Corrupte DVD's na plakken labels

Pagina: 1
Acties:

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024
Afgelopen week vond ik nog een labelkit om cd's/dvd's te voorzien van een papieren label.
Dat leek mij er leuk voor de kids.
Mijn dvd's zitten in een grote map en op deze manier kunnen ze zelf iets uitkiezen.

We zijn een film met label gaan kijken en plots begon de film te sputteren.
Ik dacht eerst aan een vieze dvd of oververhitting van mijn dvd speler.

We hebben toen een andere dvd gepakt met label maar die gaf dezelfde problemen.

Je raad het al: een dvd zonder label doet het prima.

Wanneer ik het label eraf haal blijft de dvd in veel gevallen onleesbaar.

Please help. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? De dvd's zijn van wisselende merken.

Money for nothin' and your chicks for free

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57

hamsteg

Species 5618

Er vanuitgaande dat je de stikkers aan de bovenkant hebt geplakt ( :+ ) heb je waarschijnlijk te maken met etiketten die in de opdruk vreten (chemische reactie). De opdruk vormt (in eerste instantie onbedoeld) een ondoordringbare laag. Door de gaten in deze opdruk ontstaat er extra verstrooiing waardoor het een soort van kermis wordt bij de sensor die nu niet alleen bedoelde terugstraling krijgt maar ook onbedoelde terugstraling.

Het slechte nieuws is wel dat als dit werkelijk het geval is je zowel de DVD's als etiketten weg kunt gooien.

edit:
Etiketten plakken is so-wie-so slech;t ze brengen onbalans in het spinnen ... gebruik nog liever een goede stift, bijv. goud of zilver wat echt op de DVD komt te liggen. Bepaalde stifte doen hetzelfde als etiketten en vreten de toplaag aan.

edit:
Mogelijke oplossing voor de beschadigde disks, garantie tot aan de deur ;). Haal de stikker er weer af, maak de plek goed schoon (niet met agressieve middelen) en gebruik zo'n zilverstift om de plek van het etiket als vlak dicht te schilderen. Theoretisch zouden er dan geen gaten meer in de toplaag moeten zitten. Nogmaals garantie tot aan de deur maar als ze toch kapot zijn het proberen waard.

[ Voor 39% gewijzigd door hamsteg op 12-01-2007 08:48 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• DeeJee
hamsteg schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 08:41:
Er vanuitgaande dat je de stikkers aan de bovenkant hebt geplakt ( :+ ) heb je waarschijnlijk te maken met etiketten die in de opdruk vreten (chemische reactie). De opdruk vormt (in eerste instantie onbedoeld) een ondoordringbare laag. Door de gaten in deze opdruk ontstaat er extra verstrooiing waardoor het een soort van kermis wordt bij de sensor die nu niet alleen bedoelde terugstraling krijgt maar ook onbedoelde terugstraling.

Het slechte nieuws is wel dat als dit werkelijk het geval is je zowel de DVD's als etiketten weg kunt gooien.

edit:
Etiketten plakken is so-wie-so slech;t ze brengen onbalans in het spinnen ... gebruik nog liever een goede stift, bijv. goud of zilver wat echt op de DVD komt te liggen. Bepaalde stifte doen hetzelfde als etiketten en vreten de toplaag aan.

edit:
Mogelijke oplossing voor de beschadigde disks, garantie tot aan de deur ;). Haal de stikker er weer af, maak de plek goed schoon (niet met agressieve middelen) en gebruik zo'n zilverstift om de plek van het etiket als vlak dicht te schilderen. Theoretisch zouden er dan geen gaten meer in de toplaag moeten zitten. Nogmaals garantie tot aan de deur maar als ze toch kapot zijn het proberen waard.
Bedankt voor je vertrouwen :) Ja ze zitten aan de goede kant.

Dat de dvds niet meer leesbaar zijn is niet heel erg. Het zijn maar dvd's toch?'
Ik ga dus niet proberen de dvd's te redden.

Toch wil ik graag labels hebben. Ik zal dus naar ander soort stikkers opzoek moeten.
Vrienden van mij hebben ook zelf labels geplakt en geen problemen. Ik zal eens vragen wat voor labels zij gebruiken.

Iemand nog tips?

Verwijderd

Ik denk dat de lijm die op het sticker zit het bescherm laag van de DVD aantast waardoor die niet meer leesbaar is.

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-02 10:47
DeeJee schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:03:
[...]

Bedankt voor je vertrouwen :) Ja ze zitten aan de goede kant.

Dat de dvds niet meer leesbaar zijn is niet heel erg. Het zijn maar dvd's toch?'
Ik ga dus niet proberen de dvd's te redden.

Toch wil ik graag labels hebben. Ik zal dus naar ander soort stikkers opzoek moeten.
Vrienden van mij hebben ook zelf labels geplakt en geen problemen. Ik zal eens vragen wat voor labels zij gebruiken.

Iemand nog tips?
Koop een Printer met een CD/DVD lade, dan kun je zelf de labels printen. Bijvoorbeeld een Canon Pixma IP4000, of een MP600. Je moet dan wel printable cd's kopen, maar die zijn niet veel duurder dan gewone.

[ Voor 5% gewijzigd door Jape op 12-01-2007 09:09 ]

• DeeJee
Jape schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:08:
[...]

Koop een Printer met een CD/DVD lade, dan kun je zelf de labels printen. Bijvoorbeeld een Canon Pixma IP4000, of een MP600. Je moet dan wel printable cd's kopen, maar die zijn niet veel duurder dan gewone.
Dat is ook een mogelijkheid.
Ik zal mij eens gaan verdiepen in de verschillende soorten. tnx

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Is LightScribe dan niet gewoon de beste en simpelste oplossing? :*)

[ Voor 6% gewijzigd door m0nkey op 12-01-2007 09:38 ]

• DeeJee
m0nkey schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:38:
Is LightScribe dan niet gewoon de beste en simpelste oplossing? :*)
Mmm daar kan je niet de orginele labels mee printer volgens mij.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57

hamsteg

Species 5618

Gebruik liever geen etiketten, luister maar eens naar het geluid bij de speler bij een DVD met en zonder ... ze zijn iets meer in onbalans en dat verkort de levensduur van de speler. Een zilver- of goudstift werkt ook heel goed.

edit:
Het proberen te redden van een DVD door het oppervlakte waar het etiket zat vol te kliederen is een no pain solution. Mits de inkt is gedroogd kan er geen schade ontstaan aan de speler

[ Voor 30% gewijzigd door hamsteg op 12-01-2007 10:16 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• DeeJee
Ik denk toch dat er ietys van een cd printer moet komen. Dat icm met printable cd's.

Pagina: 1