Toshiba Tecra 9k NTLDR ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 17:53
Hallo

Ik heb thuis de volgende laptop liggen:

Toshiba Tecra 9000

We hebben de laptop gekregen via het bedrijf waar mijn vader werkt
en weten daarom niet wat hier al mee is gedaan
Wat we wel weten is dat hij heel waarschijnlijk geformatteerd is.

To the point:
Bij het opstarten krijg ik het opstartscherm waarin staat Press [F12] to go to setup screen,
als ik op F12 druk, gebeurt er niks. Dus de bios is vooralsnog onbereikbaar.
2 Seconden later komt hij bij een zwart scherm waarin je gevraagd wordt het password in te voeren.
Dat eenmaal gedaan, zegt hij. Password is valid, system is booting now.
Maar helaas, laat hij het booten op zich zitten, en geeft hij de volgende melding:

NTLDR ontbreekt, druk Ctrl-Alt-Del om opnieuw op te starten.
Als je dat doet komt hij gelijk weer bij het zwarte scherm.

Deze laptop beschikt niet over een floppy disk, alleen over een cd/dvd-speler..
Ik heb al menig forum afgezocht, maar omdat daar de oplossing vaak wordt verholpen door of in de bios te komen of mbv een floppy, ben ik ten einde raad...

kimi

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

STop er eens een bootable CD in met XP of w2k er op. Dan kun je het beestje denk ik gewoon opnieuw installeren - want dat zal toch al wel de bedoeling zijn geweest ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• yorkick
The Eagle schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:02:
STop er eens een bootable CD in met XP of w2k er op. Dan kun je het beestje denk ik gewoon opnieuw installeren - want dat zal toch al wel de bedoeling zijn geweest ;)
Als ik een Windows xp setup erin doe, geeft hij geen reactie en gaat als zoals altijd weer naar het zwarte scherm

kimi

Verwijderd

Je moet een NTLDR file van een andere xp installatie op die laptop harddisk zien te krijgen. Harddisk eruit halen en via een andere laptop, of via zo'n ide 2.5" naar usb converter.

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-01 19:18
in het bios je opstarten naar cd-rom aanzetten voor je HDD en dan klaar opstarten vanaf cd-rom

• yorkick
adslfreak schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:44:
in het bios je opstarten naar cd-rom aanzetten voor je HDD en dan klaar opstarten vanaf cd-rom
Ik kan de bios niet bereiken..lezen svp

kimi

• yorkick
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:38:
Je moet een NTLDR file van een andere xp installatie op die laptop harddisk zien te krijgen. Harddisk eruit halen en via een andere laptop, of via zo'n ide 2.5" naar usb converter.
Is er geen andere mogelijkheid? Omdat we niet over een andere laptop beschikken, en een gewone pc kan het dus niet mee, als ik jou begrijp?

kimi

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 17:07
Ik denk dat je via de F12 wel de bios in gaat, echter zover kom je niet want je bios is beveiligd met een wachtwoord.

Daarna probeert ie te booten en dat gaat niet omdat ie geformateerd is.

Je kan inderdaad proberen een installatie CD van XP in te leggen en kijken of de laptop boot van cd.
Echter als je pech hebt staat de boot sequence als 1e op HD en blijf je dus de melding krijgen NTLDR ontbreekt.

In dat geval moet je dus
1, het wachtwoord te weten zien te komen
2, het wachtwoord resetten dmv batterijtje loshalen (wel lastig bij een laptop)
3, HD eruit en kijken of je het ding bootable kan maken en installeren op een andere pc.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• yorkick
Charlie932 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 17:39:
Ik denk dat je via de F12 wel de bios in gaat, echter zover kom je niet want je bios is beveiligd met een wachtwoord.

Daarna probeert ie te booten en dat gaat niet omdat ie geformateerd is.

Je kan inderdaad proberen een installatie CD van XP in te leggen en kijken of de laptop boot van cd.
Echter als je pech hebt staat de boot sequence als 1e op HD en blijf je dus de melding krijgen NTLDR ontbreekt.

In dat geval moet je dus
1, het wachtwoord te weten zien te komen
2, het wachtwoord resetten dmv batterijtje loshalen (wel lastig bij een laptop)
3, HD eruit en kijken of je het ding bootable kan maken en installeren op een andere pc.
Hij reageert gewoon noppes als ik op F12 druk
echt niks, hij gaat gewoon verder met booten
er is dus geen wachtwoord voor nodig..
hij negeert het gewoon :(

kimi

Verwijderd

en met een extern toetsenbord?

geen XP CD bij de hand? je kan met fixboot dat NTLDR probleem met een beetje geluk verhelpen.

• Charlie932
Hier zeg je dit:
yorkick schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 14:50:
....
To the point:
Bij het opstarten krijg ik het opstartscherm waarin staat Press [F12] to go to setup screen,
als ik op F12 druk, gebeurt er niks. Dus de bios is vooralsnog onbereikbaar.
2 Seconden later komt hij bij een zwart scherm waarin je gevraagd wordt het password in te voeren.
Ik haal daaruit dat dat wachtwoord voor de bios is.... :/
Kortom je probeert wel toegang tot de bios te krijgen met F12, maar je mag er vanwege een wachtwoord niet in.

• yorkick
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door yorkick op 13-01-2007 10:04 ]

kimi

• yorkick
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:43:
en met een extern toetsenbord?

geen XP CD bij de hand? je kan met fixboot dat NTLDR probleem met een beetje geluk verhelpen.
Zoals al eerder genoemd, reageert de laptop ook niet op een windows xp cd, en kunnen we geen fixboot uitvoeren.
Charlie932 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:59:
Hier zeg je dit:

[...]

Ik haal daaruit dat dat wachtwoord voor de bios is.... :/
Kortom je probeert wel toegang tot de bios te krijgen met F12, maar je mag er vanwege een wachtwoord niet in.
Ook als we niet op f12 drukken, en dus niet de bios ingaan, moeten we een wachtwoord invoeren.
Dat is waarschijnlijk een wachtwoord ingesteld in de bios, die je voordat het systeem kan starten moet invoeren, zoals eerder genoemd, geeft hij aan dat het wachtwoord ook klopt!!, maar dat hij niet verder wil omdat de NTLDR ontbreekt

kimi

• Charlie932
Ah ok... wachtwoord moet je altijd invoeren...
dan zit er weinig anders op dan het batterijtje zoeken en de bios legen.

Dan kan je er weer in en aangeven dat je vanaf cd wil opstarten etc.

Verwijderd

yorkick schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 16:06:
[...]

Is er geen andere mogelijkheid? Omdat we niet over een andere laptop beschikken, en een gewone pc kan het dus niet mee, als ik jou begrijp?
Kan wel met een gewone pc, als je een manier vindt om de laptop harddisk daar op aan te sluiten. Je zou dan een usb behuizing voor die schijf moeten kopen (2,5 inch naar usb) of een convertertje van 2,5 naar 3,5 inch, wat de maat van je ide aansluiting in je desktop computer is. Omslachtig, je zou zoals gezegd je bios eens kunen clearen, door die bios batterij er een tijdje uit te halen. Dan kan je wel bootvolgorde veranderen e.d.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Toshiba, dus waarschijnlijk is de Esc toets en daarna als het scherm het zegt de F1 toets de manier om in het bios te komen.

Abort, Retry, Quake ???

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-01 22:14
aZuL2001 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 02:15:
Toshiba, dus waarschijnlijk is de Esc toets en daarna als het scherm het zegt de F1 toets de manier om in het bios te komen.
Als wij onze oude Tecra op starten, kan ik als ik het Toshiba logo zie, op F2 drukken om een station te kiezen om van te booten. Dit betreft een Tecra uit de 8*** serie, weet zo niet uit me hoofd welke. Mssn werkt dit voor de TS? En kun je dan wel van CD Booten?

Specs!

• yorkick
aZuL2001 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 02:15:
ja, esc heeft idd effect.. tijdens het scherm van toshiba kan je het indrukken, je krijgt dan de melding: Check system. Then press F1. Als je dit doet, gaat de laptop echter gewoon rebooten en ben je weer terug bij af.. gewoon dus weer NTDLR ontbreekt, press ctrl atl del to restart
Charlie932 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 11:24:
Ah ok... wachtwoord moet je altijd invoeren...
dan zit er weinig anders op dan het batterijtje zoeken en de bios legen.

Dan kan je er weer in en aangeven dat je vanaf cd wil opstarten etc.
Dat batterijtje zit in het moederbord, net als bij eeen normale pc??

Het op F2 drukken tijdens het booten heeft geen effect

kimi

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dan zou ik toch zolangzamerhand de laptop snel even terug geven aan de vorige eigenaar, en vragen of ze dat kunnen fixen / uitleggen hoe dat werkt.

Mischien hebben ze Toshiba recovery cd's nog wel.

Vriendelijk vragen aan de beheer afdeling, en desnoods een pak koeken meenemen, want het is meestal niet de bedoeling dat ze aan prive pc's gaan sleutelen.

Zo lijkt het me niet juist iig. Je moet het bios in kunnen komen, anders kun je niet veel.

Abort, Retry, Quake ???

• Charlie932
Ik ben het met aZuL2001 eens..... je kan beter aan de IT afdeling vragen of ze je op weg kunnen helpen.
Wellicht kan je dan meer.

(Het batterijtje zit inderdaad aan het moederbord. Vaak wel aan een heel kort snoertje waarvan je het connectortje dus los kan halen. Echter om erbij te komen moet vaak je hele laptop uit elkaar. Een hele toer dus!!)

Verwijderd

Als je windows opnieuw wilt installeren moet je eerst de schijf opnieuw formateren (kan met win98 opstartdiskette als je diskettestation hebt maar ook in de setup van winxp) want daar zit het probleem wat betreft "NTLDR is missing" , nu moet je in de bios aangeven datje van cdrom wilt opstarten .Je moet natuurlijk wel een bootable windows cd hebben,

Een kopie is niet bootable. Is wel bootable te maken maar dat is een ander verhaal.

DIT WERKT!!!!!!
Pagina: 1