[IDE] Onboard ide gaar?

Pagina: 1
Acties:

• Ronaldude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03-2021

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ik probeer een wat ouder systeem aan de praat te krijgen, maar struikel over een vaag probleem. De installatie van windows xp lukt niet. Dit heeft niet te maken met de cd, ik heb er namelijk drie geprobeerd.

Na het opstarten van cd kies ik voor partitie verwijderen, (langzaam) formateren. Daarna gaat hij formateren, waarna hij de bestanden voor de installatie wil kopieren. Telkens loopt het proces hier vast. Dan weer op 13%, dan op 5%, zelfs een keer op 69% (net toen ik dacht dat hij het nu wel deed). Ik de harde schijf testen, een seagate 40gb. Seagate tool geeft inderdaad aan fouten te vinden. Handig dat ie ook zegt wat voor fouten. Maar goed, ik weet waar ik aan toe ben.

Gisteren nieuwe hd gekocht, een western digital, in het systeem gehangen en wat denk je: precies hetzelfde! Om moedeloos van te worden. Nu denk ik dus dat het aan de ide poorten van mijn moederbord (msi kt3) ligt, heb beide geprobeerd.

Geprobeerd:
Meerdere xp cd's
Geheugentest
HD-test
Beide ide-kanalen, master en slave
Andere ide-kabels

Vraag: Kunnen de ide-poorten (half)stuk zijn, ik bedoel, de apparaten worden in bios goed herkend.
Vraag 2: Zou een pci ide insteekkaart een oplossing kunnen zijn?

Ronaldude.nl!!!, Specs

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vraag1: dat is mogelijk
Vraag2: jah dat kan.

Anyway, een KT3 is een mobo dat alweer wat ouder is right?
Het zou kunnen dattie uit het tijdperk van de brakke elco's komt.
Dus check je elco's eens. Die kunnen nl de vreemdste kuren veroorzaken. (afhankelijk van welke er gesprongen zijn)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Marekie
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-02 10:35
Het kan heel erg goed een elco probleem zijn zoals hierboven genoemd.

Wellicht kun je ook even naar warmteontwikkeling kijken. Precies dezelfde ervaring heb ik gehad toen mijn cpu cooler niet recht gemonteerd zat. (jaja. ik weet het..)

Elco's kun je eenvoudig controleren. Maak je kast open en kijk of de 'tonnetjes' op je moederbord 'spugen'. Er komt dan een soort stof-achtige zooi uit. Is dat het geval, dan is je moederbord niet betrouwbaar meer.

Veel succes.

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ook geen elco probleem, dat had ik al ergens gelezen dat dat het kon zijn. Helaas niet, dan wist ik in ieder geval waar ik aan toe was :(

Ronaldude.nl!!!, Specs

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-02 14:59
Het kan ook de processor zijn, het kan het geheugen zijn, het kan je ide kabel zijn, het kan inderdaad ook de controller of de elco's zijn, het kan zelfs de voeding zijn.

Als je wat spullen hebt om te testen kun je dat doen, anders kom je hem ter reparatie weg aan het brengen.

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Oja, vergeten te zeggen, heb het hele spulletje ook al van kast gewisseld, met zwaardere voeding.

Ronaldude.nl!!!, Specs

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 10:34
Draai eens voor de zekerheid eens memtest. Zoals de naam aldoet vermoeden test deze het geheugen en past op een floppy/cd.

Edit. Totaal overheen gelezen :>

Als al zoveel geprobeerd hebt moet je het probleem gaan zoeken in de processor/moederbord.
Wat gebeurt er als je meer voltage over de processor zet?

[ Voor 45% gewijzigd door The_Greater op 12-01-2007 15:32 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Heb ik ook al gedaan...

Ronaldude.nl!!!, Specs

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:41
wat ik nog zou bekijken...

- cdrom-player testen (hij zou met name meer naar buiten lezend leesfouten kunnen geven...)want als dat ook zo oud is heb je geen garantie meer dat hij goed werkt is mijn ervaring.

- bijvoorbeeld een live cd als knoppix of BARTPE een OS laten opbouwen en dan de harddisk benaderen. met tools als hdtune is dan de disk te meten op verbindingen en snelheid van schrijven /lezen.

gewaarwordingshorizon

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-02 18:19
Je hebt in de BIOS vaak verschillende settings
Optimized en fail-safe enzo

Probeer het eens met lagere snelheden voor mem en CPU enzo

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ik ga binnenkort een pci ide-kaartje kopen, secondhand als het even kan. Dit kost niet zoveel en is denk ik de oplossing voor deze vage problemen... Iedereen bedankt!

Ronaldude.nl!!!, Specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ronaldude schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:13:
Ik ga binnenkort een pci ide-kaartje kopen, secondhand als het even kan. Dit kost niet zoveel en is denk ik de oplossing voor deze vage problemen... Iedereen bedankt!
Houdt je er wel rekeening mee dat je het grootste gedeelte van de opticals niet op zo'n kaartje kan aansluiten?
Pagina: 1