Ik hoorde laatst van een Mac freak dat hij 2 OS'sen tegelijk kan booten en via een toetsencombinatie(?) kan switchen tussen het ene OS (osX) en het andere OS (Windows XP). Ik heb zelf een redelijke computer (Core 2 duo 6400 en 2GB intern geheugen), dus het leek mij ook wel leuk om 2 OS'sen tegelijk te booten. Bijvoorbeeld Windows XP en een Linux distro. Weet iemand of dit kan op een desktop PC? Ik ben zelf ESX server van VMware tegen gekomen, maar die heeft een enorm beperking als het om netwerkkaarten gaat. Iemand andere tools hiervoor gezien?
Je zoekt virtualisatiesoftware, daarmee start je op onder een OS, en start je daarin de virtualisatiesoftware op, deze creëert een virtuele PC waarmee je kan opstarten, en er een OS naar keuze op kan zetten.
Virtual PC is dacht ik onlangs gratis geworden, en bestaat dacht ik ook in een Mac-versie.
Virtual PC is dacht ik onlangs gratis geworden, en bestaat dacht ik ook in een Mac-versie.
[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 12-01-2007 21:40 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
De versie voor de MAC (Virtual PC for Mac Version 7) is niet gratis. (klik)naftebakje schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 21:40:
Je zoekt virtualisatiesoftware, daarmee start je op onder een OS, en start je daarin de virtualisatiesoftware op, deze creëert een virtuele PC waarmee je kan opstarten, en er een OS naar keuze op kan zetten.
De 'gewone' versie (Virtual PC 2004) wel. Download
[ Voor 75% gewijzigd door TheovdS op 12-01-2007 21:45 ]
Ik begrijp wat je bedoeld, natuurlijk heb je een host OS nodig. ESX server heeft ZELF een host OS gemaakt (ik dacht op linux gebasseerd) waarmee je dus tussen een aantal guest OS'sen kan switchen. Dit is trouwens een server oplossing.
Als ik Windows XP installeer, daarop VMware met in VMware een linux distro heb ik niet wat ik wil. Ik wil graag dat automatisch beide OS'en opstarten en gebruiksklaar zijn. Via een ALT-TAB truucje (ik zeg maar wat), wil ik switchen tussen 2 OS'en. Het host OS hoef ik helemaal niets mee, hoewel deze uiteraard van wezelijk belang is.
Als ik Windows XP installeer, daarop VMware met in VMware een linux distro heb ik niet wat ik wil. Ik wil graag dat automatisch beide OS'en opstarten en gebruiksklaar zijn. Via een ALT-TAB truucje (ik zeg maar wat), wil ik switchen tussen 2 OS'en. Het host OS hoef ik helemaal niets mee, hoewel deze uiteraard van wezelijk belang is.
Dat kan niet. ESX is de enige oplossing die hier in de buurt komt, maar dat draait niet zonder SCSI schijven.
In de Mac wereld is Parallels het virtualisatie programma. Toch stelt het weinig meer voor dan VMWare. Waarschijnlijk doet je vriend het volgende. Met het programma Virtue heeft hij twee virtuele (OSX) desktops gemaakt (zoiets als spaces in OS 10.5), op de tweede draait Windows/Parallels fullscreen, op de eerste gewoon OS X. Door middel van een hotkey als alt-tab switched hij (inclusief leuk effect) van de ene naar de andere desktop. Het werkt erg leuk 
Wil je dit ook in Windows met VMWare toepassen? Dat kan, check Wikipedia voor een "Virtue" vervanging, dan komt het helemaal goed.
Check Youtube voor een demo filmpje. Er zijn zelfs filmpjes waar 3 OSses gelijktijdig worden gedraaid, erg leuk.
Wil je dit ook in Windows met VMWare toepassen? Dat kan, check Wikipedia voor een "Virtue" vervanging, dan komt het helemaal goed.
Check Youtube voor een demo filmpje. Er zijn zelfs filmpjes waar 3 OSses gelijktijdig worden gedraaid, erg leuk.
edit:
Ah, ik vergat het linkje te pasten. Maar genoeg filmpjes zijn makkelijk te vinden
Ah, ik vergat het linkje te pasten. Maar genoeg filmpjes zijn makkelijk te vinden
[ Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 13-01-2007 00:57 ]
🌞🍃
Verwijderd
Op de Mac heb je twee manieren om 2 OS'en op je systeem te draaien, bootcamp zorgt ervoor dat je een dualboot systeem kan maken en via parallels (virtual-pc app) kun je windows binnen OSX draaien.
Dit soort dingen zijn met een normale windows-pc idd ook mogelijk. Dualbootje bouwen is niet heel ingewikkeld. Als je linux wilt draaien installeert die vanzelf de GRUB-loader. Wil je virtual dan heb je iets als VMware nodig.
te laat...
Dit soort dingen zijn met een normale windows-pc idd ook mogelijk. Dualbootje bouwen is niet heel ingewikkeld. Als je linux wilt draaien installeert die vanzelf de GRUB-loader. Wil je virtual dan heb je iets als VMware nodig.
te laat...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 22:03 ]
mwa KVM lijkt mij een zeer mooi alternatief.
jammer dat het op het (niet geheel OSS zijnde) Qemu is gebaseerd.
maar daar moet (denk ik, geen ervaring nog (!!) mee) de situatie die de TS wil mee te realiseren zijn.
maar daar moet (denk ik, geen ervaring nog (!!) mee) de situatie die de TS wil mee te realiseren zijn.
Boudewijn, KVM? Jij doelt op KVM Switches? Dat is (uiteraard) niet de bedoeling.
Mocht je iets anders bedoelen dan hoop ik dat je dat wilt toelichten, misschien met een linkje?
Mocht je iets anders bedoelen dan hoop ik dat je dat wilt toelichten, misschien met een linkje?
KVM = Kernel Based Virtual Machine
http://kvm.sourceforge.net/
http://kvm.sourceforge.net/
[ Voor 78% gewijzigd door wzzrd op 13-01-2007 16:48 ]
Van wat ik begrepen heb is KVM gebaseerd op het GPL-deel van qemu, dus niet de speciale kernelmodule. KVM maakt gebruik van hardwarematige virtualisatie, terwijl qemu dat niet doet. Vergelijkingen tussen qemu en KVM, beide op processors die hardwarematige virtualisatie ondersteunen, slaan dus in het voordeel van KVM uit, voor zover ik weet.Boudewijn schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:13:
Ik dacht dat Xen ook een oplossing is die hier in de buurt komt, maar blijkbaar niet dus?ColdSTone schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 21:48:
Dat kan niet. ESX is de enige oplossing die hier in de buurt komt, maar dat draait niet zonder SCSI schijven.
Voor kvm heb je dus een vrij recente cpu nodig, vanwege processor extensions (qemu gebruikt deze afaik niet).Harm schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:48:
[...]
Van wat ik begrepen heb is KVM gebaseerd op het GPL-deel van qemu, dus niet de speciale kernelmodule. KVM maakt gebruik van hardwarematige virtualisatie, terwijl qemu dat niet doet. Vergelijkingen tussen qemu en KVM, beide op processors die hardwarematige virtualisatie ondersteunen, slaan dus in het voordeel van KVM uit, voor zover ik weet.
http://kvm.sourceforge.net/faq.html:
Zie ook http://news.gmane.org/gmane.comp.emulators.kvm.develWhat do I need to use kvm?
You will need an x86 machine running a recent Linux kernel on an Intel processor with VT (virtualization technology) extensions, or an AMD processor with SVM extensions (also called AMD-V).
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
VMware virtual server heeft geen beperkingen op netwerk kaarten, zolang je host OS het ondersteund doet VMware virtual server dat ook.Cybex schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 21:35:
dus het leek mij ook wel leuk om 2 OS'sen tegelijk te booten. Bijvoorbeeld Windows XP en een Linux distro. Weet iemand of dit kan op een desktop PC? Ik ben zelf ESX server van VMware tegen gekomen, maar die heeft een enorm beperking als het om netwerkkaarten gaat.
heb het hier ook draaien op een ASUS mainboard en een AMD Sempron
VMware ESX gebruikt een op RedHat gebaseerd OS voor het hele driver gebeurenCybex schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 21:44:
ESX server heeft ZELF een host OS gemaakt (ik dacht op linux gebasseerd) waarmee je dus tussen een aantal guest OS'sen kan switchen. Dit is trouwens een server oplossing.
verder switch je niet tussen guest OS-sen maar draaien ze gewoon allemaal
je kan dan met de console software verschillende guest OS-sen benaderen, of natuurlijk via ssh/rdp enz enz
eigenlijk is VMware virtual server het enige wat in de buurt komt als je het op een desktop wilt draaienColdSTone schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 21:48:
verder is het ook mogelijk om het op IDE (PATA/SATA) disken te draaien, je moet alleen wel een kaart hebben die bijv. een megaraid driver gebruikt.
VMware heeft namelijk gewoon een hoop drivers uit ESX gegooit, het is dus niet zo dat hij tijdens install een check doet of jij wel echt SCSI harddisks hebt
gratis af te halen SUN ultra1 compleet
Met Paralels kun je OSX starten en dan fullscreen, op een soort XGL achtige kubus, Windows XP draaien. Dat draait dan bijna op native speed, maar het blijft een proces onder OSX. Ik denk dat dat is dat je gezien hebt. Zelf laatst nl. ook ergens gezien voor het eerst
Je kunt dan idd dmv een soort alt-tab dingetje van OS wisselen. Maar het blijft een proces onder OSX dmv virtualisatie. Leuk, maar niet hetzelfde als echt twee OS'en booten.
Je moet trouwenswel een redelijk vlotte mac hebben met een core duo of zo, anders wordt het aanmerkelijk minder soepel.
Je moet trouwenswel een redelijk vlotte mac hebben met een core duo of zo, anders wordt het aanmerkelijk minder soepel.
Klinkt geweldig eigenlijk, maar het blijft voor mij allemaal nog een beetje onduidelijk. Zou het bijvoorbeeld dan ook mogelijk zijn om via KVM een willekeurige linux distributie te booten en tegelijkertijd windows xp om te kunnen gamen? Lijkt me ideaal
, of is die emulatie van xp dan weer te langzaam om games (zoals bf2) te kunnen draaien?
Nog noooit van gehoordwzzrd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:34:
Met Paralels kun je OSX starten en dan fullscreen, op een soort XGL achtige kubus, Windows XP draaien. Dat draait dan bijna op native speed, maar het blijft een proces onder OSX. Ik denk dat dat is dat je gezien hebt. Zelf laatst nl. ook ergens gezien voor het eerstJe kunt dan idd dmv een soort alt-tab dingetje van OS wisselen. Maar het blijft een proces onder OSX dmv virtualisatie. Leuk, maar niet hetzelfde als echt twee OS'en booten.
Eh ja, het werkt alleen maar op Intel macs. Ik geloof dat er geen trage Intel macs bestaanJe moet trouwenswel een redelijk vlotte mac hebben met een core duo of zo, anders wordt het aanmerkelijk minder soepel.
🌞🍃
je hebt tot dusver nogsteeds 1 hoofd OS nodig, als je dat windows XP maakt en een snelle PC hebt dan kan je spelletjes spelenPetok schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 23:25:
Klinkt geweldig eigenlijk, maar het blijft voor mij allemaal nog een beetje onduidelijk. Zou het bijvoorbeeld dan ook mogelijk zijn om via KVM een willekeurige linux distributie te booten en tegelijkertijd windows xp om te kunnen gamen? Lijkt me ideaal, of is die emulatie van xp dan weer te langzaam om games (zoals bf2) te kunnen draaien?
als je linux als hoofd OS maakt zit je volgens mij met alle oplossingen aan een virtuele VGA kaart die niet leuk performed onder directX
* Barracuda heeft op het werk 4 VMware ESX hosts staan met 4 dual core AMD opteron's 875 en 20GB geheugen per host, das pas leuk spelen
* Barracuda draait dan ook momenteel 18 client OS-sen per host oh ja en 4x dual core
[ Voor 13% gewijzigd door Barracuda op 17-01-2007 23:41 ]
gratis af te halen SUN ultra1 compleet
Pagina: 1