Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop scherm draad verlengen

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik ben in het bezit van een Dell Inspiron 5150. Deze wil ik totaal gaan modden dus mijn moederbord in een kastje bouwen en mijn scherm op de muur monteren.

Alleen nu is de vraag is het mogelijk om de draad van mijn scherm ongeveer een cm of 30 te verlengen? Het is een platte draad met daarin een stuk of 20 draden ..

Ik hoop op een snelle reactie!

Vriendelijke Groeten

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 17:23 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Verwijderd

Zou op zich wel moeten gaan denk ik. Maar ik zou ze voor de veiligheid wel twisten en shielden. Als je dat niet doet ga je sowiso problemen krijgen als je met je gsm in de buurt komt.

Verwijderd

Topicstarter
Ook enig idee wat voor kabels ik kan gebruiken?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Kan je niet beter het moederbord achter het scherm verbergen?

Deze signalen zijn nl ERG goevoelig voor storingen, en zelf er 30cm aan verlengen ga je gegarandeerd zien in je beeldkwaliteit.

Verwijderd

Om eerlijk te zijn heb ik er wel geen idee van wat de specificaties zijn: hoe lang die draden mogen zijn enzo.
Maar aangezien je toch aan het knutselen bent: Ik zou zelf gewone gekleurde draadjes pakken, die mooi in elkaar draaien/vlechten en langs twee kanten vast solderen aan de bestaande kabel. Het geheel van in elkaar gedraaide draden dan inpakken in aluminiumfolie of een of ander metaalgaas. En die folie dan aarden. (Je moet je shielding in principe geloof ik op de zelfde potentiaal als je stoorsignaal brengen, maar aangezien je hier niet weet wat dat is, kun je het zo proberen).
Ik zou wel ook proberen uit de buurt van 50Hz te blijven hiermee, want dat gaat sowiso problemen geven.
Het voordeel hieraan: Het is goedkoop, en als het niet werkt, kan je het gewoon terug losmaken, en iets anders proberen.
Ik ben er zeker van dat er beter oplossingen bestaan, maar ik zie geen reden om dit niet te proberen.
Edit:Sa007 heeft wel 100% gelijk, maar je kan altijd eens proberen wat het geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties alvast. Ik ga toch proberen om moederbord achter het scherm te plaatsen. Ik denk dat er anders teveel risico wordt gelopen wil het niet lukken of dat me beeld kwalitiet verloren gaat.

Maar ik hoop op nog meer reacties

JerreDV bedankt alvast

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Is dit een soort platic flatcable met hele kleine aders erin?
Die ga je niet solderen, dat lukt je niet :P
Probeer hem idd maar achter het scherm te plaatsen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad dat is zo'n kabel

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Dat gaat je niet lukken, sorry :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
oh ok nou in ieder geval bedankt ik bouw hem wel erachter :P

Verwijderd

Atlas schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:55:
Is dit een soort platic flatcable met hele kleine aders erin?
Die ga je niet solderen, dat lukt je niet :P
Probeer hem idd maar achter het scherm te plaatsen :)
Wat voor een houding is dat? Je moet een beetje risico nemen in je leven he! ;)
Nee, even serieus: Waarom kan je dat niet solderen? Je zult vermoedelijk wel gelijk hebben, maar zie niet goed in waarom het een probleem zou zijn, en ben er wel benieuwd naar? Kwestie van volgende keer mensen geen verkeerde dingen aan te raden...
Punt is dat ik vorig jaar wel degelijk zo'n flatcable heb gesoldeerd, maar misschien was dat een ander type?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Tja het gaat hier om een TFT flatcable waar de baantjes heel erg dicht bij elkaar liggen en gescheiden zijn door plastic. Zonder erg dure apparatuur en een hele hoop soldeerkennis zal het plastic smelten en zodoende kortsluiting maken met de baantjes :)

http://www.nikhef.nl/pub/...st/Flatcable/DSC02739.jpg
In tft's worden vaak zulke flatcables gebruikt :)
En ik ben een grote fan van tweaken en solderen, maar dit is voor de gemiddelde (en soms ook gevordere soldeerhobbiest :P) niet te doen :)

[ Voor 35% gewijzigd door Atlas op 14-01-2007 15:07 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tin houdt er voor geen meter op.
tenzij je echt weet wat je doet is het klote.

ik heb ze ook wel eens gelakt gezien, ook niet grappig :/

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:45
Ligt er aan hoe deze gekoppeld zitten. In het OHP beamer topic worden deze kabels wel eens gekocht om het scherm zodanig te verlengen dat je een beamer kunt maken met een overhead projector. FFC kabeltjes heten die. (Voorbeeld: http://diy-beamer.com/EN/...viewItem.asp?idProduct=89 )

Het DIY-Beamer topic

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 23:51
@ I kIng: Inderdaad, dat heb ik ook gedaan.T kan heel goed werken.

De ffc (flat folded cable) zijn alleen niet altijd even makkelijk te vinden. Je kmoet op de lengte letten (duh) en op de dot pitch, dit is de afstand tussen de banen. Een veel voorkomende waarde is 0.5mm, maar je zult zelf even moeten kijken: meet bijv twee cm, en tel dan het aantal banen. 2 / aantal banen =dot pitch.

Soms kun je met veel geluk zon kabel ook nog ergens anders vinden, zelf had ik er toevallig een uit een gesloopte scanner.

je hoeft niet aldoor te groeten ed, dat denken we er zelf allemaal bij

Nog twee links:
http://www.gadaffy.ch.vu
http://www.diyprojector.nl <- klik op wiki, zoek naar ffc of tft ofzo

[ Voor 8% gewijzigd door Thas op 14-01-2007 15:24 ]

Verwijderd

Atlas schreef op zondag 14 januari 2007 @ 15:06:
http://www.nikhef.nl/pub/...st/Flatcable/DSC02739.jpg
In tft's worden vaak zulke flatcables gebruikt :)
En ik ben een grote fan van tweaken en solderen, maar dit is voor de gemiddelde (en soms ook gevordere soldeerhobbiest :P) niet te doen :)
Jakkes, dat ziet er inderdaad verschrikkelijk uit. Dacht dat ze daar een ander type gebruikten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ja, het kan. Een vriend van me heeft dit ook gedaan. Heeft hier gewoon een stuk 25-aderige printerkabel voor gebruikt. Solderen heeft ie wel 2 dagen over gedaan, maar met 1m kabel ertussen werkt het gewoon. (Ik had een oud laptopje met 10.1" TFT, die heeft ie nu in z'n dashbordkast liggen en scherm los verlegnd)

Ik heb het zelf niet gedaan.
a. 10.1'" vond ik te groot
b. de moeite om alles te solderen tegen de kans dat het goed gaat (enorm klotewerk)
c. geen touchscreen.

Ik heb (dus) gewoon eeen lilliput gekocht ;)

[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 14-01-2007 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier de kabel hoe hij eruit ziet.

Misschien nu wel mogelijk?

Afbeeldingslocatie: http://img461.imageshack.us/img461/110/image00009sv1.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 16:34 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Wat een ontzaglijk wazige foto. Op je fototoestel heb je waarschijnlijk een afbeelding van een bloemetje, de macrostand, gebruik deze (en zoom niet teveel in) om een foto waarop iets te zien is te maken.

Die linkse draadjes zien er nog te doen uit, ze lopen los blijkbaar, maar van die rode dingen rechts kan ik niets zetten, wazige vlek.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Deze foto is met een telefoon gemaakt. Ik heb momenteel geen fototoestel meer. De blauwe draadjes lopen idd losser van mekaar dan de rode. De rode draadjes zitten bijna aan elkaar. Maar het zijn allemaal losse draden van elkaar. Ik kan geen betere foto maken mijn excuses daarvoor.

Verwijderd

Topicstarter
niemand meer een antwoord?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
naftebakje schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:24:
Wat een ontzaglijk wazige foto. Op je fototoestel heb je waarschijnlijk een afbeelding van een bloemetje, de macrostand, gebruik deze (en zoom niet teveel in) om een foto waarop iets te zien is te maken.

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 16:16
Ik had de zelfde vraag met een 12" monitor van mij die ik wilde inbouwen in men case.
Waren in totaal een 120 van die kleine draadjes en ze zijn ondertussen allemaal verlengd.
Geen problemen gehad hoe dan ook! De vga was omhuld in aan metalen sleeve en ik heb deze gewoon vervangen met een gewone. Alles werkt nog prima zonder kwaliteitsverlies.
Gewoon proberen zou ik zeggen! Mijn kables zijn meer dan 50cm verlengd!
De voeding e.d. liggen in men bovenste drivebay en de netstroom, vga en I/O-knop zitten achteraan.

Voor een pic van mijn scherm werkend: Hier clicken

Ik wens je in ieder geval veel succes.

[ Voor 11% gewijzigd door ThemNuts op 18-01-2007 03:39 ]

• NITRORC
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik heb dit zelf een tijdje gedaan met een oude toshiba satelite en dit wou zonder verlies van kwaliteit. Heb dit gedaan met een oude printerkabel de kabel was ongeveer 1 meter lang.
Pagina: 1