DDR2 800/667/533 vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 07:18
Ik heb momenteel een GigaByte moederbord die volgens de achterkant v/d doos de volgende DDR2 geheugenbankjes ondersteund:
  • 800
  • 667
  • 533
Met 1024(2*512 voor dual channel mogelijkheid) ben ik al tevreden en wil graag een van die geheugenbankjes.
Waar moet ik op letten? Ik neem dat hoe hoger het getal hoe beter, daarom kies ik voor 800, maar ik zie dat er ook weer verschillende PC types zijn (PC6400, PC8000, etc.)

Waar moet ik ik precies op letten? IS er ook een goed eprijs kwaliteit verhouding? Volgens een vriend zijn Kingston geheugenbankjes qua garantie het beste(eeuwig garantie).

Wie kan me helpen? :)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Djerique schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:51:
Ik heb momenteel een GigaByte moederbord die volgens de achterkant v/d doos de volgende DDR2 geheugenbankjes ondersteund:
  • 800
  • 667
  • 533
Met 1024(2*512 voor dual channel mogelijkheid) ben ik al tevreden en wil graag een van die geheugenbankjes.
Waar moet ik op letten? Ik neem dat hoe hoger het getal hoe beter, daarom kies ik voor 800, maar ik zie dat er ook weer verschillende PC types zijn (PC6400, PC8000, etc.)
De PC.... rating staat voor de bandbreedte. Deze is terug te rekenen naar het aantal MHz'en door de PC.... waarde te delen door 8. PC6400 = 800MHz, PC5400 = 667MHz, enz...
Waar moet ik ik precies op letten?
Dat je niet teveel betaald voor een te snelle geheugen module. De hoeveelheid ram heeft véél meer invloed op de performance (tot 2GB) dan de snelheid ervan. Als je dual Channel gaat draaien heb je in principe al genoeg aan PC4200/4300, omdat je dan precies genoeg bandbreedte hebt voor 266MHz FSB. Voor 333MHz FSB heb je weer 667MHz ram nodig, dus PC5400. Staat allemaal ook uitstekend in de FAQ uitgelegd.
IS er ook een goed eprijs kwaliteit verhouding?
Gewoon een module neme van een bekend merk, en dan hoeft het niet eens een dure te zijn uit een overklokserie. De compatibiliteit van een bekend merk ram is doorgaans beter dan die van een minder bekend of erg goedkoop ram. Kingston is een goed merk.
Volgens een vriend zijn Kingston geheugenbankjes qua garantie het beste(eeuwig garantie).
Nooit blind vertrouwen op het aantal jaren garantie. Belangrijker is om te weten wat de garantie inhoudt. Garantie betekent dat de fabrikant meer aansprakelijkheid op zich neemt, maar sommige fabrikanten gebruiken het woord garantie om de klant met plichten op te zadelen. Gewoon goed de garantievoorwaarden doorlezen, dan pas kijken naar de lengte van de garantie.

Goud is geen geld

Verwijderd

ik zou zoiezo voor corsair gaan, vind ik persoonlijk beter. En de rest kun je makkelijk opzoeken, daar hebben we het al zo vaak over gehad op GoT. En voordat wij daar antwoord op kunnen geven moeten we ook meer info hebben over je setup, nu kunnen we niks.

Dus zoek gewoon even op GoT, want er zijn echt al verschillende topics over dit onderwerp geweest hoor ;) verder veel suc6 nog ;)

Verwijderd

PCxxxx is een alternatieve manier om de snelheid uit te drukken.
Het getal geeft het aantal mb/s bandbreedte aan.
PC6400 is dus 6400 mb/s (6.4 gb/s)...
Dat is hetzelfde als 800 MHz geheugen, want per cycle kun je 8 bytes (64 bits) lezen, en 800*8 = 6400 dus.
Zo is dus bv PC5400 dan weer gelijk aan 675 MHz, PC5300 is 666 MHz, PC4200 is 533 MHZ, etc (je ziet, de getallen zijn wel afgerond, helemaal klopt het niet).

Wat wel uitmaakt, zijn de timings... Meestal aangegeven met CAS latency danwel CL (bv CAS3 of CL4), of een set van 4 of 5 getallen met alle timings, bv 4-4-4-12.
In dit geval is het hoe lager, hoe beter.

Zoek gewoon het geheugen met de hoogste snelheid en de laagste timings. Let ook op de voltages... Vooral het snellere geheugen wil nog wel eens op afwijkende spanningen lopen (1.8v is standaard, maar sommig geheugen moet bv op 2.1v om de hoge snelheid te kunnen halen). Dit moet je moederbord dan wel ondersteunen.
Kingston is een goed merk... maar ook bv Geil, Corsair, OCZ of Team zijn goed. Het maakt over het algemeen weinig uit qua prijs of kwaliteit... het ligt er maar net aan wie op dat moment het meest aantrekkelijke aanbiedt.

• Djerique
Iedereen hardstikke bedankt voor deze uitgebreide uitleg d:)b

• Djerique
frankknopers schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:59:
Dat je niet teveel betaald voor een te snelle geheugen module. De hoeveelheid ram heeft véél meer invloed op de performance (tot 2GB) dan de snelheid ervan. Als je dual Channel gaat draaien heb je in principe al genoeg aan PC4200/4300, omdat je dan precies genoeg bandbreedte hebt voor 266MHz FSB. Voor 333MHz FSB heb je weer 667MHz ram nodig, dus PC5400. Staat allemaal ook uitstekend in de FAQ uitgelegd.
Mijn processor(E6600 Core2duo) heeft een FSB van 1066Mhz en mijn moederbord(GigaByte GA-9695P-DQ6) ondersteunt ook een FSB van 1066Mhz.

Ik wil dual channel draaien, Hoeveel Mhz ram heb ik dan nodig als ik er optimaal(1066Mhz) gebruik van wil maken ?

Verwijderd

PC4200 533mhz he ;) 2x533=1066 ;) als je niet gaat overklokken is dit theoretisch genoeg. Maar je haalt in de prakteik toch een kleine performance winst met sneller geheugen ;) ik zou zoiezo voor PC5300 gaan als ik jouw was dat is 666Mhz scheeld mischien 5 euro ofzo en als je in de toekomst nog wil overklokken is dit mogelijk :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:19:
PC4200 533mhz he ;) 2x533=1066 ;) als je niet gaat overklokken is dit theoretisch genoeg. Maar je haalt in de prakteik toch een kleine performance winst met sneller geheugen ;) ik zou zoiezo voor PC5300 gaan als ik jouw was dat is 666Mhz scheeld mischien 5 euro ofzo en als je in de toekomst nog wil overklokken is dit mogelijk :)
PC4200 draait niet op 533MHz maar op 266MHz. En hoe kom je erbij dat je bij twee kanalen de snelheden op mag tellen :?

Als je twee vrachtwagens vol varkens hebt die even snel rijden, mag je dan ook hun snelheden optellen? Nee he. Maar het aantal varkens per tijdseenheid vervoerd is wel verdubbeld :z

Tel dus bandbreedtes op, geen snelheden :o

Oslik blyat! Oslik!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

dion_b schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 00:43:
[...]

PC4200 draait niet op 533MHz maar op 266MHz. En hoe kom je erbij dat je bij twee kanalen de snelheden op mag tellen :?

Als je twee vrachtwagens vol varkens hebt die even snel rijden, mag je dan ook hun snelheden optellen? Nee he. Maar het aantal varkens per tijdseenheid vervoerd is wel verdubbeld :z

Tel dus bandbreedtes op, geen snelheden :o
Om even een klein ander voorbeeld te geven:
Wikipedia.org : DDR2_SDRAM :) Daarin staan de snelheden in Engels uitgelegd :) RAM FAQ: DDR2-SDRAM staat alles in het Nederlands ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 12-01-2007 00:47 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Sorry!! :D :D :D Dat zijn al 2 fouten op één avond :P . Ik moet echt niet meer heel de nacht doorgaan -> naar school en dan weer verder computeren 8)7 :P

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 23:35 ]

Pagina: 1