[Office PC] Budget rond de 450 euro

Pagina: 1
Acties:

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Topicstarter

Hallo,

Het is weer zo ver! De oude Pentium 3 met zijn 450 mhz wordt volgens mijn vader een beetje te sloom. Vandaar dat hij weer een nieuwe computer wilt voor office-werk en internet. Ook wordt er af toe een muziekje geluisterd tijdens het office'en. Er zijn pas nog een nieuwe muis, toetsenbord, printer en TFT monitor gekocht. Dus deze hoeven niet nieuw aangeschaft te worden

Maar ik ben als tweaker natuurlijk ook een overklokker, dus daarom moet er natuurlijk wel een cpu inkomen die lekker overklokt. Hierdoor heb ik gekozen voor de Intel Dual Core D805, dit omdat ze naar mijn mening het verschil niet merken tussen een QX6700 en een D805, omdat ze er toch alleen maar mee op office werken en aan het internetten zijn.

Er is eigenlijk niet echt een budget, maar ik houdt de config het liefst zo goedkoop mogelijk.

Aan deze configuratie zat ik te denken:
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/8701/got111sh1.th.jpg
Dit alles komt in de behuizing die wij nog hebben staan, zodat we dat geld weer aan hardware kunnen besteden ;)

Even een korte uitleg bij de keuzes:

• Processor: Al een hele sterke vooruitgang tegenover de P3 450 mhz, op stock speeds is deze processor in mijn ogen niet echt snel, maar als hij overgeklokt wordt, dan komen zijn ware krachten te voorschijn :)

• CPU-koeler: Stille, goedkope en goede koeler. Dit laatste is vooral nodig omdat de D805 overgeklokt nogal een heethoofdje kan zijn

• Het Geheugen: Met Twinmos heb ik wel goede ervaring, en het is natuurlijk ook goedkoop ;) . Overklokken kunnen Twinmos reepjes niet echt, maar een geheugensnelheid van 667 mhz is genoeg voor een FSB van 167, wat ik wel redelijk vind, omdat het systeem ook nog flink stabiel moet draaien .

• Harde Schijf: Ik ben zelf ook de eigenaar van een Samsung HD, die me goed bevalt, daarom kies ik hier voor, hier valt dus niet echt veel over uit te leggen ;)

• Voeding: Deze heb ik zelf ook, is zeer stil en met toch redelijk veel power. Bovendien toch wel van een A-Merk

• DVD-Speler: Ik heb goede ervaringen met Samsung DVD-Speler/Branders en daarom ga ik voor deze Samsung DVD-Speler. Ik zet er geen DVD-Brander in omdat er toch nooit een DVD-tje zal worden gebrand.

• Moederbord + Videokaart: Deze heb ik dus nou allebei apart, wat ik eigenlijk niet wil, hieronder staat nog een tabelletje met mijn moederbord eisen, ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen de keuze te maken.

Er is alleen nog wel een puntje waar ik over aan het twijfelen ben, dat is het volgende:
  • Het Moederbord: Ik wil een moederbord hebben dat goed overklokt, daarom gaat mijn voorkeur uit naar een 945-Chipset(ook omdat deze redelijk goedkoop zijn), en PC5300/5400 geheugen ondersteuning. Wat ik verder eigenlijk ook nog heel fijn zou vinden is een onboard video-kaart, maar die kan ik niet vinden samen met mijn bovengenoemde eisen, dat is de rede waarom ik een X300 in mijn config heb zitten.

Dus weet een van jullie een goed alternatief? Dat zou ik in ieder geval zeer fijn vinden ;)
  • En natuurlijk sta ik ook open voor alle andere op-en aanmerkingen die jullie geven ;)

[ Voor 110% gewijzigd door Maarten-NForce op 11-01-2007 23:06 ]

www.koopeendroom.nl

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:45

Theo

moederbord

Ik zou echt niet gaan voor de D805. Je wilt deze overklokken, en dan zal hij echt enorm veel stroom gaan vragen. Een 200 watt kan de cpu zomaar gaan verstoken. Dit betekent niet alleen dat je voeding op één lijn al minimaal 17 amperes moet leveren maar ook dat je systeem nooit stil zal zijn...

Ik raad je daarom ook een E6300 of een E4300 te nemen (nieuwe core2duo, 175 euro) Beide cpu's zijn erg goede overklokkers te zijn, de E4300 blijkt zelfs een zeer goede overklokker te zijn als je het topic in TCA kan lezen. Het voordeel van deze cpu's is dat ze vele malen krachtiger zijn en ook veel minder stroom verbruiken. De E6300 zal met een overklok van 50% ook "maar" 120 watt verbruiken. Hierdoor zal je systeem stiller zijn en minder stroom verbruiken.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als ik jou was zou ik gewoon een goedkoop sempron-geval nemen. Je ouders zullen het verschil in snelheid nooit merken, maar verschil in de stroomrekening wel! (vanaf 35watt te krijgen ofzo?)

Verwijderd

why de fuck 1 van de meest energiezuipende procs kopen voor officewerk en deze dan ook nog gaan overclocken :? niet alsof je pa sneller gaat typen en z'n mp3-tjes beter spelen 8)7 .

Met stom hierboven:
Asus M2NPV-VM
sempron 3200+ AM2 (onder 3200+ geloof ik geen c&c)
2x 512MB pc5400 CL4

samen zo'n 230 euro.

Pleur er dan nog een samsung spinpoint naar gewenste grootte bij (stille schijf) en een DVD-fikkerspeler en je bent klaar.

dan zal je ook rond de 350 euro zitten en dan ga ik niet van alle minimale PW prijzen uit. (naja ik ging uit van een 250gig hardeschijf hierbij.. met jouw 80 gig keuze ben je al snel een euro of 40 goedkoper uit)

ruim voldoende voor alles wat je kunt bedenken voor een office/mp3 bak. Daarbij stukken stiller en zuiniger! en daarbij geen outdated (netburst :X) technologie onder de kap.

Als voeding wil je wellicht de i-green serie (430watt) overwegen. Scheelt weer in het energieverbruik wat toch wel belangrijker is bij een officesysteem dan "extreme power". Een dvd-fikker erin zitten lijkt me geen domme keuze. Kost misschien een 15 euro meer, maar je hebt er wel plezier van als er ooit wat gebrand moet worden. Bijv. bij een backup.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 00:16 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maarten-NForce schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:57:

Hierdoor heb ik gekozen voor de Intel Dual Core D805, dit omdat ze naar mijn mening het verschil niet merken tussen een QX6700 en een D805, omdat ze er toch alleen maar mee op office werken en aan het internetten zijn.
waarom zou je dan in hemelsnaam gaan ocen? Als ik de specs van de vorige pc zo'n beetje inschat is deze alweer behoorlijk wat jaartjes oud. Waarschijnlijk wil je dat met deze ook wel halen?

Neem een goedkope set zoals hierboven staat.Gaat echt genoeg zijn!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Ik kan me wel aansluiten bij wat mockingbird schreef.

Ik heb deze cofiguratie laatst in elkaar gezet voor een vriendin, werkt goed naar behoren, voor internet/mail/office/dvdtje kijken

Prijs op Alternate ongeveer € 380/400. Hier bij de lokale computerboer ook.

Processor AMD Sempron 3000+ AM2
MB ASUS AM2 M2NPV-VM
512 Mb PC5300 DDR2 PQI, (kan ook kingston worden als je wilt)
HDD Hitachi Deskstar T7K SATA II 80GB
DVD RW NEC AD-7173 18x12xRAM LF BlackBLK
Behuizing Centurion 534
Cooler master eXtreme Power Passive PFC 380W

Een budget systeem met A merk onderdelen.

Evt een windows XP oem erbij voor ongeveer €90,-

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Topicstarter
Oke bedankt allemaal!
Ik ga dan denk ik toch maar voor het Sempron systeem ;)

www.koopeendroom.nl

Pagina: 1