HDD's niet op UDMA 5 ? & ander probleem

Pagina: 1
Acties:

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 22:27
Ik krijg m'n 2 SATA schijven niet op UDMA 5
Het gaat hier om een Maxtor 7Y250MO (primair) en een 6B200MO (secundair)
En het probleem is dat dit ook niet is in te stellen op het moederboord (Intel DP965LT) |:(
Het enigste wat je kan aangeven is of je op legency of Native ->IDE of AHCI wil draaien
Je kan dus niet in stellen op welke PIO & UDMA mode de HDD'S moeten draien }:|

Ik heb de standaard truken al geprobeert :
Legency en Native -> IDE ,nopes
HDD's verwijdert uit apperaatbeheer en opnieuw opstarten : no go ,meteen weer UDMA 2 ;(
Ik heb nog geprobeert Intel Matrix Storage Manager te installeren ,maar dit wilt ie dus ook niet (nooit gedaan ook trouwens)
Krijg iedere keer de melding :U systeem voldoent niet aan de systeemeisen (wat ze dus wel doet :| )

2de probleem : iedere keer als ik Utorrent opstart begint hij de downloads waar ie mee bezig is te controleren
Ook nadat ik utorrent goed heb afgesloten
Dit hoort ie dus niet te doen ,na goed afsluiten ,opnieuw opstarten en dan utorrent aanswengelen hoor ie gewoon door te gaan waar ie is gebleven

M'n systeem draait nou op Vista Home Premium RC2 RTM 600 Nederlandse editie ,maar ook onder XP was alles al traag in betrekking met de HDD's ,sinds vorige week in iedergeval toen begon de ellende
Alleen het is me dus vanmiddag pas opgevallen dat ze niet in de goeie UDMA mode lopen 8)7

Het enigste wat ik wat ik zelf kan bedenken is dat de HDD's hun betse leven hebben gehad
alleen 2 HDD's te gelijk lijkt me wel weer erg sterk :Y

Iemand een idee wat ik nog kan proberen :?

Systeem =
Intel E6400 (Core2Duo)
Intel DP965LT
Twinmos 2GB DDRII 5300 (667 MHz) RAM
Ati X1950Pro
Audigy 2ZS
Realtek 8139 netwerkkaart
Maxtor 7Y250MO
Maxtor 6B200MO

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
dierkx36 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 23:57:
Ik krijg m'n 2 SATA schijven niet op UDMA 5
Het gaat hier om een Maxtor 7Y250MO (primair) en een 6B200MO (secundair)
En het probleem is dat dit ook niet is in te stellen op het moederboord (Intel DP965LT) |:(
Het enigste wat je kan aangeven is of je op legency of Native ->IDE of AHCI wil draaien
Je kan dus niet in stellen op welke PIO & UDMA mode de HDD'S moeten draien }:|
Dat komt omdat het SATA-schijven zijn. UDMA is voor IDE en derhalve niet langer aan de orde.
Ik heb de standaard truken al geprobeert :
Legency en Native -> IDE ,nopes
HDD's verwijdert uit apperaatbeheer en opnieuw opstarten : no go ,meteen weer UDMA 2 ;(
Dat is waarschijnlijk de waarde voor je optische drives, zoals CD(RW)-/DVD(RW)-spelers. Deze zijn nog wel op de IDE-controller aangesloten en draaien op maximaal UDMA 2.
Dit heeft niets met je harde schijven te maken, die draaien altijd op SATA150- of SATA300-snelheid.
Draai eens een benchmark zoals ATTO of HDTune om te kijken wat de snelheid van de schijven is.

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 13-01-2007 00:06 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• dierkx36
r00n schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:05:
[...]

Dat komt omdat het SATA-schijven zijn. UDMA is voor IDE en derhalve niet langer aan de orde.

[...]

Dat is waarschijnlijk de waarde voor je optische drives, zoals CD(RW)-/DVD(RW)-spelers.
Dit heeft niets met je harde schijven te maken, die draaien altijd op SATA150 of SATA300-snelheid.
Draai eens een benchmark zoals ATTO of HDTune om te kijken wat de snelheid van de schijven is.
:Y

Stond er van te kijken ,want hij geeft toch echt UDMA 2 met de HDD's aan |:(

Zal HDtune er eens overheen gooien :P

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
dierkx36 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:06:
[...]
:Y

Stond er van te kijken ,want hij geeft toch echt UDMA 2 met de HDD's aan |:(
Koppel je optische drives eens helemaal los en kijk nog eens. ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• dierkx36
r00n schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:11:
[...]

Koppel je optische drives eens helemaal los en kijk nog eens. ;)
Ik ga morgen de DVD-speler en brander wel even loshalen :Y

Hier zijn de uitslagen van HDtach ,ik heb wel de quickrun gepakt :
250GB = 116,5 MB/s
200GB = 131,6 MB/s

Ik weet niet of dit normale uitslagen zijn ,ben ze vergeten te vergelijken |:(

Maar als die traagheid niet door de HDD's komt ,waar moet ik het dan zoeken ??
De CPU draait op de snelheid wat ie hoort te draaien = 2135 MHz
En het RAM loopt ook op de waardes waar ie op hoort te staan naar mijn weten :Y

• dierkx36
Muis en toetsenboord vervangen van draadloos weer terug naar kabel en geen vertraging meer op de PC :? 8)7 |:(

Okay ,dit is officiel het meest wazige wat ik ooit heb meegemaakt 8)7

Verwijderd

dierkx36 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:23:
Muis en toetsenboord vervangen van draadloos weer terug naar kabel en geen vertraging meer op de PC :? 8)7 |:(

Okay ,dit is officiel het meest wazige wat ik ooit heb meegemaakt 8)7
brakke drivers, mogelijk zelfs interferentie tussen toetsenbord en muis.

• dierkx36
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:28:
[...]

brakke drivers, mogelijk zelfs interferentie tussen toetsenbord en muis.
Had voor die draadloze knoppenbonker en miniatuur rat geen driver geinstalleert omdat dit alleen maar meer dwars zat in windows ,XP en Vista }:|

wat jij bedoelt is dus dat het toetsenboord en de muis op de zelfde communicatielijn zatten waardoor ze windows dus dwars zatten :?

• dierkx36
Nog maar eens hier proberen

Ik heb hier een Core2Duo systeem :
Intel E6400
Intel DP965LT
2 GB Twinmos DDR2 667 MHZ ram (Dual Channel)
Sapphire X1950 pro
1 * Maxtor 250 GB hdd SATA (primair) (loopt op UDMA 5)
1 * Maxtor 200 GB hdd SATA (secundair) (loopt op UDMA 5)
Audigy 2 ZS
Realtek 8137 netwerk kaart
Sony DRU 820A brander (loopt op UDMA 4)
Lite-on dvd speler (loopt op UDMA 2)
Coolermaster eXtreme power 430 watt voeding

extra USB poorten van de kast zijn aangesloten op het MB
Ik gebruik de nieuwste drivers en heb al ongeveer iedere instelling die het boord bied geprobeert

Alle interne accessoires op het boord die ik niet gebruik (zoals LAN ,geluidskaart etc) staan uitgeschakelt

wat heb ik tot nu toe gedaan :
Gisteren alles volledig kaal gemaakt : dus alleen de CPU ,mb ,1 ram module ,250 hdd en de videokaart aangesloten gelaten en zo laten lopen
Iedere keer als het goed liep ,er weer een component bij gezet ,tot alles er weer inzat en was aangesloten

Gisteren overdag liep alles perfect ,gisteravond begon het gekut weer

wat is het probleem :
Trage reactie van de PC en dan voornamelijk als er tussen de 2 HDD´s geschreven moet worden
Bij het overzetten van bestanden van de PC naar een MP3 speler (via USB ,heb al verschillende poorten geprobeert en de USB poorten op de kast schijnen niet goed te werken ) alles traag en stoteren
Bij het lopen van een torrent client reageert internet explorer TRAAG of helemaal niet
Bij het branden van een DVD kan ik slecht op de HDD´s kijken ,je kan in Nero zien dat hij z´n readbuffer meteen leeg begint te gooien
En random crashes ,valt op dat het voornamelijk is bij veelzijdig aanspreken van de HDD´s en als de mp3 speler eraan hangt

Het rare :
Bij HDtach komen de HDD´s goed en snel door de test : allebei meer als 86 % health en de gemiddelde eindscore ligt rond de 110 MBs
PCmark haalt ze een score van 5737
bij 3D mark 2006 een score van 4860

De hdd´s lopen op het MB op Native / IDE ,heb legency al geprobeert ,geen verschil
Zoals gezegt nieuwste drivers en nieuwste BIOS al in gebruik

Op google al lopen zoeken of er meer mensen dit probleem hebben , er zijn er die een bijna gelijkt waardig probleem hebben maar dit is voornamelijk bij opstarten ,daar heb ik dus weer geen last van

Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen ,graag
ik kom er niet meer uit

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-02 09:22
Dat je pc trager reageert wanneer je hem een activiteit geeft is logisch. Ik denk daarom ook dat je met traag reageren iets bedoelt in de geest van 20-30 seconden wachten ofzo? M.a.w. wat is traag reageren bij jou?

Nog even een checklist:
Heb je de chipset drivers geinstalleerd?

In taakbeheer (Druk op Control+Alt+Del, klik op taakbeheer) hoe is het met de activiteiten van de processen? Zitten er processen bij die veel CPU in gebruik nemen? En hoe is het met je schijfgebruik per proces? (Zet in het tabblad processen de volgende kolommen aan (beeld => kolommen selecteren): I/O gelezen bytes EN I/O geschreven bytes. Lopen deze tellers hard op?

Heb je een virusscanner actief? Ben je up-2-date met je windows updates? Weet je zeker dat je geen virussen of spyware hebt draaien (draai bijvoorbeeld AdAware (www.lavasoft.com) eens).

• dierkx36
_reboot_ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 12:44:
Dat je pc trager reageert wanneer je hem een activiteit geeft is logisch. Ik denk daarom ook dat je met traag reageren iets bedoelt in de geest van 20-30 seconden wachten ofzo? M.a.w. wat is traag reageren bij jou?

Nog even een checklist:
Heb je de chipset drivers geinstalleerd?

In taakbeheer (Druk op Control+Alt+Del, klik op taakbeheer) hoe is het met de activiteiten van de processen? Zitten er processen bij die veel CPU in gebruik nemen? En hoe is het met je schijfgebruik per proces? (Zet in het tabblad processen de volgende kolommen aan (beeld => kolommen selecteren): I/O gelezen bytes EN I/O geschreven bytes. Lopen deze tellers hard op?

Heb je een virusscanner actief? Ben je up-2-date met je windows updates? Weet je zeker dat je geen virussen of spyware hebt draaien (draai bijvoorbeeld AdAware (www.lavasoft.com) eens).
De nieuwste drivers zijn geinstalleert jep
de cpu draait op 4% belasting
en de hdd teller loopt redelijk hard ,maar ik heb nu mediaplayer en utorrent aanstaan

Die spyware moet ik even kijken

• dierkx36
49 * spyware gevonden :S

waarom vergeet ik ieder keer naar het meest logische te kijken |:(

bedankt

even een weekend aanzien of ze nou wel normaal draait :Y

Verwijderd

r00n schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:05:
[...]

Ehm, wat denk jij dan dat SATA voor transfermode gebruikt? Impliceer je hiermee dat het ook onmogelijk is om SATA in PIO mode te draaien?

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 17:02:
[...]

Ehm, wat denk jij dan dat SATA voor transfermode gebruikt?
SATA150 of SATA300.

UDMA (Ultra DMA) gaat officieel niet verder dan Mode 6 (ATA/ATAPI-7, oftewel UDMA133).
SATA is ook ATA/ATAPI-7 maar dan Volume 3 met een seriële interface. Ook hier kun je SATA150 UDMA150 noemen, zoals veel fabrikanten dat overigens ook doen, maar in mijn ogen is dit niet juist. Maakt verder ook niet uit, noem het zoals je wilt. :)
Impliceer je hiermee dat het ook onmogelijk is om SATA in PIO mode te draaien?
Alle ATA-apparaten ondersteunen in ieder geval PIO 0. Deze interface werd in eerste instantie gebruikt om de maximale doorvoersnelheid van een apparaat te bepalen om zodoende de ATA-controller voor optimale prestaties te configureren.

Een SATA-schijf kán in PIO-modus draaien, maar dit gebeurt eigenlijk alleen als er bijvoorbeeld een driverconflict is, als de SATA-schijf op een IDE-controller is aangesloten of als de controller in het BIOS incorrect is ingesteld, bijvoorbeeld op het emuleren van PATA-mode. Hierover een mooi stukje:
Microsoft - Serial ATA FAQ

Serial ATA emulating Parallel ATA mode controllers also must support parallel ATA transfer modes, but its transfer speed is much faster then all parallel ATA transfer modes. While Serial ATA controllers operate at higher transfer speeds it is possible for them to claim to operate in slower parallel ATA transfer modes such as Programmed Input/Output (PIO).
In dergelijke situaties beweert het systeem dat de schijf in PIO-modus draait, wat feitelijk niet zo is.
Dit is ook consistent met de waarden die de TS met behulp van HDTach heeft behaald:
dierkx36 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:27:
[...]

Hier zijn de uitslagen van HDtach ,ik heb wel de quickrun gepakt :
250GB = 116,5 MB/s
200GB = 131,6 MB/s
Bovenstaande doorvoersnelheden zijn onmogelijk in PIO-modus.

[ Voor 9% gewijzigd door Rone op 01-02-2007 18:25 ]

• dierkx36
het lijkt er op het moment nog het meest erop dat de spyware het probleem was :Y

blijf het alleen raar vinden dat na 3 * een clean install het probleem binnen een paar uur terug was 7(8)7

Alleen m´n USb aansluitingen op de kast zijn nog niet goed ,op een 1 of andere manier is de data transfer LAAG terwijl de USB poorten op het boord gewoon snel draaien

projectje voor van het weekend :P

Verwijderd

r00n schreef op zondag 28 januari 2007 @ 19:44:
SATA150 of SATA300.

UDMA (Ultra DMA) gaat officieel niet verder dan Mode 6 (ATA/ATAPI-7, oftewel UDMA133).
SATA is ook ATA/ATAPI-7 maar dan Volume 3 met een seriële interface. Ook hier kun je SATA150 UDMA150 noemen, zoals veel fabrikanten dat overigens ook doen, maar in mijn ogen is dit niet juist.
Op Wikipedia staat onder in het tabelletje SATA/150 ook tussen mode 6; is dat onjuist?
Een SATA-schijf kán in PIO-modus draaien, maar dit gebeurt eigenlijk alleen als er bijvoorbeeld een driverconflict is, als de SATA-schijf op een IDE-controller is aangesloten of als de controller in het BIOS incorrect is ingesteld, bijvoorbeeld op het emuleren van PATA-mode.
Naar wat ik begrepen heb is het enige verschil tussen SATA en PATA disks de signalling, en is het hele protocol (afgezien van de SATA/150 en SATA/300 extensies) in feite gelijk. Dus ondersteunen SATA schijven ook de hele legacy-tree van PATA schijven en blijven dingen als master/slave in het protocol/implementatie zitten. Zo zie je in BIOS bij de SATA controller ook primary master/slave en bij andere systemen weer dat elke SATA device op een eigen channel zit met alleen master. Ze hebben allebei hun eigen interface/bus natuurlijk, maar als dit waar is dan verschillen SATA schijven dus niet veel van PATA schijven; alleen de SATA/150 en SATA/300 signalling modes zijn toegevoegd.

Zeg jij nou dat dit onzin is en ten hoogste emulatie terwijl de SATA schijf helemaal niet in een legacy mode kan draaien?
In dergelijke situaties beweert het systeem dat de schijf in PIO-modus draait, wat feitelijk niet zo is.
Dit is ook consistent met de waarden die de TS met behulp van HDTach heeft behaald:
Agreed dat is opzeker geen PIO-mode.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 22:56 ]

• dierkx36
Even m'n eigen in de discussie mengen :Y

Gezien een DP965LT moederboord een ICH8R controller heeft voor S-ATA EN IDE kan het niet zo zijn dat de controller gewoon slecht om kan gaan met IDE componten :?

Dit gezien de gedachten gang achter een ICH8R is dat deze voornamelijk is bedoelt voor het aansturen van S-ATA I & II componten

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vraag me af hoe een ICH8 IDE devices kan aansturen als Intel daar geen ondersteuning voor heeft. Het zou kunnen dat er een SATA->IDE bridge op dat bord zit, maar over het algemeen wordt IDE ondersteuning door een Marvell of JMicron chipje gedaan. (Marvell is onder meer bekend van de IDE -> SATA bridges op de eerste generatie SATA disks bijvoorbeeld).

• dierkx36
_JGC_ schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:23:
Ik vraag me af hoe een ICH8 IDE devices kan aansturen als Intel daar geen ondersteuning voor heeft. Het zou kunnen dat er een SATA->IDE bridge op dat bord zit, maar over het algemeen wordt IDE ondersteuning door een Marvell of JMicron chipje gedaan. (Marvell is onder meer bekend van de IDE -> SATA bridges op de eerste generatie SATA disks bijvoorbeeld).
Je slaat de spijker op z'n kop :Y

er zit zoals ik het begrijp een SATA -> IDE brigde op dit boord maar er is niet bekent wie de ICH8R gemaakt heeft

De ondersteuning is wel van Intel ,alleen de ICH8R komt oorspronkelijk niet van Intel (zoals ik van ander fora begrijp : google maar eens op ICH8R of de ander type aanduiding van deze chip)

Marvell en JMicron worden allebei genoemt als producenten van de ICH8R ,waar wie het nou echt is :? :S

• dierkx36
gaan we weer }:|

na 2 weken geleden een andere HDD geplaatst te hebben ( van 2 SATA's naar 1 SATA) en dus 2 weken geen problemen is het weer terug :X

Geen zware CPU belasting meer *O* }:| ,alleen nou weer om de haverklap crashen :X

Geluid blijft even hangen en :w uit

Gebeurt voornamelijk bij het spelen van spelen ,luisteren naar muziek via Media Player en om een 1 of andere reden ook met MSN Live Messenger :?

Iets geeft me een stille hint dat het consant al de geluidskaart is geweest trouwens O-)

iemand anders nog een idee ?? ;(

Voor de rest werkt alles feilloos op het crashen na dan

Pagina: 1