Toon posts:

[win Xp] Vastloper bij iedere driver installatie van een

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gestart vanuit een perfect lopend systeem (winxp SP2)
Waarvan ik een draadloos netwerkkaartje wilde installeren (sweex LW052)
Na hardwarematige installatie, (winxp herkent netwerkkaartje zonder probleem), drivers geïnstalleerd, reboot en ….
Windows wilde niet meer opstarten (Alles liep goed tot juist achter het windows xp logo, daarna kreeg ik enkel de muisaanwijzer met zwart scherm)
In veilige modus lukte het wel nog om verder op te starten.

Opdat moment was het me duidelijk: driver conflict door de sweex driver.

Systeem herstel: no go
Deinstallatie van sweex driver: no go

Dus back ups van de data gemaakt in veilige modus en herinstallatie van Win xp (heeft trouwens meerde jaren zonder enig probleem gewerkt)

Na herinstallatie Windows xp (zelfde hardware configuratie maar zonder draadloos netwerkkaartje).
Driver installatie
- Driver videokaart: radeon 9200
- Driver chipset
- Drivers van onboard soundcard : sigma tel c major STAC97N

Tijdens het installeren van de drivers van de soundcard :
Vastloper, beeld bevriest tijdens driver installatie
Na reboot, net hetzelfde probleem als met de installatie van de wireless netwerkkaart

Opnieuw herinstallatie Windows xp
Maar nu enkel de driver van de onboard soundcard geïnstalleerd:
Na reboot, net hetzelfde probleem als met de installatie van de wireless netwerkkaart

Onboard soundcard uitgeschakeld in bios,
Herinstallatie Windows xp
Driver installatie
- Driver videokaart: radeon 9200
- Driver chipset

Alles ok, maar zonder geluid, dus pci soundcard geïnstalleerd, hardwarematige herkenning geen probleem, maar bij het installeren van de drivers:

Troubleshooting van mezelf

bios reset to default
PCI soundcard in alle pci slots geprobeerd
IRQ automatisch in bios
IRQ handmatig in bios
Ik zou denken aan een of ander hardware conflict ware het niet dat alle hardware samen jaren heeft gewerkt, (buiten de sweex wireless nic, maar nu test ik het systeem er zonder) zelf de pci soundcard heeft nog gewerkt op deze pc en met dezelfde drivers.

Ik heb dezelfde drivers gebruikt, die ik vroeger had geïnstalleerd
Ik heb de laatste nieuwe drivers van alle hardware gebruikt, telkens met een nieuwe herinstallatie van winxp.

Zelf het systeem werkt perfekt met de wireless nic, zolang ik maar geen driver van een van beide soundkaarten installeer.

Iemand enig idee?

mvg
Frederik

Verwijderd

Topicstarter
/update

Met derde pci soundcard: zelfde probleem
andere Installatie cd van Xp gebruikt

Zou een bolle elco hier de oorzaak kunnen zijn?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Als elco's bol zijn kan je mobo daar gemakkelijk instabiel van worden ja. Bij wat voor actie dan ook. T zal niet direct met elkaar te maken hebben, maar t kan indirect zeker n oorzaak zijn. Vervangen van bolle elco's is ook niet zo heel moeilijk. :)

Vervang ook wel alle aangrenzende elco's van hetzelfde type :)

[ Voor 11% gewijzigd door BèR op 14-01-2007 12:12 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het feit dat je in eerste instantie met een wireless kaartje de vastlopers kreeg, en nu met een geluidskaart, duiden er in mijn ogen op dat het moederbord wellicht niet al te veel apparaten meer aan kan sturen. Een bolle elco zou hiervan in mijn ogen zeer zeker de oorzaak kunnen zijn.
Ik heb al eens een geheugenmodule dood verklaard, ruim 10.000 fouten in Memtest, terwijl achteraf bleek dat de module nog prima was, maar een van de elco's op het moederbord aan het lekken was.

Dus ja, een bolle elco kan zeer zeker de oorzaak zijn (let op, KAN zijn, ik zeg niet keihard dat het zo is). Gezien je situatie, ik neem even aan dat je de kaarten die problemen geven ook in een andere PC hebt geprobeerd, lijkt alles wel op het moederbord te wijzen.