[XP] CRC errors tijdens installatie games

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 22:48

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Note: onderaan deze post staat een update, het is handig om deze eerst te lezen (bespaart je misschien wat leeswerk). ;)

Ik heb sinds donderdag een nieuw systeem, bestaande uit:

- Asus P5W DH Deluxe
- Intel Core 2 Duo E6600
- Corsair TWINX 2048 6400C4
- Asus 8800GTX
- WDC Raptor 150
- WDC Caviar 320
- 2x NEC AD-7173 DVD-RW
- Enermax Liberty 620W

Het probleem: gistermiddag probeerde ik Rainbow Six Vegas te installeren, maar op vele willekeurige momenten kreeg ik CRC errors. Hetzelfde gebeurde bij Splinter Cell Double Agent en Trackmania United. Nu ben ik zelf niet een leek op computergebied, dus ik dacht gelijk aan mijn geheugen. HDD's zijn het voor zover ik weet niet, gezien SMART data alleen maar goede data terug geeft. Het zijn trouwens de volgende errors:
CRC error
The file <filename> doesn't match the file in the setup's .cab file. The medium from which you are running the setup may be corrupted; contact your software vendor.

Afbreken | Opnieuw | Negeren
In MemTest86 kreeg ik de eerste keer na zo'n uur testen iets van 4250 errors, de tweede keer dat ik probeerde kwamen de errors minder snel. Omdat ik in mijn POST heb gezien dat mijn geheugen op PC2-5300 draait, heb ik in de BIOS de frequency eens op DDR2-800 gezet, zodat wél de bedoelde PC2-6400 gehaald wordt. Dit zorgde in MemTest86 vrijwel direct voor een hele berg errors (zo'n 3000 in 5 tot 10 minuten). Het vreemde is dat er de ene keer meer fouten zijn dan de andere keer, die dan verschijnen op willekeurige momenten.

Ook MemTest Windows kwam gelijk al met fouten aanzetten, na een minuut of 5 zat ik al op zo'n 25 fouten. Daarna had ik het wel weer gezien.

Het vreemde is (tenzij ik een verkeerde denkwijze heb), is dat Half-Life 2 wel gewoon goed draait. Deze is gewoon via Steam gedownload, dus had verder geen CD installatie nodig. Nu weet ik dus niet in hoeverre geheugenfouten een spel minder goed of helemaal niet kunnen laten draaien.

Daarnaast heb ik soms dat de PC opstart zonder geluid (dus gewoon geluid via de PC speaker). Dit probleem is ook totaal random voor zover ik weet. Na een reboot is het geluid er ook gewoon weer.

Wat heb ik dus zelf allemaal al geprobeerd:
- MemTests draaien (met errors als uitkomst)
- BIOS naar de laatste versie ge-update
- Geheugen op DDR2-800 gezet (wat resulteerde in meer fouten)
- SuperPI, CPU doet zijn werk wel goed voor zover ik weet
- Active SMART, SMART gegevens gecontroleerd, ook goed

Nu vraag ik mij dus af; zal het geheugen brak zijn? Of is dit het moederbord wat tegen zit te stribbelen?

[Update]
Een kleine update van vandaag, ik las op de fora van Corsair dat Legacy USB support uit moet staan tijdens memtest cycles. Nu ik deze op Auto heb gezet, ipv Enabled, lijken Memtest86 en Memtest Windows geen fouten meer te kunnen vinden. Wat wél vreemd is, dan ik nog steeds geen games kan installeren (wat ik overigens gewoon via virtual drives doe). Zowel Daemon Tools als Alcohol 120% geprobeerd.

Memtest86 heeft inmiddels (na een dik uur dik twee uur) 2 3 passes zonder fouten doorlopen 150 errors gegeven bij Test #5 (Block move, 64 moves), 1 bij Test #6 (Moving inversions, 32 bit pat), 14 bij Test #7 (Random number sequence) en 1 bij Test #8 (Modulo 20, ones&zeros). Ik denk dat we het geheugen dus uit kunnen sluiten. Misschien Legacy USB support nog even volledig op Disbaled zetten ipv Auto. Ik zal voor de zekerheid de WDC schijven ook nog even met de WDC Diagnostic Tools testen, hierover later nog meer.

Is er ook een kans dat het gewoon om een brakke Windows XP installatie gaat?

[Update 2]
Ook begin ik nu mijn DVD drive #1 (bovenste) te verdenken, of de IDE kabel. Gezien ik namelijk errors kreeg tijdens mijn Office (CD) installatie, dat er bepaalde bestanden niet gevonden konden worden. Windows XP is ook met deze drive geïnstalleerd. Uiteindelijk heb ik Office wél kunnen installeren, maar dat was met DVD drive #2.

[Update 3]
Ik draai Memtest86 nu met Legacy USB support helemaal disabled, kijken of er dan nog steeds fouten komen. Na 15 minuten 42 minuten inmiddels al 1883, 1889 4221 errors bij Test #6 en #7, vreemd dat dit de eerste keer vanmorgen niet direct in beeld kwam. Kan dit iets met te warm worden van geheugen te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/copyman/got/memtest.gif

[ Voor 20% gewijzigd door Copyman op 14-01-2007 17:44 ]

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-04 09:10

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Copyman schreef op zondag 14 januari 2007 @ 11:43:
Memtest86 heeft inmiddels (na een dik uur dik anderhalf uur) 2 3 passes zonder fouten doorlopen twee errors gegeven bij Test #7 (Random number sequence). Ik denk dat we het geheugen dus uit kunnen sluiten. Ik zal voor de zekerheid de WDC schijven ook nog even met de WDC Diagnostic Tools testen, hierover later nog meer.
2 Errors zijn er nog steeds 2 teveel. Ik zou toch eens naar de voeding kijken want je hebt aardig wat apparatuur. Je schijven zou ik nog niet verdenken aangezien je geheugen fouten blijft geven zodra dat is opgelost kun je andere zaken gaan elimineren. Misschien dat je nog eens kunt kijken naar de voltages die je naar je geheugen stuurt.

ps. Probeer zoals in de faq staat aangegeven ook eens zoveel mogelijk apparatuur af te koppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Alternativ op 14-01-2007 12:56 ]

alternativ

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Alternativ schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:55:
[...]
2 Errors zijn er nog steeds 2 teveel. Ik zou toch eens naar de voeding kijken want je hebt aardig wat apparatuur. Je schijven zou ik nog niet verdenken aangezien je geheugen fouten blijft geven zodra dat is opgelost kun je andere zaken gaan elimineren. Misschien dat je nog eens kunt kijken naar de voltages die je naar je geheugen stuurt.

ps. Probeer zoals in de faq staat aangegeven ook eens zoveel mogelijk apparatuur af te koppelen.
Inmiddels dus al meer errors, zie startpost. Ik heb de voeding ook even aan mijn post toegevoegd, de Enermax Liberty 620W dus. Mijn schijven verdenk ik ook het minst, de DVD drive daarentegen weer meer. Maar nu MemTest86 ook al meer errors geeft, ga ik het geheugen weer verdenken.

Voor de rest zijn alle voltages default, hier heb ik niets aan veranderd. Mijn voeding verdenk ik eigenlijk niet, omdat de voltages in Lavalys Everest mooi stabiel zijn. Tevens moet 620W voor dit systeem meer dan voldoende zijn.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Om nog even met een conclusie te komen, ik verdenk toch het geheugen van de CRC errors. Ik heb Quake 3 Arena via DVD drive #1 zonder problemen kunnen installeren. Installatie gaat dus wel fout als er met .cab files gewerkt wordt blijkbaar.

Wat ik mij nu nog wel afvraag, zal dit echt aan het geheugen zelf liggen, of is het een moederbord gerelateerd probleem? Slecht werkende socket oid.

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Copyman schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:58:
Om nog even met een conclusie te komen, ik verdenk toch het geheugen van de CRC errors. Ik heb Quake 3 Arena via DVD drive #1 zonder problemen kunnen installeren. Installatie gaat dus wel fout als er met .cab files gewerkt wordt blijkbaar.

Wat ik mij nu nog wel afvraag, zal dit echt aan het geheugen zelf liggen, of is het een moederbord gerelateerd probleem? Slecht werkende socket oid.
Zoals al gezegd, zoveel errors is niet in orde fix dat eerst en ga dan verder met de troubleshoot probeer te letten op airflow en temperatures en for God sakes kijk of je het juiste voltage in je geheugen pompt en check de compatibility list.

Probeer het ook eens met een reepje geheugen, test het in een andere bank (draai je dualchannel) probeer dat eens uit te zetten dat zijn gewoon een aantal dingen die me te binnen schieten en dat nog zonder het lezen van de faq die nog veel uitgebreider is.

[ Voor 14% gewijzigd door Alternativ op 14-01-2007 18:12 ]

alternativ

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:20

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Voltages kan het niet aan liggen denk ik zo. Testen met 1 reepje is niet eens een slecht idee. Voor de rest lijkt mij het niet aan iets anders te liggen :)

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Verwijderd

Ben hier al vaker tegen gekomen dat een combinatie van Corsair met een Asus mobo vaak niet goed kunnen samen werken.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
De voltage van de modules staat op 2.1 volt, zoals ook wordt aangegeven door Corsair zelf. De compatibility list heb ik al gecheckt vóór ik alle hardware heb gekocht. Op de Corsair website wordt de TWINX 2048 6400C4 kit aangeraden in combinatie met de P5W DH Deluxe, dus aan de compatibiliteit kan het voor zover ik weet niet liggen.

Het testen met 1 module kan ik inderdaad ook nog wel even testen. :)

Verwijderd

dan denk ik dat er 1 module defect errors in memtest86 zijn niet goed ,en zorgen vaak voor vaage errors in windows ..

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Ik heb beide modules los van elkaar in single channel getest en Memtest86+ v1.70 geeft dan geen errors (de eerste 3 passes zonder errors en de tweede 2 passes zonder errors). Tevens heb ik elke module 2x tot 30% coverage getest met Memtest Windows, welke ook geen errors gaf.

Dit moet ik nog even een keer testen, gezien de errors bij dual channel ook pas later komen.

Wat kan dit betekenen?

[ Voor 14% gewijzigd door Copyman op 18-01-2007 09:02 ]

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Copyman schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:52:
Ik heb beide modules los van elkaar in single channel getest en Memtest86+ v1.70 geeft dan geen errors (de eerste 3 passes zonder errors en de tweede 2 passes zonder errors). Tevens heb ik elke module 2x tot 30% coverage getest met Memtest Windows, welke ook geen errors gaf.

Wat kan dit betekenen?
Dat dual channel waarschijnlijk naar zijn grootje is, sla de handleiding erop na welke banken te gebruiken zodra je gebruik maakt van dual channel.

alternativ

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
De modules had ik wel goed geïnstalleerd, ik had ze in DIMM_A1 en DIMM_B1 zitten. Ik heb ze nu single getest in DIMM_A1.
  • For dual-channel memory configuration, install the DIMMs in slots DIMM_B1 and DIMM_A1 (orange slots); install another pair of DIMMs in slots DIMM_B2 and DIMM_A2 (black slots).
Ik zal ze nog even weer in DIMM_A1 en DIMM_B1 proberen, daarna nog even in DIMM_A2 en DIMM_B2.

Mocht er dan iets defect zijn, ligt dit dan aan het geheugen, of aan het moederbord?

[ Voor 24% gewijzigd door Copyman op 15-01-2007 19:35 ]

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Ik had hetzelfde soort problemen en het lag voor een gedeelte aan de geheugen reepjes. Deze heb ik eerst vervangen wat het probleem deels oploste. Vervolgens moest ik Windows opnieuw installeren voordat het weer goed werkte.

Als ik het dus uit mijn eigen ervaring vergelijk met jouw problemen raad ik je aan per direct het setje geheugen om te ruilen voor een nieuw setje en Windows opnieuw te installeren. Dan hoort het systeem weer goed te kunnen draaien.

telefoontoestel

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Copyman schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:30:
De modules had ik wel goed geïnstalleerd, ik had ze in DIMM_A1 en DIMM_B1 zitten. Ik heb ze nu single getest in DIMM_A1.
  • For dual-channel memory configuration, install the DIMMs in slots DIMM_B1 and DIMM_A1 (orange slots); install another pair of DIMMs in slots DIMM_B2 and DIMM_A2 (black slots).
Ik zal ze nog even weer in DIMM_A1 en DIMM_B1 proberen, daarna nog even in DIMM_A2 en DIMM_B2.

Mocht er dan iets defect zijn, ligt dit dan aan het geheugen, of aan het moederbord?
Kan aan beide liggen maar ook aan de combinatie, maar gezien het feit je het geheugen al in een kit hebt gekocht om dit soort dingen te voorkomen zou ik dat het allereerste op de kop geven. O-)

alternativ

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Zal ik nu eens iets heel frappant vertellen? Ik heb de modules weer in DIMM_A1 en DIMM_B1 gezet en Memtest Windows draait nu al op 100% coverage (877MB allocated) zonder errors. :S

Ik ga zometeen nog even Memtest86+ proberen, kijken of deze ook nog fouten geeft.

@telefoontoestel
Ik zal Windows ook even opnieuw installeren, aangezien ik nog wél de CRC errors krijg als ik software probeer te installeren. Misschien dat dit te maken heeft dat Windows niet helemaal lekker is geïnstalleerd?

[ Voor 32% gewijzigd door Copyman op 18-01-2007 09:03 ]

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Naah, ik snap er helemaal niets meer van hoor. Daarstraks 100% coverage zonder errors met Memtest Windows en een dik uur Memtest86+ (2 volle passes) zonder errors. Maar nu ik heel Windows XP weer opnieuw heb geïnstalleerd krijg ik nog steeds CRC errors als ik Splinter Cell Double Agent of een ander spel wil installeren.

Net Memtest86+ er weer bij gepakt, stromen de errors weer binnen! Ik moet wel zeggen dat ik tijdens de vorige memtests één zijkant van de kast open had staan. Worden de geheugenmodules misschien te warm ofzo?

• telefoontoestel

telefoontoestel

Bij mij waren de modules niet in orde. RMA test had dat toen ook uitgewezen en is omgeruild voor een nieuwe set. Nadat ik toen Windows opnieuw geinstalleerd had (mogelijk windows bestanden gecorrumpeerd door het slechte geheugen?) waren alle problemen verdwenen. Lijkt me raadzaam om ze RMA te sturen.

telefoontoestel

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Dit begin ik zo langzamerhand ook te vrezen.

Ik heb net even weer de zijkant van de kast er af gehaald, de hele handel zo'n 5 minuten laten koelen, en draai nu weer Memtest86+. Tot nu toe nog geen errors1709 errors, én nog de CRC errors als ik software in Windows wil installeren...

Moe word je hier van. :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Copyman op 15-01-2007 23:55 ]

Verwijderd

Ik heb PRECIES hetzelfde probleem.

Ik heb echter een Asus P5B Deluxe, en 2x PC6400 1024MB Corsair DDR2 geheugen.. hier wordt je idd heel erg moe van -_-''

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Wat ik eigenlijk het meest vreemde vind, is dat het er op lijkt dat Memtest86+ en Memtest Windows met errors komen wanneer het hun uitkomt. Ik heb zojuist, net als gisteren, weer even Memtest86+ een aantal keer laten lopen zonder fouten (zo'n 20 minuten per keer) en Memtest Windows ook zonder fouten. Terwijl, áls ik fouten krijg, ze vrijwel direct aan het begin binnen stromen.

Wat mij dan gelijk door het hoofd gaat spoken zijn temperaturen, alleen kan ik de temperaturen van het geheugen niet zien, omdat er geen sensors op zitten. Mobo omgeving rond de 49ºC, CPU temperatuur zo rond de 35ºC, GPU op 66ºC en de harde schijven ook rond de 35ºC, dus dat kan het probleem niet zijn.

Op het moment kan ik dus nog steeds niet met 100% zekerheid zeggen of dit aan het geheugen ligt. Voornamelijk omdat het de ene keer wél goed gaat en de andere keer niet. De CRC errors tijdens installatie zijn daarentegen nog nooit weg geweest.

WDC Diagnostics geeft ook geen fouten terug na een Quick Test.

Update
Nu de PC zo'n 2 uur aan staat en ik Memtest Windows opstart, krijg ik wel weer direct errors, terwijl ik verder niets veranderd heb. Dit vind ik echt zó vaag...

@SKiLLa
Heb ik inderdaad al geprobeerd, zelfs geprobeerd met verschillende auto/manual settings.

Iemand nog ideeën?

[ Voor 14% gewijzigd door Copyman op 16-01-2007 21:41 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Hebbie de BIOS al eens naar gereset naar de default-settings en daarna getest ?

Als dat niet helpt, heb je toch rot geheugen (of mobo). Ik heb zelf ook eens rot RAM gehad wat het prima deed zolang het de enige aanwezige DIMM was, maar zodra je het ging combineren met andere bankjes kreeg je MemTest fouten. Ik zou het geheugen omruilen voor een ander model en dan opnieuw proberen, hebbie dan nog steeds issues dan is het waarschijnlijk je mobo.

PS:

Meen uit een OC-topic te herinneren dat soms de Vdimm voltages niet altijd lekker uit SPD worden overgenomen; hebbie de Vdimm al eens handmatig op (2.1 ?) gezet ? Soms wil een beetje extra sap nog wel eens helpen ... Temps van Mobo & CPU lijken omgedraaid in je post, maar zijn riant laag genoeg (ookal schijnt iedereen een CPU @ ~50 graden tegenwoordig al hoog te vinden).

En hebbie ook nog extra PCI (tv/audio) kaarten ofzo ? Ik heb eens een kapotte SB clone (ES1371) gehad die de BIOS-clock continue reset'te; kaart eruit, issue over. Ofwel: hebbie de MemTest met een minimum aan hardware gedraaid ?

[ Voor 40% gewijzigd door SKiLLa op 16-01-2007 22:07 . Reden: toevoeging PS ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• telefoontoestel

telefoontoestel

Zolang je de reepjes niet RMA laat testen, of test ze eens in een ander systeem, zal je het nooit weten. Het is goed mogelijk dat de reepjes willekeurig fouten produceren als ze rot zijn. Test ze gewoon eens in een ander systeem of vervang ze. Goede kans dat ze dan wel goed zijn.

Anders moet je het zelf weten....

telefoontoestel

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
@SKiLLa
Jep, ik heb VDIMM en CAS latencies beide al eens op manual geprobeerd. Dus: 2.1v en 4-4-4-12-5. Extra PCI kaarten zijn nog niet aangesloten. Vandaag krijg ik pas mijn X-Fi geluidskaart binnen. Het enige wat nu allemaal aangesloten is, staat bovenin mijn startpost.

@telefoontoestel
Waarschijnlijk ga ik morgen of overmorgen de modules in een ander systeem proberen.

Vanmiddag wil ik nog even wat langer met single channel proberen te draaien, omdat bij dual channel de problemen ook pas komen als de PC langer aan staat (dat idee heb ik tenminste). Hopelijk kan ik dan uitsluiten of één van de twee modules de fouten veroorzaakt.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Oke, nog iets vreemds; de "backup" image van Trackmania United die dus CRC errors geeft als je hem via virtual drive probeert te installeren, werkt wél als je hem op DVD brandt en hem gewoon via de DVD-drive installeert. Het ligt niet aan de image zelf, want deze heb ik ook met succes op andere PC's kunnen installeren.

Wat doet een virtual drive anders dan gewone DVD-drives zodat hij wél CRC erros geeft?

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11

justifire

Shut up and squat !!

Probeer er eens een fan op te richten en handmatig de juiste instellingen instellen in het bios.
Meestal is het toch de warmte of het voltage wat voor errors zorgt.
Een kelin beetje airflow tussen de reepjes kan al een wereld van verschil zijn.
En anders gewoon terug met die hap.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Op het moment heb ik van Norrod even 2x Crucial 1GB DDR2 PC5300 CL5 te "leen", om te kijken of ik dan nog steeds errors krijg. De CRC errors tijdens software installatie zijn er nog wel, maar ik heb op diverse websites gelezen dat je in een dergelijke situatie beter Windows kan installeren vóór je dat weer test. Nu ik deze modules heb om te testen, hoop ik één en ander uit te kunnen sluiten.

Kan het trouwens ook nog zijn dat er iets niet helemaal lekker is met de partities (50gb/100gb) op mijn Raptor?

[ Voor 12% gewijzigd door Copyman op 18-01-2007 21:47 ]

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Gisteren heb ik het geheugen bij Norrod getest met memtest86, maar na 2 passes waren er nog geen errors. Nu kan dat wel kloppen, want bij mij komen de fouten ook niet in de eerste paar passes.

Zojuist heb ik Windows XP weer geïnstalleerd met de Crucial "leenmodules" van Norrod, maar ik krijg nog steeds de CRC errors! Ik zal nog even wat Memtest cycles draaien, kijken of ik hier ook nog errors krijg. Edit: Crucial modules vertonen geen errors @ 667MHz.

Moet ik nu aan andere oorzaken gaan denken?

Update
Oké, even een lichtpuntje; nu ik de image van Rainbow Six Vegas op C:\ (partitie1 van de WD Raptor) heb gezet, krijg ik geen CRC errors. Dit betekent dus:
  • Chipset drivers niet goed?
  • Mobo kaduuk (S-ATA controller?)
  • Andere S-ATA aansluiting proberen?
  • S-ATA kabel niet goed?
  • Caviar schijf kaduuk? (schijf waar de images op staan) > WDC LifeGuard Diagnostics Passed
Daarnaast vind ik het nog wel vreemd dat de Corsair modules fouten geven, terwijl de CRC errors een andere oorzaak hebben. Tot zover heb ik nog geen fouten gehad met de Crucial modules, dus de fout ligt niet bij het moederbord. Zal het dan aan BIOS settings liggen?

Update 2
Beide schijven zijn in orde volgens WDC LifeGuard Diagnostics, de kabels zijn ook in orde (meerdere malen met verschillende kabels gewisseld), bestaat het eigenlijk dat chipset drivers dit kunnen veroorzaken? (zelfs na 3x een verse installatie van Windows?)

[ Voor 60% gewijzigd door Copyman op 20-01-2007 19:38 ]

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
De oorzaak van de Memtest errors heb ik ook kunnen achterhalen. De Core 2 Duo loopt op een bussnelheid van 1066MHz (266MHz Quad Pumped). Het geheugen had ik óf op 677MHz (Auto), óf op 800MHz (Manual) staan. Nu heb ik hem op 533MHz gezet en nu krijg ik geen errors meer in Memtest.

Ik vraag mij eigenlijk af of dit wel normaal is, gezien het geheugen ook met succes door Corsair op 800MHz is getest (zelfs op P4 moederborden @ 200MHz FSB). Waar kan het nou aan liggen dat het geheugen geen errors vertoont op 533MHz en wel op 677MHz en 800MHz?

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Copyman schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:32:
De oorzaak van de Memtest errors heb ik ook kunnen achterhalen. De Core 2 Duo loopt op een bussnelheid van 1066MHz (266MHz Quad Pumped). Het geheugen had ik óf op 677MHz (Auto), óf op 800MHz (Manual) staan. Nu heb ik hem op 533MHz gezet en nu krijg ik geen errors meer in Memtest.

Ik vraag mij eigenlijk af of dit wel normaal is, gezien het geheugen ook met succes door Corsair op 800MHz is getest (zelfs op P4 moederborden @ 200MHz FSB). Waar kan het nou aan liggen dat het geheugen geen errors vertoont op 533MHz en wel op 677MHz en 800MHz?
Omdat je dus je geheugen hebt overgeclocked, meer prestatie betekent hoger voltage benodigd ik zou je geheugen lekker standaard laten draaien weet je direct dat je alles in orde hebt gebracht en vanaf daar verder gaan troubleshooten mochten er nog fouten optreden (wat ik enigzins betwijfel ;))

alternativ

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Alternativ schreef op zondag 21 januari 2007 @ 03:49:
[...]

Omdat je dus je geheugen hebt overgeclocked, meer prestatie betekent hoger voltage benodigd ik zou je geheugen lekker standaard laten draaien weet je direct dat je alles in orde hebt gebracht en vanaf daar verder gaan troubleshooten mochten er nog fouten optreden (wat ik enigzins betwijfel ;))
Ik weet idd dat overclocked geheugen voor problemen kan zorgen, maar de modules zijn door Corsair (zeggen ze) getest op 800MHz icm 266MHz FSB zonder problemen. Dat vind ik dus nog vreemd.

De CRC errors lagen iig niet aan het geheugen, dit is gewoon iets vreemds. Ik zal het nog even beter uitleggen: ik heb 2 schijven in mijn systeem, een WD Raptor 150GB SATA150 (opgedeeld in C:\ en D:\) en een WD Caviar 320GB SATA300 (volledige grootte E:\).

De images van mijn games staan op E:(Caviar) en games installeer ik altijd naar D:(Raptor). Als ik nu dus een image vanaf E:(Caviar) in Daemon Tools laad en de game naar D:(Raptor) installeer, krijg ik CRC errors.

Als ik nu een image op C:(Raptor) zet, deze in Deamon Tools laad en de game dan naar D:(Raptor) installeer, is er niets aan de hand.

Er is dus iets tussen die twee schijven aan de hand, wat CRC errors veroorzaakt. WDC LifeGuard Diagnostics passed bij beide schijven de Extended Test. De S-ATA kabels zijn in orde, heb ik meerdere malen verwisseld. BIOS settings staan voor zover ik weet ook goed ingesteld. Aan de chipset drivers kan het volgensmij ook niet liggen, tevens heb ik de Caviar op SATA4 in plaats van SATA3 aangesloten, maar dit hielp ook niets.

[ Voor 6% gewijzigd door Copyman op 21-01-2007 11:54 ]

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Copyman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 11:52:
[...]

Ik weet idd dat overclocked geheugen voor problemen kan zorgen, maar de modules zijn door Corsair (zeggen ze) getest op 800MHz icm 266MHz FSB zonder problemen. Dat vind ik dus nog vreemd.

De CRC errors lagen iig niet aan het geheugen, dit is gewoon iets vreemds. Ik zal het nog even beter uitleggen: ik heb 2 schijven in mijn systeem, een WD Raptor 150GB SATA150 (opgedeeld in C:\ en D:\) en een WD Caviar 320GB SATA300 (volledige grootte E:\).

De images van mijn games staan op E:(Caviar) en games installeer ik altijd naar D:(Raptor). Als ik nu dus een image vanaf E:(Caviar) in Daemon Tools laad en de game naar D:(Raptor) installeer, krijg ik CRC errors.

Als ik nu een image op C:(Raptor) zet, deze in Deamon Tools laad en de game dan naar D:(Raptor) installeer, is er niets aan de hand.

Er is dus iets tussen die twee schijven aan de hand, wat CRC errors veroorzaakt. WDC LifeGuard Diagnostics passed bij beide schijven de Extended Test. De S-ATA kabels zijn in orde, heb ik meerdere malen verwisseld. BIOS settings staan voor zover ik weet ook goed ingesteld. Aan de chipset drivers kan het volgensmij ook niet liggen, tevens heb ik de Caviar op SATA4 in plaats van SATA3 aangesloten, maar dit hielp ook niets.
Maar door overclocken, clock je je processor ook op.. Wat inhoudt dat de proc op hetzelfde voltage harder moet gaan werken, vergelijk het met dat je moet werken (zware fysieke arbeid) op een boterham en een glaasje water op een gegeven zegt je lichaam ook van dat gaat niet meer.

Als je overclocked om de snelheid probeer alles terug te brengen naar defaults (reset to defaults / factory settings in bios) en als je dat hebt gedaan kijk of je windows fatsoenlijk werkt.

Vervolgens kun je wat met snelheden gaan spelen maar alleen als je voorafgaand een stabiel systeem hebt wat op dit moment dus nog niet het geval is.

(Pci-bus ed gaan ook omhoog wat kan leiden tot data-corruptie en allerlei andere enge meuk)

alternativ

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Nog even mijn oplossing. :)

De CRC errors bleek dus aan de WD Caviar 320GB te liggen. Ik heb een andere Maxtor S-ATA schijf van een klasgenoot mogen lenen, die wel gewoon werkte. Direct de dag erna heb ik de schijf teruggebracht voor RMA, het hele verhaal uitgelegd (omdat het bedrijf zelf ook met WDC LifeGuard Diagnostics test), waarna mij direct een nieuwe schijf werd toegezegd. Deze schijf heb ik vandaag ontvangen en geeft geen CRC errors. :)

Als WDC LifeGuard Diagnostics geen fouten terug geeft, wil het dus nog niet zeggen dat de schijf in orde is. Misschien dat er iets met de koppen/arm/printplaat aan de hand was? Zeg het maar... Het werkt iig weer. :)

Het "geheugenprobleem" vind ik nog wel vreemd:
  • 533MHz: geen memtest86+ errors
  • 667MHz: een aantal memtest86+ errors
  • 800MHz: veel memtest86+ errors
Op de officiële Corsair forums heeft RAM GUY al gezegd dat ik de modules RMA kan sturen, maar ik vraag me nog steeds af of het geheugen echt kaduuk is.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Het geheugen heb ik inmiddels via Azerty om kunnen ruilen voor een nieuwe kit. De nieuwe modules geven geen errors meer, dus dat is ook opgelost. :)

Pagina: 1