dagelijkse crash, onbekende oorzaak

Pagina: 1
Acties:

• losealot
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05-2022
Reeds een kleine maand heb ik ongeveer dagelijks last van een crash. Het gaat hier niet om een BSOD, maar het scherm wordt gewoon "gestreept". Hieronder een tweetal varianten.

Afbeeldingslocatie: http://i136.photobucket.com/albums/q175/losealot/ICT5393Large.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i136.photobucket.com/albums/q175/losealot/PICT5390Large.jpg

Ik denk dat het aan de videochip ligt op het moederbord (geforce 6100 op een Asus M2N-MX). Ik heb reeds verschillende drivers geprobeerd, inclusief de recentste beta's, zonder resultaat helaas.

Wat ik graag zou weten is of het om een hardware of software probleem gaat en of iemand al iets soortgelijks gehad heeft. Ik vrees een hardware probleem omdat ik er nog niet in geslaagd ben om het probleem te reproduceren, en het willekeurig lijkt voor te komen.
Alvast bedankt

De pc:
Asus M2N-MX met geintegreerde geforce 6100
Kingston 512 Mb DDR 2 533
Amd Athlon 64 Bit 4000+ Boxed X2
Seagate Barracuda 7200.10 250 Gb

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:16

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Heb je eventueel een reservevideokaart (PCI of whatever je aansluiting is) om te testen? (Reserve monitor kan ook, maar die heeft niet iedereen). Ziet eruit alsof er alleen nog maar ruis is, Vidchip kapot zou volgens mij een zwart beeld moeten geven of vervormd beeld als ie net nog leeft.

Onder welke condities gebeurt dit? Bij belasting? (3Dmark) Dagelijks om 3 uur? (onlogica) Na een tijd aangestaan te hebben (monitor te warm)?

Hardware zou reproduceerbaar moeten zijn, software eigenlijk ook, maar is wat lastiger. Start je PC eens op onder veilige modus en laat em even met rust, gebeurt het dan ook, dan heb je echt iets geks.

(Kapot RAM of CPU zou eventueel ook nog kunnen, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Doe een rondje Memtest of Speedfan om dit uit te sluiten als je echt zeker wilt zijn)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• losealot
het is niet specifiek onder belasting, soms eens bij het surfen, soms een bij windows media player aan. De strepen op het scherm hebben toch altijd wel iets te maken met wat er laatst op het scherm stond (de tint). De pc staat meestal al een eind aan, maar het is ook al voorgevallen dat hij 2 keer na elkaar crashte. Niets in het logboek, ook geen BSOD melding bij het opnieuw opstarten,...

Hem een eind in veilige modus laten draaien is nogal moeilijk momenteel, aangezien ik met examens zit tot eind januari.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:16

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hoe is je ventilatie? (oftewel hoe heet is dat ding?)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Lijkt mij in eerste instantie ook op een hitteprobleem van de videochip. Heb je al eens geprobeerd de kast te gebruiken terwijl de zijkant eraf is? Heb namelijk ook eens zo'n probleem gehad, en heb toen de zijkant eraf gehaald en er een airco op gericht ( klinkt overdreven, maar was toen echt nodig, anders startte hij geneens meer ). Heb er toen uiteindelijk een nieuwe VGA koeler op gezet, en toen was't weer goed ( die oude was brak, draaide soms gewoon niet meer. Niet door de stof, maar hij liep soms gewoon vast, raar ding ). Ik zou eens kijken wat hij doet als je de zijkant eraf haalt en dan er een klein ventilatortje op zet ofzo ( tenzij je natuurlijk goeie kastkoeling hebt, dan zou dit niet nodig zijn ).

Succes nog ;) d:)b

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Asus M2N-MX met geintegreerde geforce 6100
Geintegreerde videochipjes maken vaak gebruik van het systeemgeheugen. Als dat slecht is en een fout maakt kan dat grafische fouten opleveren en je systeem crashen.
Draai een een paar uur Memtest86+ om je geheugen te testen. Zie de site van Memtest86+ over hoe het te gebruiken. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• losealot
ok bedankt, ik zal hem vandaag eens laten draaien met de case open, en deze nacht eens memtest laten draaien.
Ik post dan de resultaten :)

• losealot
Ik heb heb nu constant met de case open laten draaien, en het probleem deed zich nog steeds voor. Gisteren zelfs 8 keer.
Vanmorgen dan memtest gestart en 7 uur laten draaien. 42 passes en geen enkele fout.
Hier lijkt het dus niet aan te liggen.
Iemand nog tips?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
misschien beter koelen dan met kast open (waaier :P)

ik had ook zoiets door een vastgeslagen active northbridge koeler - ff voor een 10tje een zalman passive koelerblok erop gezet en voilá

[ Voor 22% gewijzigd door sjongenelen op 25-01-2007 09:43 ]

you had me at EHLO

Verwijderd

Probeer eens je BIOS te resetten, kijk of er een BIOS update is of probeer dezelfde BIOS er in te flashen. Ik heb het idee dat het chipje gewoon stuk is en dat je moet gaan voor een ander mobo met onboard chip of een stand alone kaartje.

• losealot
als het stuk is, zou het dan niet altijd fout gaan ipv zo af en toe eens?

en nog beter koelen lijkt mij niet nodig, er zit al een case fan in dat zou normaal toch voldoende moeten zijn

[ Voor 43% gewijzigd door losealot op 24-01-2007 17:17 ]

Pagina: 1