[Ervaringen] Trillian Astra

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:56
Cerulean Studios, het bedrijf achter het programma 'Trillian' is al enige tijd bezig met het werken aan een nieuwe versie van Trillian. Deze nieuwe versie van Trillian, welke de opvolger is van versie 3, heeft de naam "Trillian Astra" meegekregen.

Cerulean Studios staat er bekend om, om per major release van Trillian redelijk wat leuke nieuwtjes te brengen en ook dit keer lijkt het er op dat we ons weer kunnen verheugen op wat leuke nieuwe speeltjes.

De nieuwe versie van Trillian moet een nieuwe revolutie te weeg brengen, van hoe je jouw IM client gebruikt. Ik zal mijn best doen om een paar nieuwe leuke en handige features op te sommen :
  • Astra heeft betere skinning mogelijkheden dan zijn voorlopers. De 2 officiele bekende skins zien er vernieuwend uit. (Cobalt en Cordonata)
  • Een volledige web-versie van Astra. Je logt in op de website van CS en je krijgt exact dezelfde interface als de desktop versie van Astra.
  • De lijst met contactpersonen kan worden gesynchronizeerd met de server van CS. Dit is erg handig wanneer je Astra op een andere computer installeerd, of wanneer je de web-versie van Astra gebruikt.
  • Een 'tiled' view van je contact lijst, deze zie je in de 2 screenshots van hierboven ook in actie. Deze view was eerst wel even wennen, maar nu geeft hij (mij iig) het gevoel dat de ruimte in je contactlijst beter benut wordt.
  • Verstuur makkelijk meedere files naar een andere persoon in je contact lijst. Selecteer een aantal bestanden en sleep die naar de persoon waar je ze heen wilt sturen. Deze bestanden worden op dat moment gezipped en verstuurd. Verder is de file-transfer code compleet aangepast zodat hij weer compleet met de nieuwste clients kan communiceren. Ook is er een pauze functie aanwezig, welke het verzenden van betstanden kan pauzeren (klinkt logisch).
  • Veranderen van skin, zonder dat Trillian hoeft te worden afgesloten.
  • Widgets, dit is een feature die werkt met andere Astra gebruikers. Je kan in je configuratie een aantal widgets configureren, zoals 'Now playing', 'Mood' en 'Current Time', deze verschijnen dan in het chat-venster van je chat-partner. Deze kan dus in zijn chat-scherm met jou zien, in welke mood jij bijvoorbeeld bent. (Screenie van het widgets scherm, het zijn er nog niet zo veel, maar hier gaat nog verandering in komen hoop ik).
  • Vista/XP-like login scherm, dit voor wanneer er met meer dan 1 profiel gewerkt wordt.
  • Verder zijn er een aantal snelheids verbeteringen gedaan. Hierdoor voelt Trillian Astra een stuk sneller dan bijvoorbeeld Trillian 3 (en dan te bedenken dat het hier nog maar om een Alpha versie gaat).
Op dit moment is Astra nog in een private alpha test, waardoor dit nog niet publiekelijk te verkrijgen is. Mocht je je eventueel willen aanmelden voor de Alpha release, dan kan je dit hier doen.

Al met al is het een grote verbetering ten opzichte van de al wat oudere Trillian 3 Pro. Ook al is Astra nog in een Alpha/Beta fase, het ziet er allemaal veelbelovend uit!

Voor een sneak-preview op Astra, klik hier.

[ Voor 27% gewijzigd door sorted.bits op 13-01-2007 21:29 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 21:45
Ze mogen wel eens een Beta releasen.
ik denk dat er het laatste jaar vele mensen zijn overgestapt naar Messenger omdat Trillian niets meer van zich liet horen, versie 3.1 was de laatste.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik moet zeggen dat ik een tijd geleden al heb gekken naar wat Trillian Astra te bieden heeft, maar vind het niet echt een hoopvolle ontwikkeling. Het fijne van Trillian was altijd dat het lekker compact was en niet een shitload aan dingen aan boord had zoals MSN Messenger die ik persoonlijk echt verschrikkelijk vind om mee te werken. Ik gebruik zelf Trillian 3.1 omdat .74 niet meer lekker werkt met MSN en ICQ, maar zelfs 3.1 vond ik niet echt een verbetering ten opzicht van .74 qua functies (veel te veel).

Dus ook al heb ik nog niet echt een hands-on ervaring met astra, ik zie het niet echt als een verbetering ten op zichte van wat we nu hebben :)

• sorted.bits
The Source schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:05:
Ze mogen wel eens een Beta releasen.
ik denk dat er het laatste jaar vele mensen zijn overgestapt naar Messenger omdat Trillian niets meer van zich liet horen, versie 3.1 was de laatste.
Dit is inderdaad ook altijd een probleem bij CS, maar dit is blijkbaar hun manier van werken :?. Ik was inmiddels ook al overgestapt op MirandaIM.

Een public beta zal volgens mij gewoon volgen op deze private Alpha.

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Hmm, eindelijk weer eens wat nieuws :) Ben nu al jaartje of twee tevreden Trillian gebruiker. Er zitten wat bugjes in, maar niet echt last van. Extra features zijn geen probleem, zolang ze maar met chatten te maken hebben en niet overdreven worden. Dingen als spelletjes, subnamen, subsubnamen, mensen laten weten waar je naar luistert enz. zijn beetje overdreven. Ik hoop trouwens wel dat ze het file transfer gedeelte even goed bugvrij maken. Het gebeurt hier erg vaak dat ik bestanden niet kan versturen/ontvangen. Met msnmsgr nooit problemen mee gehad.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:38
Hm, ziet er leuk uit! :)

Ik heb jaren terug tot volle tevredenheid Trillian gebruikt. Eerst een hele tijd .74, later 2.0 pro nog. Ik ben er echter vanaf gestapt toen het me veel te onbetrouwbaar werd, berichten over MSN kwamen regelmatig niet aan, in beide richtingen niet. Het nut van IM vervalt een beetje als mensen je gaan bellen omdat je niet terugpraat op MSN (ik zag niets ;(). :X

Ik heb nog even een 3.0 versie geinstalleerd met het idee die eens te bekijken, maar ik heb het eerlijk gezegd nooit meer aangedurfd om van MSN Messenger terug te stappen op Trillian. Betrouwbaarheid blijft toch voor mij toch verweg het belangrijkste aan een client...

Maar misschien zijn de bugs er ondertussen wel uit. :) Ik hou de ontwikkelingen van Astra zeker in de gaten, ik ben benieuwd of CS ooit weer genoeg vertrouwen schept om mij te overtuigen terug over te stappen. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sorted.bits
Dit was inderdaad een bekend probleem, ook nog met versie 3 (tot en met de laatste 3.1 versie). Ik ben deze problemen nog niet tegengekomen nu (denk ik). Dit was ook 1 van de redenen waarom ik van Trillian afgestapt ben, vooral ook omdat het probleem volkomen genegeerd werd door CS.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:32

defiant

Moderator General Chat
Ik gebruik 3.1 nog steeds, maar ik ben teleurgesteld in CS omdat ze hun client nauwelijks interim updates hebben gegeven, ook is de communicatie naar buiten zeer slecht te noemen. Ik had al tijden de indruk dat het bedrijf dood was. Astra ziet er opzich wel leuk uit, maar als het bedrijf zich zo blijft gedragen zie ik eigenlijk geen redenen om het aan te schaffen.

Andere reden is ook het feit dat de IM oorlog in Europa en de VS al geruime tijd beslist is, ik heb eigenlijk alleen nog maar MSN contacten.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• sorted.bits
De IM oorlog heeft eigenlijk weinig te maken met de client die je gebruikt om op dat netwerk te komen natuurlijk. Voordeel bij een 3rd party client is, dat er niet allerlei patches gedraait te hoeven worden om advertenties weg te halen om daarna met een client over te blijven welke verder eigenlijk weinig aan te passen is.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:32

defiant

Moderator General Chat
sorted.bits schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:52:
De IM oorlog heeft eigenlijk weinig te maken met de client die je gebruikt om op dat netwerk te komen natuurlijk.
Nou, ik vond destijds (en dat is al jaren geleden) het fijn om 1 client te hebben ipv aparte MSN en ICQ clients tegelijkertijd en dat is de reden dat ik eigenlijk uit gewoonte bij trillian ben gebleven naderhand.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 21:16
Heb trillian in het begin gebruikt. Maar de updates stelden zoo vreselijk teleur dat ik weer terugging naar icq/msn en nu alleen msn.
Toen kwam 2.0 uit en die was bracht opnieuw geen vernieuwing, bizar gewoon. Echt geen Trillian meer voor mij. Met A-Patch kun je Live Messenger al flink uitkleeden van oa reclame en andere rommel. Werkt prima zo.
Ik vind zelfs ebuddy.com nog fijner werken dan Trillian.

• sorted.bits
Tja, het is ook maar een beetje wat je van de updates verwacht, natuurlijk is de manier waarop CS werkt niet de leukste voor de klanten/mensen die wachten op nieuwe dingen. Voordeel is wel dat na een lange stilte meestal wel een leuke nieuwe versie komt.

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Ik ben erg benieuwd, heb een tijdje Gaim gebruikt omdat trillian 3 niet meer aan me eisen voldeed.
Preview filmpje zag er goed uit, ben benieuwd wanneer de beta uit komt, wil het graag proberen, hopelijk ook sidebar integratie voor Vista :P

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik heb nu persoonlijk genoeg van de bugs in Trillian en ga voorlopig Gaim gebruiken. Weet iemand toevallig wat over de releasedate van Astra? Wordt nou wel een keer tijd, vind ik.

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik kick toch maar subtiel. De nieuwe build van Trillian Astra is uit, numero 48. Ik ben ook uitgenodigd en het ziet er allemaal spectaculair uit !!

Gebruikt ongeveer 14 mb geheugen, bij 2 chatvensters.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Heb hem hier ook geinstalleerd staan. Tot nu toe werkt hij goed. Heb wel een paar kleine issues gevonden :

Als je de default skin heb, zie ik _nergens_ een optie om die nieuws-balk uit te zetten. Ik hoop dat dit wel kan, en dat het niet een Pro only iets gaat worden. Zou het behoorlijk jammer vinden.

Als ik de tabbed skin kies, en de world clock widget aan zet, gaat Astra plat. 99% cpu load en het ding reageert nergens meer op. Herstarten heeft hetzelfde effect, en door het niet reageren kun je die widget ook niet uitzetten. Opnieuw installeren werkt wel, want dan krijg je de normale skin weer terug. De world clock widget blijft dan wel aan staan, dus schijnbaar gaan niet alle settings terug naar default.
Pagina: 1