Toon posts:

Is deze netwerkconfig mogelijk? Zo ja, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is volgt:

Ik heb 2 computers staan. Computer A en Computer B zijn aangesloten op een modem/router, zodat deze zowel met elkaar als met het Internet kunnen praten. Deze verkrijgen via DHCP een netwerkadres. Beide gebruiken een 100mbit netwerkkaart.

Daarnaast hebben beide computers nog een tweede, 1000 mbit, netwerkkaart. Het is de bedoeling dat via deze kaart de computers met elkaar praten, in geval van file sharing. Comp A heeft IP adres 10.0.0.1 en Comp B heeft IP adres 10.0.0.2. Indien een van de computers het internet op wil, moeten zij via de 100mbit kaart naar de router.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat de comps, indien ze met elkaar willen praten, alleen de 1000mbit verbinding pakken? Nu pakken ze (ook) de 100mbit. Probleem zit hem nu dus, zonder routing, dat ze met 2 lijnen met elkaar verbonden zijn.

In de FAQ staat het e.e.a. over het aanpassen van je route tabel. Alleen door de bomen zie ik het bos niet meer, al die cijfers van IPs, gateways, netwerkmasks, enz beginnen ondertussen voor m'n ogen te tollen.

Kan iemand me dus precies vertellen hoe en wat ik moet instellen? (mits deze config mogelijk is uiteraard)

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie niet welk OS je hebt maar ik ga voor het gemak even uit van Windows (XP?) en dan kun je de bindings van Microsoft Filesharing uitzetten op de 100Mbit kaart, hiermee zou hij dan moeten gaan verbinden over de 1 Gbit kaart, maar als je via iets anders wilt verbinden als FTP oid dan zal je dat even anders aan moeten pakken, maar dat is ook weer afhankelijk van het OS wat je niet aangeeft hier.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad vergeten te melden. Op beide comps draait Windows XP Pro op.

File sharing gaat op een eenvoudige manier via de verkenner. Gewoon een netwerk drivemap aangemaakt waar copy/paste op wordt gedaan. Geen FTP of speciale progs.

Dus bindings uitzetten? ik zal eens zoeken...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03 20:50
Maar allebei de netwerkkaarten moeten toch echt een ander ip adres hebben.

Als je dan al bijvoorbeeld de 192.168.0.x range gebruikt voor gigabit waarom ga je dan niet direct naar \\192.168.0.x?

Bindings kan overigens ook.

Je zult dan wel de computernaam in je hosts tabel moeten zetten of een aparte DNS server moeten installeren.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je oplossing is heel éénvoudig:

PC1: Netwerkwerk kaart 1 - 10/100 DHCP verbonden met router
PC1: Netwerkwerk kaart 2 - 1000, statisch IP verbonden met andere PC, cross-cable
PC2: Netwerkwerk kaart 1 - 10/100 DHCP verbonden met router
PC2: Netwerkwerk kaart 2 - 1000, statisch IP verbonden met andere PC, cross-cable

In je netwerk instellingen geef je je 2e netwerkkaart de volgende instellingen:
IP: 192.168.x.y x=voor beide PC's gelijk, y=uniek voor beide PC's, zie onderstaande voorbeeld
> PC 1: IP=192.168.2.1
> PC 2: IP=192.168.2.2
SUBNET: 255.255.255.0
GATEWAY: GEEN!!!!!!!!

Verifieer of je nu kan pingen vanaf PC1 naar PC op het 192.168.2.x adres. Lukt dit dan het volgende instellen op beide PC's:
In eigenschappen van eerste netwerkkaart (DHCP via router) het vinkje voor de de opties:
> Client for Microsoft Networks
> File and Printer Sharing for Microsoft Networks
uitzetten. Let op, het VINKJE uitzetten, NIET de items weggooien.

Wat er nu gaat gebeuren is dat Microsoft networking alleen via de Gigabit netwerkaarten kan lopen.
Hierna het volgende:
Vanuit netwerk instellingen in het menu "Advanced" de optie "Advanced Settings" Kiezen en controleren dat de tweede netwerkkaart bovenaan staat.

Hoe werkt het nu:
1) Doordat de gigabit netwerkkaart geen default gateway heeft zal al het verkeer welke niet voor het lokale netwerk is via de router naar buiten gaan.
2) Doordat de 10/100 netwerkkaarten geen "Microsoft Networking" protocollen hebben zal er voor de client altijd de 1000 kaart gekozen worden, maar dit is nog niet voldoende.
3) Doordat de 10/100 netwerkkaarten geen "Microsoft Networking" protocollen hebben zal het broadcast domein voor SMB/CIFS via de 1000 kaarten lopen, wat voldoende zou moet zijn.
4) Doordat de 1000 kaarten primaire binding hebben zal al het verkeer, ook niet SMB/CIFS tussen PC1 en PC2 altijd via 1000 kaarten lopen.

Je kan trouwens nog een zekerheid inbouwen door de %SYSTEMROOT%\System32\Drivers\ETC\HOSTS file aan te passen. Maak deze file als volgt:

# HOSTS
192.168.2.1 <naam pc1>
192.168.2.2 <naam pc2>
#EOF HOSTS

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Bovenstaande klinkt heel aannemelijk :-) Zodra ik thuis ben (zit nu op werk) zal ik het direct proberen.

• Borrelnootje11
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:12
Je kan ook de metric van Gbit op 0 zetten en van 100 Mbit op 1. Heb ik wel eens gedaan volgens mij. Dacht dat daar voor bedoeld was. O-)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
The_Punisher schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:02:
Je kan ook de metric van Gbit op 0 zetten en van 100 Mbit op 1. Heb ik wel eens gedaan volgens mij. Dacht dat daar voor bedoeld was. O-)
Wat je daar mee doet is iets anders, maar misschien wel netter. Dan hou je de mogelijkheid open om die 100Mbit te gebruiken in geval van een kabelbreuk of een andere verstoring waardoor je 1Gbit niet meer werkt.

• Borrelnootje11
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:12
teigetjuh schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:08:
[...]

Wat je daar mee doet is iets anders, maar misschien wel netter. Dan hou je de mogelijkheid open om die 100Mbit te gebruiken in geval van een kabelbreuk of een andere verstoring waardoor je 1Gbit niet meer werkt.
Misschien is het voor iets anders bedoelt, maar je kan het er wel voor ge/misbruiken. :) .
En zoals je zegt bij verstoring gaat het automatisch over het andere netwerk.

Edit: Het is blijkbaar voor de kosten van de verbinding lees ik in een ander topic http://gathering.tweakers...message/24821258#24821258

[ Voor 13% gewijzigd door Borrelnootje11 op 12-01-2007 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gedaan zoals je zei, Wim-Bart... het het werkt perfect! *)

Thanks! :)
Pagina: 1