UPS - welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Na het lezen van wat informatie gevonden via google en de GoT-search, heb ik besloten een van deze drie UPS te kopen:

MGE Protection Center 675
MGE Ellipse ASR 750
MGE Pulsar Ellipse Premium 650

De bedoeling is dat ik mijn computer (19"CRT&Pentium4 2,4Ghz, 2GB RAM, NV43, 4hdd, 3 dvd/cd) nog een aantal minuten kan doorgebruiken en het een en ander kan opslaan bijvoorbeeld. Ook gebruik ik die computer wel eens als server, dus ook onbeheerd moet hij dan netjes afsluiten (en liefst nog even blijven werken(zonder monitor natuurlijk).Ik ben na het doorspitten van internet en google en GoT bij deze UPS uitgekomen. Alleen welke van de drie moet ik nu eigenlijk kiezen, de prijzen zijn €112 voor het Protection Center, €126 voor de Ellipse en €180 voor de Pulsar Ellipse Premium(eigenlijk wat teveel). De ellipse kan wat meer VA leveren 750 vs 675 en 650, de Ellipse heeft wat minder overspanningsbeveiligde stekkers. Aan dat line-interactive systeem van de duurste heb ik denk ik uiteindelijk niet zoveel... op zich is de kwaliteit van de stroomvoorziening hier in huis best aardig geloof ik.

Ik neig ertoe die goedkoopste "stekkerdoos" te bestellen, zie ik iets over het hoofd? Zijn de APC of Belkin of Sweex :X toestellen toch aantrekkelijker/betere keus

Verwijderd

wil je actieve of passieve? wil ja gewoon backup spanning of wil je beveiliging tegen bliksem enzo ook hebbe?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
ik wil dus primair backup-spanning, maar je krijgt daar blijkbaar al snel "bliksembeveiliging" bij. Ik weet niet helemaal wat je met actieve of passsieve bedoelt, dat ken ik meer van voedingen, mijn voeding heeft active PFC. Bij UPS zou ik liefst online hebben, maar dat is eigenlijk onnidig en duur. De spanningsdips en pieken hier in huis vallen namelijk geloof ik wel mee (noot gemeten trouwens).

Verwijderd

Ik werk met een GE ups van 500VA en deze kan mijn pc ongeveer 5 min van stroom voorzien en is meer als genoeg tijd om alles op te slaan (amd x2 4200+ , 5hd's, 7800gt en een 17"lcd monitor).
Hij zorgt ook voor spanningsregeling en beveiligd ook tegen overspanning dacht k.

Mijn keus zou naar een APC gaan omdat die makkelijker te installeren zijn en een betere naam hebben inzake ups'en.
Ze kosten wel iets meer maar als je niet wilt dat je al uw bestanden kwijt bent als de stroom uitvalt dan is die meerkost snel verantwoord.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij is MGE een met APC vergelijkbare fabrikant, horen (binnenkort) geloof ik ook tot hetzelfde franse electronicaconglomeraat, prijzen ontlopen elkaar niet zo veel. Software(beleid) leek me beter bij MGE.

Maar is het toch handig line-interactive te nemen in plaats van een standby model?

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 13-01-2007 17:04 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik heb zelf 2 line-interactive UPSsen van APC. Deze corrigeren idd dus ook over- en onderspanning.

MGE en APC zijn voor zover ik weet kwalitatief gelijkwaardig. Ik heb hier ook nog een MGE UPS staan (MGE Pulsar Evolutiun 1500). Deze heeft ook ethernet protectie en USB (itt tot de APC's die ik heb staan). Dat ding houd 2x500W bouwlampen 7min draaiend (eergisteren getest ivm verkoop, 1000w verbruikers dus. Een normale PC trekt een stuk minder, op deze UPS kun je zelfs je senseo aansluiten ;) )

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zie nu dat je voor ongeveer €300 ook een 1000VA online systeem kunt krijgen, maar dat lijkt me toch echt overkill. MGE Pulsar 1000

Wat zijn, bij een over het algemeen goede kwaliteit van de door de centrale geleverde spanning, de afwegingen een standby, line-interactive of online model te kiezen. Voor de meerprijs voor line-interactive lijkt ongeveer 30% te zijn, online is dan weer een stuk duurder.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Heeft iemand nog interessante overwegingen mbt standby, interactive of online, of over het nut van een UPS in het algemeen?

Verwijderd

Ik heb een mge protection center 675 staan. Ik sluit enkel mijn pc en externe hd en modem en router op de gebackupte stekkers aan, mijn scherm en de printer op de andere rij stekkers (niet voorzien van backup). Mijn pc kan het nog minstens 25 minuten trekken (en dan valt ie uit omdat de batterij nog maar voor 20% vol is). In die tijd is meestal de storing opgelost. Moest t nodig zijn van sneller af te sluiten, versteek ik wel even de stekker van mijn scherm.

Deze heeft me al vaak gediend: op kot met een half gaar lichtnet: om de week viel de electriciteit wel es uit, Thuis tijdens een onweer: gigantische knetter van een bliksem sloeg in in de buurt. alle apparaten vallen uit, want de elektriciteit valt uit => pctje blijft rustig verder draaien ;)

Voor de fun heb k het ooit es gedaan samen met mijn broer tijdens een verhuis: mijn midiketen op de ups in de auto aangesloten. Dat ding stond vollen bak. Na 40 minuten was t gedaan met de pret want de ups was leeg (maar toen waren we ongeveer thuis).
Pagina: 1