Ik krijg dus de volgende dingen in mijn dmesg als mijn netwerkkaart er mee stopt:
En vanaf dan is mijn netwerkkaart niet meer bereikbaar, nu heb ik lopen googlen en ik heb begrepen dat die watchdog-timer een goede zaak is, die zorgt dat mijn netwerkkaart het blijft doen in plaats van dat hij het niet meer doet:
Ik dacht dat het dus alleen een linux-probleem was, maar dus ook in windows gebeurd hetzelfde als ik die kaart ga stressen door em heel veel mbits te voeren. Ik heb op google al oplossingen gezien door noacpi aan de kernel mee te geven, maar het is een laptop en ik gebruik het voor cpu-throttling (en aanverwante functies), dus dat is geen optie.
Het gaat overigens om een asus a6r met een 8139 chippie als netwerkkaart. Weten jullie de oplossing? Zou het misschien aan mijn layer 2 switch kunnen liggen? Want ik had dit probleem van de zomer nog niet
Ik heb ooit gentoo erop gehad en toen gebruikte ik irqbalance dus dat ga ik ook even proberen ondertussen. Ik draai er nu namelijk debian 4.0 unstable op met een 2.6.18.3 kernel.
edit: lees net dat irqbalance voor smp systemen is, (ik had een tsjechische tutorial gevolgd van een gast die ook een a6r had
)
eth0: Tx queue start entry 4 dirty entry 0. eth0: Tx descriptor 0 is 0008a3af. (queue head) eth0: Tx descriptor 1 is 0008a04a. eth0: Tx descriptor 2 is 0008a042. eth0: Tx descriptor 3 is 0008a042. eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4101 NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out eth0: Transmit timeout, status 0c 0005 c07f media 50. eth0: Tx queue start entry 4 dirty entry 0. eth0: Tx descriptor 0 is 0008a04b. (queue head) eth0: Tx descriptor 1 is 0008a047. eth0: Tx descriptor 2 is 0008a057. eth0: Tx descriptor 3 is 0008a047. eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4101 etc....
En vanaf dan is mijn netwerkkaart niet meer bereikbaar, nu heb ik lopen googlen en ik heb begrepen dat die watchdog-timer een goede zaak is, die zorgt dat mijn netwerkkaart het blijft doen in plaats van dat hij het niet meer doet:
Leuk en aardig allemaal, maar dat ding klapt er gewoon uit en doet het pas weer na een rebootEen watchdog timer is een hardwarematige timer in een processor die regelmatig gereset moet worden. Doe je dat niet op tijd dan wordt de processor gereset.
Reden hiervoor is: Stel dat de processor in een oneindige loop komt zal deze niet meer zijn werk uitvoeren en dus de watchdog timer ook niet resetten. na verloop van tijd reset de watchdog timer de processor en kan de processor zijn werk weer uitvoeren.
uitzetten zou ik sowieso niet doen, want dan werkt je internet kaart op een gegeven moment niet meer (ja, na een reboot wel weer).
Het gaat overigens om een asus a6r met een 8139 chippie als netwerkkaart. Weten jullie de oplossing? Zou het misschien aan mijn layer 2 switch kunnen liggen? Want ik had dit probleem van de zomer nog niet
edit: lees net dat irqbalance voor smp systemen is, (ik had een tsjechische tutorial gevolgd van een gast die ook een a6r had