Netwerk met WAP: met of zonder hub

Pagina: 1
Acties:

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-03 18:49

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik heb hier 2 desktop computers (met Windows XP) en 1 laptop (met Kubuntu). Verder is mijn adsl modem gehackt naar een pro-versie zodat het tevens als router fungeert.

Nu heb ik hier tevens een hub. Wanneer ik echter de hub aan de modem hang (met een crosslink kabel) zakt mijn snelheid van 600+ Kb/s naar 200+ Kb/s. Tevens krijg ik in Kubuntu geen internetverbinding aan de gang op de laptop als ik de hub er tussen hang. Wel zonder hub als de laptop direct op het modem is aangelosten.

Nu wil ik met de laptop draadloos gaan internetten dus lijk mij een wireless acces point voor de hand liggen: ik denk aan een Linksys WAP54G. Verder heb ik een pcmcia kaartje nodig voor in mijn Compaq Armada E500 laptop: ik denk aan een Linksys WPC54G.

De laptop is dan voorzien van een WLAN kaart. Mijn hoofdcomputer heeft een 802.11g netwerkkaart dus die zou ook door de WAP kunnen worden aangestuurd. De 2e desktop heeft echter alleen een ethernetkaart (niet draadloos).

Kan ik nu zonder hub de 3 computers in een netwerk plaatsen door de utp kabel aan te sluiten op de WAP of heb ik voor de (bedraade) 2e desktop toch de hub nodig?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:48

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik zou eerder gaan voor een Acces Point met Wi-Fi èn Ethernet-mogelijkheden. Het beste van beide werelden en niet persé duurder...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Zoals de Linksys WRT54G bedoel je?

Omdat mijn modem al als router fungeert ben ik juist daarvan afgestapt en gaan zoeken naar een wireless acces point.

Ik ben geen techneut en zal dan ook veel van de extra instelmogelijkheden van de router niet gebruiken.

Verwijderd

Ik zou de WPC54G niet nemen, ik heb er ook een. En het bereik is stukken minder dan een ingebouwde mini-pci intel 2200bg of een speedtouch 121g wireless usb stick. Ik zou gaan voor een usb stick omdat je hiervan de antenne beter kan richten.

Ik zou wel de WRT nemen, schakel het DHCP uit en je hebt gewoon een accespoint en kun je er ook nog eens 3rd party firmware opzetten (zolang de GL neemt, de v5, v6 en v7 WRT54G zijn zowiezo prut)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 21:21 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Aha, aangezien de afstand tussen AP en WLAN kaart een verdieping moet overbruggen kan zo'n speedtouch 121g stick hier wel eens van belang zijn. Ik zal hier eens wat meer over lezen aangezien ik deze optie nog niet had gevonden.

Ik wist trouwens niet dat de WPC zo tegenvalt qua bereik.

Verwijderd

-Stef- schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:23:
Aha, aangezien de afstand tussen AP en WLAN kaart een verdieping moet overbruggen kan zo'n speedtouch 121g stick hier wel eens van belang zijn. Ik zal hier eens wat meer over lezen aangezien ik deze optie nog niet had gevonden.

Ik wist trouwens niet dat de WPC zo tegenvalt qua bereik.
Ik gebruikte mijn speedtouch stick alleen maar als voorbeeld. Je zou ook bijvoorbeeld die van Asus of Linksys komen nemen ;) Dit omdat de speedtouch 121g volgens mij niet zo goed verkrijgbaar is, ik heb hem ook alleen maar omdat hij gratis bij het gratis adsl modem zat van xs4all

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

-Stef- schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:52:
Kan ik nu zonder hub de 3 computers in een netwerk plaatsen door de utp kabel aan te sluiten op de WAP of heb ik voor de (bedraade) 2e desktop toch de hub nodig?
De WAP54 heeft maar 1 netwerkaansluiting, dat maakt je keuze een stuk simpeler (optie 1 valt namelijk af :P )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 23:13:
[...]

De WAP54 heeft maar 1 netwerkaansluiting, dat maakt je keuze een stuk simpeler (optie 1 valt namelijk af :P )
Dus dan kom ik uit bij de optie die Michael Knight al voorstelde of natuurlijk een cheapo PCI wireless kaartje in de 2e pc.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
1) Het lijkt er dus op dat de linksys WRT54GL een betere optie is dan de WAP omdat ik daar de UTP van de 2e pc op aan kan sluiten en deze tevens als acces point fungeert. Omdat mijn modem tevens router is zou ik de router functie in dat geval dan moeten uitzetten.

De WTR54GL is (nagenoeg) net zo duur als de WAP54G. Betekent dit dat deze minder AP functionaliteit heeft dan de WAP? Het heeft immer een router extra en dat voor dezelfde prijs. Dat moet toch ten koste gaan van iets anders lijkt me.

2) Dan nog de WLAN adapter voor mijn Compaq Armada E500.

Het kwam hiervoor al even ter sprake dat de Linksys WPC54G minder bereik zou hebben dan een USB stick. Na hierover gezocht te hebben lopen de meningen nogal uiteen, althans wat ik vond op internet.

Aangezien mijn laptop een USB 1.0 aansluiting heeft en naar het schijnt een USB stick meer beslag legt op je CPU dan een pcmcia kaartje is het misschien voor mijn Compaq minder voordelig om een WLAN USB stick te nemen i.p.v. een WLAN pcmcia kaart.

Iemand die hierover iets meer weet te vertellen?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:48

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Voor alleen internetten is USB 1.0 in principe voldoende... wil je echter bestanden over gaan zetten dan gaat dat erg langzaam. Wordt zo`n stick wel ondersteund op USB 1.0?

Volgens mij heeft een 54mbps pcmia-kaartje dat iets uitsteekt voldoende bereik. Vooral bij de oudere generaties wireless kaartjes viel het ontvangst/bereik nogal tegen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Michael Knight schreef op zondag 14 januari 2007 @ 21:52:
Voor alleen internetten is USB 1.0 in principe voldoende... wil je echter bestanden over gaan zetten dan gaat dat erg langzaam. Wordt zo`n stick wel ondersteund op USB 1.0?

Volgens mij heeft een 54mbps pcmia-kaartje dat iets uitsteekt voldoende bereik. Vooral bij de oudere generaties wireless kaartjes viel het ontvangst/bereik nogal tegen.
Volgens mij zijn die USB 2.0 stick gewoon backwards compatible dus moet dat ook kunnen werken met een prehistorische Compaq usb 1.0 ingang.

Ik vraag mij overigens nog steeds af of de AP functionaliteit van de WRT54GL nou hetzelfde is als die van de WAP54, want waarom zou je anders nog een WAP54 kopen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

-Stef- schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:30:
want waarom zou je anders nog een WAP54 kopen?
Omdat sommigen geen behoefte hebben aan nóg een router, maar aan een dedicated AP?
Hyperwap werkt hier prima overigens :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1