Toon posts:

Total Harmonic Distortion bij 1kHz of 20-20KHz?

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn zoektocht naar een AV receiver (200-300 euro) liep ik tegen het volgende aan:
Bij het specificeren van de THD (Total Harmonic Distortion) geeft de ene fabrikant deze op bij 1kHz en de andere geeft een waarde voor 20-20kHz.

Veelal ligt de THD bij 1kHz rond of net onder de 1% en THD voor 20-20kHz ligt is over het algemeen beter dan 0.1% voor de modellen die ik heb bekeken. Maar omdat de fabrikanten vaak slecht 1 van deze waarden geven is het lastig vergelijken. (bijv: Onkyo TX-SR304E: THD 0.7% bij 1kHz en Yamaha RX-V459, THD 0.06% 20-20kHz)

Is er iets te zeggen over hoe deze waarden geintepreteerd moeten worden? Wat zijn acceptabele waarden voor de THD bij 1kHz of bij 20-20kHz om een receiver als stereo-versterker te kunnen gebruiken (ipv surround)?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Deze specs zijn sowieso niet compleet zonder te vertellen bij welk vermogen de test is uitgevoerd, hoeveel kanalen er worden gebruikt en de gebruikte belasting (impedantie). Veel gebruikte tests zijn bv 1 channel driven, met het vermogen dat is aangegeven als max rms.

De opgegeven specs voor vermogen en THD hebben dus veel met elkaar te maken. Wil een fabrikant veel vermogen in de specs, dan kan hij dat doen door te meten bij hogere THD en slechts 1 channel driven. Wil hij lagere THD, dan kan hij minder vermogen opgeven.

Als ik zoek naar de specs van de RX-V459 dan zie ik bij yamaha zelf helemaal geen THD opgegeven bij de power specs (deze zijn 90w/channel en 540w/total bij 20hz-20khz, dus de test is bij all channels driven). Veel ander sites geven de 0,06% THD bij deze waarden, maar dat kan ik me slecht voorstellen. Misschien dat die 0,06% THD van een andere test komt, bv @1 watt?

Onkyo geeft 100w bij 1khz, singe channel driven, en bij 6 ohm. Wederom geen THD opgegeven.

Er is dus veel te weinig informatie om te kunnen vergelijken. Misschien heb jij meer specs?

Overigens wordt vaak alles onder de 1% distortion als geschikt voor Hifi gezien. En elke versterker haalt dit, zolang je hem niet te hard zet.

Ik zou meer moeite stoppen in het kiezen van speakers (hier is de THD snel 30%) en je versterker kiezen op features, interface en design.

[ Voor 3% gewijzigd door aatos op 14-01-2007 12:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Het lijkt er op dat de THD bij 1 kHz gebruikt wordt als toelichting bij het maximum vermogen van de receiver: Het vermogen waarbij de THD 1kHz nog onder of op de 1% ligt (dit is misschien wat je bedoelde met de opmerking dat <1% als Hifi wordt gezien).

Zo zie ik bijvoorbeeld voor de DENON AVR-1507:

- THD 0.05% 20Hz-20kHz @ 75W, 8 Ohm (7 channels)
- THD 0.7% Klirr, 1kHz @ 110W, 6 Ohm (7 channels)

en voor de Onkyo TX-SR304E:

- THD 0.06% (zonder verder specificatie)
- THD 0.7%, 1kHz @ 105W, 4 Ohm (5 channels)

Je bevestigt in ieder geval wat ik zelf ook al dacht: De vervorming van de versterker is zeer klein en verwaarloosbaar vergeleken met die van de speakers (misschien muv buisversterkers, maar die doen het er voor ...).