Toon posts:

geen internet op nieuwe (linux) computer

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een nieuwe computer, maar het internet doet het niet. Het vreemde is dat ie wel op m'n laptop werkt. Als ik de stekker in m'n moederbord steek dan krijg ik een oranje lichtje. Wat betekent dit?

Het moederbord is een asus P5b
modem is een speedtouch 546 (4 aansluitingen)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 23:22 ]

Verwijderd

Wat zegt ifconfig ? Word je NIC gezien door Linux ?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 23:30 ]

Verwijderd

Dat deze verbinding heeft, maar je moet de boel wel even instellen. Hoe, weet zo ook niet, maar ik ben zelf ook aan het knoeien met Linux (OpenSuse 10.2). Ik kreeg het ook niet voorelkaar om het internet te actieveren terwijl het netwerkled wel brand.

Misschien is er een Linux expert online die ons kan helpen.
Ik had dit probleem ook onder Windows met hetzelfde systeem toen heb ik in het systeem configuratiescherm/hardware config/ eigenschappen voor nvidia network/ speed/dublex op force 100 full duplex ingesteld en toen werkte te wel.

Verwijderd

een oranje lampje kan meerdere betkenissen hebben. zo betekent het bij mij dat mij netwerkkaart op 100mbit inplaats van gigabit werkt. in het geval van gigabit brandt zowel groen als oranje en knippert groen uit als er activity is en op 100mbit knippert groen aan als er activity is maar dit verschilt per netwerkkaart.

mischien is het verstandig om eerst eens na te gaan of je netwerkkaart wel goed wordt herkend dit kun je doen door het programma ifconfig te draaien in een terminal. mischien moet je de optie -all gebruiken omdat ifconfig standaard netwerkkaarten verhuld die niet actief zijn. ifconfig staat in /sbin.

aangezien je internet wel op je laptop werkt is daar dus ook waarschijnlijk niks mis mee.

p.s. omdat ifconfig in /sbin staat moet je waarschijnlijk root-rechten hebben omdeze uit-tevoeren.

Verwijderd

Topicstarter
ifconfig -all werkt niet omdat "-all" niet herkend wordt.
als ik "ifconfig" intyp in de terminal krijg ik dit

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:1396 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:1396 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)

edit: in de eerste eerste zin staat lo appart van de rest van de tekst, maar op een of andere manier lukt het niet om het zo ook weer te geven in dit forum

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 00:33 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03 18:12

BHQ

Dan ziet-ie dus alleen je loopback device en niet je netwerkkaart. Welke heb je en welke distro draai je?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

netconfig runnen?

als je die tool niet hebt, ff ifconfig -eth0 *insert nodige switches, op de vragen met --help*
als je DHCP gebruikt, moet je wss ook ff dhcpcd starten.

en daarnaa natuurlijk ff ifconfig eth0 up doen

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 14-01-2007 00:35 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik steek de internetkabel in zo'n uitgang op het moederbord, m'n moederbord is 'n asus P5b.
Ik draai ubuntu 6.10

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 14 januari 2007 @ 00:34:
netconfig runnen?

als je die tool niet hebt, ff ifconfig -eth0 *insert nodige switches, op de vragen met --help*
als je DHCP gebruikt, moet je wss ook ff dhcpcd starten.

en daarnaa natuurlijk ff ifconfig eth0 up doen
in de terminal zegt ie als ik netconfig typ command not found. Die tool zal ik dus wel niet hebben. Dezelfde melding krijg ik als ik dhcpcd typ in de terminal.

ifconfig -eth0 herkent ie ook niet: option -eth0 not recognised

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

heb je knoppix al geprobeerd?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 00:42:
[...]

in de terminal zegt ie als ik netconfig typ command not found. Die tool zal ik dus wel niet hebben. Dezelfde melding krijg ik als ik dhcpcd typ in de terminal.

ifconfig -eth0 herkent ie ook niet: option -eth0 not recognised
en eth0 zonder streepje dan?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Hadron
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Het zou idd ifconfig eth0 moeten zijn.
Nu kunnen er twee dingen gebeuren:

1: je krijgt een droedel zoals de onderstaande te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:11:09:CB:61:7B
          BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:66

In ieder geval staat er geen 'UP' of 'RUNNING'

2: je krijgt een melding als 'eth0: error fetching interface information: Device not found'

In het eerste geval is je netwerkkaartje niet geconfigureerd, da's vrij simpel te fixen (ik verwijs naar google/yahoo/altavista/zoekmachineX)
In het tweede geval is er geen driver geladen voor je netwerkkaart. Nu zul je even moeten zoeken (wederom zoekmachine X) welke kaart je hebt. In gentoo is er een package pciutils of iets dergelijks dat de tool lspci levert, zodat je kunt zien welke hardware je hebt (zoekt wat makkelijker)

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 14 januari 2007 @ 00:47:
[...]

en eth0 zonder streepje dan?
dan staat er
fetching interface information: device not found

volgens mij is dit niet goed

Verwijderd

het kan zijn dat je root-privilges nodig hebt om bepaalde commando's te draaien. als je dus niet genoeg rechten hebt dan zegt ie ook 'command not found' ondanks dat je het command mischien wel hebt.

probeer anders eens te kijken wat er tijdens het booten werdt herkend dit kun je doen door:
dmesg | grep eth0 in te tikken. dmesg geeft het bootlog weer en grep wordt gebruikt om allen die lijnen waar eth0 in staat weer te geven. de | zorgt dat de output van dmesg naar grep wordt gestuurd.

ifconfig verhuld netwerkkaarten waar geen verbinding over mogelijk is omdat ze bijvoorbeeld nog geen ip-address hebben. je kunt met: dhclient eth0 een ip-address aanvragen voor eth0, waarbij eth0 natuurlijk je eerste netwerkkaart is. als je dhclient zonder argument draait probeert deze een ip-address aan te vragen voor elke netwerkkaart die er nog geen heeft.

TIP: als je niet precies weet hoe een commando werkt probeer dan --help of -h. vrijwel alle linux commado's geven dat een uitleg over hoe je ze moet gebruiken. dus als: ifconfig -h in tikt krijg je een (korte) uitleg over hoe je ifconfig moet gebruiken. waarbij argumenten tussen haakjes meestal optioneel zijn.

ook zij er zogeheten manpages voor de meeste command en functies in linux. deze kun je oproepen door: man ifconfig in te tikken om de manpage van ifconfig te bekijken.

Verwijderd

De Realtek gigabit NIC op die P5B wordt blijkbaar niet of nauwelijks standaard ondersteund door de meeste Linux distro's.

Had je zelf op 2 minuten kunnen googlen lijkt me...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 01:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik heb net de live-cd van ubuntu 6.10 in m;n computer gestopt, en als ik de live-cd opstart kan ik wel gewoon op internet. Ik krijg nu ook z;n hele lijst als ik ifconfig eth0 intyp. Op dit moment installeert ubuntu 6.10 zich opnieuw. Hoewel het lampje achterop de computer oranje blijft branden denk ik dat hij het nu wel doet (ik typ dit bericht dan ook op de computer die eerst geen internet had).

Nogmaals bedankt!!!
Pagina: 1