[script]mountscripts voor laptop

Pagina: 1
Acties:

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 10:53
Ik ben een beetje aan het rondzoeken geweest maar heb nog niet veel kunnen vinden over het maken van mount scripts voor linux. Ik draai zelf ubuntu (edgy). Wel heb ik dingen gevonden zoals automounten met fstab wat vrij makkelijk te doen is, maar dat is niet hetgene waar ik naar zoek.

De idee is als volgt:

Ik heb thuis een server met shares.
Op school staat een server met shares.

Ik wil doormiddel van een script zorgen dat de gewenste shares van een locatie gemount worden op me laptop. Dus dat ik alleen het script hoef uit te voeren en dat de shares automatisch gemount worden.

Vooral omdat je met een laptop op verschillende locaties komt is het niet zo handig om alle mounts automatisch te starten vanuit fstab.

Nu mijn vraag, hoe doe ik dit?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Wat mij logisch lijkt... een script maken dat kijkt welke server bereikbaar is (of a.d.h.v. het IP-adres van je machine) en zo bepaalt in welk netwerk hij zit en dan wat mounts maken...

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 13-01-2007 18:29 ]

We are shaping the future

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
kijk eens naar ifplugd. Dit stelt je in staat om een script uit te voeren op het moment dat je netwerk verbinding maakt.

• CaVeFiSh
Ik heb nu gekeken naar ifplugd. Maar hoe kun je met behulp van dit programma zorgen dat er een script word geladen bij connectie naar een bepaald mac adres. Want het zou dan mogelijk zijn een script te laden wanneer er verbinding is, maar het is niet de bedoeling dat die de shares van thuis oplaad wanneer ik op school ben.

Ook lijkt het me niet echt praktisch om dit te doen aangezien er ook shares van klasgenoten gemount dienen te worden, en die moet ik dan ook allemaal in dit script vastleggen. Wanneer er dus een paar schoolziek zijn kan die deze shares niet vinden.

Iemand een idee ?

[ Voor 29% gewijzigd door CaVeFiSh op 13-01-2007 19:56 ]

• Alex)
Ping?

• CaVeFiSh
Ik heb besloten dat ik het niet met ifplugd ga doen om de volgende reden:

Als het er iemand bij mij thuis komt, uit me klas met zijn laptop, dan gaat het binden aan mac adres princiepe al niet door. Ook thuis wil ik dan doormiddel van het runnen van een script zijn shares benaderen.

Is het trouwens niet gewoon te doen met behulp van nautilus scripts?

• Alex)
Zoals ik je net al zei, een van de weinige oplossingen die je hebt als je alles automatisch wil laten doen kijken welke machine bereikbaar is. Ofwel: je pingt naar de machine, wacht een reactie af. Geen reactie, geen mount. Wel een reactie, wel een mount, zo werk je een lijstje af...

• CaVeFiSh
Hmm pingen gaat op IP en dat kan weer variabel zijn as je gebruik maakt van dhcp...

Lijkt er op dat het dus mounts worden op computernaam en dan gewoon nautilus scripts.
Moet alleen nog even doorkrijgen hoe dat precies werkt.

• Alex)
Je kunt ook pingen op computernaam hoor, ping server of ping 10.0.0.254 geven hetzelfde terug (als de machine hetzelfde is)

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
mag ik vragen waarom zo moeilijk?

ik neem aan dat je op school een ander IP krijgt dan thuis

zelf heb ik een hekel aan automount
zet dit in je .bashrc
code:
1
2
alias thuis='ifconfig eth2 |grep '192.168.'\ ||mount -t smbfs -o username=ikku //thuis/share /mnt/samba'
alias school='ifconfig eth2 |grep '192.168.'\ ||mount -t smbfs -o username=ikku //school/share /mnt/samba'

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 17:58

Robtimus

me Robtimus no like you

Je kan natuurlijk ook de shares wel in je fstab zetten met de "noauto" flag.
Uit mijn eigen (oudere, dat wel) fstab:
code:
1
//ICEMAN/progging /mnt/iceman/programming smbfs noauto,noexec 0 0

Gewoon "mount /mnt/iceman/programming" intypen en de share wordt gemount. Idem voor umount.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Pagina: 1