Toon posts:

Einde van mijn pc?!

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, goedenavond,
Mijn computer kampt al maanden met wat kleine probleempjes die af en toe eens (ook met jullie hulp) wel weer worden opgelost.
Nu was ik vanmiddag een film aan het kijken en zomaar opeens loopt mijn beeld vast, mijn geluid begint te zoemen en ik kan niets ondernemen. Ik heb mijn pc even 5 minuutjes laten draaien en niets veranderd. Toen heb ik mijn computer gereset. Normaal geeft mijn computer bij het opstarten een zacht "tikje" maar nu herhaalt dit zich tot 4 of 5 keer (of dit er iets mee te maken heeft weet ik niet maargoed). Mijn computer lijkt normaal op te starten alleen ik krijg helemaal geen beeld te zien. Aan mijn beeldscherm ligt het niet want deze doet het op een andere pc gewoon goed! Aan mijn videokaart zelf zal het hoogstwaarscheinlijk ook niet liggen, ik heb een andere videokaart erin gestopt en dit veranderd de zaak niet.
Ik heb mijn pc helemaal opgeschoond, stofzuiger erbij, stofdoek en dergelijken maar niets lijkt te helpen. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Kan het aan de processor liggen? Of zou de computer dan helemaal niet aangaan? Ik ben zo na 3 uur proberen en doen toch wel lichtelijk ten einde raad. Als jullie mij hierbij zouden willen helpen heel graag!
Mijn computer bestaat uit:
AMD 1900+
ATI Radeon 9700
512 MB geheugen
40 GB HDD Maxtor
160 GB HDD Western Digital
DVD Speler

Verder weet ik er weinig op te zeggen. Hartelijk bedankt voor de hulp tijd en moeite alvast!

Met vriendelijke groet,
Ruben

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-01 23:47
Dit klinkt heel erg als een bekend condensator probleem.
Bepaalde moederbord fabrikanten hebben (foutieve) condensators gebruikt op hun moederborden die naar verloop van tijd gaan lekken.

Dit ziet er ongeveer zo uit. :(
Afbeeldingslocatie: http://www.phenos.nl/pics/Epox8K3A+.jpg

Wat voor merk moederbord zit er in je pc?

Verwijderd

Topicstarter
Phenos2 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:37:
Dit klinkt heel erg als een bekend condensator probleem.
Bepaalde moederbord fabrikanten hebben foutieve condensators gebruikt op hun moederborden die naar verloop van tijd gaan lekken.

Dit ziet er ongeveer zo uit. :(
[afbeelding]

Wat voor merk moederbord zit er in je pc?
maindbord gigabyte 8isrx i845+ct 558 als het goed is...of kan ik helemaal verkeerd zitten? (A)

Verwijderd

Als je het niet zeker weet staat het mischien op het moederbord zelf, anders moet je kijken (als je dat hebt) op de doos

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
Gigabyte is een van de bekendere fabrikanten met dit probleem.

Overigens kan het ook aan de hdd liggen, al krijg je dan meestal wel beeld. (tikje zou kunnen duiden op probleem met je koppen). Probeer je hdd is helemaal los te koppelen.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:13
Als je geen beeld hebt en je videokaart en monitor werken, denk ik eigenlijk gelijk aan het moederbord. ALs ik jou was zou ik het systematisch aanpakken. Tikje van de HD is overigens gewoon de HD die inschakeld op de stroom.

Koppel alles los en sluit alleen je Proc + Moederbord aan op de voeding en de interne speaker. Bij het opstarten zal je moederbord als het goed is fout meldingen gaan geven. Allereerst zal ie klagen over het gebrek aan geheugen.

Doe de pc uit, plaats het geheugen. En ga weer kijken. Nu zal de melding over de videokaart verschijnen. (Afhankelijk van het moederbord is dit een reeks piepjes of een foutcode of een schermpje op je mobo.) Dit bouw je uit tot je het probleem gevonden hebt.

Blijkt het probleem nog voor de videokaart zit zitten, dan zou ik kijken of een cmos reset uitkomst biedt. (doe dit wel goed, kortsluiten, batterij eruit, 2 min power knop ingedrukt houden...)

ps: stofzuiger op je pc bij chips is niet zo slim, snel stromende lucht creeert een statische lading waar vooral geheugen modules slecht tegen kunnen. licht vochtige tissue en even op laten drogen is imho beter...

[ Voor 3% gewijzigd door Terror op 13-01-2007 21:52 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:45:
Als je het niet zeker weet staat het mischien op het moederbord zelf, anders moet je kijken (als je dat hebt) op de doos
de doos heb ik niet. maar op mijn factuur staat (en dat is het enige wat ik me kan bedenken als moederbord) maindbord gigabyte 8isrx i845+ct 558.

Aan mijn harde schijf zou het vrijwel niet kunnen liggen. Heb ze allebei ook al los van elkaar laten draaien maar krijg geen nog steeds geen beeld. Heb ook nog even snel naar mijn moederbord gekeken maar kan geen plekjes met roest o.i.d. vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Terror schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:51:
Als je geen beeld hebt en je videokaart en monitor werken, denk ik eigenlijk gelijk aan het moederbord. ALs ik jou was zou ik het systematisch aanpakken. Tikje van de HD is overigens gewoon de HD die inschakeld op de stroom.

Koppel alles los en sluit alleen je Proc + Moederbord aan op de voeding en de interne speaker. Bij het opstarten zal je moederbord als het goed is fout meldingen gaan geven. Allereerst zal ie klagen over het gebrek aan geheugen.

Doe de pc uit, plaats het geheugen. En ga weer kijken. Nu zal de melding over de videokaart verschijnen. (Afhankelijk van het moederbord is dit een reeks piepjes of een foutcode of een schermpje op je mobo.) Dit bouw je uit tot je het probleem gevonden hebt.

Blijkt het probleem nog voor de videokaart zit zitten, dan zou ik kijken of een cmos reset uitkomst biedt. (doe dit wel goed, kortsluiten, batterij eruit, 2 min power knop ingedrukt houden...)

ps: stofzuiger op je pc bij chips is niet zo slim, snel stromende lucht creeert een statische lading waar vooral geheugen modules slecht tegen kunnen. licht vochtige tissue en even op laten drogen is imho beter...
Heb al eens geprobeerd om pc op te starten zonder aansluiting van HDD's of videokaart maar krijg helemaal niets op mn scherm te zien....waar mijn lichtknopje op mn beeldscherm normaal groen word na een tel blijft deze nu oranje knipperen.

Verwijderd

lijkt ook verdacht veel op een doodgaande HD en deze is van het merk maxtor en die staan er bekend om.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 21:59 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Ongeacht van het type moederbord kun je natuurlijk zelf zo controleren of je lekkende condensators hebt. De foto gepost door Phenos2 zou genoeg moeten zijn om die te vinden lijkt me, de bovenkant hoort niet bol te staan er er hoort al helemaal niets uit te komen.

Overigens, lekkende elco's hoeven dit probleem niet te veroorzaken. Je kunt ook een prima werkend systeem met lekkende elco's hebben, dus zelfs al mocht je kapotte condensators tegenkomen weet je niet zeker dat je de oorzaak gevonden hebt. Als je ze niet tegenkomt heb je het wel uitgesloten... :P

Het tikje komt waarschijnlijk van je hardeschijf. Dat deze meerdere keren tikt kan duiden op een defect daaraan, maar zoals eerder gezegd heb je dan in de meeste gevallen wel beeld.
nijn-01 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:50:
Probeer je hdd is eens helemaal los te koppelen.
Dat blijft een goede tip om even uit te proberen. Ik zou alleen verder gaan dan je hdd, haal gewoon eens alles dat je niet direct nodig hebt (zoals je hardeschijven, je opticals, pci-kaartjes) los. Als je alleen nog maar je voeding, moederbord, processor, geheugen en videokaart overhebt en het nogsteeds niet start weet je zeker dat het aan een van die componenten ligt. Je zou ook nog eens een PCI videokaart kunnen proberen in plaats van je AGP kaart, en onderdelen als je processor en ram zou je kunnen testen in een andere computer. Maar ik gok dat het toch aan je moederbord blijkt te liggen...

Met een gigabyte moederbord van deze leeftijd zijn lekkende elco's trouwens totaal geen gekke gedachte. Als je lekkende elco's hebt en verwacht dat het probleem hier aan ligt kun je deze zelf vervangen als je handig bent met een soldeerbout. Kosten ook maar een paar centen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 13-01-2007 22:02 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:59:
Ongeacht van het type moederbord kun je natuurlijk zelf zo controleren of je lekkende condensators hebt. De foto gepost door Phenos2 zou genoeg moeten zijn om die te vinden lijkt me, de bovenkant hoort niet bol te staan er er hoort al helemaal niets uit te komen.

Overigens, lekkende elco's hoeven dit probleem niet te veroorzaken. Je kunt ook een prima werkend systeem met lekkende elco's hebben, dus zelfs al mocht je kapotte condensators tegenkomen weet je niet zeker dat je de oorzaak gevonden hebt. Als je ze niet tegenkomt heb je het wel uitgesloten... :P

Het tikje komt waarschijnlijk van je hardeschijf. Dat deze meerdere keren tikt kan duiden op een defect daaraan, maar zoals eerder gezegd heb je dan in de meeste gevallen wel beeld.

[...]

Dat blijft een goede tip om even uit te proberen. Ik zou alleen verder gaan dan je hdd, haal gewoon eens alles dat je niet direct nodig hebt (zoals je hardeschijven, je opticals, pci-kaartjes) los. Als je alleen nog maar je voeding, moederbord, processor, geheugen en videokaart overhebt en het nogsteeds niet start weet je zeker dat het aan een van die componenten ligt. Je zou ook nog eens een PCI videokaart kunnen proberen in plaats van je AGP kaart, en onderdelen als je processor en ram zou je kunnen testen in een andere computer. Maar ik gok dat het toch aan je moederbord blijkt te liggen...

Met een gigabyte moederbord van deze leeftijd zijn lekkende elco's trouwens totaal geen gekke gedachte. Als je lekkende elco's hebt en verwacht dat het probleem hier aan ligt kun je deze zelf vervangen als je handig bent met een soldeerbout. Kosten ook maar een paar centen. :)
van lekkende dingetjes of iets dergelijk of uitstekende kopjes op mijn moederbord heb ik geen last, dit zal het dus niet zijn. Ik heb alles behalve mijn videokaart, geheugen module losgemaakt van mijn moederbord. Maar niets veranderd de situatie.

• Terror
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:56:
[...]

Heb al eens geprobeerd om pc op te starten zonder aansluiting van HDD's of videokaart maar krijg helemaal niets op mn scherm te zien....waar mijn lichtknopje op mn beeldscherm normaal groen word na een tel blijft deze nu oranje knipperen.
Er zijn ook andere signalen dan het beeld van je monitor om problemen te achterhalen. De meest basic zijn die van je moederbord in de vorm van geluid, ledjes of een cijfer display. Als je pc opstart word er in een bepaalde volgorde componenten opgestart. De meeste moederborden geven met signalen aan waar ze in deze reeks zitten. Op deze manier kan je dus problemen tracken.

Offtopic:
Op mijn Epox KT266 zat een cijfer display dat in hexcode aangaf wat ie aan't doen was. Dit liep van 00 tot FF. Als het display op 2E stopte wist je bijvoorbeel dat er iets mis was met het geheugen. Aangezien de videokaart pas op 3F geïnitialiseerd werd kon op deze manier makkelijk het probleem gevonden worden.

Weer ontopic: heb je de cmos reset al geprobeerd?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Topicstarter
Terror schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:14:
[...]

Er zijn ook andere signalen dan het beeld van je monitor om problemen te achterhalen. De meest basic zijn die van je moederbord in de vorm van geluid, ledjes of een cijfer display. Als je pc opstart word er in een bepaalde volgorde componenten opgestart. De meeste moederborden geven met signalen aan waar ze in deze reeks zitten. Op deze manier kan je dus problemen tracken.

Offtopic:
Op mijn Epox KT266 zat een cijfer display dat in hexcode aangaf wat ie aan't doen was. Dit liep van 00 tot FF. Als het display op 2E stopte wist je bijvoorbeel dat er iets mis was met het geheugen. Aangezien de videokaart pas op 3F geïnitialiseerd werd kon op deze manier makkelijk het probleem gevonden worden.

Weer ontopic: heb je de cmos reset al geprobeerd?
Cmos reset niet geprobeerd, snap niet precies wat ik moet doen.

Verwijderd

Klinkt als een rotte Hd...
Aangezien je 2 hd's hebt, dan kun jeje windows misschien op die andere HD zetten?..
Dan is denk ik jou probleem opgelost.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:25:
Aangezien je 2 hd's hebt, dan kun jeje windows misschien op die andere HD zetten?..
Ja maar je moet wel beeld krijgen met een defecte HDD, dus dat lijkt me sterk. Maar het is inderdaad wel te proberen. Ik denk eerder aan een dood moederbord. Dit kun je checken door alles eens los te koppelen, dus ook je geheugen en videokaart.

Veel succes ernog mee!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:25:
Zou heb niet zo zijn dat ik in ieder geval wel beeld zou krijgen? Dan eventueel met de melding dat ik geen geldig windows systeem o.i.d. op mijn hd heb staan?

Verwijderd

Topicstarter
Alex3305 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:33:
[...]

Ja maar je moet wel beeld krijgen met een defecte HDD, dus dat lijkt me sterk. Maar het is inderdaad wel te proberen. Ik denk eerder aan een dood moederbord. Dit kun je checken door alles eens los te koppelen, dus ook je geheugen en videokaart.

Veel succes ernog mee!
Wat zou er dan moeten gebeuren als ik alles loskoppel?

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 09:00
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:30:
Toen heb ik mijn computer gereset. Normaal geeft mijn computer bij het opstarten een zacht "tikje" maar nu herhaalt dit zich tot 4 of 5 keer (of dit er iets mee te maken heeft weet ik niet maargoed). Mijn computer lijkt normaal op te starten alleen ik krijg helemaal geen beeld te zien. Aan mijn beeldscherm ligt het niet want deze doet het op een andere pc gewoon goed! Aan mijn videokaart zelf zal het hoogstwaarscheinlijk ook niet liggen, ik heb een andere videokaart erin gestopt en dit veranderd de zaak niet.
Dat tikje zal waarschijnlijk je harde schijf zijn. Ik heb volgens mij wel eens gehad dat met een kapotte of foutief aangesloten hdd de pc het helemaal niet deed. Koppel alle HDD's eens los?

Edit: had even terug moeten lezen, want hierboven staat hetzelfde :p

[ Voor 4% gewijzigd door masser120 op 13-01-2007 22:38 ]

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:35:
[...]

Wat zou er dan moeten gebeuren als ik alles loskoppel?
Misschien krijg je dan nog iets van errorpiepjes... Dat zou een gezond mobo iig doen zonder ram erin.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:19:
[...]

Cmos reset niet geprobeerd, snap niet precies wat ik moet doen.
Waarschijnlijk heb je vlak bij je bios-batterij een jumpertje zitten.

Stekker uit het stopcontact, jumpertje in de andere positie zetten, powerknop even ingedrukt houden, jumpertje weer terug, stekker weer erin en klaar...

Als je geen cmos reset jumpertje hebt kun je altijd nog deze methode proberen:
Atlas schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 12:39:
Powerstekker eruit
10 seconden powerbutton indrukken
ATX stekker eruit
Bios batterij eruit
Met een schroevendraaier de twee lipjes van de batterij-houder kortsluiten
Batterij erin
ATX stekker erin
Power erin
En je bios is gereset :)

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:39:
[...]

Misschien krijg je dan nog iets van errorpiepjes... Dat zou een gezond mobo iig doen zonder ram erin.

[...]

Waarschijnlijk heb je vlak bij je bios-batterij een jumpertje zitten.

Stekker uit het stopcontact, jumpertje in de andere positie zetten, powerknop even ingedrukt houden, jumpertje weer terug, stekker weer erin en klaar...

Als je geen cmos reset jumpertje hebt kun je altijd nog deze methode proberen:

[...]
Waar zit mijn bios-batterij? O-)

• Xander
Da's zeg maar de enige batterij die op je mobo zit.

• Terror
Even de achtergrond. De bios is het 1e stukje software wat aangesproken word bij het opstarten. Het zorgt ervoor dat alle hardware aangezet word en dat er uiteindelijk een besturingssysteem ingeladen kan worden.

Soms wil een bios weleens vastlopen of zijn er instellingen in opgeslagen die de pc niet aan kan. Het bios zit in een los chippie dat altijd onder spanning staat dmv een batterij. Resetten van het bios zorgt ervoor dat de standaard instellingen herstelt worden. K'heb op deze manier vele pc's tot leven gewekt.

Resetten kan je doen door de batterij er even ondersteboven in te leggen. (je sluit nu als het ware de batterij houder kort). De spanning op je bios valt nu weg waardoor ie automagisch de standaard instellingen pakt.
Meestal zit er in het systeem nog een rest lading. Deze haal je eruit door ook nog de powerknop 10 tot 50 sec herhaaldelijk ingedrukt te houden.

• Irridium
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04-2025
Als ik jou was zou ik ook even naar de voeding kijken.
Kapote voeding maken vaak ook een tikend geluid.
Dit zou ook verklaren waarom je hiervoor ook all kleine problemen had.
Door voltage schomelingen.

(Een kapote hd lijkt mij niet waarscheinlijk aangezien je totaal geen beeld heb wat ik heb begrepen)

[ Voor 20% gewijzigd door Irridium op 13-01-2007 22:53 ]

• Terror
Irridium schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:50:
Als ik jou was zou ik ook even naar de voeding kijken.
Kapote voeding maken vaak ook een tikend geluid.
Dit zou ook verklaren waarom je hiervoor ook all kleine problemen had.
Door voltage schomelingen.
Als aanvulling: hang ook even een volt meter aan je voeding als je dat hebt. Maargoed, misschien worden we nu te technisch...

Verwijderd

Topicstarter
Terror schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:49:
Even de achtergrond. De bios is het 1e stukje software wat aangesproken word bij het opstarten. Het zorgt ervoor dat alle hardware aangezet word en dat er uiteindelijk een besturingssysteem ingeladen kan worden.

Soms wil een bios weleens vastlopen of zijn er instellingen in opgeslagen die de pc niet aan kan. Het bios zit in een los chippie dat altijd onder spanning staat dmv een batterij. Resetten van het bios zorgt ervoor dat de standaard instellingen herstelt worden. K'heb op deze manier vele pc's tot leven gewekt.

Resetten kan je doen door de batterij er even ondersteboven in te leggen. (je sluit nu als het ware de batterij houder kort). De spanning op je bios valt nu weg waardoor ie automagisch de standaard instellingen pakt.
Meestal zit er in het systeem nog een rest lading. Deze haal je eruit door ook nog de powerknop 10 tot 50 sec herhaaldelijk ingedrukt te houden.
Dit brengt een hoop opheldering, hartelijk dank! Alleen blijft het moeilijk, want ik heb geen idee waar dat batterijtje zit...kan 'em niet vinden. Kan het zijn dat de batterij verstopt zit onder een kapje? Of heb ik helemaal geen batterij? :P

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Dit is je BIOS batterij

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Heb mn batterij gevonden en mijn bios gereset. Maar nog steeds nergens verandering in.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Op deze manier ga je gestructureerd te werk en kun je vanzelf het probleem achterhalen.

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

Klinkt toch als een probleem met de voeding, ik zou daar eens naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
abaart schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 23:18:
Klinkt toch als een probleem met de voeding, ik zou daar eens naar kijken.
En wat zou er precies mis kunnnen zijn met mijn voeding? En wat zou ik hieraan kunnen doen? Of hoe kan ik erachter komen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:56:
[...]

En wat zou er precies mis kunnnen zijn met mijn voeding? En wat zou ik hieraan kunnen doen? Of hoe kan ik erachter komen?
Als je even de troubleshooter doorneemt, daar staat namelijk ook een stukje in voor het testen van je voeding.
Pagina: 1