Toon posts:

Leica V-LUX 1 ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om een nieuwe Digitale camera te kopen. Ik denk hierbij aan de Leica V-LUX 1 (technische info hier). Met die 35-420 mm lens ziet mij dit er een goeie camera uit, maar ik kan op google niet echt gebruikservaringen lezen. Weten jullie of dit een aanrader is, of kies ik toch beter een Nikon D70s (waar ik nu al zo lang over zit te denken). Deze Nikon is natuurlijk wel duurder (en de lens dan wat minder, niet?) maar dan heb je ook een echte reflex-camera. Ik heb zeker interesse (en eerlijk gezegd een eerder beperkte kennis) in fotografie en wil wel een goeie camera voor niet professioneel gebruik. Ondermeer om architectuur te fotograferen.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
beide camera's zijn niet geschikt voor architectuurfotografie, maar wanneer je toch die camera zou willen kopen, koop dan gewoon de panasonic dmc-fz50. voor 99% dezelfde camera, maar 200 euro goedkoper...

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Euuuhhh, de (kit)lens van een D70 minder goed dan de lens van een superzoom compactcamera? Dacht het niet..

Verwijderd

Wilko schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:49:
Euuuhhh, de (kit)lens van een D70 minder goed dan de lens van een superzoom compactcamera? Dacht het niet..
Dat zal je nog tegenvallen. De Nikon is maar ietsje beter. Het scheelt ongeveer 100 l/mm.

@TS: je koopt een compactcamera of een dSLR voor hele andere redenen.

Redenen voor dSLR:
-snelheid
-optische zoeker
-wisselen van objectieven
-weinig ruis bij hogere ISO waarden
-weinig scherptediepte in foto's

Redenen voor compact:
-goedkoper
-geen objectieven wisselen
-filmpjes
-liveview

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De D70s heeft mogelijkheden tot uitbreiden van lenzen, voor gebouwen wil je groothoek hebben, liefst met zo weinig mogelijk distortions. Dat klinkt dus niet alsof je een 35-420 lens moet hebben, die sowieso al amper van groothoek kan spreken en al helemaal niet over distortionsvrij.
Als je dan toch voor een Dslr kiest, dan moet je goed rondkijken wat je wilt.
Een D50 doet voor de meesten niet onder voor de D70s, is wel iets goedkoper. Kortom, een mogelijkheid om naar te kijken.
Een 400D van canon is wat kleiner, makkelijker meenemen dus, maar misschien ligt die minder in de hand. Kijk ook goed naar het systeem achter de body, als je eenmaal kiest voor canon of nikon of een ander merk zit je er behoorlijk aan vast.
Mijn tip aangezien je de D70s ook als mogelijkheid zag is om te kijken naar de D50, of als het geld het toelaat, naar de D80.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

En tenslotte hoef je ook niet perse voor Nikon te kiezen. (qua dSLR's)

Canon kan ook.
Of misschien Pentax?! of Sony..

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-12 22:42
@mig29: je gaat mij gewoon níet vertellen dat een 35-420 prosumer superzoom lens beter of gelijk presteert dan de 18-70 van nikon. Een lens is veel meer dan alleen scherpte, denk aan distortions, CA en de rest van het rijtje dat onderschat wordt in lenzen.

Ik geloof zo dat de leica een mooi ding is, maar dat hij beter is als de nikon lijkt mij echt onzin. Bedenk ook dat een sensor nog fijn kan meewerken in je uiteindelijke oordeel.

Verwijderd

Hoho, ik heb ook zeker niet gezegd dat hij beter is dan de Nikon. Laat ik wel zeggen dat ik nu twee keer toe heb gehoord dat distortions een probleem zijn bij de Leica, maar dat is echter juist een zwak punt van de standaard Nikon 18-70 (ik ga voor het gemak even uit van de kitlens). Een tweede zwak punt van de Nikon is vignettering. Hoe de Leica presteert op CA, AF snelheid, contrast, etc weet ik niet, maar feit blijft dat het niet automatisch een slecht objectief is, omdat het in een compactcamera zit. Het zal van de TS afhangen welke punten hij belangrijk vindt in een objectief, maar gezien de OP weet hij dat niet. Mensen denken vaak dat een dSLR de beste keuze is, maar dat hangt helemaal van het gebruik en de persoon af.

Wat betreft de sensor, dat heb ik ook al aangegeven in de pluspunten van een reflex, namelijk ruis en scherptediepte.

Verwijderd

lateef schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:36:
koop dan gewoon de panasonic dmc-fz50. voor 99% dezelfde camera, maar 200 euro goedkoper...
200 Euro voor een Leica stickertje (en uitstraling) is voor veel mensen helemaal niet zo veel hoor. ;)
Ik zou ook dolgraag een compacte digitale Leica willen, maar dan wel de M8 in 't zwart... :9~

Verwijderd

Daarnaast twee jaar garantie van Leica en de volledige versie van Adobe Photoshop Elements (5.0?).

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-12 08:38

sjaool

Every life should have 9 cats

De Leica is zeer zeker geen slechte camera maar alleen al vanwege de sensor zou ik toch voor de spiegelreflex gaan.
Ik heb zelf de Panasonic DMC-FZ30 en die maakt ook wel mooie foto's maar... je hebt wel veel licht nodig om ze te kunnen maken. Binnen fotograferen kun je zonder flitser wel vergeten.

Ik heb nu zelf de Canon EOS 400D en ben blij dat ik die nu heb. Binnen foto's maken zonder flits gaat nu probleemloos en ook nog eens met bijzonder weinig ruis en dat kun je bij de Leica wel vergeten.

Dus even samenvattend de Leica een mooie toestel als je veel buitenfotografeert maar als je ook binnen en bij weinig licht nog fatsoenlijk en zonder al te veel ruis wilt fotograferen zou ik voor de DSLR gaan.

"When you grow up your heart dies"

Verwijderd

Gevaarlijke posts, omdat je jouw eigen situatie op die van de TS projecteert. Voor architectuur gebruik je over het algemeen een statief, dus daar kun je met een lage ISO waarde nog wel aardig wegkomen. Laten we eerst eens afwachten wat de TS aangeeft belangrijk aan de camera te vinden. Vooralsnog is de kunde van de fotograaf het belangrijkste.

Verwijderd

Topicstarter
Nu al bedankt voor de vele reacties. Ik fotografeer heel veel architectuur, maar ik wil met de camera natuurlijk ook nog ‘gewone’ foto’s kunnen maken en een statief heb ik soms, maar niet altijd mee. Als die leica dezelfde is al de camera van Panasonic ben ik bang dat ik deze niet neem aangezien de ervaringen die ik lees over deze camera niet altijd even goed zijn (oa. artikel hier op tweakers) "De fotografische kwaliteiten zijn echter iets minder, wat vooral is toe te schrijven aan sterke aanwezigheid van ruis in de foto's die genomen zijn met een gevoeligheid van ISO400 of hoger."

Ook vanwege de redenen van mig29 en anderen (waarvoor dank ook) zou ik nu toch eerder terug voor Nikon of Canon gaan. Nu moet ik afwegen welk toestel en vooral welke lens het beste is natuurlijk. Als jullie nog goeie tips kunnen geven hoor ik het graag. Beter een iets goedkopere Canon en dan eventueel een iets betere lens kopen?

Verwijderd

De investering in glas is (bijna) altijd slimmer dan de investering in de body, zeker voor statische fotografie als architectuur. Als je besloten hebt om een dSLR te gaan kopen, ga dan eens naar een winkel om verschillende modellen vast te houden. Zo weet je welke camera's goed in de hand liggen en kun je tevens de zoekers beoordelen.

Als je een selectie van 2 a 3 modellen over hebt, ga je kijken welke objectieven je erbij wilt hebben. Vergeet niet na te denken over toekomstige objectieven, aangezien ze wellicht niet in het assortiment zitten. Zo zijn bijvoorbeeld tilt- en shiftlenzen niet voor ieder merk beschikbaar. Uiteraard kunnen er subtielere verschillen inzitten dan de genoemde objectieven. Nu nog even de prijskaartjes vergelijken et voila.

Voor hulp over objectieven kun je terecht in de verschillende objectieven topics. In de OP staan vaak meerdere objectieven al omschreven. Verder kun je een aardig idee krijgen op photozone.de
Pagina: 1