Toon posts:

Onstabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral sorry als dit verkeerd staat, ik weet niet precies waar het probleem aan licht, maar ik vemoed het moederbord daarom post ik het hier.

Het begon half december: mijn systeem viel plots uit op willekeurige momenten. Ik dacht eerst het zal mijn geheugen zijn. Memtest gedraait: geen fouten. Dan dacht ik mischien wordt de cpu te warm, in bios gekeken: nope temperaturen normaal.
Dan nog een paar keer opgestarten: de ene keer kon ik een half uurtje werken op de pc, soms maar 5 minuten en soms een paar uur. 2 Dagen later plots nergens meer last van. Dus dacht ik "Nou mooi zo, geen problemen meer"

Een paar dagen voor nieuwjaar begon het echter weer maar i nergere mate, heb dan pc is grondig gecontroleerd => het lag aan de voeding. De 20-pins connector was een klein beetje verschroeit en zwart, nuja een aatnal pins toch. De voeding ligt intussen al in de vuilbak dus ik kan niet meer kijken welke voltlijnen het waren.

Heb dan een nieuwe voeding erin gestopt, systeem ging weer lekker fijn en goed. Tot ik wat data van een dvdtje wou kopieren: de snelheid van de drives gaan ongeloofelijk traag (aka 1500 kb/s ofzo) en dit bij beide drives.
Nu keek ik bij apparaatbeheer en daar stond mijn nforce ide controller met een geel uitoepingsteken: "Dit apparaat beschikt over onvoldoende bronnen" erg vaag dus. Googelen leerde mij niets bij. De volgende stappen heb ik ondernomen:

- drivers geherinstalleerd
- 1 dvddrive losgekoppeld
- 2 dvd drives losgekoppeld
- beide losgekoppeld
- ide kabel vervangen
- aan ander IDE slotgehangen
- UDMA en PIO-mode gecontroleerd

Mijn gok is dat mijn moederbord een stroomstootje gekregen heeft en hier en daar wat onstabiel geworden is. Iemand een beter idee?

Mijn systeem:

- Asus A7N8X Deluxe rev2. nForce moederbord
- 120 GB maxtor schijf (IDE)
- 120 GB maxtor schijf (S-ATA)
- Nec DVD-brander en Plextor DVD-lezer (beide IDE)
- AMD Athlon XP 3000+
- 300 Watt voeding deftig ding (merk komt niet zo in mij op); voorheen 350 Watt Aopenvoeding

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
welke drivers heb je voor IDE geinstalleerd? de nforce drivers zou ik je afraden, daar had ik ook veel problemen mee met precies dat bord.

Al windows opnieuw geinstalleerd?

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Ik heb een oude Epox met 2 defecte condensatoren. Het resultaat hiervan was dat het systeem erg traag werd in bepaalde dingen, een DVD branden zal er wel niet meer inzitten nee. Verder kon hij ook de bronnen niet meer correct verdelen.

Uit mijn persoonlijke ervaringen zou ik zeggen: controleer condensatoren en andere electrische componenten op je moederbord, en vervang waar nodig :)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:13

mux

99% efficient!

precies. Het moederbord wat ik hier in mijn handen heb en waar ik zodirect 15 1000 microfarad/6.3V condensatoren voor ga kopen heeft dezelfde problemen gehad tot het helemaal niet opstarten meer aan toe. Misschien moeten we toch maar eens een sticky troubleshooting-tree maken, dit soort problemen komt ubervaak voor...

Verwijderd

Topicstarter
Gamo schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 01:57:
controleer condensatoren en andere electrische componenten op je moederbord, en vervang waar nodig :)
Jammer genoeg is mijn tweaker gehalte net iets te min daarvoor :p
Zal kijken of ik eventueel nog ergens aan een moederbrodje kan raken :)