[2003] Random Reboots

Pagina: 1
Acties:

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Topic titel spreekt voor zich denk ik, na een uptime van weet ik hoelang geeft mijn server sinds een paar dagen random reboots. En ik heb echt werkelijk geen idee hoe het komt.

Systeem:
Tagan 480watt
Tyan Tiger MP
2x AMD Athlon XP-M 2600+
2gb ECC REG
40gb IBM bootschijf
HighPoint Rocketraid 1820a met 7x250gb in RAID5
Intel GBit LAN kaart PCI-x
3Com 100mbit lan kaartje
SB Live (vraag me niet waarom)

Wordt gebruikt voor : DNS, DHCP, Exchange, IIS, FTP (G6 FTP Server), Symantec Antivirus Server.

Ik heb gevoelt aan alle koelblokken en schijven, maar alles is gewoon een aangenaam temperatuurtje.

Hoe kan ik zien waar het fout gaat iedere keer? Ik krijg het niet voor elkaar om hem te laten restarten, het gebeurt gewoon, soms na 1 uur, soms na 10 uur. Wie o wie heeft tips om de oorzaak van het probleem te vinden?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zie je ergens foutmeldingen in de logs? En wat heb je allemaal al geprobeerd om softwarematig eea uit te sluiten? Krijg je misschien een bsod?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bij een restart hoort een unexpected shutdown eventlog melding, waar een bugcheck melding in staat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:06

Onbekend

...

Wat en wanneer is de laatste (automatische) wijziging gedaan?
Hardware vervangen, update geïnstalleerd of een driver veranderd?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Big4SMK
In de eventlog staat het volgende "The previous system shutdown at 7:59:17 PM on 1/13/2007 was unexpected. For more information, see Help and Support at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp". Hier staat dus verder niet echt iets bij waar het aan ligt.

Verder zitten er geen foutmeldingen in de logs waar ik wat aan heb.
- W32Time heeft af en toe een probleempje met synchen....als ik fff met mn internet loop te rotzooien
- RemotelyAnywhere kan niet starten omdat het path niet gevonden is. Dat klopt, heb dat programma gedeinstalleerd en zie de service nergens in services.msc (is niets nieuws)
- En als laatste een fout van NtFrs "The File Replication Service has detected that the replica set "DOMAIN SYSTEM VOLUME (SYSVOL SHARE)" is in JRNL_WRAP_ERROR .. geen idee wat dit inhoud.
edit:
Die heb ik gelijk maar even gefixed, stond netjes bij wat er aan te doen was

Ik krijg geen BSOD, en softwarematig dingen uitsluiten...waar moet ik beginnen ? Zolang ik de fout niet zelf veroorzaakt krijg en ik ook geen hint krijg van de eventlog zou ik echt niet weten waar ik moet beginnen, vooral omdat ik dus niet kan zeggen of ie stabiel is of niet.

Verder heb ik geen hardware vervangen of drivers aangepast. Windows updates worden wel automatisch geinstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Big4SMK op 14-01-2007 03:15 ]

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Normaalgesproken zijn random reboots te wijten aan falende hardware. Als je geen BSOD krijgt, is dat des te waarschijnlijker.

RAM, PSU, moederbord en daarna andere hardware zijn de gebruikelijke verdachten, waarbij RAM de voornaamste veroorzaker van wazige shit is. Geheugen kun je testen met memtest; slimste is dan om een memtest cdrom of floppy te gebruiken om het gehele geheugen te kunnen testen. PSU, mobo en de rest is allemaal wat lastiger, maar met behulp van eliminatie kom je daar ook wel uit..

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Big4SMK schreef op zondag 14 januari 2007 @ 02:59:
In de eventlog staat het volgende "The previous system shutdown at 7:59:17 PM on 1/13/2007 was unexpected. For more information, see Help and Support at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp". Hier staat dus verder niet echt iets bij waar het aan ligt.
Mijn ervaring is dat daar ook een foutcode instaat. Zou je die eens willen posten?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Big4SMK
Zie hiet de properties van het event:
Afbeeldingslocatie: http://bigasp.net/shutdown.jpg

Verder zal ik een memtest CDtje maken om het geheugen te controleren.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:06

TommyGun

Stik er maar in!

Nou weet ik niet zeker of deze setting ook in w2k3 zit maar je zou het eens kunnen checken en het vinkje weghalen bij de rode cirkel; (Dan krijg je een BSOD ipv een reboot mocht het probleem softwarematig zijn of iig niet door direct falende hardware komt).

Afbeeldingslocatie: http://www.gamergun.com/files/1/opstart_settings_xp.PNG

(Te lang geleden dat ik met w2k3 heb gewerkt).

[ Voor 19% gewijzigd door TommyGun op 14-01-2007 14:05 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Zet je BIOS instellingen ook eens op de factory defaults. Misschien heb je ergens iets te strak afgesteld (geheugen timings bijv).

Groetjes, FaceDown.

• Big4SMK
FaceDown schreef op maandag 15 januari 2007 @ 10:24:
Zet je BIOS instellingen ook eens op de factory defaults. Misschien heb je ergens iets te strak afgesteld (geheugen timings bijv).
dat lijkt me stug, het draait al een paar jaar zo goed als onafgebroken. Af en toe een reboot voor updates, of als ie mee gaat naar een klein LAN. Heb in die tussentijd nooit wat in mn bios gedaan.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Een reboot kan alleen maar veroorzaakt worden door hardware gerelateerde problemen (en drivers, maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat deze niet vervangen zijn, of misschien wel via windows update?)
Ik zou dan beginnen om het geheugen te testen zoals iemand hierboven aangeeft. Je kan ook 1 geheugenbankje verwijderen en kijken wat er gebeurt. Daarna ga je testen met de andere. Als een van de 2 problemen geeft zou je er snel achter moeten zijn.
Hoe stoffig is het in de kast? Als je veel last van stof hebt zou ik met een compressor eens goed alles schoonblazen, zeker de koelblokken en voeding van binnen.

De tip van TommyGun hierboven is ook een goede. Deze optie zit ook in Windows 2003. Als je die optie uitschakelt dan blijft het BSOD dat je waarschijnlijk krijgt staan, en weet je ook beter waar je het probleem zoeken moet.

Groetjes, FaceDown.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Big4SMK schreef op zondag 14 januari 2007 @ 02:59:
Daar staat ook een Save Dump item voor.
Daar staat je info in.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Big4SMK
alt-92 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:52:
[...]

Daar staat ook een Save Dump item voor.
Daar staat je info in.
Wat bedoel je daarmee? Die "The previous shutdown..." etc is de eerste melding die in mn eventlog staat NA de reboot.

@Facedown:
Ik ben bang dat je gelijk hebt, ik heb vandaag lopen memtesten, en heb weer reboots tussendoor gehad. Ik heb hem om 12:54 vanmiddag aangezet, had na 1,5 uur geen fouten, en kom nu net weer thuis, en zie hem op "1:43:36" staan. Dat had al ruim 12uur moeten zijn :'(

Ik zie echter geen fouten in die 2x 1,5uur dat ik heb kunnen kijken, dus ik twijfel of het mn geheugen is. Ik ga morgen iig lekker met maar 1 bankje draaien, en anders eventueel ook met 1 processor. Het moet iig een hardware probleem zijn, anders was memtest niet opnieuw opgestart.
Over de stoffigheid in mijn kast :: valt alles mee. Er zitten netjes stoffilters voor de fans, en ik had hem al schoongemaakt na de eerste reboot.

I'll keep you posted!
In ieder geval super bedankt voor de input die ik tot nu toe heb gekregen.

• Big4SMK
Oke, ik heb nu het volgende gedaan:

* Memtesten, geeft geen errors (gewoon 1 pass complete) maar geeft wel af en toe reboots
* Memtesten met maar 1 reep geheugen, beide geven hetzelfde als boven.
Conclusie :: Mn mem is goed
* Highpoint Rocketraid kaart + HDDs ontkoppeld, nog steeds een reboot bij windows
Conclusie :: tis geen overbelasting van mn voeding
* Prime95 gedraait, werkt gewoon, maar nog steeds af en toe een reboot.
Conclusie :: Mn processoren zijn goed.

Hoe ga ik er nou achterkomen of mn moederbord gaar is ?

• Big4SMK
Het probleem bleek uiteindelijk bij de voeding te liggen. Ik heb er een Tagan 420 watt inliggen, maar kennelijk trok die het boeltje toch niet. Voeding vervangen, en hij loopt weer als een zonnetje!
Pagina: 1