Advies voor server(s) voor online leeromgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

• Daxter
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vanwege een schoolopdracht moet ik een architectuur omschrijving maken voor een webapplicatie. Deze webapplicatie zal voor data afhandeling gebruik gaan maken van java beans (onder jboss). De presentatie zal worden gedaan door JSP pagina's. de JSP pagina's krijgen alle data van de jboss server. De gebruikers moeten o.a. bestanden kunnen opslaan hiervoor zal een data server nodig zijn lijkt mij (10mb per user). Ook moet er een database server komen om overige data op te slaan.
Verder moet de site 25000 user te gelijk kunnen bedienen en alle requests moeten in minder dan 0,5 seconde worden afgehandeld.
De bedoeling is dat de presentatie (JSP's) op een apparte server komt, de business logic (de java beans) op een eigen server en de mail, file en database komen ook ieder op een apparte server.

Ik heb echter geen idee hoeveel load het presenteren van pagina's op de servers geeft, en ook geen enkel idee hoeveel load er op de jboss servers komt met 25000 users tegelijk.

Kan iemand mij vertellen over wat voor servers ik per type zou moeten gaan nadenken en hoeveel servers (indien 1 server voor een bepaalde taak niet voldoende gaat zijn).

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Als het 25000 gebruikers tegelijkertijd is, op hoeveel requests per seconde schat je dan te gaan zitten?

Ik denk dat je dan al snel zit te denken aan:

1 Proxy frontend
X Presentatie servers
Y Webapplicatie backends
Z Webapplicatie databases, gesynced
1 NAS/SAN voor dataopslag, mogelijk met fibre aansluiting

X = hangt van load af op server
Y = hangt van load af op server
Z = hangt van load af op server

De hoeveelheid load hangt af per server:
Presentatie: Hoeveel requests krijgen de servers?
Backends: Hoeveel requests en hoe lang per request?
Database: Hoe moeilijk zijn de queries die afgevuurd worden door bovenstaand?

Al met al moet je goed gaan nadenken hoeveel machines er nodig zijn, een goede benchmark laten draaien en, indien nodig, extra machines neerzetten na de code goed op snelheid te hebben geoptimaliseerd.

Copy.com

• Daxter
  • Niet online
We verwachten dat er ongeveer 15.000 page requests per seconde zullen komen (bij 25.000 users tegelijkertijd aan het werk).
Over de load van 1 request kunnen we onmogelijk iets zeggen op dit moment gezien de software nog niet bestaat. Ik moet een architectuur beschrijving maken van deze software. En de architectuur zelf is gemaakt met snelheid in het achterhoofd (weinig bottlenecks in de architectuur), over de implementatie zelf weten we niets behalve dat de presentatie in jsp/servlet's gaat gebeuren en dat de applicatie server jboss zal draaien met daarin de javabeans die de diverse services zullen gaan aanbieden, de schattingen die we maken over hoeveel servers er nodig zijn hoeven dus niet exact te kloppen maar moeten reëel zijn.
Heb jij ook enig idee over wat een reëele schijfconfiguratie zou zijn voor de fileserver (in termen van welk vorm van raid en hoeveel gb totaal?).

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:00

s3n

Daxter schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:47:
alle requests moeten in minder dan 0,5 seconde worden afgehandeld.
Dit is een requirment die je nooit kan garanderen. Beter is om te zeggen:
95% van alle requests moeten onder normale belasting binnen 0,5 seconde worden afgehandeld, waarbij je dan ook weer moet vermelden wat je onder normale belasting ziet.

Als je zegt dat alle requests in minder dan 0,5 seconde afgehandeld gaan worden ben je behoorlijk de lul als dit niet lukt doordat bijv. alle 25000 gebruikers ineens een bepaalde zware actie gaan uitvoeren

• Daxter
  • Niet online
Dat was helaas de opdracht maar ik kan onderbouwen dat erg onwaarschijnlijk is dat ze allemaal tegelijkertijd een zware opdracht uitvoeren, en dat een dergelijke situatie waarschijnlijk nooit zal voorkomen, en dat de kosten om te zorgen dat het niet fout kan gaan niet opwegen tegen de baten.
Boven de 25.000 users valt het buiten de specificaties wat er moet gebeuren met de reactie tijd, ook kunnen wij natuurlijk nooit garanderen dat alle componenten tussen de server en de client even snel functioneren (als de isp van de client de load niet aan kan is dat niet onze fout), maar onder de 25.000 users zonder vreemde situaties mag de reactie tijd niet boven de 0.5 seconde komen dit is een harde niet onderhandelbare eis (een vreemde situatie zou zijn dat als er minder dan 20.000 van de gebruikers niet bezig zou zijn met alleen maar informatie pagina's bekijken (dus niets wegschrijven)).

• Daxter
  • Niet online
*schop

Zou iemand mij wellicht enig inzage geven in hoeveel servers er ongeveer nodig zouden zijn?

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zou gaan voor de volgende setup:

Load Balancer - Coyote Point Equalizer E530si
Deze loadbalancer kan tot een aantal van 16 servers bedienen.
€5300,00 per server.

Web Server - Dell PowerEdge 1435
Een goede keuze vanwege de redelijke prijs en prestaties en goed uitbreidbaar.
€2200,00 per server.

Application Server - Dell PowerEdge 2950
Natuurlijk vanwege de uitstekende upgrade mogelijkheden.
€5200,00 per server.

File Server - Dell PowerEdge 2950
Deze server zou ik dan alleen de data laten afhandelen, maar de opslag doe je op een aparte Storage Area Network Server. Eventueel Fiber Optic Connectors voor de snelheid.
€5100,00 per server.

DBMS Server - Dell PowerEdge 2950
Geschikt om MySQL te draaien en de data dan op te slaan op de SAN. Een Fiber Optic Connector zorgt voor een hoge snelheid bij het uitlezen van de data vanaf de SAN
€7100,00 per server.

Storage Area Network - HP StorageWorks Modular Smart Array 1000
Een geniale bak voor dit doeleinde. Standaard 3TB en uitbreidbaar tot 57 TB als ik 't goed heb. Aangesloten middels Fiber Optic Connectors voor snelle communicatie met de File en Database server(s).
€8000,00 voor de HP.
14 HD's in totaal €7700,00

Email Server - Dell PowerEdge 1435
Gewoon doeltreffend.
€1600,00 per server.

Firewall - SonicWALL Pro 4100
Een goede firewall voor z'n geld.
€4500,00 per firewall.

Switch - Dell PowerConnect 6224
€1800,00 per switch.

Verder moet je voor rackspace nog zo'n 1800 euro inschatten en 1700 voor de monitor. Verder zou ik nog een UPS aanraden. Een goede is Dell APC Smart-UPS 5000i 3750w voor slechts €2200,00 per UPS.

Hiermee moet het wel lukken denk ik. Verder is de hardware vrij uit te breiden, dus erg schaalbaar.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Totaal dus zo'n €77900,00.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
waarschijnlijk ook nog een marge van 10% extra berekenen ivm onverwachte kosten, zoals een extra server bij plaatsen indien nodig of iets dergelijks.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

sorry maar dit soort huiswerkopgaven worden niet gewaardeerd op GoT.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.