[WinXP] Bootloader aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb/had Ubuntu geinstalleerd op mijn schijf, en nu heb ik laatst windowsXP geinstalleerd.

Windows heeft ook een bootloader, en die moet ik nu zo zien te krijgen dat hij ook Ubuntu wil starten.

Als ik onder Config Panel>System>Start and Restore>Properties ga krijg je een mogelijk de bootloader in te schakelen. En een knop waarmee je het kunt veranderen. Je komt dat in Boot.ini terecht:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Wat moet ik nu toevoegen dat ik ook Ubuntu kan draaien?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andersom; je moet Ubuntu een eigen bootloader laten installeren. Tenminste, heb ik geleerd van sommige andere topics op GoT.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Dat heb ik al wel gehad, maar ik moest XP herinstalleren. En ik had gehoopt dat ik nu niet Ubuntu ook opnieuw had moeten installeren.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kul schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:17:
Dat heb ik al wel gehad, maar ik moest XP herinstalleren. En ik had gehoopt dat ik nu niet Ubuntu ook opnieuw had moeten installeren.
Nee, dat kan je nogmaals uitvoeren, dacht ik...

* MAX3400 hoopt dat een *nix-kenner zich meldt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

livecd insteken en grub opnieuw configureren. In ubuntu was dat vrij eenvoudig dacht ik.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30

tweakerbee

dus..?

Heel vroeger heb ik nog weleens linux toegevoegd aan de xp bootloader. Moest je de linux bootloader niet naar de MBR schrijven, maar naar je linux partitie en deze 512 bytes met dd naar een bestandje kopieren. Deze kon je dan weer aan je boot.ini toevoegen.

Staat ook hier beschreven: http://highlandsun.com/hyc/linuxboot.html.

Als je GRUB ook prima vind kun je natuurlijk bovenstaande suggestie gebruiken, maar ik vond deze oplossing altijd wel mooi (als Windows je primaire OS is).

You can't have everything. Where would you put it?

Pagina: 1