[Soundforge] Oneffenheden uit een geluidsopname halen*

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-07 22:10
Op het moment heb ik een oude bandopname van een trouwerij opgenomen.

Tijdens de opname is er helaas nogal eens tegen de microfoon aangestoten. Het stemgeluid komt bijv. niet boven de -10dB uit, maar de 'boing boings' halen de -2 of -3dB wel.

Hoe kan ik mbv Sound Forge nu alles boven bijv. -8 'afsnijden', zonder de geluiden die zachter zijn, te beinvloeden??? :?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd en wat lukt daar precies niet aan? Welke editie van sf heb je overigens, en versie?

Je topictitel roept veel vraagtekens op dus die verander ik maar even:
[Sound Forge] > [Soundforge] Oneffenheden uit een geluidsopname halen*
Als je zelf een betere omschrijving weet verneem ik het graag. Maar ook wat je al ondernomen hebt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• JakeNL
Gebruikte versie: Sound Forge 8
Om alleen de echte pieken eruit te halen, had ik de 'clipped peak' filter gebruikt. Die haalt alleen de pieken bij 0dB weg. Als ik een 6dB limiet aanhoud, wordt de gehele opname verlaagd.

Vervolgens heb ik een (rare) truc uitgehaald. Het volume van de hele clip verhoogd, vervolgens de 'clipped peaks' verwijdered en vervolgens het volume weer verlaagd.

Ik zoek dus een methode om alles boven bijv. 6 dB te verwijderen.

Verwijderd

Je moet clipped peak hiervoor niet gebruiken, dat is voor pieken door de 0 db grens.
Wat je hier kunt doen is compressie toepassen zodat de stem omhoog wordt getrokken naar de boing.
Die boing krijg je er echter niet uit helaas maar de stem zal dan goed te horen zijn.
Leg dan de bovengrens bij -0 db.

Rob

• JakeNL
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:59:
Je moet clipped peak hiervoor niet gebruiken, dat is voor pieken door de 0 db grens.
Wat je hier kunt doen is compressie toepassen zodat de stem omhoog wordt getrokken naar de boing.
Die boing krijg je er echter niet uit helaas maar de stem zal dan goed te horen zijn.
Leg dan de bovengrens bij -0 db.

Rob
2 vragen hierover:
  1. Hoe pas ik deze compressie toe?
  2. Is het in het algemeen verstandig om met al je pieken in de buurt van de 0dB te houden?

Verwijderd

In principe werk je het liefst met de pieken tegen de 0 db aan om een goede uitsturing te hebben. Pieken mogen er niet overhéén met digital audio maar daar zorg je bij de opname al voor.
In het geval dat je boven de nul db bent gegaan gaat die clippen, daar is dan die anti clipper weer voor, om het wat te verdoezelen.

Een compressor zit er vast wel bij je audio tools in SoundForge. Het is lang geleden dat ik dat programma gebruikte maar het is een basis tool.

Rob.

• JakeNL
Ik heb wat gerommeld met 'distortion' en 'dynamics', maar waarschijnlijk mis ik nog een schakeltje, waardoor ik er niks meer van snap.
Wat heeft compressie met het ophogen van het volume van stemmen te maken?

Verwijderd

JakeNL schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:41:
Ik heb wat gerommeld met 'distortion' en 'dynamics', maar waarschijnlijk mis ik nog een schakeltje, waardoor ik er niks meer van snap.
Wat heeft compressie met het ophogen van het volume van stemmen te maken?
Met compressie wordt de dynamiek verkleind zodat er geen uitschieters meer zijn. Daarna de hele dynamiek omhoog halen tegen de 0 dB en klaar. Kan in één bewerking. De boing zal er nog wel zijn maar even sterk als de stem. Oftewel de stem is goed hoorbaar met af en toe een boing. 8)7

Distortion heeft er al helemaal niets mee te maken, dynamics wel.
Sorry, koop eerst een boek voordat je je met geluid bezig gaat houden voor zo iets belangrijks. 8)

• JakeNL
Nu ik de goede keywords heb, kon ik op internet meer vinden:

Dynamics 1 en Dynamics 2
Preparing Audio for the Internet with Sound Forge

Nu kan ik zelf weer verder spitten in de materie, bedankt zover ;)

Verwijderd

Prima, hier zit je precies goed !!!
Compressie is hier dynamics, zelfde.

Succes verder :*)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 17:04 ]

Pagina: 1