Toon posts:

7900GT geeft matige presaties, ligt het aan de voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb onlangs een 7900GT gekocht, van Club 3d. Deze heeft twee normale stroomstekkers nodig, die samengevoegd worden via een stekkertje wat bij de kaart geleverd werd.

Nu merk ik dat wanneer ik een game als F.E.A.R speel, het allemaal best soepel loopt, maar zodra ik de game afsluit, is mijn complete Windows XP SP2 desktop vervormd. Allemaal rare kleurvlakken, puntjes, en mijn scherm flikkert zwart om de paar seconden.

Dit gebeurt bij meerdere games, bijv. ook Lord of the Rings Online (beta). Een game als Vanguard speelt helemaal triest, als ik naar de task manager ga, zie ik dat mijn cpu belasting 100% is. Er gaat dus te weinig via mijn 7900GT, op de één of andere manier.

Nou is mijn kast 3,5 jaar oud, en ik heb de pc gestaag geupgrade. Op dit moment heb ik het volgende systeem:

AMD Athlon 64 3000+
1280mb DDR400
Maxtor 80gig, 7200RPM, IDE
300 Watt AOpen PSU
Club 3d 7900GT
Daarnaast gebruik ik de 93.71 drivers van nVidia.

Het is een beetje een lang verhaal, maar ik heb een vermoeden dat de ondermaatse prestaties voortvloeien uit de 300 Watt voeding. Ik weet het niet zeker, ik heb niet zo heel veel verstand van hardware.

In theorie zou mijn pc dus beter moeten presteren, zou het kunnen dat het verstoorde desktop en de matige prestaties veroorzaakt worden door een 300 Watt voeding? Of is er softwarematig misschien iets mis?

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-07 07:29
Ik weet niet of dit hier wel thuis hoor, aangezien het om de voeding gaat volgens jou.

Ik weet niet of het wel aan de voeding ligt. Welk merk heeft je voeding? Een A-merk voeding van 300W moet een 7900GT heel misschien nog wel kunnen trekken denk ik.

Je beschrijft artifacts, iets waar Club3D wel enigzins bekend omstaat. Ik zou het als een defect beschouwen en die kaart terugsturen. Vraag dan of je nieuwe kaart van een ander merk kan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Staat Club3d daar bekend om? Oei.. Dat wist ik zeker niet.

Mijn voeding: AOpen FSP300-60PN (PF)
Output is 300 Watt dus.
Deze voeding werd bij de kast geleverd, 3,5 jaar geleden.

Welk merk raad je aan dan? Misschien een 7950GT van een ander merk, 7900GT is vrijwel net zo duur?

Alvast bedankt voor de tips.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:24
Een 7900GT heeft toch minstens een 400W voeding nodig?

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Topicstarter
Maar, zou te weinig stroom dit kunnen veroorzaken? Of is het meer een kwestie van, het werkt of het werkt niet, als de kaart te weinig stroom krijgt?

Verwijderd

Topicstarter
Wat een vlotte reacties trouwens, bedankt zo ver.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:24
Ik denk dat je het niet uit kunt sluiten van de mogelijke oorzaken, al hoeft het niet zo te zijn... Het kan inderdaad ook aan dat verhaal van de club3d-kaarten liggen.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Volgens mij sowiso een softwareprobleem, als er iets met de hardware mis zou zijn, zou dat in het spel mis gaan, niet als je terug naar je Windows switcht.
En als het toch om de hardware zou gaan, zie ik al helemaal geen reden waarom het de voeding zou zijn. Je systeem trekt vermoed ik toch wel meer stroom als het in F.E.A.R zit dan in Windows...
Nu, die Vanguard is een beetje vreemd. Kijk misschien is naar de temperatuur van je videokaart?
Het lijkt me eigenlijk bijna dat directX niet goed afsluit of iets in die stijl. Probeer misschien is of je hetzelfde probleem hebt met een opgengl spel? (Het is een wilde gok, ik weet het)

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 09:20
Uuum, ik heb gehoord als je voeding niet sterk genoeg is, dat je tijdens het spelen van zware 3d-games dan spontane reboots krijgt of dat je automatisch terug naar je desktop gaat.
Dat je artifacts krijgt ligt waarschijnlijk meer aan slecht geinstalleerde drivers of aan temperatuur problemen. Kijk eens met Speedfan hoe warm je videokaart word en of je voltages wel stabiel genoeg zijn. Ze mogen niet meer dan +-5% afwijken.

Overigens is 300W voeding waarschijnlijk niet genoeg voor een 7900GT. Ik heb zelf een 380W van Tagan en ik betwijfel of mijn systeempje het nog goed gaat doen met mijn nieuw bestelde 7900GTO. :)

Wazaa?

Verwijderd

7900gto van msi staat heel goed bekend... Zit standaard dikke (goede, en enigzins stille) koeler op... En clocked uitermate goed over (~ gtx snelheden)..

Zelf helaas een 7900gt van xpert vision toen ik daar pas achter kwam, maar goed... :)

Voeding, zal wel mee vallen denk ik? Ik heb een 350w. voeding (standaard voeding in artic cooling silitium kast..)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 13:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 13:27:
Welk merk raad je aan dan? Misschien een 7950GT van een ander merk, 7900GT is vrijwel net zo duur?
Ik kan je de XFX nVidia 7950GT aanraden omdat ik deze kaart zelf in mn computer heb steken. Zelf heb ik een Zalman voeding van 400W en heb geen enkel probleem ondervonden. Nu had ik als eerste kaart waar ik games mee kon spelen de Club3D ati 9800pro, deze kaart is meer in garantie geweest dan het aantal uren dat ik ermee gespeeld heb. Ik koop dus nooit meer zooi van Club3D, je betaalt minder en je geniet ook minder van je product.

Ik weet niet hoe de zaken gaan bij jouw leverancier, maar uit ervaring heb ik altijd dezelfde soort kaart moeten nemen, een 7900GT kon niet omgeruild worden voor een 7950GT. Maar wie niet waagt niet wint zal ik maar zeggen.
AMD Athlon 64 3000+
1280mb DDR400
Maxtor 80gig, 7200RPM, IDE
300 Watt AOpen PSU
Club 3d 7900GT
Ik heb zelf een 3200+ als processor en ik zou je aanraden om nu je systeem niet meer te upgraden. Of misschien toch nog ram upgraden, maar dat hangt af van de games die je speelt. Bijvoorbeeld, Fear loopt vlot bij m'n 1.5gig, net zoals Company of Heroes. Call of Duty 2 daarentegen loopt lekker op 1Gig, moet je zelf maar uitmaken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal Speedfan es even proberen, terwijl ik FEAR of Vanguard speel. Het rare is dus dat de echte artifacts verschijnen zodra ik de game afsluit. Ik kan Windows XP dan niet meer normaal gebruiken.

Welke voeding zou je me aanraden, prijs/kwaliteit, uit de pricewatch?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:18

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je hebt liever 300 echte-Watten van een AOpen voeding, dan bv 500 reclame-Watten (ergens staan de kleine letters, dat de voeding toch niet meer dan bv 250 echte Watten levert) van een Q-tec.

Ga eens de voedingspanningen meten, als je gaat gamen, zakken de spanningen te hard door? Je kan het softwarematig met tooltjes meten of met een multimeter om het exact te weten.

Volgens mij is het ook een softwarematig probleem, drivers? of ff het boeltje formatteren, herinstalleren en verse drivers erover. Nieuwe drivers zijn niet perse de goeie, het is niet gemakkelijk om tabellen te vinden waar je de goede driverversienummers kan aflezen.

Jouw grafische kaart verstookt 48W en je voeding moet ruimschoots voldoende stroom leveren.
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000662.html

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 14-01-2007 13:47 ]

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-07 08:58
Nog een paar vraagjes :)

- Wat zijn de temps idle/stressed? (Boven de 80 graden stoppen ermee!).

- Wat voor een score rolt er uit een 3DMark 05 test?

- Heb je er een andere koeler opzitten? Heb je de kaart overclockt?

- Meet eens je voedingsspanning bij het gamen (met name de 12V-lijn).

- Verwijder de drivers toch maar eens en zet ze er weer opnieuw op.

- Gebruik ATI-Tool eens en scan eens op artifacts. Wat zie je dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Barre_Code op 14-01-2007 13:46 ]

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 11:37
Ligt natuurlijk aan de kwaliteit van de voeding zoals al eerder gemeld, maar een 7800GT draait hier al een jaar prima op de shuttle 240W voeding.
Zo lang je geen Q-tec of een ander vaag merkt hebt zou 300W genoeg moeten zijn, zeker omdat je verder ook niet echt veel hardware eraan hebt hangen.

BetterShifting.com | Strava

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-07 12:17
heb je de driver van de oude videokaart wel goed verwijdertd voor je de andere kaart hebt geplaatst en heb je al geprobeerd windows opnieuw te installeren en de nieuwste directX geinstalled.
probeer anders eens 3dmark kijken of dat artifacts oplevert want die geeft je videokaart constant voledige belasting is dus een aardig goeie test.

Verwijderd

Topicstarter
-> Niets is overclocked, begin ik ook niet aan.
-> Volgens de nVidia tool is mn normale temp, terwijl ik nu aan 't typen ben, 41 graden.
-> Hiervoor had ik een 7600GS. Heb de drivers met de nVidia uninstall tool eraf gehaald, daarna 7900GT erin geprikt, 93.71 geïnstalleerd.

-> Ik zal 3d Mark 05 eens proberen
-> En Speedfan
-> En AtiTool

Aan de voeding zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet liggen?

Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

-> AtiTool loopt de Artifact test voor 2.30 mins, GPU blijft op 55 graden, geen artifacts.

Verwijderd

Topicstarter
5 minuten inmiddels, nog geen artifacts.

Ga nu Speedfan en FEAR proberen, kijken wat er gebeurd.

Zou het formatteren van de C: partitie de problemen kunnen oplossen? Verse Windows Xp installatie, etc?

Verwijderd

Nu merk ik dat wanneer ik een game als F.E.A.R speel, het allemaal best soepel loopt, maar zodra ik de game afsluit, is mijn complete Windows XP SP2 desktop vervormd. Allemaal rare kleurvlakken, puntjes, en mijn scherm flikkert zwart om de paar seconden.

Dit is een driver probleem.
Mijn broertje heeft er last mee met nvidia7300gs
het systeem word ook langzamer en na een 1minuut werk de pc perfect.
De driver probleem kunnen zijn de amd driver die direct terug schakelt met Q&Q (staat in het boekje)
Schakel Q&Q uit in je bios zodat de amd op maximaal blijft staan.

Bij mijn broertje is het de ht functie van de proc (intel p4-d 541model) als hij deze uit zet dan heeft hij er ook geen last van

• Barre_Code
EDIT: Probeer eerst maar even het idee van Suijkerbuijk >:)

Bij een verse Windows Installatie weet je zeker dat het probleem niet softwarematig ligt. Ik zou toch eerst nog een keer je drivers herinstalleren (andere, oudere versie). Wie weet is er in dat proces iets foutgegaan.

Nog een idee is om naast je voltages uit te lezen de PCI-E voedingsstekker even niet aan te sluiten. Zover ik weet clockt de kaart zich dan automatisch terug (onderzoek dat eerst even!) en kun je dan bekijken of alles wel oke loopt. Als alles dan wel goed loopt is misschien toch je voeding te zwak. Zelf had ik hem op een Tagan 580W lopen :P

Heb ook even geen idee waar het aan ligt. Artifacts vertoont hij niet en de kaart lijkt me (ondanks de lawaaierige pokkekoeler) niet te warm worden. Voor de anderen: Wat zou dan het probleem kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Barre_Code op 14-01-2007 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een effectief programma om drivers te deinstalleren?

• Barre_Code
Gewoon via configuratiescherm-software-NVIDIA Drivers-verwijderen.

Schakel inderdaad ook de Q&Q uit in je bios. (Weet je hoe dat moet?).
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:30:
Wat is een effectief programma om drivers te deinstalleren?

Verwijderd

Toen ik mijn systeem kocht had ik in eerste instantie ook een te krappe voeding. Resultaat: hangups in games, waarna ie na een paar seconden weer verder ging, reboots, enzovoorts.

De voeding die jij hebt zijn opzich prima, maar ik denk dat je toch naar een 400Watt zal moeten gaan. Neem dan een Antec oid, dan weet je zeker dat je goed zit.

Voor de zekerheid zou ik ook eens Windows opnieuw installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 14:40 ]

Verwijderd

voeding maak niet uit.

Mijn broertje zijn pc heeft een 430watt coolermaster in hangen.
Mijn ma heeft een aopen 350watt voeding met nvidia 6600@zeer zwaar getweakt)
Op een asrock sata2 met amd 64 3000+@3200+ en loopt ook stabiel.

Aopen voedingen vallen toch onder a-classen.

Verwijderd

Topicstarter
Q&Q inmiddels uitgezet, ga zo de drivers eraf halen.

Daarna doe ik een 3d Mark 05 test, resultaat post ik ook hier wel even.

Ik denk dat ik ook Windows maar eens opnieuw moet gaan installeren, teveel hardware switchen zou best dit soort conflicten kunnen opleveren.

Ik ga inderdaad denk ik toch een nieuwe voeding erbij kopen, de doos zegt ook dat 400W aanbevolen is.

Tot zover bedankt voor de geweldige hulp :)

• Evano
Hmm, dat klinkt alsof je geld over hebt voor een nieuwe voeding.
In dat geval: METEEN EEN KOPEN!

De voeding is namelijk het allerbelangrijkste component in je computer.

Wat is je budget ongeveer? Dan kan ik je een goede voeding adviseren!

Verwijderd

Ik ga inderdaad denk ik toch een nieuwe voeding erbij kopen, de doos zegt ook dat 400W aanbevolen is.
Totaal niet nodig. Daar ligt je probleem echt niet volgens mij.

• Evano
Als hij niet een nieuwe voeding koopt, kan dat nu misschien niks uitmaken, maar ik weet zeker dat dezelfde tramelant dan over een jaar opnieuw begint, als er nog meer hardware wordt geupgrade.

[ Voor 12% gewijzigd door Evano op 14-01-2007 15:00 ]

• Barre_Code
Lees het voltage eens uit, dan weet je of je voeding te krap bemeten is. Als ik zo kijk naar je systeem zou je voeding het net kunnen trekken. Echter kan het in zware applicaties weer net iets te weinig zijn. Er staat natuurlijk niet voor niets minimaal 400W op :D

Verwijderd

advies over 400voeding is een noname merk (zoals q-tec sweex en trust)
Een aopen voeding is stukke beter.

Mog je een leuke voeding zoeken ? coolermaster 430watt kost iets van 40euro

• Evano
Zou ik niet doen. Met coolermaster is niet zoveel mis, maar de voedingen daarvan zijn ook weer niet geweldig. Maken vaak veel lawaai. Ik neem aan dat je de iGreen bedoelt? Of Extreme Power?
Extreme Power is nl. nog slechter dan iGreen.

Mijn advies: Zalman ZM360-APS voor plusminus €50,-
Beter nog zijn OCZ voedingen (heb ik zelf ook) maar die zijn weer een stuk duurder (Modstream 450W)

[ Voor 18% gewijzigd door Evano op 14-01-2007 15:07 ]

Verwijderd

Of Extreme Power?

Deze heb ik en ik hoor de fan niet (voeding word toch goed belast) (5hd 1dvd amd4 x2 2xsli 7900gt abit sli bord)
Mijn broertje heeft de zelfde voeding en die hoor je ook niet.

Dus ik weet niet hoe jij aan je info komt?
Verder de zalman is zeker een goeie koeler maar heeft geen zin als je al een goeie 350watt voeding heb zoals de aopen.

Waar hij naar moet kijken is hoeveel amper de 12volt lijn(en) zijn en daar op kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Een voeding voor rond de € 50 zou mooi zijn in ieder geval. Hoe dan ook, dat sluit in ieder geval de vraag uit of dat problemen veroorzaakt.

• Evano
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 15:17:
Of Extreme Power?

Deze heb ik en ik hoor de fan niet (voeding word toch goed belast) (5hd 1dvd amd4 x2 2xsli 7900gt abit sli bord)
Mijn broertje heeft de zelfde voeding en die hoor je ook niet.

Dus ik weet niet hoe jij aan je info komt?
Hoe ik aan die info kom? Welke voeding heb ik nodig- topic. Een direct voorbeeld is PilatuS, die had een iGreen die veel herrie produceerde.
Anyway laat dat maar, we hebben hier een ander probleem.

Suijkerbuik heeft opzich wel gelijk, eigenlijk moet je AOpen voeding het wel kunnen.
Dat neemt niet weg dat die Zalman (Zalman ZM360-APS voor plusminus €50,-) die ik je adviseerde iets beter is, maar ik zou die alleen kopen als je echt geld over hebt. Of als het echt duidelijk is dat het 'm aan de voeding ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, 3d Mark 05 gedaan:

Score: 7095

Ik heb geen idee of ik daar nou blij mee moet zijn of niet :).

Geen artifacts of verstoorde windows desktop na de benchmarks trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat ie de Feature Tests en Batch Size Tests niet heeft gedaan trouwens.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Overigens is 300W voeding waarschijnlijk niet genoeg voor een 7900GT. Ik heb zelf een 380W van Tagan en ik betwijfel of mijn systeempje het nog goed gaat doen met mijn nieuw bestelde 7900GTO. :)
Mijn pc trekt tijdens gamen en 3D nog geen 230 watt, gemeten met een verbruiksmeter. Onder normale load nog geen 150watt.
(amd64 3500+ o'clocked/ Ati X850XT PE o'clocked en dit is een flinke hittestoker/ 4 hd's/ 2GB DDR/ Tagan 480w PSU)
Dat hele voeding gedoe is zwaar overhyped. Als je gewoon een goed merk voeding hebt trekt ie dat makkelijk.

dus die 300watt moet dit zeker kunnen trekken. anders kreeg je reboots tijdens gamen en geen raar gedrag na het gamen.

[ Voor 17% gewijzigd door KneppaH op 14-01-2007 16:21 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Pagina: 1