[Linux]USB over het netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Ik wil een USB scanner, USB flash disks, USB bluetooth module, USB webcams, etc delen over het netwerk. Ik draai daarbij Ubuntu aan zowel server kant als client kant. Ik wil de USB apparaten op de server aansluiten en via de client kunnen benaderen. De client is daarbij ook Linux.

Nu heb ik redelijk wat gezocht op het internet, maar kan er niks over vinden. Voor Windows vind ik wel een aantal pakketten. Voorbeeld, voor Windows is er USB@nywhere. Nu zoek ik een Linux variant hiervan. Ik ben het alleen nog niet echt tegen gekomen.

Nu ben ik wel dit tegen gekomen lbuscd. Alleen hier kan ik zo weinig over vinden en is de documentatie ook nog eens in het Spaans. Ik ga het nog wel proberen te testen.

Maar weten jullie misschien nog manieren die mogelijk zijn?

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Met andere zoektermen ben ik deze site nog tegen gekomen: http://usbip.naist.jp/ voor de 2.6.15 en 2.6.19 kernel. Eens kijken wat ik daarmee kan. Hier ook nog een documentje over te vinden: http://inet-lab.naist.jp/...remote-dev/usenix2005.pdf De driver heet dus usbip.

Nog een howtotje die ik vond hoe je het ongeveer kunt gebruiken (onderaan de pagina): http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/UseUsbIpOnTheNSLU2

[ Voor 21% gewijzigd door eghie op 13-01-2007 16:18 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Kewl. Wist niet eens dat je USB-verkeer direct over IP kon mikken.
Het hele idee is natuurlijk wel een beetje krom. USB is draagbaar, dus waarom niet je USB device aan de andere machine hangen??
Wordt overigens wel moeilijker met printers / scanners e.d. Maar die zouden IMHO ook niet USB moeten zijn.

Ik weet niet of je dit voor specifieke doeleinden wil gebruiken of niet, maar een USB-disk kan je onder Linux natuurlijk ook gewoon als disk beschikbaar stellen over het netwerk. Net als normale disks (via NFS / Samba / FTP etc)
Maar dan moet je voor ieder (USB)apparaat dat speciaal instellen, terwijl een universele USB-IP oplossing dit in 1 keer oplost (maar dan weer alleen voor USB apparaten).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 20:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan met samba en cups de scanner en de flashdisks delen over het netwerk. Bluetooth en webcam wordt lastiger.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr_gadget op 13-01-2007 16:20 ]

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
GarBaGe schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:17:
Kewl. Wist niet eens dat je USB-verkeer direct over IP kon mikken.
Het hele idee is natuurlijk wel een beetje krom. USB is draagbaar, dus waarom niet je USB device aan de andere machine hangen??
Wordt overigens wel moeilijker met printers / scanners e.d. Maar die zouden IMHO ook niet USB moeten zijn.

Ik weet niet of je dit voor specifieke doeleinden wil gebruiken of niet, maar een USB-disk kan je onder Linux natuurlijk ook gewoon als disk beschikbaar stellen over het netwerk. Net als normale disks (via NFS / Samba / FTP etc)
Maar dan moet je voor ieder (USB)apparaat dat speciaal instellen, terwijl een universele USB-IP oplossing dit in 1 keer oplost (maar dan weer alleen voor USB apparaten).
Nou het gaat me erom als je een USB flash disk erin drukt dat hij meteen wordt gedeeld met de server of andersom (kan inderdaad via NFS/Samba). Ook met een USB webcam wil ik dit doen. Scanner (SANE) en printer (Cups) over het netwerk gooien is al te doen, via de genoemde manieren. Maar ik wil alle USB apparaten die mogelijkheid geven. Skype telefoon over USB, USB geluidskaart maybe, Webcam, Bluetooth stick, etc.

Dit is voor een thin-client omgeving, dat de clients gewoon toegang hebben tot hun USB apparaat als ze op de server werken (NX of XDMCP).

[ Voor 11% gewijzigd door eghie op 13-01-2007 16:39 ]

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Ik ben bezig met testen van dat usbip pakket. Op de server compiled hij goed en is hij in staat om een USB apparaat te delen. Nu ben ik hem voor de client aan het compileren. Eigenlijk moet er nog een USB registreer daemon-achtig iets bij de zegt tegen de server van, "hey, ik heb een nieuwe device genaamd 5-2". (5-2 is een deviceid)

update: ook de client inmiddels geinstalleerd. Ik kan nu aan de client een USB apparaat aankoppelen, die vervolgens het apparaat weer aan de standaard USB driver koppelt. (usb_storage in dit geval). Hij herkend het apparaat alleen nog niet.

updat2: usb muis over netwerk werkt. Wel grappig om muis aan andere kant van ruimte te bewegen en dan op scherm je pointer zien bewegen.

Met usb_storage driver heeft deze driver wat moeite. Ik vermoed dat dit met unicode ondersteuning te maken heeft. Aangezien hij wat rare karakters aangeeft icm met de melding: "no such file or directory".

Deze melding:
code:
1
2
3
usbip err: vhci_driver.c:  60 (imported_device_init) sysfs_open_device -i�^  [No such file or directory]
usbip err: vhci_driver.c: 140 (parse_status) init new device  [No such file or directory]
usbip err: vhci_attach.c: 443 (detach_port ) open vhci_driver  [No such file or directory]

[ Voor 62% gewijzigd door eghie op 16-01-2007 14:05 ]

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
sysfs_open_device (...) ERROR could not open device, file not found
Het klinkt mij alsof er een probleem is met het aanmaken van de device node. (/dev/blaat) Dit moet volgens mij door een pakket als udev afgehandeld worden (verschillende opties, volgens mij gebruikt ubuntu udev).
Afhankelijk van hoe usbip werkt mankeert er misschien nog iets aan een userspace tool die de via het netwerk ontvangen "devices" door moet geven aan de kernel. Ik weet het verschil tussen de afhandeling van storage devices en X pointers niet, maar volgens werkt dit op verschillende manieren.
My 2 cents...

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
thegve schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:08:
[...]

Het klinkt mij alsof er een probleem is met het aanmaken van de device node. (/dev/blaat) Dit moet volgens mij door een pakket als udev afgehandeld worden (verschillende opties, volgens mij gebruikt ubuntu udev).
Afhankelijk van hoe usbip werkt mankeert er misschien nog iets aan een userspace tool die de via het netwerk ontvangen "devices" door moet geven aan de kernel. Ik weet het verschil tussen de afhandeling van storage devices en X pointers niet, maar volgens werkt dit op verschillende manieren.
My 2 cents...
Udev kan degene zijn die hem overneemt, maar ook gnome-volume-manager, die hem probeerd aan te mounten, omdat hij een nieuwe usb_storage device herkent. Echter 1 van de 2 loopt hier een busid aan te passen, wat niet echt de bedoeling is. Geen idee welke dat is.

Hier nog een kernel log: http://beheer.eduwijs.nl/kernel-usbip.log

[ Voor 4% gewijzigd door eghie op 17-01-2007 18:43 ]

Pagina: 1