[XP] Telkens 'unmountable_boot_volume' na reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 19:32

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Ik zit een beetje met de volgende situatie.

Een pc van een collega van m'n vriendin krijgt bij het opstarten constant een bluescreen met de volgende foutmelding 'STOP 0x000000ED UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME'.

Na zoeken kwam ik op de volgende pagina van Microsoft. Hier stonden twee mogelijke oorzaken voor dit probleem:
CAUSE
This behavior can occur if either of the following conditions is true:
  • Your computer uses an Ultra Direct Memory Access (UDMA) hard disk controller, and the following conditions are true:
    • You use a standard 40-wire connector cable to connect the UDMA drive to the controller instead of the required 80-wire, 40-pin cable.
    • The basic input/output system (BIOS) settings are configured to force the faster UDMA modes.
  • The file system is damaged and cannot be mounted.
Hier stond ook het volgende, wat op mijn situatie van toepassing is:
STOP 0x000000ED (0xaaaaaaaa,0xbbbbbbbb,0xcccccccc,0xdddddddd) UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

If the second parameter (0xbbbbbbbb) of the Stop error is 0xC0000032, then the file system is damaged.
Damaged file system
Nadat ik gecontroleerd had of UDMA misschien te snel geforceerd werd (wat niet zo was), ging ik ervanuit dat de laatst genoemde de grootste kans had. Dus opgestart in de Recovery Console en heb chkdsk /p, fixboot en fixmbr gerunned. Als ik de Recovery Console verlaat, start Windows prima op. Ik heb vanuit Windows wederom chkdsk gedraaid; dan vindt hij geen fouten meer. Echter als ik dan opnieuw opstart, is de BSOD er meteen weer? :/

40-pin ipv 80-pin IDE kabel
Toen dacht ik dat de kabel wel eens het probleem kon zijn. Dus de kast open, en welja een 40-pin IDE kabel. Kat in het bakkie. Kabel vervangen door 80-pins, wederom Recovery Console gebruikt, en opnieuw opgestart. Windows werkte weer als een zonnetje, alleen wéér na het opnieuw opstarten een bluescreen. :/

BIOS settings
De BIOS settings heb ik allemaal al naar Default gehad, en ook op Compatibility (of zoiets, iig de modus waarin de vereisten het laagst zijn) maar dat mag ook niet baten.

Dubbele entry voor Windows bij het opstart menu
Wat me wel opvalt is dat in het boot menu van windows 2 entries getoond worden voor Windows terwijl er zeker weten maar 1 installatie op staat. Als ik boot.ini bekijk echter, staat er ook maar 1 entry in de lijst. Als ik vanuit de Recovery Console bootcfg /list draai krijg ik alleen iets in de trend van 'There are no entries to show'. :?

Gegevens pc
Gegevens over de computer heb ik niet allemaal. Behalve dat het een oud systeem (Windows XP SP1 of SP0) betreft met een PentiumIII en wat standaard hardware. De pc heeft dan ook vlekkeloos gedraaid voor vele jaren. De Windows installatie is nog hartstikke schoon voor zover ik kan zien, daar komt bij dat de pc in kwestie geen internetaansluiting heeft en dus de kans op virii erg laag is. :)

Al met al een enorm verhaal geworden, hier is de samenvatting:
  • Bluescreen met 'UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME' bij het opstarten
  • Na chkdsk en dergelijke tools vanuit de Recovery Console start Windows één keer goed op
  • Daarna weer bluescreen
Geprobeerd:
  • Kabel vervangen door 80-pin
  • Chkdsk en alle soortgelijke tools vanuit de Recovery Console
  • BIOS Settings naar laagst mogelijke vereisten
De oplossing die ik nu in gedachten heb, is gewoon de schijf schoonmaken, formatteren en Windows er opnieuw op. Ik wil alleen, voordat ik deze noodgreep toepas, weten of iemand nog een idee heeft? Alles is welkom :) Ik heb overigens de pc niet bij de hand, dus de dingen die eventueel voorgedragen worden nemen wel wat tijd voordat ik ze kan uitvoeren.

Ik moest kiezen tussen de subfora WOS en OM. Ik heb gegokt op WOS omdat ik volgens mij hier meer kans maak en het een Windows BSOD betreft, mocht dit dan tóch de foute zijn; verplaats gerust :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door Cloud op 12-01-2007 20:51 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
offtopic:
klein subtiel kickje

Niemand een idee?

Heeft het misschien nut om het geheugen te testen? Dat ga ik iig nog proberen, en anders nog een schone installatie.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
wolkje schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:13:
offtopic:
klein subtiel kickje

Niemand een idee?

Heeft het misschien nut om het geheugen te testen? Dat ga ik iig nog proberen, en anders nog een schone installatie.
Harddisk zelf kan het misschien ook zijn, heb wel meegemaakt dat zo'n ding soms wel, soms niet goed herkend werd bij het booten.
Dus je zou voor de zekerheid nog even het testprogje van de desbetreffende fabrikant erop los kunnen laten.

Ook zou je de hdd nog op de andere IDE-poort kunnen proberen (dus waar nu cd-dvd op aangesloten zit).

En misschien dat een system filecheck nog wat uithaalt (start/run(uitvoeren)/cmd>sfc).

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bij deze melding is zo goed als altijd de HDD kapot. Run ff tooltje van de fabrikant en doe een full test om te zien of de HDD kapot is.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Bedankt! :) Stom dat ik daar nog niet opgekomen ben, al ging ik er dus vanuit dat het de HDD niet kon zijn omdat hij wel goed werkt als hij eenmaal in Windows gekomen is. Maargoed ik neem naast een geheugentest ook nog even een HDD test tool mee. :)

edit:

en SFC en andere IDE poort ga ik ook even proberen, dank!

[ Voor 13% gewijzigd door Cloud op 15-01-2007 09:54 ]