Toon posts:

[Debian 3.0 Stable] Mailserver incl. spamfilter die forward?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijd bezig een mailserver te creeren die al het mail ontvangt en controlleerd doormiddel van een spamfilter. Nu heb ik het hele zaakje geinstalleerd doormiddel van qmailrocks.org wat gebruik maakt van de volgende programma's:

- Qmail
- EZmlm & EZmlm-idx
- Autoresponder
- Vpopmail
- VQadmin
- maildrop
- QmailAdmin
- Courier IMAP & IMAP SSL
- CLAM AV
- SpamAssassin
- Q-mailscanner

Ik zal de helft niet nodig hebben maar ik heb gewoon de tutorial gevolgd op bovenstaande site.

Alles werkt prima, ook spam wordt gefilterd (alhoewel niet alles, dat trainen moet ik nog even uitzoeken maar daar kom ik hopelijk wel uit)

Waar ik niet uit kom is het volgende;
Ik wil al het spam dat gevonden wordt doorsturen naar spam@domein.nl.

Ik heb echt geen enkel idee hoe ik dit doe, ik heb gezocht op google en dit zou ik moeten doen procmail of sieve. Volgens mij moet maildrop het ook wel doen aangezien dit ook een mailfiltering programma is... maar ik heb echt 0,0 een idee hoe ik dit moet doen

Ik hoop dat jullie mij een beetje de weg kunnen wijzen

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Welke versie van SpamAssassin gebruik jij? De standaard debian stable is namelijk verouderd.

Kijk of je een nieuwe versie van spamassassin kan installeren van http://www.backports.org
Scheelde iig een hoop spam bij mij.

Verwijderd

Als een mail spam is moet je ervoor zorgen dat er een header X-Is-Spam: Yes in komt te staan
dan kan je met procmail daarop filteren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:21:
Als een mail spam is moet je ervoor zorgen dat er een header X-Is-Spam: Yes in komt te staan
dan kan je met procmail daarop filteren
Ok bedankt ik heb even met procmail lopen stoeien maar daar kom ik dus echt niet uit, ik snap het verhaal van het filteren op de header van het spammailtje maar niet hoe ik procmail configureer.

ik moet namelijk een procmailrc bestand aanmaken maar ik weet niet waar ik deze in moet zetten, ik zie vaak in mijn home map maar de server is nooit ingelogd, het dient echt alleen als mailserver.
Al mijn e-mailadressen stan in de map /home/vpopmail/domains/x-ploit.nl/[gebruikersnaam e-mailadres]

Ik heb hieronder geen gedeelte wat volgens mij toegepast moet worden:
# Please check if all the paths in PATH are reachable, remove the
#ones that are not.

PATH=$HOME:/bin:/usr/bin:/usr/local/bin
MAILDIR=$HOME/mail
LOGFILE=$MAILDIR/logfile

:0
* ^X-Spam-Status: Yes
! spam@mijndomein.nl
Klopt deze ook, gaat iets wat in de hader x-spam-status: yes heeft ook daadwerklijk naar spam@mijndomein.nl? hoe weet procmail overigens mijn smtp server?

Verder zie ik ook deze lijnen staan op veel websites:
"|IFS=' '&&exec /usr/local/bin/procmail -f-||exit 75 #karel"
Wat doen die en moet ik deze ook toepassen?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Waar kan ik overigens instellen dat als er mail via de smtp server binnenkomt automatisch doorgestuurd wordt naar smtp.multikabel.nl?

Dit omdat ik geen eigen smtp server mag hebben van multikabel (alleen pop3).

Bij veel programma's kan ik onafhankelijk het adres van de smtp-server configureren maar bij apache onder linux kan dit dacht ik niet (alleen win32) dus vandaar dat ik het met de smtp-server moet doen die op localhost draait...

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 16:29
Heb een soortgelijke setup draaien, maar dan met maildrop die de spam daadwerkelijk filtert.

Ik heb geen apart emailadres voor spam maar een "shared folder" zoals je die in Courier kunt maken. Alle users hebben deze shared folder in hun mailbox staan en kunnen dus in het filter kijken of er per ongeluk spam in zit wat geen spam is (dit gebeurt bijna nooit, alleen hotmails :P).
Ook heb ik een shared folder aangemaakt waarin juist spam gestopt kan worden die niet herkent is, deze wordt 1 keer per dag aan Spamassassin aangeboden als spam training.

Mijn maildroprc:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@mail:/etc# cat maildroprc
if (/^X-Spam-Flag: *YES/)
{
    exception {
        to "/home/vmail/shared/.filter/"
    }
}
else
{
    exception {
        to "$HOME/$DEFAULT"
    }
}
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 09:53:
Waar kan ik overigens instellen dat als er mail via de smtp server binnenkomt automatisch doorgestuurd wordt naar smtp.multikabel.nl?
Postfix, main.cf:
code:
1
relayhost = mail.wxs.nl

[ Voor 16% gewijzigd door Arnout op 14-01-2007 08:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Waar vind ik overigens dat configuratiebestandje waar jij het over hebt? Ik gebruik namelijk qmail en locate main.cf leverd niets op, ik heb gezocht in de mappen van qmail (/var/qmail) maar ook hier vind ik niet iets wat te configureren valt..

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 16:29
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 20:04:
Bedankt voor je reactie!

Waar vind ik overigens dat configuratiebestandje waar jij het over hebt? Ik gebruik namelijk qmail en locate main.cf leverd niets op, ik heb gezocht in de mappen van qmail (/var/qmail) maar ook hier vind ik niet iets wat te configureren valt..
even wat zoeken leverde op dat je in qmail iets moet doen met "smtproutes" oid.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:19

WHiZZi

Museumdirecteurtje

In /var/qmail/control/smtproutes onderaan toevoegen
:[smtp.multikabel.nl]
Alles wat niet lokaal afgehandeld kan worden, wordt dus naar smtp.multikabel.nl gestuurd. :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Het bestandje waar jullie het over hadden bestond niet, deze heb ik aangemaakt.

Het ziet er naar uit dat de SMTP eindelijk werkt, als ik nu ook het ontvangen werkend krijg ben ik helemaal blij maar daar is een ander topic voor geopend.

PS. Je had [smtp.multikabel.nl] maar dit moet zonder haakjes, ik weet niet of je dit expres gedaan had maar bij deze.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sowieso raad ik je aan om qmail-scanner te droppen en te vervangen door simscan. Simscan is een C-programma, terwijl qmail-scanner een log perl programma is. Beide doen zo ongeveer hetzelfde, maar simscan is veel sneller omdat het veel minder overhead heeft. Beide programma's worden voor elk mailtje wat door de queue gaat opgestart, wat enorm traag kan zijn bij veel mail.

Vervolgens je qmail nog patchen met chkuser zodat ie reageert zoals ie hoort te reageren bij niet bestaande adressen en je qmail is weer een beetje meer van deze eeuw qua gedrag.
Pagina: 1