Belang goed geheugen/BSOD melding

Pagina: 1
Acties:

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09-2025
Dag allemaal,

Ik heb alweer ik geloof een half jaartje een nieuwe pc staan.

Het gaat daar om een vrij mooi systeem met een Asus A8N Sli Deluxe, Tagan voeding, AMD 4200+ X2 processor en 1GB geheugen. Verder zit er een rappe HD in.

Ik krijg alleen de laatste tijd voor POST meldingen. BSOD met als melding IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL. Nu heb ik natuurlijk al gezocht alleen zoals de BSOD guide hier op GoT en via google en echt heel veel erover gelezen alleen de melding is eigenlijk vrij algemeen. Het kunnen drivers, software maar ook hardware fouten zijn. Heb wel alle drivers vervangen alleen de melding komt nog steeds.

Nu lijkt het wel alsof hij alleen vast slaat als ik de pc enigzins belast. Bijvoorbeld bij het encode van video. Zou dit door een slecht geheugen kunnen komen? Ik heb niet het idee dat er merk geheugen inzit. Verder vind ik me pc vaak ook traag, veel te traag voor een dergelijk toch wel goed systeem. Zou het sneller gaan als ik er echt merk geheugen in prik?

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-02 20:12

Khaine

Python liefhebber

Je beschrijft niet echt wanneer het fenomeen optreed. Is het bij minimale belasting ook, of enkel bij maximale belasting? Crashed je pc bij meerdere OS-en?

Wat je voor de zekerheid kunt doen is een ubuntu-cd downloaden (als voorbeeld). Daar staat namelijk memtest ook op. Run die en kijk hoe je memory het er vanaf brengt. Langzaam kun je onderdeel voor onderdeel testen.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Damocles.NL schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 10:02:Ik krijg alleen de laatste tijd voor POST meldingen.
Wat bedoel je daarmee :?
BSOD met als melding IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL. Nu heb ik natuurlijk al gezocht alleen zoals de BSOD guide hier op GoT en via google en echt heel veel erover gelezen alleen de melding is eigenlijk vrij algemeen. Het kunnen drivers, software maar ook hardware fouten zijn. Heb wel alle drivers vervangen alleen de melding komt nog steeds.

Nu lijkt het wel alsof hij alleen vast slaat als ik de pc enigzins belast. Bijvoorbeld bij het encode van video. Zou dit door een slecht geheugen kunnen komen?
Kan, download en draai memtest eens volledig. Mochten er fouten komen kan dat door defect geheugen veroorzakat zijn (je mobo geheugenbankje zou natuurlijk ook rot kunnen zijn).
Ik heb niet het idee dat er merk geheugen inzit. Verder vind ik me pc vaak ook traag, veel te traag voor een dergelijk toch wel goed systeem. Zou het sneller gaan als ik er echt merk geheugen in prik?
Een 'echt merk' hoeft niets uit te maken, ook daar heb je traag geheugen. Je hebt wel misschien betrouwbaarder geheugen, maar zoek eerst eens uit of het dat echt is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Damocles.NL
Ik heb het vaak wanneer ik met DVD-Rebuilder een dvd ga encoden. Bij het moment dat het encoden begint krijg ik het vaak na een paar minuten. Eerste passes gaan goed en dan klapt ie naar het blauwe scherm. Maar ik had het laatst ook al tijdens normaal gebruik en dat kwam iets minder goed uit.

Ik zal zeker als ik thuis ben van me werk memtest gaan proberen. Ik bedoelde te zeggen ik krijg de laatste tijd veel post meldingen. Zo heet dat toch, zo een blauw scherm. Dat staat er dan bij. Post, in de zin van erna. dus een melding na de error.

Kan je overigens met memtest ook zien of je "traag" geheugen hebt?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Damocles.NL schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 12:19:
Ik heb het vaak wanneer ik met DVD-Rebuilder een dvd ga encoden. Bij het moment dat het encoden begint krijg ik het vaak na een paar minuten. Eerste passes gaan goed en dan klapt ie naar het blauwe scherm. Maar ik had het laatst ook al tijdens normaal gebruik en dat kwam iets minder goed uit.

Ik zal zeker als ik thuis ben van me werk memtest gaan proberen. Ik bedoelde te zeggen ik krijg de laatste tijd veel post meldingen. Zo heet dat toch, zo een blauw scherm. Dat staat er dan bij. Post, in de zin van erna. dus een melding na de error.

Kan je overigens met memtest ook zien of je "traag" geheugen hebt?
Bij belasting dus? Misschien wordt er iets te warm?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Damocles.NL
Ik heb achter in de kast nog een 120fan die naar buiten blaast en voor de hdd's een 80mm intake fan. Verder zalman koeling voor processor en ik zou nog een fan 120intake kunnen plaatsen, maar op een ontactische plek. Als ik de temps kijk zijn die ook niet echt schokkend.

Core 1 en 2 tijdens encoden zo rond de 66 graden. Dat moet geen kwaad kunnen

[ Voor 23% gewijzigd door Damocles.NL op 13-01-2007 12:51 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 23:00

DataGhost

iPL dev

Dat klinkt als een warmteprobleem ja. Wellicht zit je koeler niet goed vast. Meer valt er niet echt over te zeggen, je zal toch zelf het een en ander moeten proberen. Neem hiervoor de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.

Verwijderd

draai is een nachtje memtest86 dus minimaal 12 uur en post de resultaten hier .

Verwijderd

Damocles.NL schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 12:38:
Core 1 en 2 tijdens encoden zo rond de 66 graden. Dat moet geen kwaad kunnen
Ik denk dat hier je probleem juist ligt.

Als ik mijn core temperatuur op 69° staan heb (kan sensorafwijking zijn) klapt mijn pc er ook uit, ook met de melding IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL (heb een 4400x2).

Probeer je koeler goed te monteren. Ik heb hier namelijk ook een Zalman (7000cu) cpu koeler, en op stock speeds wordt mijn cpu 37° stressed. Idle is de temperatuur rond de 39°, maar idle leg ik mijn fan stil. Met fan aan kom ik idle aan 27°

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06-2025
Ik heb deze melding nog wel eens gekregen toen ik een te zwakke/ instabiele voeding gebruikte ( qtec / sweex ofzo)
Nieuwe voeding / iets afkoppelen en probleem was toen weg.

• Damocles.NL
Mijn voeding is wel gewoon in orde. Ik zal eens de pc open schroeven en naar de koeler kijken. Bedankt voor die tip. Ik dacht dat die temp niet echt reden tot "paniek" was.

Ga er even naar kijken. Zal ook memtest draaien een dezer dagen. Verder, als het geheugen niet best is, wat is tegenwoordig een goed merk geheugen? Welke raden jullie aan voor de A8N Sli Deluxe mobo?

Afbeeldingslocatie: http://img71.imageshack.us/img71/8871/temp2yx2.jpg

Even de temps etc erbij gezet. GPU is vrij hoog altijd. Net even een quickpar repair gedaan, maar deze temps blijven nu wel staan zo een beetje. Zijn de spanningswaarde in orde? Geen idee of dat goed is namelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Damocles.NL op 13-01-2007 17:16 ]

Verwijderd

spanning ziet er goed uit, maar met een tagan voeding was dit wel te verwachten. De temperaturen, zijn die idle?

Indien dat het geval is zeker de koeler opnieuw monteren, ik heb juist dezelfde temperaturen als mijn fan af ligt, bij jou draait die 2500rpm. Temperatuur is misschien niet de basis van je probleem, maar je koeling zit er sowieso verre van optimaal op.

• Damocles.NL
De temperaturen zijn inderdaad vrijwel idle. Ik zal straks eens me systeem een half uur met rust laten en dan kijken wat de temps zijn. Die post ik dan ook!

• Damocles.NL
Ondertussen nog een aantal keren de melding gekregen. Draai nu vista en ook nu weer bij het encoden van een film bsod.

Toen maar memtest gedownload, al binnen het half uur over de 2000 errors weergegeven. Ik denk dat ik maar me geheugenbankjes ga controleren. Eerst de ene eruit en testen dan de andere eruit en weer testen. Hoop dat het enkel nieuw geheugen moet worden. Kan je trouwens in memtest niet zien welk reepje de errors "maakt" ?

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-02 20:12

Khaine

Python liefhebber

Damocles.NL schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:12:
Ondertussen nog een aantal keren de melding gekregen. Draai nu vista en ook nu weer bij het encoden van een film bsod.

Toen maar memtest gedownload, al binnen het half uur over de 2000 errors weergegeven. Ik denk dat ik maar me geheugenbankjes ga controleren. Eerst de ene eruit en testen dan de andere eruit en weer testen. Hoop dat het enkel nieuw geheugen moet worden. Kan je trouwens in memtest niet zien welk reepje de errors "maakt" ?
Je ziet als het goed is linksbovenin bij de status welke bank momenteel wordt gecontroleerd. Zelf twijfel ik overigens eerder aan de reepjes zelf, dan aan de banken.

Heb je andere reepjes voorhanden die je testen kunt? Of een andere moederbord?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Damocles.NL
Nee helaas niet.

Heb hier alleen deze opstelling. Ook niet 1,2,3 de beschikking over een andere opstelling/moederboard. Ik denk dat ik van de week maar gewoon 2x512 of 1x 1gb geheugen ga halen.

Even nog kijken of ik in memtest iets kan ontdekken over welk bankje het is wat de errors geeft. Hopen dat het er maar 1 is. Anders is het zonde van de 150 euro die 1 gig kost tegenwoordig volgens de pricewatch van een merk.
Pagina: 1