Volledig thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-01 22:27
Oke, wat hebben we hier thuis:
  • Een modem, Motorola SB510E
  • Een router, Belkin F5D72304
  • Een laptop Acer Aspire 1710SCI
  • Een Pentium 4 systeem

|| Intel Pentium 4 2.4 Ghz || Abit SG-71 || 512 MB || ATi Radeon 9200 LE Family Edition || Seagate 40 GB; 7200 RPM; 2 MB Cache
  • Een AMD X2-systeem:
    AMD Athlon X2 4200+ || Asus A8N-e2048 MB PC3200 || nVida GeForce 7900GT 256MB || Western Digital Caviar SE 160G
Wat is de bedoeling? Ik wil een systeem samenstellen dat moet dienen als centrale back-upserver. Ook de printer moet aan die back-upserver komen, die 24/7 zal aanstaan (tegelijk printserver dus).

De bedoeling is dat de centrale back-upserver op zijn eentje elke dag 'n back-up neemt van bepaalde mappen op alle pc's (documenten, mails) van het huis of op zijn eentje bepaalde programma's zijn back-ups laat nemen (MozBackup).

Hoe kan ik dit realiseren? Ik wil 500GB opslag in RAID1 in die server. Aan die centrale server moet natuurlijk ook nog een extern opslagmedium hangen, waar moet ik hier aan denken? Zijn tapes verspild geld of ga ik best voor 'n externe harde schijf?

Als laatste: de back-upserver zelf natuurlijk: wat prop ik hier best in van hardware? Is een simpel VIA bordje met 512 of 1024MB RAM genoeg? + RAIDcontroller natuurlijk. Of toch beter een X2 3800+ ?

[ Voor 23% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 13-01-2007 16:44 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Nikolas schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:28:
Oke, wat hebben we hier thuis:
  • Een modem, Motorola SB510E
  • Een router, Belkin F5D72304
  • Een laptop Acer Aspire 1710SCI
  • Een Pentium 4 systeem

|| Intel Pentium 4 2.4 Ghz || Abit SG-71 || 512 MB || ATi Radeon 9200 LE Family Edition || Seagate 40 GB; 7200 RPM; 2 MB Cache
  • Een AMD X2-systeem:
    AMD Athlon X2 4200+ || Asus A8N-e2048 MB PC3200 || nVida GeForce 7900GT 256MB || Western Digital Caviar SE 160G
  • Een HiFi-installatie
  • 'n TV van Philips
Wat is de bedoeling? Ik wil een systeem samenstellen dat moet dienen als centrale back-upserver en eventueel mediacenter. Ook de printer moet aan die back-upserver komen, die 24/7 zal aanstaan (tegelijk printserver dus).

De bedoeling is dat de centrale back-upserver op zijn eentje elke dag 'n back-up neemt van bepaalde mappen op alle pc's (documenten, mails) van het huis of op zijn eentje bepaalde programma's zijn back-ups laat nemen (MozBackup).

Hoe kan ik dit realiseren? Ik wil 500GB opslag in RAID1 in die server. Aangezien het dus ook de bedoeling is om media te streamen naar de TV, aan welke netwerkvoorzieningen moet ik beginnen denken? Dat mediastreamen is géén noodzaak, als dat een grote meerkost is, dan bouw ik de centrale server wel in een HPTC-behuizing en zet ik die naast de TV ofzo.

Aan die centrale server moet natuurlijk ook nog een extern opslagmedium hangen, waar moet ik hier aan denken? Zijn tapes verspild geld of ga ik best voor 'n externe harde schijf?

Als laatste: de back-upserver zelf natuurlijk: wat prop ik hier best in van hardware? Is een simpel VIA bordje met 512 of 1024MB RAM genoeg? + RAIDcontroller natuurlijk. Of toch beter een X2 3800+ ?
500GB is imo beetje weinig.
Daarnaast zou ik niet voor RAID 1 kiezen. Ga dan liever voor RAID 5.
Daarnaast zie ik het nut niet in van een externe HD?
En media streamen, wil je dan tv zenders (dus tv-tuner erin (liefst een dubbele, zodat je tegerlyk ook kan opnemen.). Of om gewoon films van de HD af te spelen ofzo? Het media streamen zal wel meer kosten. Het prettigst zou zijn om dan nog een HTPC erbij te hebben. Daarnaast raad ik het sterk af om je server in je woonkamer te plaatsen (geluidsoverlast enzo).
Zorg vooral dat je een snelle netwerkkaart hebt met een snelle switch.
512MB vind ik tegenwoordig eigelijk gewoon niet meer kunnen in geen enkele pc, en 1GB is niet veel duurder.
Als CPU zou ik kijken naar een goedkope maar voor zuinige CPU.
(De onboard RAID controller zal ook wel volstaan. Let er wel op dat deze dan ook RAID 5 ondersteund.)

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-01 22:27
Oke, ik heb besloten het hele HPTC idee te laten varen. Die externe harde schijf/tapes moeten dienen als backup tegen bv. stroomstoot of doorgefikte voeding (ervaring, hdd kapot, flinke stoot gekregen).

Probleem ook is dat in huis niet alles bereikbaar is met draad. Volstaat 802.11g netwerk, of moet ik gaan investeren in mijn netwerk? (We hebben een 10Mbit breedband lijn van Telenet).

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nikolas/descomsysteem.JPG

[ Voor 30% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 13-01-2007 16:57 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Volstaat 802.11g netwerk, of moet ik gaan investeren in mijn netwerk? (We hebben een 10Mbit breedband lijn van Telenet).
Als je jouw pc's samen wilt laten communiceren, heeft je internet verbinding er toch niks mee te maken? Dan kan dat gewoon werken op de snelheid van je draadloze netwerk.

Verbeter me maar als ik het verkeerd begrijp hoor :$ .

En nog even een opmerking over je systeem: waarom niet een goedkope Aopen kast met betrouwbare 350 watt voeding? Scheelt toch 50 euro.

En de Seagate Barracuda's zijn sneller dan die Samsungs, dus zou ik die nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door hello_moto op 13-01-2007 17:02 ]