Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Installatieproblemen

Pagina: 1
Acties:

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:11

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik draai op mijn laptop dual boot met Windows en Fedora Core 6. Als bootloader gebruik ik Grub. Nu wil ik mijn windows, wegens vreemde errors & blauwe schermen, voorzien van een nieuw laagje. Ik heb in de BIOS ingesteld dat mijn DVD speler First boot device is, en mijn HDD staat op de 2e boot device. Boot ik nu met de Windows cd in mijn dvd speler, kom ik tot het volgende: De hardwareconfiguratie word gecontroleerd. Hierna springt mijn scherm op zwart (lampen blijven wel "branden"). Mijn HDD led van mijn laptop brand constant, maar ik hoor geen activiteit als ik mijn oor bovenop de behuizing, rechtboven mijn HDD leg. Ik heb de laptop een half uur laten draaien op deze manier, maar geen resultaat.

Gegevens:

Laptop: Acer Aspire 5601 aWLMi
Datum aankoop:28-7-2006 order geplaatst.
Processor: Intel CoreDuo T2250 @ 1.73 Ghz
Geheugen: 2 X 512 DDR 2 @ 4-4-4-12
HDD: Toshiba 80 GB
DVD Speler: Pioneer DVD
Bootloader: Grub
OS: Windows XP Professional SP2 (Origineel, MSNDNAA), Fedora 6
Verdere info: Laptop is eenmalig teruggeweest naar Duitsland. Mijn behuizing van het scherm liet los. Dit is opnieuw gelijmd, maar laat inmiddels weer gedeeltelijk los. Oftewel: Verder niets mee uit te staan.

Partities:
C:\ 20 GB
D:\ 45 GB (Is een logische partitie met onder andere:
/boot 102 MB
F:\ 10 GB (Linux partitie, ingedeeld op ext3)

De Windows CD is gebrand op 1 X, om zoveel mogelijk te voorkomen dat er errors zijn.

Tot nu toe geprobeerd:

Memtest: Succesvol
Cd Windows XP branden op lagere snelheid: Geen succes
Bootvolgorde gecontroleerd: Stond goed
HDD Test: Succesvol, geen errors.
Op internet gezocht naar soortgelijke problemen: Zie door de bits de bytes niet meer ;). Ik kwam geen soortgelijke topics tegen dat setup in dit stadium al faalt.

Het vreemde is dat ik windows eerder wel succesvol heb geïnstalleerd, meerdere malen zelfs.

Heeft iemand van jullie een idee wat hier mis kan wezen? Zou Grub/Fedora iets in de windows partitie hebben gezet waar de setup van windows zich suf op staat te rekenen? Alvast bedankt! _/-\o_

Als er meer info nodig is, ik sta klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 16-01-2007 00:21 . Reden: Info toegevoegd ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Topickick ;)

Iemand een idee hoe ik het alsnog voor elkaar kan krijgen? Mijn windows begint steeds meer problemen te geven, dus wil graag nog even opnieuw installeren.

[ Voor 36% gewijzigd door The Executer op 14-01-2007 22:15 ]

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
And another kick. Iemand? Ik weet het, tis vervelend, iedere keer een topic omhoogtrappen, maar ben op zoek naar een oplossing.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Al geprobeerd om de installatie vanaf de hdd te starten in XP zelf? Het is dan niet zo'n mooie install waarmee je je hdd kan formatten, maar het is beter dan wat je nu hebt. Staat hij daar ook in vast, dan kan dat duiden op een hardware probleem, hoewel je al je mem en hdd hebt getest.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Hero Of Time schreef op maandag 15 januari 2007 @ 23:34:
Al geprobeerd om de installatie vanaf de hdd te starten in XP zelf? Het is dan niet zo'n mooie install waarmee je je hdd kan formatten, maar het is beter dan wat je nu hebt. Staat hij daar ook in vast, dan kan dat duiden op een hardware probleem, hoewel je al je mem en hdd hebt getest.
Als eerste, bedankt voor je reactie.

Installatie starten onder windows xp is inderdaad mogelijk, maar je zegt het zelf al: Het is dan niet zo'n mooie install. Aan de andere kant: Waar ik bang voor ben, is dat als ik mijn windows geformatteerd heb, en hij doet het dan niet...Ik heb mijn laptop echt dagelijks nodig voor school. 1 Voordeel: Dan heb ik nog fedora achter de hand, als die dan tenminste nog op wil starten :P.

Edit: Als ik eenmaal cker weet dat de laptop door gaat met de installatie, dus voorbij de hardwareconfiguratie controle, ben ik al blij. Daarom formatteer ik dus liever ook niet onder windows, maar onder de setup. Nu komt ik niet eens zover, dus een handige test :p. . Aan de andere kant: Als het helpt...

[ Voor 15% gewijzigd door The Executer op 16-01-2007 00:18 ]

Verwijderd

als je windows xp hebt geinstalleerd zal waarschijnlijk fedora ook niet meer starten omdat windows XP zo brutaal is om zijn eigen bootloader (ntloader.exe) op de MBR te zetten. deze zul je dan weer moeten configureren om fedora te starten, wat wel mogelijk is. althans dat is bij windows2000 zo volgensmij is daar niks aan veranderd.

ik zelf vermoed dat het zelfde wat die errors in de eerste plaats verookzaakte ook het setup dwarsbomen omdat windows namelijk wil voorstellen om een repair uittevoeren als deze al een windows installatie bevat.

mischien kun je vanuit fedora de windows parities gewoon blank formateren, dus geen quick format.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Het probleem is is dat ik niet eens in de setup kan komen. Hij kan mij dus niet eens voorstellen om een repair te doen, omdat ik niet zover kan komen. Mijn scherm word gewoon zwart, en dat is het...Nou wil ik mijn windows partitie wel formatteren, maar voor mijn fedora heb ik ook nog enkele probleempjes, nl moeite met connecten op mijn wireless.

Verwijderd

The Executer schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:15:
Het probleem is is dat ik niet eens in de setup kan komen. Hij kan mij dus niet eens voorstellen om een repair te doen, omdat ik niet zover kan komen. Mijn scherm word gewoon zwart, en dat is het...Nou wil ik mijn windows partitie wel formatteren, maar voor mijn fedora heb ik ook nog enkele probleempjes, nl moeite met connecten op mijn wireless.
waar ik op doelde was windows ergens naar zoekt of kijkt VOORDAT deze met dat voorstel komt. normaal zou dit een paar seconden mogen duren en dan gaat het setup verder met fase2. je scherm wordt dan blauw inplaats van zwart. omdat fase1, het 'de hardware configuratie wordt gecontroleerd' scherm, niet goed overgaat in fase2, het 'setup is bezig bestanden in te laden', blijft je scherm zwart.

het setup wacht dus zeg maar op een soort check, tussen fase1 en fase2, die normaal een seconde zou duren maar nu dus oneindig blijft doorgaan.

als het nu verwijderen van je windows installatie een probleem is kun je ook een image maken van die partities, welke je dan weer terug kunt zetten mocht formatteeren van de windows parities niet werken. dit zou je onder fedora kunnen doen met het 'dd' commando waarmee je letterlijk van bijvoorbeeld '/dev/hda2' naar '/home/me/hda2_image.bin' copieert. dit is wel een gevaarlijk commando waarmee je letterlijk elke byte op je hardeschijf inclusief je paritietabel kunt overschrijfen.

verder geef ik je gelijk dat windows wel wat meer mag vertellen waarmee die bezig is tijdens het laden van het setup, zoals linux dat wel doet.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Inderdaad, dat ben ik volledig met je eens. Het liefste zou ik op dit moment mijn hele hdd leeg gooien, maar als hij dan niets meer doet... Is er misschien nog een hardware test die ik zou kunnen doen, om eventuele problemen uit te sluiten?

Verwijderd

Bij mij was het bewegen van de muis voldoende om door te gaan met de setup.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 08:45:
Bij mij was het bewegen van de muis voldoende om door te gaan met de setup.
Haha, das een goeie. Tijdens de setup heeft mijn muis haast al een kilometer afgelegd denk ik ;)

Edit: ik ga eens rebooten, en kijken of setup wil...De aanhouder wint zeggen ze tenslotte...

Edit: Helaas, niets...

[ Voor 17% gewijzigd door The Executer op 17-01-2007 11:11 ]

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Het probeem is opgelost!

Ik heb de linux partities verwijderd, en hierna setup nogmaals geprobeerd. Nu ging hij gelijk door. Het lag dus aan de dual-boot configuratie. Allen bedankt!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 20:50

Younes

Wie, Wat, Waar?

The Executer schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:59:
Het probeem is opgelost!

Ik heb de linux partities verwijderd, en hierna setup nogmaals geprobeerd. Nu ging hij gelijk door. Het lag dus aan de dual-boot configuratie. Allen bedankt!
Ik wil even aangeven dat ik precies hetzelfde probleem had en de oplossing die The Executer heeft gepost ook voor mij heeft gewerkt. Handig voor naslagwerk... :)

...en waarom?

Pagina: 1