Pc in elkaar zetten

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Younesse88
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 13:23
Oi :)
Ben voor het eerst een pc in elkaar aan t zetten, en heb nog wat vraagjes

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v233/Younesse/DSC00381.jpg
1. Ik heb deze 2 stekkers over die van de voorkant van mn kast komen, de linker is Firewire neem ik aan? en de rechter? het is zeg maar een stekkertje dat je tussen Molex <-> Cdrom zou kunnen zetten, waarvoor dient deze?

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v233/Younesse/DSC00382.jpg
2. Op de linkerzijplaat zit een airduct, daar zit een koker aan die je langer en korter kan maken (dichter/verder van de cpufan) In welke stand zal ik deze zetten.

3. Maakt het wat uit of ik een Sata power connector gebruik of een Molex power connector voor mn harde schijf?

4. Ik heb 1 cdromspeler, kan ik deze op de middelste aansluiting van mn IDE kabel (Slave aansluiting) zetten mits ik de jumper op Master zet?

alvast bedankt ;)

Verwijderd

1. De zwarte stekker kan van alles zijn, firewire, cardreader. Wat heb je precies voor in je PC zitten, heb je er een handleiding bij ?
De andere stekker ziet eruit als een extra massa, kijk even met welke aansluiting deze overeenkomt op een full wired molex. Rood, geel of zwart.

2. Ongeveer 1 cm van je fan..

3. Nee, mits je HDD beide aansluitingen heeft.

4. Nee, je opties zijn cable select of slave.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 12:15 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:12:
4. Nee, je opties zijn cable select of slave.
? Ik heb er nooit problemen mee gehad om een master harde schijf op de 2e connector te hebben.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als toevoeging op 2: Totaal afhankelijk van welke koeler je hebt. Bij een boxed processor, zoals CybErvee al zegt, ong. 1 cm van je CPU-fan af. Heb je een Freezer van Arctic o.i.d., dan heeft die airduct 0,0 zin. het design van die airduct is bedoeld om koele lucht van buiten het systeem naar je processorkoeler te krijgen, zodat deze koeler wordt. Dit werkt dus alleen als de fan ook inderdaad daar zit, waar de airduct uitkomt.

Als toevoeging op 3: Let wel op dat je slechts 1 van de 2 aansluit. Als je ze allebei aansluit frituur je je harddisk.

Als toevoeging op 4: Ten eerste: Waarom zou je, als het het enige apparaat is, de optical drive op de slave connector willen zetten? Ten tweede, op zich kan het niet zo heel veel kwaad, hij zal het er wel om doen, maar mooi is het niet.

Verwijderd

lemming_nl schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:15:
[...]
? Ik heb er nooit problemen mee gehad om een master harde schijf op de 2e connector te hebben.
Wordt niet aangeraden en kan een behoorlijke vertraging geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 12:21 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

1: Kijk eens waar da tkabeltje naartoe gaat. En in welk van de vier stekkertjes van de Molex zit ie?
2: Niet helemaal om je CPU fan heen maar iets erboven.
3: De S-ATA power connectie is beter.
4: Ja dat kan.

Dit zijn nogal basic vraagjes die je met een beetje moeite zelf makkelijk had kunnen oplossen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:31
lemming_nl schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:15:
[...]
laat maar is al antwoord op gegeven :)

[ Voor 12% gewijzigd door Nano2009 op 14-01-2007 12:21 ]

Verwijderd

volgens mij is het eerste zo'n power connector (welke je gebruikt voor bv een cdrom/hd stroom te geven) maar dan om een floppy/zip drive te poweren (weet nooit de exacte naam ervan). Dus het rechter connectorke moet dan in een v/d stroomkabels die in je pc zitten, en het linker gaat dan in de floppy drive

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 12:27 ]

• Younesse88
Tnx voor de antwoorden

1. Linkerstekker: Aan de voorkant van mn kast heb ik audio in/out, 2x usb, 1x firewire,
usb en audio heb ik al aangesloten daarom nam ik aan dat het firewire was, dacht dat daar een standaard connector voor was oid.
Rechterstekker: De draden komen zo overeen met een molex stekker: Blauw > Rood en Wit > Zwart

2. Oke, 1 cm van me fan dus :)

3. Oke, heb gewoon sata powerconnector gebruikt

4. Hij doet het dus op middelste connector, dit wou ik zodat ik de rest van de kabel kon wegstoppen boven me drive. Maar scheelt dit nou echt in snelheid tov Master connector gebruiken?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Younesse88 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 15:27:
Tnx voor de antwoorden

1. Linkerstekker: Aan de voorkant van mn kast heb ik audio in/out, 2x usb, 1x firewire,
usb en audio heb ik al aangesloten daarom nam ik aan dat het firewire was, dacht dat daar een standaard connector voor was oid.
Rechterstekker: De draden komen zo overeen met een molex stekker: Blauw > Rood en Wit > Zwart

4. Hij doet het dus op middelste connector, dit wou ik zodat ik de rest van de kabel kon wegstoppen boven me drive. Maar scheelt dit nou echt in snelheid tov Master connector gebruiken?

1. Staat er op die kabel iets in de trend van IEEE 1394?? zo ja.. dan is het een firewire kabel ;) En die molexstekker (met die blauwe en witte draad). Volg die draden en kijk waar het uitkomt. Mijn vermoeden is een casefan.

4. Tot tegenstelling tot sommige hier beweren heeft dit geen invloed op je performance. Hou er alleen rekening mee als je een extra drive op aansluit dat je het expliciet op Slave zet als je andere drive op Master staat.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Younesse88
De linker is dus firewire zeker weten. De blauw/witte kabel komt uit bij me powerswitch aan de voorkant, dus wat zou dat zijn?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Firewire heb je echter alleen wat aan als je moederbord ook een interne firewire-aansluiting heeft (zie manual moederbord). Zo niet, dan moet je hem maar gewoon los laten bungelen (lees: even met een tie-wrapje netjes wegwerken ;))

Dat molex-ding met blauwe kabeltje komt me niet bekend voor. Ook is de foto wat onduidelijk. Ik zie nl. niet of het blauwe kabeltje aan de voor- of achterkant in die plug zit (lijkt net of de plug er bovenop ligt).

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 14-01-2007 16:14 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Palomar schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:11:
Dat molex-ding met blauwe kabeltje komt me niet bekend voor. Ook is de foto wat onduidelijk. Ik zie nl. niet of het blauwe kabeltje aan de voor- of achterkant in die plug zit (lijkt net of de plug er bovenop ligt).
Wat vooral handig is om te weten: Waar gaat dat blauwe kabeltje naartoe?

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-02 17:16
heb je soms een schermpje vooraan in je pc zitten waar je temps enzo opstaan
in mijn kast heb ik namelijk ook zo een kabeltje en dat loopt naar dat schermpje

:P

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Younesse88 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:05:
De linker is dus firewire zeker weten. De blauw/witte kabel komt uit bij me powerswitch aan de voorkant, dus wat zou dat zijn?
Ik gok dat er ergens een lichtje in de buurt zit daar. Gewoon doorlussen en je ziet vanzelf wel wat er oplicht. Het is de aan/uit knop iig niet wan t die heeft een andere stekker.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:25:
[...]

Wat vooral handig is om te weten: Waar gaat dat blauwe kabeltje naartoe?
ja, dat wilde ik ook vragen (had het net weg geëdit :P) maar dat staat in de post erboven :P Komt ui t de voeding dus. Maar misschien is het wel een voor een fan en het voltage is dan afhankelijk van de warmte van de voeding. Dan zou die alleen wel 2 aders moeten hebben en vaak staat dan wel duidelijk erop aangegeven dat het een 'fan-only' plug is. Zoiets heeft mijn Antec Sonata kast nl. ook.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het lijkt me een Aopen kast dus dat is vast het molex stekkertje om de aan / uit knop op te laten lichten. Zwaar fel licht, des nachts verlicht ie je hele kamer, ik haal hem er weer uit binnenkort.
Ook zit er geen reset knop op die kast niet? Ook arelaxed.

specs

• Younesse88
gladiool heeft helemaal gelijk, het stekkertje dient dus om de aan/uit knop te verlichten O-)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

fsfikke schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:18:
Dit zijn nogal basic vraagjes die je met een beetje moeite zelf makkelijk had kunnen oplossen.
Wat een kutreactie zeg. Heb eens respect voor de onwetendheid van een ander. Dit zijn dingen die je niet in handleidingen terugvindt maar alleen kan weten uit ervaring. Tweakers hier hebben die ervaring, en we zitten op een forum om die ervaring te delen. Ga je schamen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dark Blue schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:35:
[...]

Wat een kutreactie zeg. Heb eens respect voor de onwetendheid van een ander. Dit zijn dingen die je niet in handleidingen terugvindt maar alleen kan weten uit ervaring. Tweakers hier hebben die ervaring, en we zitten op een forum om die ervaring te delen. Ga je schamen.
Rustig maar :p

Ik geef toch wel antwoord op z'n vragen. Het is niet dat ik iets zeg van 'ga zelf maar zoeken, en veel plezier ermee'.
Feit blijft dat het voor een deel vragen zijn waarvan op GoT verwacht wordt dat je ze zelf op kan lossen.

Onwetendheid is geen excuus, daarvoor heb je andere fora. Dat klink misschien een beetje arrogant, maar als je ziet hoeveel topics dagelijks geopend worden door mensen die gewoon sch**t hebben aan de policy kan je af en toe een beetje geïrriteerd raken, ook in topics die niet eens zo heel erg 'slecht' zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 15-01-2007 16:24 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

[...]

Helemaal met je eens, er zijn altijd mensen die net als ik en jij zijn begonnen met 0,0 kennis van hardware.

Voor deze mensen is dit forum een uitkomst. Help ze dus opweg, al lijkt de vraag nog zo simpel voor ons voor die gene is hij hoofd brekend. ;)

En niet iedereen heeft de kennis/weet om het via de search te vinden, kan je dus ook ff mee helpen.

Een beter forum begint bij je zelf. :P

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 15-01-2007 16:25 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mad_max234 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:23:
[...]

Helemaal met je eens, er zijn altijd mensen die net als ik en jij zijn begonnen met 0,0 kennis van hardware.

Voor deze mensen is dit forum een uitkomst. Help ze dus opweg, al lijkt de vraag nog zo simpel voor ons voor die gene is hij hoofd brekend. ;)

En niet iedereen heeft de kennis/weet om het via de search te vinden, kan je dus ook ff mee helpen.
Met die laatste regel van mijn post wilde ik alleen even zeggen dat de TS iets beter had kunnen zoeken alvorens een topic te starten. Dan had hij zeker twee van de vier vragen gewoon kunnen vinden.
Dat was gewoon een advies voor een volgende keer. M'n post bestaat uit meer dan alleen die ene regel :/

@hieronder: Ik had het misschien beter bij een TR kunnen laten idd.
mad_max234 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:02:
Het probleem was toch al opgelost, wat wil je nog meer van hemhaar dan? :?
;)

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 15-01-2007 17:53 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

[erg offtopic]
Dat snap ik, ik bedoeld het ook meer algemeen, mensen roepen het maar mijn mening iets te vaak. En dan nog iets we hoeven ook niet voor mod te spelen dat kunnen ze zelf ook best wel. :+ Als het niet in orde zou zijn dat krijgt de TS wel een mod break, of een slotje.

Laten we het gewoon gezellig houden voor iedereen. ;)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-02 22:12
[...]

Jij kan je beter schamen. Jou reactie voegt werkelijk helemaal niets toe aan deze post. Hij geeft tenminste nog antwoord op de vier vragen. En daarbij voegt hij eraan toe dat hij even had kunnen zoeken. Hij is nog beter bezig dan jou dus...

offtopic:
dit voegt ook niks toe, het gaat alleen om het idee :)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

ID-College schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:45:
[...]

Jij kan je beter schamen. Jou reactie voegt werkelijk helemaal niets toe aan deze post. Hij geeft tenminste nog antwoord op de vier vragen. En daarbij voegt hij eraan toe dat hij even had kunnen zoeken. Hij is nog beter bezig dan jou dus...

offtopic:
dit voegt ook niks toe, het gaat alleen om het idee :)
[Nog erger offtopic O-) ]
Het probleem was toch al opgelost, wat wil je nog meer van hem dan? :?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:45

Thandor

SilverStreak

Mensen, wees lief voorelkaar ;)

fsfikke heeft zeker wel een punt. Zoeken en zelf proberen is zeker de moeite waard en van dergelijke zaken leer je enorm veel. Om de airduct als voorbeeld te pakken: Dit had je prima zelf kunnen proberen. Schuif de airduct eens in en probeer het uit (benchmarken / stressen en de temperatuur in de gaten houden) en schuif de airduct vervolgens een beetje uit en test het nogmaals. Zodra je een groot verschil in temperatuur ziet dan weet je wat de beste stand is :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.