Hoe verwisselbare schijven vaste stationsletters toekennen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef321
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2023
Hierbij een korte (en voor de echte tweaker misschien wel eenvoudige) vraag waarop ik het antwoord nergens goed terugvind.

Ik heb 3 vrij grote verwisselbare schijven. Alle drie elk 2 partities (uitgebreid logische partities). Nu wil ik dat Windows XP Home SP2 die onderscheidenlijke schijven ALTIJD DEZELFDE stationsletter toekent c.q. dat ik dat doe via schijfbeheer. Natuurlijk kun je dat zelf instellen. Heb ik ook al gedaan natuurlijk, maar windows doorkruist dat iedere keer doordat het zelf de eerste de beste vrije stationsletter aan die schijf gaat toekennen. Een voorbeeld. Ik heb opgegeven dat cardreader station G: is, maar als zich geen kaart in de reader bevindt en ik sluit een externe hd aan dan schuiven mijn stationsletters op, heel vervelend. (ga liever even niet in op de vraag of en zo ja waarom dit evt. vervelend is, maar ga er even vanuit dat dat ook zo is).

Zo zijn er ook nog meer computers. Ik zou dus op iedere computer gewoon schijfletter H: als vaste letter voor bijv. partitie 2 op externe hd 3 willen reserveren.
Volgens mij moet er een instelling zijn te zetten.
Bij bijvoorbeeld het toekennen van stationsletters aan schijven in het netwerk (netwerkverbinding maken; door vmd. het vinkje bij 'opnieuw verbinding maken bij aanmelden' aan te zetten) gaat dit wel goed.

Ik hoop dat ik het probleem duidelijk heb geschetst. Als er meer informatie nodig is, hoor ik het graag.

Groet,

Steef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:11

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is apart. Ik heb ook een cardreader en die heb ik eens geïnstalleerd nadat ik een USB stick in mijn computer had gehad. Toen werd de cardreader aangewezen met de letters die NA de stick kwamen, al zat die er niet in. Telkens als ik mijn stick erin deed, kreeg hij de 'vrije' letter tussen mijn dvd en cardreader. Misschien staat het ergens in het register dat voor een aparaat een letter wordt gekoppeld en krijg jij hetzelfde als wat ik met mijn stick had, maar dan iets grover. Ik gebruik overigens xp pro.

Koppel je ext hdd es aan en verplaats je cardreader naar voren toe zodat je hdd erna komt. Haal je hdd los en koppel hem weer vast. Wat krijgt hij nu als letter? Stel dat je je hdd Z: en Y: geeft, na een herkoppeling hebben ze dan dus nog die letters?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb ook 3 externe harde schijven, maar die krijgen netjes altijd dezelfde schijfletter als ik ze aanzet? Ik heb het een keer goed gezet met de disk manager, en nu loopt het goed.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef321
gladiool schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 12:30:
Ik heb ook 3 externe harde schijven, maar die krijgen netjes altijd dezelfde schijfletter als ik ze aanzet? Ik heb het een keer goed gezet met de disk manager, en nu loopt het goed.
'de disk manager'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Start -> Configuratiescherm -> Prestaties & Onderhoud -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Opslag

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef321
Hero Of Time schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 12:22:
Dit is apart. Ik heb ook een cardreader en die heb ik eens geïnstalleerd nadat ik een USB stick in mijn computer had gehad. Toen werd de cardreader aangewezen met de letters die NA de stick kwamen, al zat die er niet in. Telkens als ik mijn stick erin deed, kreeg hij de 'vrije' letter tussen mijn dvd en cardreader.
Ja zo hoort het ook in mijn ogen/ wil ik het ook hebben.
[b]
Misschien staat het ergens in het register dat voor een aparaat een letter wordt gekoppeld
en krijg jij hetzelfde als wat ik met mijn stick had, maar dan iets grover. Ik gebruik overigens xp pro.
Dat zou heel mooi zijn en is precies wat ik wil. Ik weet alleen niet hoe XP een partitie op een ext hd 'herkent'/ onderscheid van andere partities op ext hd's. Volgens mij is het ook zo dat er instelling is, nu nog iemand die weet waar :-)
[b]
Koppel je ext hdd es aan en verplaats je cardreader naar voren toe zodat je hdd erna komt. Haal je hdd los en koppel hem weer vast. Wat krijgt hij nu als letter? Stel dat je je hdd Z: en Y: geeft, na een herkoppeling hebben ze dan dus nog die letters?
Dat heb ik dus al enkele malen gedaan. En dat wijst steeds weer uit dat XP Home SP2 (build 2600.xpsp.051011-1528) de eerste de beste schijfletter aan het op dat moment aangekoppelde ext hd toekent... helaas......
een vaste stationsletter toekennen aan netwerkschijven werkt dus wel altijd goed, die 'houdt hij vast'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef321
Swaptor schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 12:42:
Start -> Configuratiescherm -> Prestaties & Onderhoud -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Opslag
klopt, stond ook in de startpost, maar als ik daar iets over het hoofd zie wat het beschreven probgleem zou kunnen oplossen, hoor ik het graag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Steef, ik ga eens zoeken in het register. Ik heb het ergens een keer zien staan, maar weet niet meer precies waar. Ergens onder Microsoft\Windows\Explorer geloof ik. Ik ga zoeken (zodra mijn kamer en computer weer stofvrij zijn :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109978

Volgens mij zit het zo

Een nieuw apparaat (ja ook op een andere usb poort is een nieuw apparaat) krijgt de eerst beschikbare letter, vervolgens stel je deze vast zelf in. Windows onthoudt dat jouw apparaat die schijfletter had gekregen.

Je krijgt dus mits je m elke keer in de zelfde aansluiting zet gewoon dezelfde schijfletter

PS: ik noem usb als voorbeeld, maar is daar niet uitsluitend op gericht(wauw deftige taal)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 109978 op 13-01-2007 14:25 . Reden: spelling.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef321
Anoniem: 109978 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:25:
Volgens mij zit het zo

Een nieuw apparaat (ja ook op een andere usb poort is een nieuw apparaat) krijgt de eerst beschikbare letter, vervolgens stel je deze vast zelf in. Windows onthoudt dat jouw apparaat die schijfletter had gekregen.

Je krijgt dus mits je m elke keer in de zelfde aansluiting zet gewoon dezelfde schijfletter

PS: ik noem usb als voorbeeld, maar is daar niet uitsluitend op gericht(wauw deftige taal)
Hee spook ;-)
Bedankt voor je uitleg. Volgens heb je helemaal gelijk en zo zou het moeten werken. Onder win98 volgens mij nog had ik ook die ervaring en toen werkte het subliem.
Wat ik me nog bedenk en misschien heeft dat er ook iets mee te maken, is dat als ik de ext hd aanzet die iedere keer weer niet gedeeld is, terwijl ik toen ik hem uitzette dat wel zo had ingesteld. Dus ik moet iedere keer de externe schijven weer opnieuw delen (en dan gaat ie weer een kwartiertje mapmachtigingen instellen, dus echt handig is het niet), maar ik denk misschien worden ook die instellingen gewoon niet goed opgeslagen of steeds weer overschreven ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef321
Anoniem: 109978 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:25:
Volgens mij zit het zo

Nog heel ff. Jij schrijft elke keer in dezelfde aansluiting. Tot nu toe heb ik daar geen aandacht aan besteed, omdat ik me niet kan voorstellen dat een extern apparaat door XP wordt geidentificeerd aan de hand van de usb ingang op je pc, maar nu lees ik in de handleiding van de pc:
"Some USB devices require that you reinstall software drivers
when you connect the device to a different USB port than the one
originally used. This can be avoided by always using the device
with the same USB port."
Zou een externe hardeschijf een dergelijke usb device zijn dan? Moet ik dan stickertjes gaan plakken welke schijf ik enkel in welke usbpoorten mag steken? Het lijkt me toch sterk dat DAT de oorzaak van het probleem is??? In welke eeuw is XP gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is wel degelijk jouw geval. Ik teste namelijk net met mijn USB stick en elke keer als ik die in een ander poort aansloot, kreeg ik weer de melding "nieuwe hardware gevonden". Als je balloon tips aan hebt staan (dus geen reg tweak om die uit te schakelen gebruikt) moet je dat zien als je hem in een andere port stopt. Geeft je aan op de ene port dat hij K: moet zijn en stop je hem in een andere, dan is hij weer H: bijvoorbeeld. Stop je hem terug in de eerste port, dan issie weer K:.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:03
Voordat je helemaal je register overhoop gaat halen, kijk hier eens :)

[ Voor 16% gewijzigd door Nielson op 13-01-2007 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb gezocht in het register en vond niet echt veel. Het staat er niet duidelijk in bij HKCU\Software\Microsoft\Windows\Explorer. Dus die redenatie gaat weg. Tenzij het ergens in system staat ipv software, maar daar moet je niet teveel aan zitten.

Pagina: 1