Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10

Gehoorschade is voor mietjes
Jij zoekt een Elco (elektrolytische condensator)
Je kan met 1 farad beginnen en er later indien nodig nog een of 2 bijzetten.
Maar eerst een vraag, waar zit de voeding van de versterker aangesloten.
Direct met dikke kabels op de accu of heb jer ergens bestaande bedrading gebruikt ?
heb volledig set bedrading gekocht van Caliber.
Dus 1 Farrad is altijd beter als geen neem ik aan dus dat kan geen kwaad opzich?
Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10
Maar vermoedelijk gaat het je probleem niet oplossen. Hoge capaciteit verhoogt het beschikbare piekvermogen, maar de pieken zijn in de orde van tientallen milliseconden, daarna is gewoon voedingspanning nodig. En, zodra de condensator leeg is, moet die ook weer opgeladen worden, wat ook stroom kost.
Je kan met elco's geen vermogen erbij maken.
In de auto wereld werkt het andershalfgaar schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:30:
Als je het hebt over 1 Farard, dan heb je het over superelco's, die niet echt geschikt zijn hier. Voedingscondensatoren zijn in de orde van 10.000 µF tot 50.000 µF, waarbij de laatstgenoemde als een hele zware elco wordt beschouwd.
Maar vermoedelijk gaat het je probleem niet oplossen. Hoge capaciteit verhoogt het beschikbare piekvermogen, maar de pieken zijn in de orde van tientallen milliseconden, daarna is gewoon voedingspanning nodig. En, zodra de condensator leeg is, moet die ook weer opgeladen worden, wat ook stroom kost.
Je kan met elco's geen vermogen erbij maken.
In hoogvermogen concert versterkers enzo zit trouwens ook niet zoveel capaciteit, relatief gezien. Je hebt er namelijk weinig aan. Stroom moet uit de voeding komen. Als de voeding sterk genoeg is, dan zullen de elco's ook niet te leeg lopen. Als de voeding niet sterk genoeg is, zijn je elco's steeds leeg.
Er zit wat elektronica op zo'n elco om dat soort problemen op te lossen.halfgaar schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:42:
Ik heb even rond zitten kijken, en die 1F elco's worden vaker gebruikt in auto-audio. Maar ik heb nog steeds mijn twijfels naar het nut. Je moet trouwens ook oppassen met de startlading. Die is namelijk 0, en daarom ziet de accu hem als een kortsluiting, wat gigantisch veel stroom gaat trekken. Je moet de stroom op een één of andere manier beperken.

3000 watt?Zjosh schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:35:
[...]
In de auto wereld werkt het andersVoor normale stereo heb je idd aan 50.000 µF wel genoeg. Maar, zoals gezegd word in de fp, heeft de ts een 3000 watt subwoofer. Dat heb je niet in je normale huiskamer, en, zowel, heb je daar ook wel meer dan 50.000 µF in zitten.
ach man hou toch op.
dat levert die auto echt niet op het electrische systeem.
is zoiets als de sweex-watt: erg gunstig 'gemeten' en verneukt geinterpreteerd. beetje het idee van de 800w sweex PSU die net 100watt reeeel levert.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Keep it calm...en lek mig de zuk
Rod Elliott heeft een theoretische 1500 W amp ontworpen, om te laten zien hoe belachelijk zo'n versterker eruit zal zien. Is wel interessant om te lezen.
Aan de andere kant, auto-audio wil nog wel eens extreme dingen doen. Bij wedstrijden knallen ze vaak gewoon woofers uit het chassis. Ik kan je in ieder geval wel vertellen, dan je die 3000W nooit gebruikt. Bij een gewone HiFi installatie kan je met 15 W in twee speakers al gigantisch veel geluid produceren. Zelfs voor home-cinema komt een zware gebruiker niet snel boven de 15 W per kanaal uit. Maak er 3000W van, en je bent instant-doof.
Nee hoor, het gaat hier over gelijkspanning.Als de voeding niet sterk genoeg is, zijn je elco's steeds leeg.
Als je elco's dan leeg raken is je voeding (accu) gewoon te zwak.
Maar dat is die accu dan ook zonder leco's dus dat maakt verder niet uit.
En aangezien je licht uitgaat ben je gewoon de boel aan het overbelasten
Je gehoor raakt ook overbelast maar daar gaat het nu niet om.
heb zelf een 350 watt monoblock puur voor de sub alleen en daarmee kan ik mn lichten al dimmen als het moet, een condensator ertussen helpt zeker dat kan ik verzekeren.
merk maakt minder uit dan met speakers en radio's.
het gaat hier trouwens om de pioneer sets van
DEH-P6800MP speler
PRS-D200 Amp
TS-W3004SPL
en sterkste bedrading van Caliber
en het geluid is al voor een deel gemeten op 120 Decibel (de meter kon het niet aan) dus harder als 120 Decibel is het iig al.
Direct na waar de spanning binnenkomt zit een inverter die de spanning opvoerd naar normale waarde voor een versterker (plus en min 80 Volt bijvoorbeeld).halfgaar schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:18:
Als de versterker op een printplaat zit, dan is het al onmogelijk, aangezien printsporen zouden verbranden bij die stroom.
Wie zegt dat er één woofer aan hangt? En tegenwoordig zijn veel spreekspoelen van speciale legeringen.Nog een leuk detail is dat de woofer's spreekspoel gewoon gemaakt is van dun koperdraad, wat zou smelten bij 3000W.
Maak zo'n auto geval open en je treft nog meer power transistors aan.Rod Elliott heeft een theoretische 1500 W amp ontworpen, om te laten zien hoe belachelijk zo'n versterker eruit zal zien. Is wel interessant om te lezen.
Ik vind 3000 Watt in een auto een beetje onzin maar het is goed mogelijk.
ik wou graag alleen weten of dat er nog verschil in zit of dat er dingen fout kunnen gaan als ik er een van 1 Farrad neem op de installatie van mij en of dat al beter moet doen.
Hij heeft misschien een 3000W subwoofer, maar de versterker die hij gebruikt levert 1200W piek/600W RMS.TheBorg schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:59:
[...]
Direct na waar de spanning binnenkomt zit een inverter die de spanning opvoerd naar normale waarde voor een versterker (plus en min 80 Volt bijvoorbeeld).
[...]
Wie zegt dat er één woofer aan hangt? En tegenwoordig zijn veel spreekspoelen van speciale legeringen.
[...]
Maak zo'n auto geval open en je treft nog meer power transistors aan.
Ik vind 3000 Watt in een auto een beetje onzin maar het is goed mogelijk.
ik zou zeggen gewoon doen en als het niets uitmaakt gewoon op marktplaats zetten.
hier een filmpje van het systeem wat het op dit momemnt is
http://www.youtube.com/watch?v=RKrsXfX4RME
ik ga hem dan kopen en zie wel of het beter werkt of niet
Anoniem: 204637
p.s. Kist zelf ontworpen??? Wel het juiste volume genomen? Anders is het beetje zonde van die dikke Sub. Verder leuk filmpje hoor
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 204637 op 13-01-2007 18:58 ]
nee kist is van Pioneer zelf special ontworpen voor die subwoofer die jij net zei en die ik hebt. alleen de amp box zelf gemaakt maar nog niet gestoffeerd. maar daar zat ik dus mee van de versterker ik vond die weer iets te duur en dit gaat goed genoeg hier heb ik geen problemen mee miss als ik later nog is wil uitbreiden is dees zo door verkocht aan men pa
--Laadelectronica en kortsluitbeveiliging zijn eigenlijk voor de bufferwerking van de condensator niet echt nodig. Het is echter wel gemakkelijk bij het installeren. Meestal zit er ook een spanningsmeter op, zodat je de spanning op de versterker kan controleren.
De capaciteitswaarde is vanaf 0,5 Farad. Lager is niet echt zinvol. Als vuistregel geldt 1 Farad per 1000W. Meer kan echter geen kwaad, in tegendeel!
Monteer de condensator zo dicht mogelijk (ca. 10cm) bij de grootste stroomverbruiker. Meestal is dit de versterker die de subwoofer(s) aanstuurt.--
Anoniem: 36391
ik heb zelf in me auto het merk Soundstream. Kwalitatief zeer goed, en de prijs is ook niet EXTREEM hoog te noemen.
ze hebben erg mooie condensators (oog wil vaak ook wat)...voorbeeldje:

Bij een sub van 3000W zou dit dus 3fahrad worden. Alleen is de 3000W een piekvermogen en dus geen rms vermogen. Check even het rms vermogen van je sub en dan kan je een condensator kopen. De meeste standaard condensators zijn 1fahrad.
http://www.12vhifi.nl/condensator.html
hier kun je veel info vinden.
hier hanteren ze ook de vuistregel van 1fahrad voor 1000W
De amp die erbij staat doet gebrugt 600 watt op 4ohm. Ervan uitgaande dat je bedrading minimaal 16 kwadraat is heb je op papier geen powercap nodig, of misschien eentje van een halve Fahrad. Aan de andere kant "hoort" het een beetje bij een install, én die voltmeter erop ziet er wel leuk uit.
* teacher gebruikt zijn cap als verdeelblok, reuze handig
Overigens, 3000 watt haal ik ook niet in de auto hoor, ik kom tot ehh.. 2,5Kw.
Wise enough to play the fool
he was je msn wil wel is praten over die versterker dan als je dit nog leest (A)Anoniem: 204637 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:57:
Helemaal top keuze, pioneer;). Ben er zelf ook helemaal weg van. Heb onder andere jouw subwoofer ook even in mijn auto gehad. Werk toevallig in audio zaak, www.hifidump.nl, Zit je natuurlijk wel met je andere versterker. Probeer eens in te ruilen bij onze zaak;). Je weet maar nooit. Website is al eerder genoemd. Succes nog!
p.s. Kist zelf ontworpen??? Wel het juiste volume genomen? Anders is het beetje zonde van die dikke Sub. Verder leuk filmpje hoor
email is: baszeilstra@gmail.com
gr
OT.
Is het ook mogelijk om 2 condensators erop te voegen en ik denk dat het voor rms is en bij mij is dan waarschijnlijk het rms 1000watt. dus heb maar 1 farrad nodig maar ik neem er miss 2 dan hoe meer kan geen kwaad of 1.5.
maar vraag was of het mogelijk is om er ook 2 op te voegen. anders neem ik er eerst 1
Anoniem: 193974
Het ontgaat mij volledig waarom dat op de 12V dient te gebeuren!
Intern zit in de versterker een step-up convertor, welke de 12V naar een veel hogere spanning omzet.
Zet die extra condensator over die hogere spanning, en je hebt een veel kleinere C nodig!
Opgeslagen energie is immers 0.5*C*V^2
Een goede versterker behoort die ingebouwde grote C eigenlijk al te hebben.
Een condensator is een component dat de spanning stabiel houdt. Een versterker kan bij lage tonen (bas) de spanning (van de accu) naar beneden trekken. Hierdoor kunnen de prestaties worden beïnvloed. Denk aan een minder krachtige bas.
Indien de plus (+) kabel niet dik genoeg is dan is de kans groter dat een condensator nut heeft.
De condensator plaats je zo dicht mogelijk bij je versterker. De condensator die een spanningsdip voorkomt en buffert kan op deze manier de versterker extra voeden en het stroomverlies over de plus kabel compenseren.
De condensator aka powercap aka power stabilizer wordt gekenmerkt door zijn capaciteit.
Veel condensatoren zijn 1 Farad. Sommige hebben een spanningsmeter aan boord.
Een kleine versterker installatie zou ook voldoende hebben aan 0,5 Farad. Voor 39,95 Euro kun je een 1 Farad kopen geschikt voor elke installatie.
knip
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 02-12-2018 21:59 ]
Dit topic is gesloten.