VHS naar DVD, met DVD-recorder of video-in 3D kaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hallo mensen,

Volledig bewust van het feit dat dit forum al vol staat met VHS -> DVD topics, heb ik toch nog een vraagje. Veel topics in dit forum hebben uitleg over hoe je VHS kan omzetten met een TV kaart, of een speciale capture kaart en over welke verschillende kaarten er eigenlijk zijn. Maar een makkelijkere methode lijkt mij om de video recorder gewoon aan te sluiten op een DVD-recorder. Over de verschillen tussen deze methodes heb ik niet zo veel kunnen vinden. Bovendien zijn veel "VHS -> DVD" topics nogal gedateerd en daarom misschien niet helemaal relevant meer.
Ik heb zelf een kleine serie VHS banden (+/- 10) die ik graag op DVD wil zetten. Zelf twijfel ik tussen 2 methodes:
  • Video recorder aansluiten op mijn DVD-recorder (Sony RDR-GX220), opnemen op DVD en vervolgens eventueel de VOB bestanden bewerken op de PC. (Ik neem aan dat je de .VOB bestanden daar eerst voor moet converteren.)
  • Video recorder aansluiten op een video-in ingang op een gangbare 3D videokaart. Ik neem aan dat je dan gewoon het video signaal kan opnemen in bijv. virtualdub. Dan eventueel bewerken en DVD van maken.
Een DVD-recorder heb ik al, maar voor een videokaart twijfel ik nu nog of ik dus een videokaart met een video-in ingang moet kiezen. Mijn vraag is nu wat de voor en nadelen zijn van beide methoden. Denken jullie dat er veel verschil in kwaliteit zal zijn?

Mocht dit topic ondanks mijn zoektocht toch overbodig zijn, mijn excuses.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:29
Met een beetje inlezen kom je er achter, want dit is een zeer veel besproken topic.Het gemakkelijkst gaat het natuurlijk met een dvd-recorder, je hebt zeer weinig te stellen met allerlei instellingen en software (en de zeer wel mogelijke en veel voorkomende moeilijkheden hiermee), aansluiten en gaan. De kwaliteit is met helemaal zelfdoen (two-pass encoding mogelijk bijvoorbeeld) natuurlijk net iets hoger, maar aan VHS kwaliteit als bron is natuurlijk niet zoveel eer te behalen. Heb je problemen met een beveiliging, dan is via de pc dit meestal geen probleem meer, naar de dvd-recorder zul je een kastje (voor het verwijderen van de Macrovision beveiliging) moeten tussenschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ParkOverall op 12-01-2007 18:32 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Er is geen gangbare 3D kaart met input, tenzij je een All in Wonder hebt, je moet dus een tvkaart halen

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Ik heb vroeger ook geprobeerd via de ingebouwde TV-kaart maar kreeg geluid en beeld niet synchroon.
Anderhalf jaar geleden een HD°DVD-recorder in huis gehaald, de videorecorder via scart erop en gaan..., naar keuze op de harde schijf met eventueel (beperkte) bewerkingsmogelijkheden, of rechtstreeks op DVD, een kind kan de was doen.
Als je echter de videoopname serieus en uitgebreid wil bewerken, vrees ik dat je aangewezen bent op de computer, het is maar welk resultaat je verlangt

• The_Doman
  • Laatst online: 15:35
Homer.J schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 13:12:
• Video recorder aansluiten op mijn DVD-recorder (Sony RDR-GX220), opnemen op DVD en vervolgens eventueel de VOB bestanden bewerken op de PC. (Ik neem aan dat je de .VOB bestanden daar eerst voor moet converteren.)
Als je toch al die DVD recorder hebt staan zou ik zeker voor die optie kiezen.
Ook al vanwege het feit dat er in deze DVD recorder een zogenaamde TBC (Time Base Corrector) aanwezig is.
VHS signalen in goede kwaliteit digitaliseren is namelijk niet zo simpel als het lijkt, een TBC is hiervoor eigenlijk onontbeerlijk.

Zie ook:
Analoge Video Capturen; welke hardware kiezen?

• Homer.J
  • Niet online
Er zijn wel degelijk videokaarten te krijgen met een video-in. Bijvoorbeeld de Ati X1950 Pro. Ik moet de videokaart nog kopen (net als de hele PC er omheen trouwens). En als videokaart wil ik waarschijnlijk deze kaart kiezen. Alleen niet alle fabrikanten hebben een video-in op de X1950 Pro. Vandaar dat ik met de keuze tot videokaart evt. rekening houd met het feit dat er nog een stapeltje VHS banden op mij ligt te wachten. Maar aan de reacties te lezen is het veel makkelijker om je VHS gewoon direct op DVD op te nemen, terwijl de kwaliteit niet veel minder is. Een video-in is voor mij nu dus geen vereiste meer.

Overigens heeft mijn DVD-recorder geen Time Base Corrector (zie website). Ik hoor er nu namelijk voor het eerst van, dus heb er nog nooit op gelet.
Pagina: 1