Slecht contact C2D en Arctic Freezer

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 19:52

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Ik ben er achter gekomen dat mijn E6400 slecht contact maakt met mijn Arctic Freezer Pro. Ik ben ook niet tevreden met de temperatuur (ruim 60 graden onder load, 3200 Mhz, standaard voltage). Ik heb er een plaatje van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img02.picoodle.com/img/img02/7/1/12/f_Photo010i_4bf1m_e2f65dec.jpg

Wat zal ik doen? Meer koelpasta (ik ga zowieso andere kopen)? Koeler opvijlen? Zou het een IHS probleem zijn?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 21:36
Wordt de heatsink van het dingetje wel warm? Hoe is het gesteld met de airflow in je kast?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee, maar check dit topic eens: Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen

Je plaatje zou ik op een iets minder brakke host proberen te zetten. ;)

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
adyta schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:51:
Wordt de heatsink van het dingetje wel warm? Hoe is het gesteld met de airflow in je kast?
heatsink wordt redelijk warm, maar hoort volgens mij warmer te worden.
Airflow is prima.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat je weinig koelpasta ziet betekent niet dat ie geen contact maakt. Allereerst kan er natuurlijk nog wat op je CPU zitten. Maar het nut van koelpasta is om de oneffenheden op te vullen. I.p.v. dat ie geen contact maakt kan het natuurlijk ook zijn dat ie perfect contact maakt en dat je enkel op de randen (voor zover ik zie zit er daar meer) wat koelpasta nodig is. Logisch omdat zo'n ding vaak een kleine kromming heeft. Lijkt mij dus best goed.

Verder zeg je dat je een E6400 op 3200 hebt draaien. Is dus overgeclockt. Hoewel er geen voltageverhoging is kan ie daarom nog wel warmer worden. Verder is de Freezer wel goed maar niet de beste. TTBT bijvoorbeeld is beter maar ook duurder.

De airflow van je kast kan natuurlijk ook uitmaken. Dus voordat je naar de IHS gaat kijken zou ik eerst de rest eens gaan bekijken :)

Verwijderd

resultaten lijken mij niet zo dramatisch?

Is de fan aangesloten op pwm? Eventueel kijken wat die doet als je hem op 12v. zet?

Heb hier zelf een freezer 7 (niet pro) met c2d e6300 niet overgeklokt welke op (speedfan) 35 graden idle draait en de core temps op 40 (evrest)...

Deze draait met een zalman fanmate op iets hoger dan 5v. maakt nu wel meer geluid dan de rest van mijn componenten, mijn zalman 9700 is dan ook onderweg :) ...

Verder zijn de artic cooler cpu fans niet echt (naar mijn idee) op (zware) overklokking gericht maar meer op stilte (op 5v zijn ze ergug stil zeker voor het geld )...

Wellicht kijken naar een andere zwaardere cooler... van zalman 9500 of de 9700 (wel aan de prijs)... verder heeft Scythe ook leuke coolers met grotere koelvermogens dan de freezer 7 pro... (zijn er natuurlijk aardig wat op de markt)...

Had mijn e6300 op 5v. staan maar werd toen ook te warm (50+ idle core temp) heb daar naast ook een out-take fan van zalman hangen op 5v van 100mm en daarboven 2* 80mm AC out-take (en dus goede airflow ;) )... Fan speed wat opgeschroeft en draait nu acceptabel zoals hierboven is aangegeven... Zoals veel benchmark testen hebben uitgewezen ben ik er vrij zeker van dat mijn zalman 9700 het toch stukken beter zal gaan doen :)...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 16:33 ]

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
TEAMIKKE schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 16:12:
Dat je weinig koelpasta ziet betekent niet dat ie geen contact maakt. Allereerst kan er natuurlijk nog wat op je CPU zitten. Maar het nut van koelpasta is om de oneffenheden op te vullen. I.p.v. dat ie geen contact maakt kan het natuurlijk ook zijn dat ie perfect contact maakt en dat je enkel op de randen (voor zover ik zie zit er daar meer) wat koelpasta nodig is. Logisch omdat zo'n ding vaak een kleine kromming heeft. Lijkt mij dus best goed.
Ik had alleen pasta op de CPU gesmeerd. Toen ik de koeler er op had gezet en er daarna weer af haalde zat er geen pasta in het midden van de core (zie plaatje), dus geen contact! :(

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb ook een E6400 op 3200mhz op standaard voltage en dezelfde arctic freezer pro 7. Onder ORTHOS load ook in TAT 60+ graden, dat is wel met de FAN een stuk zachter dan op 12 volt. Maar ik vind het wel best zo eigenlijk. Al die paniek om hitte, de coretemp is iig niet dezelfde waarde die intel geeft voor de max cpu case temp. (plusmin 60) Ik heb ook niet gechecked of de IHS vlak is of niet trouwens. Ook haal je de temperaturen die ORTHOS of TAT creeert in het echt practisch nooit, zelfs met zware dingen zoals renderen heb ik gemerkt.

Mijn eerste tip zou zijn om er gewoon meer koelpasta onder te kwakken. Dat is namelijk altijd beter dan lucht. Dat merkte ik ook op mijn E6600 met niet vlakke IHS. Ik heb die IHS opgeschuurd, en dat werkte ietsje beter dan meer arctic silver. En dus schuren of een andere koeler is ook een optie.

[ Voor 27% gewijzigd door maratropa op 12-01-2007 21:36 ]

specs

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Het probleem met de IHS (integrated heatspreader, het 'kapje' op je cpu dat de warmte verdeelt, zoals de naam zegt) van sommige Core 2 Duo cpu's is dat deze aan de binnenkant een beetje naar beneden loopt waar het als ware 'hol' is. Hierdoor kan het zijn dat je cooler alleen aan de zeikanten contact maakt met de IHS en in het midden niet, waardoor dus de warmtegeleiding wordt gebottleneckt.
Wat je zou proberen is de IHS verwijderen (geen idee of dit werkt met C2D cpu's, ik stel me niet aansprakelijk als er iets mis gaat :+), of je cpu inruilen voor een 'goede'. Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is de randen van de cooler een beetje opvijlen en polijsten zodat het contact beter is op alle plaatsen. Maar dan moet je natuurlijk wel zeker weten of het bovengenoemde wel jouw probleem is ;)

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Ik heb de onderkant van de koeler opgeschuurd om hem zo vlak te maken. IHS leek wel vlak. Resultaat: bijna 10 graden koeler onder load :)

• maratropa
  • Niet online
Dus het was de freezer die het probleem was....Nasty, dat doet mij ook twijfelen aan mijn freezer. En zo duur zijn ze niet :)

specs

Verwijderd

Hmm, ik heb mijn zalman 9700 binnen, zojuist geinstalleert... Onder load (niet occed) word ie 50 graden (op laagste fan speed)... Op hoogste fan speed ~ 46

Jij draait een ghz. overgeklokt ook op 50 graden onder load?? Dan is er bij mij wel iets goed mis...

Gemeten met TAT. :'(

idle 37...

Mijn freezer 7 deed niet onder aan deze waarde...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 14:12 ]

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:10:
Hmm, ik heb mijn zalman 9700 binnen, zojuist geinstalleert... Onder load (niet occed) word ie 50 graden (op laagste fan speed)... Op hoogste fan speed ~ 46

Jij draait een ghz. overgeklokt ook op 50 graden onder load?? Dan is er bij mij wel iets goed mis...

Gemeten met TAT. :'(

idle 37...

Mijn freezer 7 deed niet onder aan deze waarde...
Aantal Mhz is bij de C2D volgens mij veel minder belangrijk qua temperatuur dan het Voltage.
En ik haalde ruim 60 graden. Min bijna 10 is nu +/- 55 graden.

Jouw temps zijn volgens mij prima.

• maratropa
  • Niet online
nevermind, forum doet raar.

[ Voor 77% gewijzigd door maratropa op 15-01-2007 15:14 ]

specs

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:35
Ik heb een stress temp van 63~65 graden op 3600Mhz @ 1.42v met een Core 2 Duo E6600 en ook een Freezer. Als koelpasta gebruik ik Arctic Silver 5. Is dit een normale waarde voor deze snelheid en voltage of moet het koeler kunnen?

De wijzen komen uit het Oosten!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De Freezer wordt door veel mensen de hemel ingeprezen om zijn goede prestatie/kwaliteit verhouding. Maar het is zeker niet de beste. Ga dan ook geen waterkoelingtemps. verwachten. Hij koelt ongetwijfeld beter dan de Stock koeler en hij is stiller (in de meeste gevallen). Dat gezegd te hebben:
NoepZor schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:45:
Ik heb een stress temp van 63~65 graden op 3600Mhz @ 1.42v met een Core 2 Duo E6600 en ook een Freezer. Als koelpasta gebruik ik Arctic Silver 5. Is dit een normale waarde voor deze snelheid en voltage of moet het koeler kunnen?
Jij hebt hem nog wat meer geclokct dan de TS. Daardoor nog wat meer warmte. Na het opschuren was de TS op ong. 55 graden. Die van jou zit op 64. 10 graden zijn er nogal wat. Ik zou dus gaan kijken of je de goede hoeveelheid koelpasta hebt gebruikt. Kijk ook eens zoals de TS het heeft gedaan:"Hoe zit de koelpasta verspreid. Ga vanuit daar verder :)

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
NoepZor schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:45:
Voltage is hoger dan bij mij dus temps automatisch ook hoger. Kon ik maar 3600 Mhz op 1,42 Volt draaien! :P
Pagina: 1