MacBook Pro - welk scherm?

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• combicart
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2015
Binnenkort wil ik mijn eerst MacBook Pro gaan bestellen. Na het lezen van de verschillende fora ben ik er van overtuigd dat dit maar mijn eerste Mac moet gaan worden! ;)

Ook weet ik al dat het de 17" gaat worden, maar ben er alleen nog niet helemaal uit welk scherm ik hier het beste bij kan pakken? Het normale scherm of het scherm met een glanzende toplaag.

Ik weet dat het een vrij persoonlijke keuze is, maar ben benieuwd naar jullie meningen/bevindingen met beide schermen. Zo'n glanzend scherm vindt ik er persoonlijk veel mooier uitzien, maar weet niet in hoeverre je last hebt van eventuele schitteringen op het scherm. De laptop zal voornamelijk gebruikt worden voor webdesign en af en toe voor het maken van folders, etc.

Ik hoor het graag!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Schitteringen heb je alleen maar last van bij de zon, maar het is wel haarscherp, ik zou voor glanzend gaan, komen je kleuren ook wat beter uit.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• douweh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb ook een ppos getwijfeld en ben uiteindelijk voor de glossy variant gegaan.

Zeer goede keus!! Ik heb nog nooit last gehad van hinderlijke reflecties. Het valt me uberhaupt eigenlijk nooit zo op dat er een glanslaag op zit. Wat wel opvalt is dat ik nog nooit moeite heb gehad om goed naar dit scherm te kijken, terwijl ik dat op andermans laptop echt wel eens heb. (Komt misschien ook door de grote kijkhoek).

Kleuren (vooral zwart) zijn ook mooi helder!

Ik zou het sowieso doen!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
ga langs een apple reseller and see for your self..

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:49
De glossy topcoating is inderdaad iets mooier, echter wel veeeeeeeeel krasgevoeliger!

Ik zou voor de matte gaan.. ;)

Verwijderd

Heb zelf geen mac, maar wel een laptop met glossy laag en ik vind het erg storend! Je hebt er niet alleen last van met de zon, maar ook van weerspiegelingen van lampen in de woonkamer.

Ik zou ook voor de matte gaan..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 19:08 ]

Verwijderd

ik heb al veel gelezen over mensen die zeggen dat het glossy scherm beter in de zon te lezen is dan het mat scherm.

krassen op je scherm zijn wel een nadeel als dit waar is, maar ik vraag me af hoe je in hemelsnaam krassen op je scherm krijgt? als je slim bent blijf je met je handen van je scherm af!

ik vraag me persoonlijk nog af of de kleurechtheid op een mat scherm veel beter is dan op een glanzend scherm, aangezien ik fotografeer en design doe.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 23:26

alienfruit

the alien you never expected

Krassen krijg je door je vingers of door tissues :+ Maar goed die vet vlekken op zo'n glanzend scherm zijn zo irritant. Volgende wordt echt een mat scherm.

[ Voor 50% gewijzigd door alienfruit op 12-01-2007 19:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:08:
ik heb al veel gelezen over mensen die zeggen dat het glossy scherm beter in de zon te lezen is dan het mat scherm.

krassen op je scherm zijn wel een nadeel als dit waar is, maar ik vraag me af hoe je in hemelsnaam krassen op je scherm krijgt? als je slim bent blijf je met je handen van je scherm af!

ik vraag me persoonlijk nog af of de kleurechtheid op een mat scherm veel beter is dan op een glanzend scherm, aangezien ik fotografeer en design doe.
De kleurechtheid is op een glanzend scherm echt veel beter dan op een mat scherm! Dat een glossy scherm beter in de zon te lezen is dan een mat scherm geloof ik niet

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 23:28
Het 'matte' scherm is niet mat, het is half-glossy. Ik verkies ook het 'matte' scherm.

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12-2025

scim

Nani?

Ik heb een mat scherm gepakt, mede omdat hij naast mijn bestaande TFT komt te staan (ook mat) en mijn lampen altijd boven/achter me staan op m'n 2 werkplekken.
Tevens heb ik een paar dagen een laptop van een maat van mij te leen gehad en ik denk dat ik liever de isight gebruik om m'n haar te kammen dan de glanzende toplaag.
Mja, ik ben niet zo tevreden over die glanzende toplagen :). Ik moet wel eerlijk toegeven dat de kleuren een stuk warmer zijn op een glanzend scherm, dus als het spiegelen etc. je niks boeit, maar je wel graag mooie warme kleuren hebt, dan moet je voor de glanzende toplaag gaan.

Verwijderd

nog trouwens even 1 voordeel van een glanzend scherm. ik merk dat mijn ogen de laatste tijd heel erg achteruit zijn gegaan waarschijnlijk omdat ik veel achter mn laptop zit. wanneer je een glanzend scherm hebt denk ik dat je makkelijker je brandpuntsafstand van je ogen afwisseld door af en toe in de spiegeling van je scherm te kijken. 8)

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 14:00
Ik zit hier nu met exact hetzelfde 'probleem'. Is het glanzend scherm van de MBP gelijk aan dat van andere laptops? Dan moet ik die van een vriend nog eens goed bekijken, hij heeft namelijk ook zo'n glanzend scherm

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Met een glanzend scherm zie je jezelf altijd zitten computeren. Misschien wen je eraan of let je er op den duur niet meer op, maar de keuze glans of matt is niet voor niets. Ik kies voor matte iig!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:14:
[...]

De kleurechtheid is op een glanzend scherm echt veel beter dan op een mat scherm! Dat een glossy scherm beter in de zon te lezen is dan een mat scherm geloof ik niet
De kleurechtheid is zeker niet beter, het contrast daarintegen ligt wel hoger bij de glanzende schermen. Zelf heb ik een complete afkeer van glossy schermen, en heb dus ook een mat scherm op mijn mbp. Alleen het scherm was al een reden om geen macbook te kopen. Op mijn werk mag ik geregeld glossy(ok ok, acers maarja) laptops installeren, en dit is gewoon bagger... Je ziet jezelf hele tijd zitten, vooral als je aan het typen bent zijn je handen ontzettend irritant. Ook de tl-lampen die erboven hangen schitteren de hele tijd op het scherm :) Dus ik zou zeggen, ga voor mat!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

MahRain schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 13:21:
Met een glanzend scherm zie je jezelf altijd zitten computeren. Misschien wen je eraan of let je er op den duur niet meer op, maar de keuze glans of matt is niet voor niets. Ik kies voor matte iig!
Haha. wat een onzin. Misschien is dat het geval als de scherm uitstaat.
Mijn zusje heeft een Macbook ook met glanslaag scherm en het ziet er gewoon goed uit.
Ik heb geen last van gehad van weerspieling tijdens werkzaamheden en heb absoluut mezelf niet gezien :P

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben voor de matte gegaan. Die glanzende is in sommige (licht)situaties gewoon heel irritant. Ook als is dat maar 10% van de tijd, als je een lichtbron in de reflectie hebt zitten (en je kunt dit niet oplossen door weg te draaien, bv omdat er veel lichtbtonnen zijn of omdat je iets aan anderen toont op je scherm) zie je niks op dat stuk van je scherm.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

MYST schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 13:59:
[...]

De kleurechtheid is zeker niet beter, het contrast daarintegen ligt wel hoger bij de glanzende schermen. Zelf heb ik een complete afkeer van glossy schermen, en heb dus ook een mat scherm op mijn mbp. Alleen het scherm was al een reden om geen macbook te kopen. Op mijn werk mag ik geregeld glossy(ok ok, acers maarja) laptops installeren, en dit is gewoon bagger... Je ziet jezelf hele tijd zitten, vooral als je aan het typen bent zijn je handen ontzettend irritant. Ook de tl-lampen die erboven hangen schitteren de hele tijd op het scherm :) Dus ik zou zeggen, ga voor mat!
ik heb al vaak genoeg gehoord dat de glossy mac schermen niet met andere te vergelijken zijn omdat deze schijnbaar veel minder irritante spiegeling hebben, dus wat je zegt is zoiezo niet echt vergelijkbaar.

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-02 14:30
O.D.Smolik schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:07:
[...]

Haha. wat een onzin. Misschien is dat het geval als de scherm uitstaat.
Mijn zusje heeft een Macbook ook met glanslaag scherm en het ziet er gewoon goed uit.
Ik heb geen last van gehad van weerspieling tijdens werkzaamheden en heb absoluut mezelf niet gezien :P
Oew, we hebben een vampier op GoT >:)

Ontopic: Of je weerspiegeling ziet, is ook afhankelijk van de kleuren op je scherm.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:27:
[...]

ik heb al vaak genoeg gehoord dat de glossy mac schermen niet met andere te vergelijken zijn omdat deze schijnbaar veel minder irritante spiegeling hebben, dus wat je zegt is zoiezo niet echt vergelijkbaar.
Jou mening, kan ik alleen maar bevestigigen. Ik zit nu bij mijn zus, achter de laptop.
Heb geprobeerd met een lichtbron achter voor mij, vanaf verschilende hoek bekeken.
Dus hier hebben we allee positieve ervaring met de glossy scherm van de Macbook :)

edit: lol@TheLostSonOfGod

Verwijderd

Als de laptop voor thuisgebruik is dan kan ik me voorstellen dat je voor het verhoogde contrast van het glas gaat, maar indien je een creative (graphic) pro bent, dan (zou je de vraag sowieso waarschijnlijk niet hebben gesteld, maar) zou ik voor een mat scherm gaan: niet frustrerender dan foutieve kleuren..

Enfin, succes!

OT: MBP's met glossy scherm... Het zou verboden moeten worden... :x

• kakature
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01 15:46
Ik heb een glossy MacBook Pro en ik had toch beter een mat gekocht. Niet dat ik er spijt van heb hoor, nee, het glossy scherm doet zéér goed zijn werk.

Maar, iemand in mijn klas heeft dezelfde MacBook Pro met een mat scherm. Eerlijk gezegd vind ik het matte scherm iets mooier dan glossy.

Begrijp me niet verkeerd, glossy is zeer leuk en aangenaam. Ik heb niet echt last van weerkaatsend licht of zonlicht ofzo maar geef mij toch maar mat ;)

• TenshiNL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-09-2025
Ook de glossy hier, ook heel lang over getwijfeld en veel reacties van gebruikers doorgelezen en uiteindelijk heel tevreden met die glanslaag. Wil je weten wat het beste bij jou past? Zorg dat je allebei de versies naast elkaar hebt (bv. in een winkel) en oordeel zelf.
Elk scherm heeft zijn voor- en nadelen en alleen jij weet welke het beste bij jou situatie past!

• jedego
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:59
Ik denk dat er gekozen moet worden door twee afwegingen te maken!

Wil je het scherm kleurcorrect hebben om bijvoorbeeld je afdruk dezelfde kleur mee te geven als je ontwerp dan is mat beter. Je kunt hem precieser calibreren en dat kleurprofiel met de drukker of je eigen printer doorvoeren.

Wil je een lekker kijkend scherm hebben waarop de kleuren warm zijn kun je beter voor glans gaan. Zwart is net even wat zwarter en het contrast ligt wat hoger. Nadeel is in deze dat je dan denkt een mooie contrastvolle afdruk of website af te leveren, blijkt dat hij op andere schermen eigenlijk heel plat van kleur is. En wat in extreme gevallen ook kan gebeuren is dat foto's met een kleurzweem (lees: foute witbalans) extremer kunnen uitvallen.

Je moet bij jezelf na gaan of je een scherm wil hebben om prettig naar te kijken of kleurcorrect wil werken.

Succes met je keuze.

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-02 14:30
Wat een voordeel is van de 17" MBP is dat je er van een afstandje makkelijk films op kunt kijken. Als je op enige afstand van je MBP met glanslaag zit, zie je veel mee weerspiegeling. Als je er dicht op zit, is dit veel minder hinderlijk.

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 14:03
Ik heb weleenswaar geen ervaring met een MacBook Pro glossy of mat scherm, maar wel met een Acer 1951 (die glanst).
's Avonds kan ik alleen maar voordelen bedenken omdat je dan vaak geen last hebt van invallend licht en je kleuren dan beter naar voren komen. Als ie uitstaat heeft het ook een meer exclusive look na mijn idee, maar dat is totaal onbelangrijk.
Als je in de trein werkt (overdag) met je laptop kan ik me voorstellen dat de eventuele schittering van buitenaf irritant kan zijn. Ligt er maar net aan hoe je 'm gebruikt.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:52
Ik zou ook zeker voor een glossy gaan, inkijkhoek is ook stukken beter imo, en het is gewoon echt veel 'scherper', kleuren zijn 'feller'.

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Een aantal positieve glossy posts op een rij en ik wil er daar nog een aan toevoegen. Ik heb ook een MBP met een glossy scherm. Uiteraard naar matte en glossy gekeken en aangezien het voor mij belangrijk was ik goed films kan kijken voor een glossy gegaan. Vergelijken met een matte vind ik de kleuren er mooier uitzien.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Step
  • Laatst online: 11-02 23:34

Step

step@tweakers.net#

Ik heb woensdag 6 januari zelf een Macbook Pro 15" met een mat scherm gekocht en ik moet zeggen het werkt perfect, goede invalshoeken, van afstand of dichtbij altijd goed beeld, geen reflecties o.i.d, twee collega's van mij hebben ook een mat scherm en het is werkelijk heerlijk om mee te werken.

Maar ondanks alles is het waarschijnlijk ook groten deels eigen voorkeur of je mat of glossy wilt hebben. Even rondvragen en uit testen bij mensen die er een hebben (of in de winkels) kan je al een uitstekende indruk geven van wat je er van kan verwachten! :)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Verwijderd

ik ben voor matte gegaan, puur omdat ik fotografeer en weleens design waardoor ik zo echt mogelijke kleuren moet hebben.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:52
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:50:
ik ben voor matte gegaan, puur omdat ik fotografeer en weleens design waardoor ik zo echt mogelijke kleuren moet hebben.
Ben jij verkeerd geïnformeerd zeker >:).

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Inderdaad het is net omgekeerd :D

• jedego
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:59
Kaspers schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:24:
[...]

Hij is absoluut niet verkeerd geinformeerd! Een glossy scherm verhoogd de kleurverzadiging. Dat zou betekenen dat je ontwerp lekker vol van kleur is op je MBP en op een normale crt/tft/lcd gigantisch grijs of dof over komt

• Step
  • Laatst online: 11-02 23:34

Step

step@tweakers.net#

Beide schermen hebben zijn voor en nadelen, maar ze zijn ongetwijfeld allebei goed!

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kaspers schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:24:
[...]
Niet dus, zoals jedego al zegt wordt het contrast op zijn scherm juist verhoogd. Dit houdt in dat als hij bijvoorbeeld een leuke tint rood denkt te hebben, het er op een ander scherm er ongelooflijk flets uit ziet. ;) Voor creatieve professionals is zo'n scherm juist niet verstandig.

Verwijderd

Zoals velen al zeiden moet je zelf uitmaken/ervaren wat voor jou beter is
Let wel het verschil tussen glans en mat is puur en alleen optische
visualisatie. Onder de motorkap gezien is het nl.hetzelfde. >:)

Ik heb bij mijn laatste aanschaf ook een glanslaag genomen gewoon
omdat ik eens iets anders wilde na jaren van mat. Je moet tenslotte ook
een beetje concurreren met Sony's X-black LCD-technologie scherm
dat ivg.fantastisch is.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

jedego schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 15:57:
Hij is absoluut niet verkeerd geinformeerd! Een glossy scherm verhoogd de kleurverzadiging. Dat zou betekenen dat je ontwerp lekker vol van kleur is op je MBP en op een normale crt/tft/lcd gigantisch grijs of dof over komt
Een glossy of een mat scherm veranderen absoluut niets aan de kleur. Het gebruikte LCD is hetzelfde. Hetzelfde geldt voor zaken als kleurechtheid, etc. Het verschil zit hem in de toplaag die eroverheen zit. Die zorgt er bij een mat scherm voor dat er minder licht door wordt gelaten en bij een glossy scherm juist meer licht. Om die reden oogt een glossy scherm helderder dan een mat scherm. Als je daarop af gaat dan kan ik me voorstellen dat het op andere schermen er ineens heel anders uitziet. Probleem is echter dat designers en fotografen zo al jaren hebben gewerkt. Bij CRT's heb je namelijk hetzelfde probleem. Wat je daar op ziet is ook helderder dan op een TFT scherm met een matte toplaag. Je kunt dan ook stellen dat wanneer je iets op een mat TFT scherm ontwikkeld te vol van kleur is en het dus allemaal te veel van het goede is, zeker als je iets maakt wat op TV zou moeten komen (hoewel je daar weer het voordeel hebt van een veel mindere resolutie dus slechtere beeldkwaliteit). Omgekeerd redeneren kun je dus ook doen. Het is dus maar net hoe je het bekijkt ;)

Ik heb het overigens ook niet op die glossy schermen en toch ben ik hartstikke blij met het glossy scherm van mijn Macbook. Beeld is prima, niets op aan te merken. Wat me wel erg opviel was het enorme verschil in glossy tussen de Macbook en andere schermen uiteenlopend van een CRT en andere laptops met glossy schermen. Je zou haast denken dat die van de Macbook meer mat dan glossy is. Het is dus echt minimaal glossy waardoor de Macbook dus beslist geen spiegel is zoals andere laptops als de genoemde Acer's. Voor wie een CRT gewend is zal waarschijnlijk geen verschil merken.
Pagina: 1