Ik heb een 2 pollige scakelaar gekocht maar nu zit ik met een probleem. Ik moet 1 12 V draad erop aansluiten en een ground. Maar de schakelaar heeft 6 oogjes. Welke 2 heb ik nu nodig???????
koop gewoon een schakelaar met drie oogjes dan kan je schakelen tussen 12, 5 en uit.
zie op deze link http://www.fanbus.com/
zie op deze link http://www.fanbus.com/
Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.
oke bedankt, maar moet ik nu die ground door beide middelste oogjes stoppen of door 1??? En die 12 V gewoon door de bovendste of de onderste??Maakt dat nie uit????
Tsja... je kent het gezegde toh :
Meten is weten
Maar ff nadenken, waarschijnlijk maakt het niet of je hem door een of twee ogen steekt. De schakelaar zal waarschijnlijk sow werken
00-\ Schakelaar in de ene stand, de middelste
00-/ met de bovenste oogjes doorverbonden
00
00 Schakelaar in de andere stand, de
00-\ middelste met de onderste oogjes
00-/ doorverbonden
Maarja, zoals ik al zei. Zekerheid heb je pas als je er een multimeter op aansluit.
Het beste wat je dus kunt doen, is:
* Of allebei de oogjes gebruiken
* Of consequent een zijde van de schakelaar gebruiken
En mijn inziens kun je beter de GND NIET op de middelste pinnen zetten maar het volgende schema gebruiken ;):
+ 12V
+ 00 --------------
FAN ----- 00
FAN 00 --------------
FAN + 5V
FAN
FAN -----------------------
- (GND)
(Hoop dat ie een beetje goed doorkomt
)
( :(Damnz... niet dus... Quote me als je het schema GOED wilt zien!)
Zo kun je dus kiezen tussen 5V of 12V op je fan.
Succes ermee !
Meten is weten
Maar ff nadenken, waarschijnlijk maakt het niet of je hem door een of twee ogen steekt. De schakelaar zal waarschijnlijk sow werken
00-\ Schakelaar in de ene stand, de middelste
00-/ met de bovenste oogjes doorverbonden
00
00 Schakelaar in de andere stand, de
00-\ middelste met de onderste oogjes
00-/ doorverbonden
Maarja, zoals ik al zei. Zekerheid heb je pas als je er een multimeter op aansluit.
Het beste wat je dus kunt doen, is:
* Of allebei de oogjes gebruiken
* Of consequent een zijde van de schakelaar gebruiken
En mijn inziens kun je beter de GND NIET op de middelste pinnen zetten maar het volgende schema gebruiken ;):
+ 12V
+ 00 --------------
FAN ----- 00
FAN 00 --------------
FAN + 5V
FAN
FAN -----------------------
- (GND)
(Hoop dat ie een beetje goed doorkomt
( :(Damnz... niet dus... Quote me als je het schema GOED wilt zien!)
Zo kun je dus kiezen tussen 5V of 12V op je fan.
Succes ermee !
'K zit met hetzelfde probleem en zal (net als jij) moeten meten met een multimetertje!!
Jaja dit is wel leuk allemaal maar mijn bouwwerk moet anders in elkaar zitten. Zie virtual hide out voor meer info. Het is het artikel van de blue led babybus. 1 12 lijn komt de schakelaar in en de gnd komt er uit. Maar op welke moet ik ze aansluiten. Zouden ze dat bij de electrozaak weten?????
Als je wilt scahkelen tussen, uit/aan 5V/aan 12V dan moet je ook nog weerstandjes erbij solderen, zie VH voor een stroom schema.
Ik ben toch malle pietje niet!
Wat voor schakelaar heb je dan? DPDT?
Kan je een plaatje posten van de achterkant met de aansluitingen? Hoeveel standen heeft de schakelaar aan da vookant? Twee? Boven-beneden?
Oh ja, wat wil je ermee doen? Een 12Verop aansluiten ja, maar wordt het gewoon een aan-uit schakelaar?
Kan je een plaatje posten van de achterkant met de aansluitingen? Hoeveel standen heeft de schakelaar aan da vookant? Twee? Boven-beneden?
Oh ja, wat wil je ermee doen? Een 12Verop aansluiten ja, maar wordt het gewoon een aan-uit schakelaar?
Het is een 2 pollige schakelaar met 6 oogjes aan de achterkant. Er zitten 2 standen op en ik wil er een fan mee kunnen aanzetten( 12 V) en dan moet er en ledje gaan branden. Zie virtualhide out.
Verwijderd
danpy, wat klopt er dan niet aan het schema?
Volgens mij kun je hiermee je ventilator schakelen tussen 12 volt en 7 volt, met ledindicatie.
En bij een schakelaar met middenstand heb je ook een uit-stand.
Volgens mij kun je hiermee je ventilator schakelen tussen 12 volt en 7 volt, met ledindicatie.
En bij een schakelaar met middenstand heb je ook een uit-stand.
Verwijderd
Gebruik in ieder geval altijd de middenpen.
En die daaronder of erboven.
En dan óf twee van de drie pennen links óf twee van de drie pennen rechts.
Ook kunnen de pennen links en rechts twee-aan-twee verbonden worden (bij zware stromen).
Dus voor zware stromen:
(- = verbinding)
|o-o--------zwart of geel
|o-o--------geel of zwart
|o|o|
En die daaronder of erboven.
En dan óf twee van de drie pennen links óf twee van de drie pennen rechts.
Ook kunnen de pennen links en rechts twee-aan-twee verbonden worden (bij zware stromen).
Dus voor zware stromen:
(- = verbinding)
|o-o--------zwart of geel
|o-o--------geel of zwart
|o|o|
Als je alleen aan/uit wilt switchen, is het niet zo moeilijk. Het enige wat je hoeft te doen de schakelaar ergens in de stroomcirkel te plaatsen, zodat ie hem kan onderbeken. De switch die je hebt is een DPDT switch aan je verhaal te horen. Deze werken zo:
In de tekening heb ik aangegeven welke oogjes verbonden worden bij welke schakelaarstand. De stippellijn staat er tussen om aan te geven dat beide rijen gescheiden zijn van elkaar. De linker en rechter rij zijn niet met elkaar verbonden. Schakelen tussen het oogje links-boven en rechts-midden werkt dus niet.

Om de lus te verbreken moet je dus bijv, de aarde van de voeding verbinden met het midden, en de aarde van de fan met de onderste, beiden in dezelfde rij uiteraard. Op de bovenste monteer je niets. Met de schakelaar kan je dan de stroomkring onderbreken, en hem dus aan of uit zetten. Onderstaande simpele tekeningetje heeft een fan zonder schakelaar er in staan, en een fan met schakelaar.

Succes
In de tekening heb ik aangegeven welke oogjes verbonden worden bij welke schakelaarstand. De stippellijn staat er tussen om aan te geven dat beide rijen gescheiden zijn van elkaar. De linker en rechter rij zijn niet met elkaar verbonden. Schakelen tussen het oogje links-boven en rechts-midden werkt dus niet.

Om de lus te verbreken moet je dus bijv, de aarde van de voeding verbinden met het midden, en de aarde van de fan met de onderste, beiden in dezelfde rij uiteraard. Op de bovenste monteer je niets. Met de schakelaar kan je dan de stroomkring onderbreken, en hem dus aan of uit zetten. Onderstaande simpele tekeningetje heeft een fan zonder schakelaar er in staan, en een fan met schakelaar.

Succes
Hint: Koop een multimeter,daarmee meet je zulke dingetjes binnen enkele seconden door.
Concrete Loop Watercooling
ja allemaal heel hartelijk bedankt. Maare ik heb nog een vraagjes
Heeft iemand dat artikel van die blue baby bus wel gelezen???? Dat wil ik maken!
Maar daar staat een spst schakelaar. Is dit 1 pollig. Zo ja???/ Kan die dan alleen aan en uit.;
Heeft iemand dat artikel van die blue baby bus wel gelezen???? Dat wil ik maken!
Maar daar staat een spst schakelaar. Is dit 1 pollig. Zo ja???/ Kan die dan alleen aan en uit.;
Pagina: 1