Toon posts:

Notebook advies nodig; prive gebruik rond de € 1.500,-

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer(es),

ik heb besloten tot de aanschaf van een notebook/laptop en wil dan ook meteen een goede waar ik een lange tijd mee kan doorgaan. Aangezien ik niet weet hoe ik hem in de toekomst wil gaan gebruiken allemaal, vind ik het dus belangrijk dat ik ook meteen een goede laptop heb.

Op het gebied van hardware ben ik minder actief dan op software gebied. Ik ben erg handig op de computer, maar heb verder weinig verstand van grafische kaartsoorten en types, processoren etc

Nu heb ik bij een vriend geinformeerd die veel verstand heeft van computers en die raadde mij de Toshiba Tecra A7-243 aan (zie http://www.qplaza.nl/prod...?cPath=55&products_id=251 / http://nl.computers.toshi...=122812&toshibaShop=false)

Deze heeft volgens hem een goede grafische kaart en zou voor de rest overal voor inzetbaar zijn.

Nu zou ik graag advies van jullie willen hebben over deze notebook en/of eventueel een beter alternatief.

Het bedrag dat ik aan een notebook wil uitgeven is rond de 1.500 euro (ik wil de Toshiba laptop 4 gig werkgeheugen ipv de 2gig die er in zit).
Ik heb verder weinig verstand en hoop dat iemand mij verder kan helpen (of mij gewoon kan aanraden deze laptop te kopen).

In de eerste instantie zal ik hem vooral voor schooldooleinden gebruiken en om filmpjes en DVD's op te kijken. Ook zal ik later beeldbewerking willen gaan doen vandaar deze toch wel 'zware' laptop

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Mvg Dennis

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Vertel me eens wat jij met 4 GB wil gaan doen qua schooldoeleinden?

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:59

steveman

Comfortabel ten onder

Voor wat schoolwerk kun je hoogstwaarschijnlijk met een veeeel goedkopere laptop ook wel uit de voeten! Met de helft kom je ook al een heel eind.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die 4 gig niet voor schooleinden nodig, dat is meer alvast voor eventuele latere gebruikersdoeleinden

Ik weet dat ik met een goedkopere laptop ook wel zo een beetje alles voor school kan doen, maar over 1,5 jaar ben ik klaar met mijn studie en wil ik dus de laptop ook intensief gaan gebruiken.

Het gaat niet echt over het geld, het gaat meer over wat ik voor het geld krijg. Is deze laptop goed voor het bedrag, of kan ik een (veel) betere laptop krijgen voor ongeveer hetzelfde bedrag?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Bij laptops betaalt je per 10% performance winst makkelijk 30%+ meer geld.

Als die hoge specs nu overkill zijn, betaalt je dus veel geld voor iets wat je niet gebruikt. Als je echt over 1.5-2 jaar hoge specs nodig hebt, zou ik pas tegen die tijd een dure laptop kopen.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:18
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:42:
Het bedrag dat ik aan een notebook wil uitgeven is rond de 1.500 euro (ik wil de Toshiba laptop 4 gig werkgeheugen ipv de 2gig die er in zit).
Die laptop is €1400, je wilt €1500 uitgeven. Maar voor €100 breidt je hem niet uit van 2gb naar 4gb!

Pricewatch: 2GB PC5300 = €481.73

[ Voor 24% gewijzigd door Tom Paris op 12-01-2007 21:35 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen we het geld aspect even erbuiten halen? Gewoon even over de laptop hebben en niet over het wel/niet nodig hebben? :)

Ik weet het Tom, ik heb een mail gestuurd wat dat voor die laptop zal gaan kosten want zij kopen dan de 2 gig terug.. Ik heb het over de rond 1.500 euro, hoe duur die eventuele upgrade zal gaan kosten weet ik niet en als het te kostbaar wordt (ik heb het geld wel maar wil het er niet aan uitgeven) doe ik het gewoon met die 2 gig, dat is al meer dan voldoende op zich

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 21:36:
Kunnen we het geld aspect even erbuiten halen? Gewoon even over de laptop hebben en niet over het wel/niet nodig hebben? :)
Maakt mij niet uit, het is niet mijn geld, je kwam immers zelf met het budget en het argument. :) Ik wilde je alleen adviseren dat op laptop gebied de prijzen nogal behoorlijk snel zakken. Zeker bij de topmodellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 12-01-2007 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ahh ja je hebt gelijk, ik bedoel het niet flauw maar ben geen klein kind :)

Het budget heb ik opgenoemd omdat ik geen zin heb 5000 euro aan een laptop uit te geven. Ik zal er toch mee gaan reizen en vind rond de 1500 euro voor de laptop (excl. kosten voor langere garantie) een net bedrag vandaar

• Tom Paris
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 21:36:
Ik weet het Tom, ik heb een mail gestuurd wat dat voor die laptop zal gaan kosten want zij kopen dan de 2 gig terug.. Ik heb het over de rond 1.500 euro, hoe duur die eventuele upgrade zal gaan kosten weet ik niet en als het te kostbaar wordt (ik heb het geld wel maar wil het er niet aan uitgeven) doe ik het gewoon met die 2 gig, dat is al meer dan voldoende op zich
Reken erop dat je ongeveer €100 per 1gb module terugkrijgt. Dan zou het nog een dikke €750 worden voor de upgrade 2gb > 4 gb. Niet echt realistisch dus. Blijf dus liever bij die 2gb.

Dan krijg je meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld een Asus F3JP-AP041M. Dan krijg je een snellere grafische kaart (X1600 > X1700), grotere harde schijf (120gb > 160gb) en een extra jaar garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Even die Asus gekeken.. Harde schijf is idd meer (weet alleen niet qua snelheid, die Asus is 5400RPM en die Toshiba staat alleen SMART bij).
Bij die Asus is eventuele uitbreiding van het werkgeheugen niet mogelijk (max intern geheugen 2 GB). Verder zie ik idd weinig grote verschillen (zijn er wel maar gewoon met een snelle blik), zit er ook een brander op de Asus?

• Tom Paris
Noem mij 1 huidige laptop zonder brander ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha ik weet niet veel van laptops af maar niet alles is zo waarschijnlijk bij computers in het algemeen ;-) Een diskette station zit er toch ook niet in? hahahaha

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Tom Paris schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 21:54:
Noem mij 1 huidige laptop zonder brander ;)
$100 :P

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom zou ik volgens jou/u voor de Asus kiezen?
De grafische kaart is idd wat sneller en een grotere harde schijf, maar daar staat wel tegenover dat het intern geheugen niet kan worden uitgebreid. 2 gig zou genoeg moeten zijn voor Vista als ik daar ooit aan ga

• Tom Paris
Asus biedt 2 jaar garantie, Toshiba maar 1. Daarnaast heb ik persoonlijk slechte ervaring met de garantieafhandeling van Toshiba, maar bij Asus gaat het eigenlijk in het meerendeel van de gevallen goed.

Werk in een computerwinkel enzo ;)
Woar kan'k die kopuh? :P

[ Voor 22% gewijzigd door Tom Paris op 12-01-2007 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ahh ok computermeneer dan nu gewoon eventjes los van de Toshiba. Als ik een goede (zware) laptop wil hebben zoals ik eerder had genoemd van rond de 1500 euro dan raad jij dus die Asus aan? Zijn dat echt laptops, of zijn het commerciele producten?;)

• Tom Paris
Haha ja voor een niet-commerciele laptop moet je je toch richten op de eerder genoemde $100-laptop denk ik ;)

Asus is in mijn ogen en erg betrouwbaar merk met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Tot voorkort had ik ook een Asus, die me 3 jaar lang veel plezier heeft gegeven zonder een enkel mankement. Momenteel heb ik een MacBook, maar dat is heel wat anders natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Tom Paris op 12-01-2007 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ahh nee ik bedoel daarmee dat je natuurlijk een computer bij de Dixons kan kopen maar de dingen die je daar vaakt koopt zijn echt voor de gemiddelde computergebruiker die geen flauw benul heeft van wat hij in huis heeft ;)

Verwijderd

Topicstarter
En is die Asus limiet van 2 GB intern geheugen geen potentieel struikelblok?

• Tom Paris
Hoe bereid denk jij te zijn om over 1/1.5 jaar nog een upgrade van bijna €1000 te doen aan een notebook die je nu koopt? Als je antwoord daarop "niet" is, dan is het dus geen struikelblok meer.

Verwijderd

Topicstarter
Niet maar tegen die tijd zal het wel goedkoper zijn...

• Tom Paris
Maak je geen illusies, het zal echt geen goedkope upgrade worden. Als je al tegen de prestatiegrenzen van de notebook aan gaat lopen, zal dat niet de 2gb geheugen zijn. Vooral met de beoogde toepassing.

Verwijderd

De Asus F3j is echt een betere keus en 2 GB geheugen is echt voldoende, nu en over twee, drie jaar nog steeds. 4 GB geheugen is echt doodzonde van je geld en volkomen nutteloos. Ga in plaats daarvan dan bijvoorbeeld voor een harde schijf met 7200 rpm, daar heb je dan veel meer aan. Ook zou ik een laptop kiezen met een hogere beeldresolutie, 1280x800 is laag. 1680x1050 is veel beter voor een 15,4 inch laptop.

Verwijderd

Topicstarter
Dus die 2 GB zou genoeg zijn Tom, dan zou die Asus idd beter zijn vanwege de snellere grafische kaart.

Bas, je zegt dat de Asus echt een betere keus is.. Kan je mij misschien ook vertellen waarom?

En harde schijf kan ik zelf inbouwen of moet ik ze mailen om te vragen of ze die erin zitten? En een scherm zit op de laptop, zouden ze dat zo bij de Asus kunnen veranderen of heb ik dan een andere laptop nodig?

• Tom Paris
7200-rpm schijven kom je nog niet zo vaak tegen, maar de meeste webshops hebben geen upgrade-mogelijkheden.

Scherm kun je helemaal vergeten, dat zit er nou eenmaal op. Dan moet je zoeken naar een laptop die standaard die resolutie biedt, of naar een Dell kijken oid. Maar ga dan eerst eens een notebook bekijken, 1280x800 is een mooie resolutie voor een 15.4 scherm vind ik.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Er zijn anders al aardig wat laptops die 7200rpm hdd's hebben hoor :)
5400 rpm is nu mainstream, 7200rpm high-end, ze zijn er dus zeker wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op mijn gewone PC een Samsung SyncMaster 510N staan (GeForce 6600 GT) en gewoon op 1024x768 en dat bevalt mij best.. Bij een laptop moet 1280x800 toch al genoeg zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 22:55:
Ik heb hier op mijn gewone PC een Samsung SyncMaster 510N staan (GeForce 6600 GT) en gewoon op 1024x768 en dat bevalt mij best.. Bij een laptop moet 1280x800 toch al genoeg zijn?
Dergelijke resoluties doen mij terugdenken aan de tijd dat ik een 386 pc had met een bolle Samtron 14 inch monitor, we hebben het dan over 1992 ofzo.....

1440x900 is wat mij betreft het absolute minimum voor een 15,4 inch breedbeeld scherm, maar als je eenmaal aan 1680x1050 gewend bent, wil je niet anders meer. Als ik internet op een resolutie van bijvoorbeeld 1024x768 ben ik meer aan het scrollen dan aan het internetten.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:27

Shiro

Serenity

Met beeldbewerking neem ik aan photoshop? Of bedoel je ook nog video editing? Eitherway... ik kan me ook niet voorstellen waar je uberhaupt 4GB voor nodig heb. Ik heb zelf T7200 met X1600 en 2GB en 160gb hd. En ik kan je vertellen. Het gebeurt zelden dat ik meer dan 1GB werkgeheugen gebruik. Als ik kijk dan zit ik meestal tegen de 500-700MB werkgeheugen gebruik. Tenzij ik Wow speel en nog me photoshop aan gooi dan wil die misschien nog net over de 1GB werkgeheugen. Maar voor gewoon gebruik kan ik me 4GB echt niet voorstellen.

En ja ik zou dan ook voor een betere grafische kaart kiezen zoals de X1700 tegenover X1600. En ik zie nu ook nog dat die toshiba 533mhz geheugen mee gooit... terwijl 667 nu toch echt wel standaard is.

Juniper RWD

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 23:26:
[...]

Dergelijke resoluties doen mij terugdenken aan de tijd dat ik een 386 pc had met een bolle Samtron 14 inch monitor, we hebben het dan over 1992 ofzo.....

1440x900 is wat mij betreft het absolute minimum voor een 15,4 inch breedbeeld scherm, maar als je eenmaal aan 1680x1050 gewend bent, wil je niet anders meer. Als ik internet op een resolutie van bijvoorbeeld 1024x768 ben ik meer aan het scrollen dan aan het internetten.
Overdrijven is ook een vak? 1280x800 is echt wel goed genoeg. Vooral omdat TS 1024 is gewend, zal die niet zomaar 1440x900 willen.

[ Voor 5% gewijzigd door BoyzNDaHood op 13-01-2007 02:27 ]

Pagina: 1