Toon posts:

Geen IP door Router toegewezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb vandaag bij kennissen getracht om Internet op 4 pc's aan de gang te krijgen.
Dit is echter maar bij 3 gelukt, de 4e wil maar geen IP door de router toegewezen krijgen.

Het is een modem/router van KPN ADSL met wireless functie en met 4 poortjes. Nu wilde ik dus gebruik maken van de 4 poortjes aangezien het vrij eenvoudig was om vanaf de 4 pc's bekabeling te leggen vanaf de router naar de 4 pc's en dit is toch vaak stabieler etc. dan draadloos.

De eerste 3 pc's die ik aansloot gingen direct goed, kregen netjes een ip in de range van 62.132.138.xxx en waren direct online. De 4e pc heeft als ip: 192.168.1.64, subnet: 255.255.255.0 en gateway: 192.168.1.254. Er staat wel bij door DHCP toegekend maar ik kan er dus niet mee op internet. Ik heb ook al andere poortjes geprobeerd en ook de kabels van de andere pc's geprobeerd maar dat had geen resultaat. Alles staat op automatisch, er is geen sprake van een netwerk met domein o.i.d. Ik heb de netwerkkaart en alle netwerkonderdelen verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar dit heeft allemaal geen resultaat gehad.

Wat kan er nu nog mis zijn..? Ze hebben 2 pc's die qua hardware etc. identiek aan elkaar zijn, maar daarvan doet dus 1 het wel en 1 het niet. Het ligt niet aan de kabels of aan de poortjes op de router want bij de ene pc werkt het wel prima.

Ik ben ten einde raad wat betreft mogelijke oplossingen...

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

heeft de router (=gateway) een IP adres van 192.168.1.254 dan? Heb jij dit handmatig ingesteld op de router?

Gaat het om een openbare gelegenheid ofzo? De andere pc's krijgen namelijk een publiekelijk adres toegewezen (range 62.132.138.xxx). PC4 krijgt een private-adres toegewezen via DHCP. (192.168.1.64).

Ik neem aan dat PC1 t/m PC3 ook via DHCP geconfigureerd worden door de router? Zoja, is het mogelijk om meedere DHCP pools aan te maken op een 'KPN ADSL routertje' dan?

www.google.nl

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarschijnlijk zit hij niet in de goede range of de gateway is niet goed...
Is 192.168.1.254 de goede gateway? Meestal is dit 192.168.1.1..En deze ip's vind ook raar 62.132.138.xxx..dit is ook niet standaard..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:33:
Hallo,

ik heb vandaag bij kennissen getracht om Internet op 4 pc's aan de gang te krijgen.
Dit is echter maar bij 3 gelukt, de 4e wil maar geen IP door de router toegewezen krijgen.
Je ziet het verkeerd.
Juist de pc met 192.168 krijgt een ip door de router toegewezen.
De andere pc's krijgen een ip van je provider.

Waarschijnlijk heb je nu je modem/router in bridge mode staan.
Kijk eens om je hem om kan zetten naar de router mode.

Daarnaast kan je adsl van kpn eigenlijk niet fout doen..
Gewoon de handleiding volgen en gaan met de banaan.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 13-01-2007 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:38:
heeft de router (=gateway) een IP adres van 192.168.1.254 dan? Heb jij dit handmatig ingesteld op de router?

Gaat het om een openbare gelegenheid ofzo? De andere pc's krijgen namelijk een publiekelijk adres toegewezen (range 62.132.138.xxx). PC4 krijgt een private-adres toegewezen via DHCP. (192.168.1.64).

Ik neem aan dat PC1 t/m PC3 ook via DHCP geconfigureerd worden door de router? Zoja, is het mogelijk om meedere DHCP pools aan te maken op een 'KPN ADSL routertje' dan?
PC1 t/m PC3 hebben allemaal een adres toegewezen door DHCP, als je bij de LAN eigenschappen op die 3 pc's kijkt is het ip van de DHCP hetzelfde als de gateway, de router dus. Overal staan de tcp/ip properties op automatisch. Het ip van de gateway(router) is ook in de 62.132-range behalve op die 4e pc, daar zegt ie dus 192.168.1.254 en dat heb ik niet ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:43:
[...]

Je ziet het verkeerd.
Juist de pc met 192.168 krijgt een ip door de router toegewezen.
De andere pc's krijgen een ip van je provider.

Waarschijnlijk heb je nu je modem/router in bridge mode staan.
Kijk eens om je hem om kan zetten naar de router mode.

Daarnaast kan je adsl van kpn eigenlijk niet fout doen..
Gewoon de handleiding volgen en gaan met de banaan.
Maar als die 4e pc dus juist een ip van de router krijgt, waarom kan dan juist die niet op internet en die andere 3 wel? en ik vind het raar dat het om 1 pc gaat die ik op ieder willekeurig poortje aan kan sluiten en dan geen 62.132.xxx. ip krijg en de andere drie pc's wel, terwijl de settings overal hetzelfde zijn.

KPN heeft by the way de modem annex router geinstalleerd in de meterkast etc. Ik heb alleen de kabels getrokken naar alle 4 de pc's en RJ-45 connectors eraan gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan het niet zijn dat er ergens nog "oude" settings ofzo (wellicht heeft de pc vroeger in een netwerk gezeten..??!!) worden vastgehouden en dat hij daarom niet een 62.xxx ip krijgt en de overige 3 pc's wel? Het modem/router is een Speedtouch 780 WL. Het is inderdaad vreemd dat de andere pc's een publiekelijk ip adres krijgen in de 62.132.xxx range. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Speedtouch 580 en mijn pc zit ook via utp aangesloten en ik heb een ip: 10.0.0.151 ip en mijn gateway is 10.0.0.138.

Ik heb zelf ook alles op automatisch staan. Mijn LAN instellingen zijn hetzelfde als de 4 pc's waar ik vandaag geweest ben. Ik vind het gewoon raar dat 3 pc's een publiek-ip krijgen 1 niet en die ene kan niet op internet en die andere 3 wel terwijl de settings hetzelfde zijn.
Pagina: 1