Hoe een Ghost van IDE op RAID volume te restoren.

Pagina: 1
Acties:

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 12:16

ferno

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een vraag.

Ik heb al redelijk wat uurtjes gezocht maar kan niet echt een antwoord op mijn vraag vinden.

Ik heb een asus P5B met een seagate 7200.10 320gb met windows er piko bello op zitten.
So far so good.

Nu heb ik me laten verleiden om nog een seagate aan te schaffen en een RAID0 config te gaan draaien.

Ik heb dus eerst ghost images van mijn partities gemaakt en heb daarna de 2de seagate geinstalleerd en een RAID0 array geconfigureerd.

Dat gaat dus ook prima maar nu de vraag.

Hoe krijg ik de oude installatie weer om mijn machine zonder windows opnieuw te moeten installeren.

Ghost terug zetten lukt wel maar crasht tijdens het booten.
Volgens mij komt dit omdat ik de RAID drivers mis, hoe los ik dit op (dus zonder opnieuw te moeten beginnen me windows)?

Ik heb al gedacht om de schijven weer uit de mirror te hallen en de ghost te restoren dan de raid drivers installeren weer een ghost maken en deze restoren op de vers aangemaakt RAID (ik heb ergens gelezen dat iemand dat met een sata schijf probleem heeft gedaan).
De vraag is gaat dit werken? Of kan ik mij de moeite besparen?

Ik hoop echt dat ik niet overnieuw moet gaan beginnen met mijn windows config, ik heb het nu precies draaien zoals ik wil, maar ik wil wel RAID0. :(

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Verwijderd

Windows heeft inderdaad de RAID driver nodig om van een RAID-volume te kunnen booten, dus dat is iets wat je kunt proberen. Maar sowieso gaat het bij Windows XP niet altijd goed als je het OS 'overhevelt' naar een andere schijf, SCSI volume oid. Bij mij heb ik daar wel regelmatig problemen mee gehad; zelfs al bij het veranderen van master naar slave bijvoorbeeld.

Maar je kunt het inderdaad proberen: terugzetten en eerst RAID-driver installeren en daarna opnieuw proberen. Wat je ook kunt doen nu je alles al op je RAID-volume hebt, is een repair installatie uitvoeren, dan installeert hij wel het een en ander overnieuw (zoals de windows map die hij wegdonderd) maar je profiel blijft bestaan en kun je later weer in oude glorie herstellen. Is dat geen makkelijke optie?

• ferno

ferno

Topicstarter
Hoi,

Dank je voor je tip maar ik zit nu met een andere probleem. :(

Ik heb de images naar mijn Linux server gedumpt over het netwerk en de grootste van 250GB heeft iets van 2 uurtjes gedurd.
Ik een keer de c partitie van 25 GB gerestored over het net en dat ging echt in 30 min of minder.
Maar nu ben ik al de hele dag aan het rotzooien want het lukt mij niet om sneller dan 10MB per min. throughput te krijgen over het net.
Na een reboot van de samba servers en het reseten van de switch en router kreeg ik heel even 80 MB per min. maar daarna is het steeds verder gaan afzakken en is het uiteindelijk op 10 MB blijven hangen.

Weet iemand wat hier aan de hand is. ik be namelijk puzzeld, vooral omdat de eerste restore wel vlot ging.

• ferno

ferno

Topicstarter
Probleem met de trage restore opgelost.
De Intel poorten stonen op IDE in plaat van AHCI.
Na het veranderen ging ik naar 300MB per min. in plaats van 10. :(

Nu de volgende vraag. :D

Hoe krijg ik de raid drivers onder windows geinstalleerd?

Ik heb de intel site doorgelopen maar daar kan ik alleen de Intel storage matrix drivers vinden en daze willen niet installeren, ik vernoed omdat de raid controller in de bios niet aan staat.
Die kan ik natuurlijk niet aan doen omdat anders windows niet wil booten.

Een beetje kip en het ei verhaal.

Weet iemand hier de oplossing voor??

• ferno

ferno

Topicstarter
Niemand?

Iemand nog tips hoe ik dit kan aanpakken?

Ik zit nu te denken om Windows maar opnieuw te installeren (met F6 en S) en daarna een restore.
En daarna alle belangrijke zaken vanaf backup te restoren.
Ik zoek nu alleen een goed proggie om dit te doen.
Ik zit te denken aan acronis trueimage, iemand hier ervaring mee?

Kan ik dan alles restoren zonder de raid drivers te vermorden en waar moet ik dan extra op letten?

Ik lees/hoor graag tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken en welke programmas ik het beste kan gebruiken.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:55
ferno schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:21:
Niemand?

Iemand nog tips hoe ik dit kan aanpakken?
...............
Kan ik dan alles restoren zonder de raid drivers te vermorden en waar moet ik dan extra op letten?

Ik lees/hoor graag tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken en welke programmas ik het beste kan gebruiken.
Je kan denk in niet gewoon je image op je raid array dumpen en verwachten dat het werkt.
idd zal dat driver problemen geven.
Ik zou gewoon opnieuw installeren.
Maar, als je eerst windows weer terug zet in oorspronkelijke staat dan kan je de drivers van je kaartje netjes installeren, een nieuwe image maken, en misschien dat het dan werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 15-01-2007 12:27 ]

- knip -

• ferno

ferno

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:26:
[...]

Maar, als je eerst windows weer terug zet in oorspronkelijke staat dan kan je de drivers van je kaartje netjes installeren, een nieuwe image maken, en misschien dat het dan werkt.
Hoi,

Dank je voor je reaktie!

Dat is nu een beetje het probleem, bij de ASUS P5B heb ik de seagates aan de ICH8 hangen en daar moet dus ook de raid aan komen.
Als ik de controler in RAID modus zet wil windows niet booten (spreek natuurlijk voor zich) en als ik het in IDE modus zet willen de RAID drivers niet isntalleren omdat ze geen RAID controler kunnen vinden. :'(

Wat ik nu wil proberen is windows opnieuw installeren en mijn oude config er over heen restoren, zoveel mogelijk maar dan zonder de RAID drivers te mollen.

Tips daarvoor??

• ferno

ferno

Topicstarter
Gelukt!

Eerst een CD gemaakt met geslipstreamed drivers (met nlite, top proggie).
Dan een backup met goodold ntbackup gemaakt.

Daarna windows opnieuwe geinstalleerd op de raid (drivers zatten al in de install cd).
Daarna ntbackup eroverheen gerestored (icl. system state) en werken!

Systemstate van NTbackup neemt dus wel alle instellingen mee en programmas maar overschrijft dun niet de raid drivers (want die zaten niet in debackup).

Pagina: 1