb Rainbow Six Vegas even geinstalleerd om te kijken of de rest wel stabiel blijft, en tis nu 1x voorgekomen dat ik een blauw crash scherm krijg met sys dump error vermeld. Betekent dat dan dat hij contact met de HD verloren kan zijn?

Ik hoop echt dat het MB niet kapot is, is een half jaar oud en heeft nog garantie, maar ik heb het systeempje net 1 week.

Krijg veel zin om hem naar die vent terug te brengen en mijn geld terug te eisen.
Pagina: 1