Wel lokaal SSH'en, niet van buiten

Pagina: 1
Acties:

• De_Delph
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb onlangs een servertje (LInux, Fedora Core 6) neergezet thuis, waarop ik werk via ssh (geen zin in herrie, servertje dus in de meterkas). Werkt allemaal prima prima, tot het moment dat ik vanuit buiten wil ssh'en. Ik heb van no-ip.com een hostname genomen, update client geinstalleerd en poort 22 op m'n router (een Linksys met 802.11b) geforward naar het (statische) ip van m'n servertje. So far so good.
Als ik nou vanuit thuis inlog op het servertje van een vriend, en vanuit daar weer inlog op m'n server, werkt 't gewoon.
Ga ik echter op bv. school ssh'en dan kan ik noch direct, noch via die vriend inloggen.
Ik heb niks aangepast wat betreft firewall instellingen op de Fedora bak (heb ook geen id hoe dat zou moeten).
Ik denk niet dat de fout zit bij het hostname-naar-ip gedeelte aangezien het thuis gewoon werkt met '#> ssh hostname'.
Iemand wat tips of opmerkingen waar ik wat mee kan? Bij voorbaat dank.

You can't drive your house, but you can sleep in your car!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 21:22
Zit je niet toevallig achter de NAT van je routertje? :P

Stel DMZ in ofzo, b.v.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

kan (mag) je vanuit school überhaupt wel ssh-en?

Misschien is de beheerder daar zo slim geweest om wat poorten dicht te zetten. ;)

• De_Delph
  • Niet online
Keiichi schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:43:
Zit je niet toevallig achter de NAT van je routertje? :P

Stel DMZ in ofzo, b.v.
Ja ik zit achter de NAT, maar als ik een poort forward moet dat niet uitmaken toch?
kan (mag) je vanuit school überhaupt wel ssh-en?
jup, immers naar die vriend werkt het wel gewoon.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
je komt wel op de ssh van die vriend? die hem ook op port 22 draait?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 19:55

gjs

Scoobydoobydoo

Volgens mij heb je je hostname gekoppeld aan je interne ip adres :? Je moet het publieke ip adres van je router aan de hostname koppelen.
Doe eens een nslookup of dig van je hostname en kijk of dat toevallig niet een 192.168.x.x, 172.16.xx - 172.31.x.x of 10.x.x.x adres is.
Heb je al eens een ssh gedaan naar je publieke ip adres ipv de hostname ?

[ Voor 76% gewijzigd door gjs op 12-01-2007 20:22 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• De_Delph
  • Niet online
gjs schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:18:
Volgens mij heb je je hostname gekoppeld aan je interne ip adres :? Je moet het publieke ip adres van je router aan de hostname koppelen.
Doe eens een nslookup of dig van je hostname en kijk of dat toevallig niet een 192.168.x.x, 172.16.xx - 172.31.x.x of 10.x.x.x adres is.
Heb je al eens een ssh gedaan naar je publieke ip adres ipv de hostname ?
Thanks voor de tip, stom dat ik hier zelf niet aan dacht. Ik kan ssh'en naar mijn publieke IP adres, en dat is dus niet hetzelfde als wat de nslookup van m'n hostname retourneert. Ik denk dat de ip updater niet (goed) draait. Deze kan denk ik dus naar NOS?
Ik ben dus gaan kijken naar of het proces draait ('ps -A') en de updater draaide NIET (noip2). Nu snap ik weinig van 'services' onder linux (als ik via ssh de updater start, zal ie wel weer gekilled worden als ik m'n sessie afsluit) dus als iemand een leidraadje heeft, graag. Google was niet echt mijn beste vriend hierin.

Pagina: 1