Toon posts:

4 x 500 GB HDD Schijven werken niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag voor iemand die ik ken een nieuwe pc gebouwd met de volgende specs :

CPU : E6600
MOBO : asus P5W Deluxe
Geheugen : 4 x 1024 MB 800 mhz Dane Elec geheugen
Videoplank : Asus 7600 GT
HDD : 4x Samsung 500 GB sata 2
Voeding : OCZ 700 watt Gamestream

Nu heb ik alleen het probeer dat ik 2 schijven in raid 0 wil zetten maar dit lukt niet want je kan niet alle schijven op normale sata poorten zetten want dat zijn er maar 3 dus kunnen ze alleen op de asus backup sata aansluiting.
Maar dan ziet hij geen hardeschijven.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem ?

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik vermoed door de externe SATA poort te gebruiken (maar ik heb het MB niet).

Jmicron JMB363 controller
* 1 x UltraDMA 133/100/66
* 1x Serial SATA 3.0Gb/s
* 1x External Serial ATA 3.0Gb/s (ASUS SATA-on-the-Go)
* Support SATA RAID 0, 1 and JBOD (by 1x External SATA & 1x Internal SATA)
Silicon Image 4723 Hardware RAID controller (ASUS EZ-Backup)
* 2 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1 support
* Support RAID 10 cross Intel® ICH7R and Silicon Image 4723 controller

Verwijderd

Topicstarter
ja d8 ook al iets met die jmicron controller maar wist het niet zeker kan een bios flash helpen ?

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
De specs die ik had gekopieerd waren niet compleet: ik zie maar liefst 7 SATA-poorten (waarvan 1 extern). Als je de jmicron en de ICH7R SATA poorten gebruikt (??: wel inschakelen in BIOS en evt. drivers benodigd) heb je met EZ-backup van ASUS (default) niets te maken.

Intel ICH7R South Bridge:
* 1 x UltraDMA 100/66/33
* 3 x Serial ATA 3.0Gb/s with Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 support
Jmicron JMB363 controller
* 1 x UltraDMA 133/100/66
* 1x Serial SATA 3.0Gb/s * 1x External Serial ATA 3.0Gb/s (ASUS SATA-on-the-Go)
* Support SATA RAID 0, 1 and JBOD (by 1x External SATA & 1x Internal SATA)
Silicon Image 4723 Hardware RAID controller (ASUS EZ-Backup)
* 2 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1 support
* Support RAID 10 cross Intel® ICH7R and Silicon Image 4723 controller

Ik had het commentaar op een ander MB van Asus gelezen en zo kwam ik op deze opmerking:
Helaas ben ik erg teleurgesteld in dit bord (==P5B-VM). redenen hiervoor zijn:
* Raid - Dit blijkt dus achteraf enkel mogenlijk door één van de twee harddisks extern aan de eSATA aansluiting aan te sluiten. Ik weet niet wat Asus hier bedacht heeft, maar het is dus niet mogelijk om twee harddisks intern in raid te zetten zonder een (lelijke) verloopkabel buitenom de kast in de esata aansluiting te steken. Een bijkomend nadeel is natuurlijk nu ook gelijk dat de eSATA poort niet meer bruikbaar is voor iets anders dan voor gebruik n Raid.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hier is een heel topic over niet?

specs

Verwijderd

Topicstarter
nee zijn er zes heel vaag op het moederbord wordt er een sata poort aangeven met tekst maar die zit er niet d8 eerst dat die afgebroken was maar dat was niet zo dat scheen standaart te zijn op dat moederbord

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 21:07

_AvA_

en dat ben zo.

moederbord omruilen of RAID kaartje kopen...

Droogkloot.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je 2 schijven in RAID0 wilt zetten en de rest JBOD zou je 2 gewoon in de EZ backup kunnen steken, jumpero p RAID0 zetten en verder de handleiding volgen.

Voor de andere 2 in RAID0 kan je ze aansluiten op de Intel controller, hoe dat moet staat op pagina 5-29.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom in hemelsnaam 800MHz geheugen, veels te duur voor deze processor. Deze CPU heeft een FSB van 1066 Mhz, dus je had beter DDR2/533 kunnen nemen, stukkie goedkoper en net zo veel performance, volgensmij heeft dit zelfs een negatieve impact op de snelheid van het systeem.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 22:17:
Nu heb ik alleen het probeer dat ik 2 schijven in raid 0 wil zetten maar dit lukt niet want je kan niet alle schijven op normale sata poorten zetten want dat zijn er maar 3 dus kunnen ze alleen op de asus backup sata aansluiting.
Maar dan ziet hij geen hardeschijven.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem ?
Kan je een beetje op je gramatica, spelling en MSN taal letten. Op deze manier is het niet echt prettig lezen.

Je wilt in totaal twee schijven in RAID0 gaan zetten? Klopt dit? Lijkt me niet de meest handige oplossing maar als dat wel de bedoeling is kan je toch gewoon twee schijven op de ICH7r zetten en die in RAID0 draaien. Dan sluit je de overige twee aan op de silicon.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-02 11:16

IEF

Why so serious?

gezien het feit dat er 7 poorten onderverdeeld zijn over 3 verschillende controllers:

3x SATA -> ICH7R
2x SATA (intern/extern) -> JMicron
2x SATA -> Sil 4723 controller.

Zoals ik het lees kun je alleen OF een raid array maken op elk van die controllers,
dus 3x SATA max. (raid 0)
OF een Raid 10 door de Silicon Image + de ICH7R poorten te gebruiken.

Je kunt dus wel 2 schijven in Raid 0 zetten door of alleen de ICH7R controller te gebruiken (3 poorten), OF alleen de Silicon Image controller (2 poorten).

De overgebleven 2 hd's zet je op een andere controller dan.

Die externe poorten lijken me dan niet van toepassing?

[ Voor 28% gewijzigd door IEF op 12-01-2007 23:01 ]

Pagina: 1