IDE en S-ATA: hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-02 21:25
Hallo,

Ik heb de search hier op GoT al even bekeken, maar nog geen antwoord op een vraag van mijn kant gevonden.

De PC van mijn vriendin, welke ik ruim een jaar geleden heb gebouwd, gaat komende dagen een upgrade krijgen. Meerdere SATA-aansluitingen bevinden zich op het moederbord en de voeding heeft ook (naar ik geloof) twee SATA-voedingstekkers. Op dit moment zit er in de PC, met een ASUS A8N-SLI-moederbord, een IDE-harddisk gebouwd.

Ik wil deze PC nu gaan uitbreiden met een tweede, extra harddisk, een SATA-schijf. Mijn vraag is echter hoe ik de aansluiting het best kan regelen. Op dit moment is de situatie als volgt, als ik me niet vergis:

- IDE_1: harddisk (master)
- IDE_2: DVD (master)

Beide IDE-poorten zijn dus op dit moment bezet. Mijn vraag ik echter wat ik met de aansluiting van de bestaande harddisk moet doen; handhaven op IDE_1 of als slave aan de DVD-hangen?

Het is de bedoeling dat de nieuwe SATA-schijf de 'eerste' schijf wordt (met Windows, programma's etc.); de 'oude' IDE-schijf wordt puur als 'rauwe' opslag gebruikt (MP3, DVD etc.).

Kan iemand mijn hier advies over geven met betrekking tot conflicten ed.?

Alvast bedankt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zie het probleem niet? Gewoon je SATA schijf als eerste in de boot volgorde zetten? Je moet het natuurlijk niet moeilijker gaan maken dan het al is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Jewie
Gaat dit dan niet 'conflicteren' door de andere schijf die op de IDE_1 staat?

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Jewie schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:28:
Gaat dit dan niet 'conflicteren' door de andere schijf die op de IDE_1 staat?
Waarom zou dat gaan conflicteren ??

Als jij zegt tege je bios, die schijf eerst pollen, dan die schijf en dan die schijf ... Zijn er toch geen conflicten ?

Verwijderd

Het gaat perfect, ik heb het zo.
Zoals Gunner zegt, SATA als eerste in de bootsequentie zetten en het werkt perfect.

Edit: om Windows te installeren kun je mss wel eerst even die IDE-scher eruit halen. Als ik me niet vergis bleef de setup proberen op de IDE te installeren.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 19:36 ]

• Jewie
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:34:
Edit: om Windows te installeren kun je mss wel eerst even die IDE-scher eruit halen. Als ik me niet vergis bleef de setup proberen op de IDE te installeren.
Dit is inderdaad een goed idee. Moet ik in me achterhoofd houden.

• Jewie
Bedankt voor de reactie's tot dusver. Ik heb alleen nog een andere, kleine vraag.

In de handleiding van het moederbord wordt gesproken over RAID 0, RAID 1 en RAID 0+1. Wat dien ik hier precies mee te doen aangaande bovenstaande verhaal? Ik ging er namelijk vanuit dat het hoofdzakelijk alleen SATA-connectoren aansluiten was en XP installeren (overigens met SP2 in de hoop geen SATA-drivers te hoeven zoeken :)).

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Weet je uberhaupt wat RAID is? Raid 0 is een disk stripe, plak je 2 schijven min of meer aan elkaar en raid 1 is mirror. 2 (identieke) schijven, een kopie van de ene schijf op de andere. Effectief schiet je daar dus niets mee op, alleen heb je minder kans op dataverlies als er een schijf uitvalt.

Lees de RAID FAQ even door als mijn verhaal wat vaag klinkt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 12-01-2007 20:55 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 21:07

_AvA_

en dat ben zo.

Ik heb zelf ook de A8N-Sli.

Toch wil mijn pc telkens opstarten van IDE als ik daar een schijf op aan sluit.

Het beste gewoon even van te voren wat vogelen met bootsequency :)

Droogkloot.

Pagina: 1