[ATI EAX1600PRO] Erg luidruchtig.

Pagina: 1
Acties:

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Hallo mensen,

Ik heb voor een klant van mij een PC geassembleerd waarin de ATI EAX1600PRO zit. De klant in kwestie wilde een snelle, maar vooral stille pc! Snel istie, maar het is net als ie aanstaat of er een vliegtuig opstijgt.

Als ik de GPU fan tot stilstand breng, dan pas heb krijg ik een stille kast.

Nu is de vraag: is hiervoor een oplossing te bedenken? Bijvoorbeeld op 5 of 7 volt laten draaien (of breekt er dan brand uit)? Of zijn er andere soorten coolers die het geluid aanzienlijk beperken?

Op deze manier lever ik deze pc dus niet af ;)

Wie o wie kan mij helpen...?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:15

Outerspace

Admin General Chat
Je zou natuurlijk eens kunnen kijken naar een andere koeler ;)

Wauw, een sig!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 17:31
Hmm..
Normaliter detecteren de drivers de videokaart óf hij regelt zelf de RPM van de fan(rpm on-demand)

Denk dat je daar ff naar moet zoeken :)

• WiNlUx
Outerspace schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 00:34:
Je zou natuurlijk eens kunnen kijken naar een andere koeler ;)
Ja, maar er zijn misschien wel 500 verschillende PCI-E, AGP, PCI vga kaarten op de markt, en er zal toch niet voor elke kaart een apart koellichaam bestaan, of is dat bij videokaarten ook universeel?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:15

Outerspace

Admin General Chat
Sommige videokaartkoelers passen op meerdere kaarten: kijk maar eens bij Zalman.
Je toeren omlaag schroeven kan ook, maar zorg wel dat hij niet te warm wordt.

Wauw, een sig!

• WiNlUx
Ik heb inmiddels het koellichaam eraf geschroefd en het ziet er naar uit dat er vast wel een andere op kan!

Ik ga zoeken!!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 13:45
Outerspace schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 00:41:
Sommige videokaartkoelers passen op meerdere kaarten: kijk maar eens bij Zalman.
Je toeren omlaag schroeven kan ook, maar zorg wel dat hij niet te warm wordt.
Atitool installeeren, in rust worden er altijd pipelines uitgeschakeld. Daardoor word er minder stroom gebruikt maar de cooling blijft vaak op 50% draaien.
Ik heb zelf een Radeon X800 en deze draait met Atitool op 10% in rust en op 100% in 3d-modus. Nog nooit problemen gehad. En tjah het geluid, het went :).

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:51
Termi schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 00:52:
[...]

Atitool installeeren, in rust worden er altijd pipelines uitgeschakeld. Daardoor word er minder stroom gebruikt maar de cooling blijft vaak op 50% draaien.
Ik heb zelf een Radeon X800 en deze draait met Atitool op 10% in rust en op 100% in 3d-modus. Nog nooit problemen gehad. En tjah het geluid, het went :).
pipelines uitgeschakeld :? ...... 8)7 De clocksnelheden worden verlaagd, bijvoorbeeld stressed loopt je kaart op 600MHz core en 1400MHz mem, idle wordt dit dan iets van 400MHz core en 1000MHz mem, zie het een beetje als Intel Enhanced Speedstep Technology (EIST) van Intel en Cool & Quiet van AMD.

Verder herken ik het probleem van de TS wel, mijn X1600XT blijft ook altijd z`n cooler op vol vermogen gebruiken. Heb het opgelost door er een VF700 op te schroeven en met atitool de fansnelheden aan te passen.

Verwijderd

De Zalman VF700 en VF900 passen allebei niet op die kaart, door te hoge condensatoren(van die torentjes..). Ik heb namenlijk dezelfde kaart, en ervaar hetzelfde probleem. :Z

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:04:
De Zalman VF700 en VF900 passen allebei niet op die kaart, door te hoge condensatoren(van die torentjes..). Ik heb namenlijk dezelfde kaart, en ervaar hetzelfde probleem. :Z
VF700 niet nee.. (past fysiek niet omdat de mountingholes niet overeen komen).. maar een VF900 past er gewoon op. (Ik ga ervan uit dat dit een asus EAX1600Pro is).

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1