Toon posts:

eth0 hangups

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg dus de volgende dingen in mijn dmesg als mijn netwerkkaart er mee stopt:

eth0: Tx queue start entry 4  dirty entry 0.
eth0:  Tx descriptor 0 is 0008a3af. (queue head)
eth0:  Tx descriptor 1 is 0008a04a.
eth0:  Tx descriptor 2 is 0008a042.
eth0:  Tx descriptor 3 is 0008a042.
eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4101
NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out
eth0: Transmit timeout, status 0c 0005 c07f media 50.
eth0: Tx queue start entry 4  dirty entry 0.
eth0:  Tx descriptor 0 is 0008a04b. (queue head)
eth0:  Tx descriptor 1 is 0008a047.
eth0:  Tx descriptor 2 is 0008a057.
eth0:  Tx descriptor 3 is 0008a047.
eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x4101

etc....

En vanaf dan is mijn netwerkkaart niet meer bereikbaar, nu heb ik lopen googlen en ik heb begrepen dat die watchdog-timer een goede zaak is, die zorgt dat mijn netwerkkaart het blijft doen in plaats van dat hij het niet meer doet:
Een watchdog timer is een hardwarematige timer in een processor die regelmatig gereset moet worden. Doe je dat niet op tijd dan wordt de processor gereset.

Reden hiervoor is: Stel dat de processor in een oneindige loop komt zal deze niet meer zijn werk uitvoeren en dus de watchdog timer ook niet resetten. na verloop van tijd reset de watchdog timer de processor en kan de processor zijn werk weer uitvoeren.

uitzetten zou ik sowieso niet doen, want dan werkt je internet kaart op een gegeven moment niet meer (ja, na een reboot wel weer). ;)
Leuk en aardig allemaal, maar dat ding klapt er gewoon uit en doet het pas weer na een reboot :( Ik dacht dat het dus alleen een linux-probleem was, maar dus ook in windows gebeurd hetzelfde als ik die kaart ga stressen door em heel veel mbits te voeren. Ik heb op google al oplossingen gezien door noacpi aan de kernel mee te geven, maar het is een laptop en ik gebruik het voor cpu-throttling (en aanverwante functies), dus dat is geen optie.

Het gaat overigens om een asus a6r met een 8139 chippie als netwerkkaart. Weten jullie de oplossing? Zou het misschien aan mijn layer 2 switch kunnen liggen? Want ik had dit probleem van de zomer nog niet |:( Ik heb ooit gentoo erop gehad en toen gebruikte ik irqbalance dus dat ga ik ook even proberen ondertussen. Ik draai er nu namelijk debian 4.0 unstable op met een 2.6.18.3 kernel.

edit: lees net dat irqbalance voor smp systemen is, (ik had een tsjechische tutorial gevolgd van een gast die ook een a6r had ;))

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:44
IRQbalance is ook compleet overbodig met de huidige 2.6 kernels, die kunnen dat zelf doen.
Over die NIC: het is een brak realtekje, grote kans dat er iets mis is met dat ding. Over het algemeen werken ze goed, maar ze kunnen het ook zomaar ineens opgeven, heb al 2x in hetzelfde systeem zo'n ding moeten vervangen. Bij de 2e was ik het zat en is er een 3COM 3C905C-TX-M ingekomen.

Verwijderd

Ik heb dat probleem een hele tijd gehad met een 3Com 905.

Na enkele dagen was ik van zin die kaart te vervangen maar het probleem is toen even magisch verdwenen als dat het ontstaan was.

Ondertussen zijn we een jaar verder en nog steeds geen enkel probleem meer gehad...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ja wordt beetje moeilijk in een laptop om kaartje te vervangen :(

Dit vond ik nog in mijn dmesg:

ENABLING IO-APIC IRQs
..TIMER: vector=0x31 apic1=0 pin1=2 apic2=-1 pin2=-1
..MP-BIOS bug: 8254 timer not connected to IO-APIC
...trying to set up timer (IRQ0) through the 8259A ...  failed.
...trying to set up timer as Virtual Wire IRQ... works.

Ik durf alleen geen bios-flash te doen op me laptop, om te kijken of die bug dan eruit is

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:44
en als je je systeem start met noapic bij de opstart opties? Het wil idd vaak voorkomen dat aanpassingen in linux niet meer samengaan met brakke ACPI BIOS Implementaties. Asus staat overigens berucht hierom, ik zou voor mezelf dan ook nooit Asus aanschaffen, zelfs Asrock doet het over het algemeen nog beter :X

Verwijderd

Topicstarter
apic is alleen op smp-systemen van toepassing. En waarom gebeurd in windows (kuch) ook :X En nog leuker ik heb net 20gig kunnen overpompen zonder problemen, en toen ik nog een paar 100 megs wilde doen wilde hij niet meer :X

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 00:35:
apic is alleen op smp-systemen van toepassing. En waarom gebeurd in windows (kuch) ook :X En nog leuker ik heb net 20gig kunnen overpompen zonder problemen, en toen ik nog een paar 100 megs wilde doen wilde hij niet meer :X
APIC
ACPI

Goed lezen ;)

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees toch echt de optie noapic aan de kernel meegeven ;) Goed lezen ;) Maar hij bedoeld noacpi natuurlijk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 08:39 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Koop een fatsoenlijke netwerkkaart, die Realtek-dingen zijn nou eenmaal doffe ellende. Lost alles op:)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:27
RemcoDelft schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 08:44:
Koop een fatsoenlijke netwerkkaart, die Realtek-dingen zijn nou eenmaal doffe ellende. Lost alles op:)
Lees eens de draad voor je iets zegt, het is een laptop. Mag je dus een PCMCIA- kaartje opscharrelen, als ze nog te vinden zijn :X.

[ Voor 11% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-01-2007 08:56 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat, dit dan maar de oplossing moet worden, ik ga maar eens in de pricewatch kijken, en kijken of ik nog wat leuks kan vinden, anders wordt het kijken of ik nog een tweede hands geval kan vinden (zie regelmatig door V&A vliegen). Er lijkt niet echt een concrete oplossing te zijn, en laptop rma-en naar asus heeft ook geen zin, omdat ik dan weer met het probleem zit dat ik dan mischien hetzelfde probleem hou. Ik heb trouwens nog gekeken naar bios-updates, maar daar stond alleen iets in over fsb-clocks in de changelogs, niet iets over mijn probleem, ik ga echter nog wel een mail sturen naar asus over dit probleem, misschien dat ze het gaan oplossen, maar ik geef het weinig kans. Iig bedankt voor het meedenken.

edit: waarschijnlijk haal ik bij routershop.nl deze Ik vrees alleen dat hier ook een realtekie (8169) op zit, maar hopelijk heb ik er geen last van. Nee heb je, ja kun je krijgen :9

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 09:23 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

_JGC_ schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:58:
en als je je systeem start met noapic bij de opstart opties?
Heeft die optie dan nog effect nu IRQbalance in kernel 2.6 overbodig is geworden?

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-02 18:39

Sa1

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:06:
Ik denk dat, dit dan maar de oplossing moet worden, ik ga maar eens in de pricewatch kijken, en kijken of ik nog wat leuks kan vinden, anders wordt het kijken of ik nog een tweede hands geval kan vinden (zie regelmatig door V&A vliegen). Er lijkt niet echt een concrete oplossing te zijn, en laptop rma-en naar asus heeft ook geen zin, omdat ik dan weer met het probleem zit dat ik dan mischien hetzelfde probleem hou. Ik heb trouwens nog gekeken naar bios-updates, maar daar stond alleen iets in over fsb-clocks in de changelogs, niet iets over mijn probleem, ik ga echter nog wel een mail sturen naar asus over dit probleem, misschien dat ze het gaan oplossen, maar ik geef het weinig kans. Iig bedankt voor het meedenken.

edit: waarschijnlijk haal ik bij routershop.nl deze Ik vrees alleen dat hier ook een realtekie (8169) op zit, maar hopelijk heb ik er geen last van. Nee heb je, ja kun je krijgen :9
hej, maar waarom ben je eigenlijk weer terug gegaan naar debian? gentoo niet goed bevallen?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:06:
In mijn laptop zit een Realtek 8168 Chipset. Nooit problemen mee en blijft ook stabiel 100 Mbit / 1 Gbit toppen (afhankelijk van bekabeling / netwerkkaart aan de andere kant).

0.0

Verwijderd

APIC = Advanced Programmable Interrupt Controller
ACPI = Advanced Configuration and Power Interface

APIC is een manier om interupts aftehandelen.
ACPI is een manier om stroom te besparen.

van het verhaal wat is zo lees, lijkt het alsof je netwerkkaart in standby gaat. dit kan gedeeltelijk via de bios werken waardood je dit ook in windows hebt. ook omdat je zei dat je zonder probleem 20gigabyte kon overpompen en toen je even later een 100mb wou overpompen crashte je netwerkkaart terwijl deze waarschijnlijk dus in standby is geschakkeld.

waarschijnlijk schakelt de bios de netwerk kaart uit maar dankzij brakke acpi implementaties wordt zowel linux als windows niet niet van ge-informeerd. deze probeert de kaart dan te resetten maar de bios weigert om de kaart wakker te makken.

kijk dus eerst eens of je in de bios van je laptop acpi voor je netwerkkaart kunt uitzetten, als dit niet werkt kun je denk ik allen heel acpi uitzetten wat dus ook betekkent dat speedstepping etc, niet werkt.

je kunt uitproberen of speedstepping etc wel werkt via APM, de voorlooper van ACPI zeg maar en fallback. veel computers hebben hier nog volledige ondersteuning voor en omdat APM geen standby voor netwerkkaarten etc kent is dat mischien dan een alternatief. uitproberen dus.

p.s. het kan zijn dat windows gaat zeiken als je ACPI uitzet, tenminste dat gebeurde mij een keer.

Verwijderd

Topicstarter
Sa1 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:55:
[...]
hej, maar waarom ben je eigenlijk weer terug gegaan naar debian? gentoo niet goed bevallen?
Gentoo bevalt wel goed (me server draait nog gentoo), maar ik kreeg die ati-driver uit de ebuilds niet aan de praat. En ik had even geen tijd ervoor om het op te lossen, ik had me laptop nodig voor school, dus dan was debian de beste keuze om even snel een "stabiel" systeem te krijgen, over 3 weken ga ik me weer wagen aan gentoo op me laptop. :)
acpi in bios uitschakelen != liev in bios, dus noacpi param aan kerneltje voeren, en kijken of apm wel lief is, bedankt iig :)

oftewel ACPI = A Creator of Problems and Infestation
Pagina: 1